Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Amedeo Modigliani

Tate Modern
Bankside, UK - London
23. november - 2. april 2018
www.tate.org.uk

Amedeo Modigliani
Jeanne Hébuterne, 1919
Olie på lærred, 914 x 730 mm
The Metropolitan Museum of Art, New York
Amedeo Modigliani var en banebrydende kunstner og en af de største i det tyvende århundrede. Nu arrangerer Tate Modern den mest omfattende Modigliani-udstilling nogensinde i Storbritannien. Udstillingen præsenterer et fornemt udvalg, omkring 100 værker, af hans ikoniske portrætter og skulpturer. Mange af dem har sjældent været udstillet.

En del af udstillingen er koncentreret omkring hans nøgenmotiver, der måske er de mest kendte og mest provokerende af hans værker. De kontroversielle nøgenstudier blev vist på den 33-årige kunstners første soloudstilling, der også blev den eneste i hans liv. Udstillingen, der blev afholdt i Galerie Berthe Weill i Paris i december 1917, blev en skandale og hurtigt lukket af politiet. Berthe Weill havde lige flyttet sit galleri til nye lokaler tæt på Operaen, hvor der kom mange mennesker forbi. Men til Modiglianis uheld, lå der en politistation lige overfor galleriet, og her bemærkede man den stadigt stigende strøm af besøgende til den kontroversielle udstilling.


Amedeo Modigliani
Nude, 1917
Olie på lærred, 890 x 1460 mm
Private Collection
Modigliani blev født i Livorno, Italien i 1884, og fra sin tidligste ungdom havde han et svagt helbred. Han blev ramt af tyfus og tuberkulose, der kom til at følge ham resten af livet. Han indledte sin kunstneriske studier i Livorno, Firenze og Venedig inden han ankom til Paris i 1906 for at fortsætte sine kunstneriske studier. Han bosatte sig i Montmartre og blev en del af det internationale kunstnermiljø. Han blev især inspireret af Toulouse-Lautrec og Picasso, samt af afrikanske masker, og udviklede et billedsprog af forenklede og langstrakte figurer, en stil der har rødder tilbage til manierismen i 1500-tallet, ikke mindst den italienske maler Parmigianino.


Amedeo Modigliani
Woman's Head (With Chignon), 1911-12
Sandsten, 572 x 219 x 235 mm
© Merzbacher Kunststiftung
I 1909 mødte han den rumænske billedhugger Constantin Brâncusi, og det markerede et afgørende vendepunkt i hans kunst. Modiglianis virkelige ambition var at arbejde i sten. Han arbejdede hovedsagelig med skulptur i årene 1910-14, hoveder i et forenklet formsprog med usandsynligt lange næser. Stenskulpturerne virker både gamle og moderne på samme tid. Foruden Brâncusi, hentede han især inspiration hos Jacob Epstein og fra afrikansk billedhuggerkunst.

Modigliani måtte nødtvungent stoppe arbejdet som billedhugger på grund af problemer med helbredet og problemet med at betale de dyre sten. Han koncentrerede sig herefter om portrætmaleriet, hvor han kunne overføre det forenklede og stillistiske formsprog fra skulpturerne med lange, ovale ansigter og mandeløjne. Han malede især portrætter af venner, kollegaer og kunsthandlere, herunder Diego Rivera, Juan Gris, Jean Cocteau, Léopold Zborowski, og ikke mindst forfatter Beatrice Hastings og hans kæreste Jeanne Hébuterne, to af de vigtigste kvinder i hans liv.


Amedeo Modigliani
Juan Gris, 1915
Olie på lærred
549 x 381 mm
© The Metropolitan Museum of Art, New York
I 1918 forlod han Paris på grund af det svigtende helbred. Han slog sig ned i Sydfrankrig, hvor han virkede i et års tid. Her anvender han en mere middelhavsfarvepalet, og i stedet for sine sædvanlige storbyborgere begyndte han at male lokalbefolkningen.

I de sidste år inden hans død vendte Modigliani tilbage til bohemelivet i Montparnasse med de mange værtshuse, hvor kvinderne på stribe faldt for den flotte og elegante mand med kappe, hat og røde tørklæde. Nedbrudt af dyb fattigdom, tuberkulose meningitis, og stoffer og alkohol, døde han i 1920, kun 35 år gammel. Kort efter hans død begik hans kæreste Jeanne Hébuterne et tragisk selvmord, hvor hun i gravid tilstand tog deres fælles barn med i døden.


Amedeo Modigliani
Modigliani in his studio, photograph by Paul Guillaume, c. 1915
© RMN-Grand Palais (musée de l'Orangerie)