Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Asger Jorn ¬Ė Rastl√łs Rebel

28. ferbruar - 15. juni 2014
Statens Museum for Kunst
S√łlvgade 48-50
1307 K√łbenhavn K
www.smk.dk



Den foruroligende ælling
Asger Jorn
Den foruroligende ælling,, 1959
Olie på lærred, modifikation. 53 x 64,5 cm
Museum Jorn, Silkeborg


Folkelig polemiker, succesfuld aktivist og kompleks klatmaler? Asger Jorn er en af de helt store i dansk kunst, m√•ske netop takket v√¶re de mange paradokser i sit liv og sin kunst. Statens Museum for Kunst markerer 100-√•ret for Jorns f√łdsel med en stor udstilling. Med godt 200 v√¶rker pr√¶senterer udstillingen de mange facetter af Jorns vidtr√¶kkende livsv√¶rk og tegner et opdateret billede af en kunstner, hvis eksperimenterende livtag med kunsten og verden stadig fremst√•r friskt og flabet.

"GO TO HELL WITH YOUR MONEY BASTARD"
S√•dan indleder Asger Jorn sit telegram til Harry F. Guggenheim i 1964 kort efter nyheden om, at han har vundet en af Guggenheim Foundations prestigefyldte priser. En sjov, men ikke ubetydelig anekdote, som i dag st√•r i ironisk kontrast til, at Jorn er blandt de danske kunstnere, der har opn√•et de h√łjeste salgspriser p√• det internationale kunstmarked. Vigtigere endnu vidner udsagnet om den ut√¶mmelige fandenivoldskhed, som er ul√łseligt forbundet med hele Jorns kunstneriske produktion ¬Ė vel at m√¶rke en radikalitet, som gennem mange √•r har st√•et i skyggen af andre fort√¶llinger om den danske kunstner.


Stalingrad, stedet som ikke er, eller modets krampelatter
Asger Jorn
Stalingrad, stedet som ikke er, eller modets krampelatter (Stalingrad, le non-lieu ou le fou rire du courage) ,1957-60, 1967, 1972
Olie på lærred. 296 x 492 cm
Museum Jorn, Silkeborg


Den store jubil√¶umsudstilling p√• SMK bygger p√• flere √•rs forskning og har som m√•l at l√¶gge et nyt spor i fort√¶llingen om Jorn. Hvor tidligere pr√¶sentationer oftest har haft et ensidigt fokus p√• Jorns maleriske virke, viser udstillingen p√• SMK Jorns um√•delige mangel p√• m√•dehold, n√•r det g√¶lder hans kunstneriske nysgerrighed og lyst til at blande sig i alt fra politik og videnskabelige teorier til ark√¶ologi, arkitektur og k√łnsdebat. Og hvor Jorn traditionelt fremstilles som en modernistisk maler fra samme skole som andre af tidens spontant abstrakte malere, peger jubil√¶umsudstillingen p√• en kunstner, der giver sin helt egen vinkel p√• tingene og derfor er sv√¶r at s√¶tte p√• formel. En kunstner i konstant dialog med sin omverden og som hele tiden genopfinder sit eget sprog, om det s√• er p√• l√¶rred, p√• papir, i ler eller i hans utallige kritiske refleksioner p√• skrift. Ikke mindst retter udstillingen et fornyet fokus p√• den radikalitet og politiske og sociale aktivisme, der gennemsyrer hele Jorns livsv√¶rk. Den m√•ske mest betydningsfulde danske kunstner i det 20. √•rhundrede er alt andet end salonf√¶hig og nice!

Med omkring 200 v√¶rker samler udstillingen et righoldigt udvalg af Jorns malerier, skulpturer, tegninger, grafik, keramik og teoretiske tekster. Absolutte hovedv√¶rker s√•vel som sj√¶ldent sete v√¶rker fra privatsamlinger, der tilsammen viser Jorns arbejde fra de tidlige √•r til den sene produktion: fra ungdommens politiske v√¶kkelse i klare figurative former over frig√łrelsen af farve og form i CoBrA-tiden til de tiltagende avantgardistiske eksperimenter, der n√•r et h√łjdepunkt med Situationistisk Internationale og Jorns eget Skandinavisk Institut for Sammenlignende Vandalisme. Fra start til slut kommenteres kunsten af arkivmateriale og en varierende scenografi, der er med til at give et helst√łbt billede af en kunstner i konstant bev√¶gelse.


Jeg er skidetræt af solen
Asger Jorn
Jeg er skidetræt af solen (Le soleil m’emmerde), 1961
Olie på lærred. 162 x 129,8 cm
Statens Museum for Kunst


I t√¶t samarbejde med Museum Jorn har SMK planlagt den store fejring i anledning af 100-√•ret for Asger Jorns f√łdsel. De to museer har i en √•rr√¶kke g√•et h√•nd i h√•nd om at skyde Jorn-√•ret i gang med to udstillinger, der kompletterer hinanden p√• bedste vis. Museet i Silkeborg viser samtidig den store udstilling "Expo Jorn - kunst er fest", som er en rejse gennem de forskellige tematikker, Jorn unders√łger i sine v√¶rker afh√¶ngigt af de skiftende kunstneriske inspirationer og samarbejdsrelationer. Udover en lang r√¶kke af Jorns egne v√¶rker pr√¶senterer udstillingen banebrydende kunstnere, som fx Kandinsky og Picasso, hvis principper om form og indhold inspirerede Jorns arbejde, i takt med at han fandt sin egen unikke udtryksform.


Længe leve den kreative intelligens’ passionerede revolution
Asger Jorn
Længe leve den kreative intelligens’ passionerede revolution (Vive la révolution pasioné de linteligence creative), 1968
Farvelitografi. 51,5 x 32,5 cm
Statens Museum for Kunst


Jorn blev uddannet som l√¶rer p√• seminariet i Silkeborg i √•rene 1929-35, men tog allerede i 1936 til Paris, hvor han blev optaget p√• Fernand L√©gers malerskole. I 1940-44 stod han bag tidsskriftet Helhesten, som blev det samlende organ for H√łstudstillingens abstrakt-ekspressionistiske malere og blev model for det senere Cobra-tidsskrift.

Jorns tidlige billeder fra slutningen af 1930¬íerne og de efterf√łlgende krigs√•r er endnu lidt forsigtige og konservative i forhold til malerkollegerne Carl-Henning Pedersen, Egill Jacobsen, Ejler Bille og Richard Mortensen. I de f√łrste √•r lagde han sig t√¶t op af sine surrealistiske forbilleder Paul Klee og Joan Mir√≥.¬†

Efter krigen vendte han i 1946 tilbage til Paris, hvor han l√¶rte mange internationale kunstnere at kende, og √•ret efter fik han sin f√łrste soloudstilling i Paris. I 1948 stiftede han Cobra-bev√¶gelsen sammen med en gruppe belgiske og hollandske kunstnere.¬†

Jorn var drivkraften i Cobra-bev√¶gelsen i √•rene 1948-51, og han skabte et betydeligt netv√¶rk til den internationale kunstverden. Hans nysgerrighed, energi og skabertrang var enorm. Men et svigtende salg og d√•rligt helbred skabte alvorlige problemer. I 1951 boede Jorn i en beskeden lejlighed i udkanten af Paris sammen med sin kone to d√łtre og et nyf√łdt barn. Familien levede i dyb fattigdom, og efter en tid br√łd Jorn fysisk sammen af underern√¶ring. I april 1951 blev han indlagt p√• tuberkulosesanatoriet i Silkeborg.¬†

Efter det lange sygdomsforl√łb og et 18 m√•neders ophold p√• sanatoriet forlod han igen Danmark i september 1953. Han tog i f√łrste omgang til Schweiz p√• et rekreationsophold og derefter til keramikbyen Albisola i Italien, hvor han slog sig ned med familien. I 1955 erhvervede han desuden en mindre lejlighed i Paris, og i √•rene fremover tilbragte han somrene i Albisola og vintrene i Paris.


Interplanetarisk kvinde
Asger Jorn
Interplanetarisk kvinde (Femelle interplanétaire), 1953
Ile på lærred. 100,8 x 81,5 cm
KUNSTEN Museum of Modern Art, Aalborg


Jorn havde store ambitioner, og da han i 1953 forlod Danmark var hans klare m√•l at blive en international anerkendt kunstner. I Italien fik han kontakt med den kendte kunsthandler Carlo Cardazzo i Milano, der havde kunder til Jorns kunst. I 1956 begyndte Jorn p√• sit st√łrste v√¶rk, det monumentale billede "Stalingrad", som han arbejdede p√• helt frem til 1972.¬†

Jorn fik sit store gennembrud i 1958 med deltagelse i flere internationale udstillinger, bl.a. "50 ans d¬íart moderne" i Bruxelles og separatudstillingen i ICA, Institute of Contemporary Art, i London. Hans √łkonomi blev bedre, og han opbyggede en stor samling af andre kunstneres v√¶rker. I oktober 1958 sendte han tre store kasser med kunst fra egen samling til Silkeborg Kunstmuseum. Samlingen blev √•ret efter vist p√• udstillingen "Ny international kunst" p√• Silkeborg Kunstmuseum. Samlingen indeholdt malerier af bl.a. Enrico Baj, Roberto Matta, Wilfredo Lam, Lucio Fontana, Pierre Alechinsky og Constant samt v√¶rker af Jorn selv. Jorn sk√¶nkede samtidig alle v√¶rker til museet i Silkeborg.¬†

I 1959 malede Jorn de f√łrste modifikationer, overmalede trommesalsbilleder, som han havde fundet p√• loppemarkeder. Med den nye stil fors√łgte han at skuffe kunstmarkedets forventninger til hans kunst. I Albisola arbejdede han p√• det store keramiske relief til √Örhus Statsgymnasium, og til samme skole skabte han sammen med Pierre Wema√ęre kartoner til det store v√¶gt√¶ppe "Den lange rejse i Paris". Det store relief blev opsat i oktober 1959.¬†


I begyndelsen var billedet
Asger Jorn
I begyndelsen var billedet (Im Anfang war das Bild), 1965
Ile på lærred. 199 x 301 cm
Canica Kunstsamling, Oslo


I 1964 deltog Jorn med maleriet "Dead drunk Danes" p√• udstillingen "Guggenheim International Award 1964" i New York. Samme √•r afholdtes store retrospektive udstillinger af Jorn i Kunsthalle Basel, Stedelijk Museum i Amsterdam og p√• Louisiana i Humleb√¶k. Han deltog endvidere p√• Biennalen i Venedig og p√• Documenta III i Kassel. I anledning af hans 50 √•rs f√łdselsdag udkom den f√łrste monografi om Jorn, skrevet af Guy Atkins.¬†

I 1968 blev han indbudt til at deltage i en kulturkonference i Havanna, men han fandt konferencen kedelig og valgte i stedet at udsmykke en nationaliseret bank med v√¶gmalerier. Fidel Castro bes√łgte Jorn under arbejdet. Samme √•r udf√łrte han plakaten "Vive la revolution pasion√©" til st√łtte for de strejkende studenter i Paris.¬†

Jorn ramte et kunstnerisk h√łjdepunkt omkring 1969-70, hvor han malede det ene mesterv√¶rk efter det andet. Billederne blev vist p√• en enest√•ende separatudstilling i Galerie Jeanne Bucher, Paris i 1970.¬†

I 1971 skabte han farvetr√¶snitserien "Etudes et Surprises", som regnes for et h√łjdepunkt i hans grafiske produktion.¬†

I 1972 arbejdede han i Albisola p√• en r√¶kke terrakottaskulpturer, der efterf√łlgende blev st√łbt i bronze i Milano. I efter√•ret 1972 udf√łrte han endvidere en serie marmorskulpturer i Carrara.¬†

I februar 1973 √•bnede en stor retrospektiv udstilling i Kestner-Gesellschaft i Hannover. Udstillingen vises senere i Berlin, Bruxelles, Aalborg og p√• Louisiana i Humleb√¶k. Den 1. maj 1973 d√łde Jorn 59 √•r gammel af lungekr√¶ft.¬†