Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Berthe Morisot – Den store kvindelige impressionist
21. september 2012 - 27. januar 2013
Tirsdag-fredag 13-17, onsdag 13-19, lørdag-søndag 11-17, mandag lukket

Ordrupgaard
Vilvordevej 110
2920 Charlottenlund

http://www.ordrupgaard.dk/



Berthe Morisot. Dame med vifte. Portræt af Marie Hubbard. 1874. Ordrupgaard. Foto: Pernille Klemp.
Berthe Morisot
Dame med vifte. Portræt af Marie Hubbard. 1874
Ordrupgaard
Foto: Pernille Klemp


Af Flemming Jespersen

Den franske impressionist Berthe Morisot regnes sammen med Mary Cassatt for den betydeligste kvindelige maler i sidste del af 1800-tallet, men hun er helt ufortjent kommet til at stå i skyggen af sine mandlige kollegaer. Det råder Ordrupgaard bod på i efterårets storslåede Morisot-udstilling. Ordrupgaard viser over 60 værker heraf mange væsentlige værker lånt fra en række store, internationale museer og privatsamlere samt Ordrupgaards fine Morisot-værker.

Berthe Morisot. Den store kvindelige impressionist er den første udstilling her i landet i mere end 50 år, der udelukkende fokuserer på den anerkendte og ambitiøse Morisot og hendes fortryllende impressionistiske billedunivers.

Berthe Morisot. En sommerdag. 1879. National Gallery, London.
Berthe Morisot
En sommerdag. 1879
National Gallery, London


Berthe Morisot blev født i Bourges, den 14. januar 1841, og flyttede med familien til Paris i 1852. Hun kom fra en højt kultiveret familie og var oldebarn af den berømte rokokomaler Jean-Honoré Fragonard. I Paris modtog Morisot som 16-årig sin første tegneundervisning og begyndte at kopiere mesterværker på Louvre-museet sammen med sin søster Edma, der var hendes kunstneriske følgesvend indtil 1869. I 1861 blev Morisot elev hos landskabsmaleren Camille Corot, der var en af de fineste repræsentanter for Barbizon-skolen. Hos Corot tog undervisningen især udgangspunkt i friluftsmaleriet, der senere blev impressionisternes domæne.

Morisot debuterede som 23-årig på Salonen i Paris i 1864, hvor hun udstillede regelmæssigt indtil 1873. I 1868 introducerede hendes ven, maleren Henri Fantin-Latour hende for den store mester Edouard Manet. Mødet med Manet blev et afgørende vendepunkt i hendes liv. Hun blev en af Manets foretrukne modeller i flere år, og i 1874 lykkedes det for Morisot at overtale Manet til at prøve at male sammen med de unge impressionister i naturen. Manet medvirkede dog ikke i nogle af impressionist-udstillingerne.

Hun giftede sig med Manets bror Eugene Manet i 1874, et ægteskab der sikrede hende en økonomisk stabilitet. Morisot var en ekstraordinær figur, det lykkedes hende at forene et harmonisk liv som kone og mor med en karriere som avantgarde-maler og ledende figur i den impressionistiske bevægelse på et tidspunkt, hvor kvinder blev nægtet optagelse på Ecole des Beaux-Arts.

Berthe Morisot. Selvportræt, 1885. Museé Marmottan, Paris.
Berthe Morisot
Selvportræt, 1885
Museé Marmottan, Paris


I april-maj 1874 deltog Morisot, som den eneste kvinde, i den første impressionistudstilling sammen med bl.a. Monet, Degas, Renoir, Pissarro og Sisley. Den skelsættende udstilling blev afholdt i fotografen Félix Nadars atelier i 35 Boulevard des Capucines i Paris og var arrangeret af Société Anonyme des Artistes-Peintres, Sculpteurs, Graveurs. Morisot deltog i syv af de ialt otte impressionistudstillinger fra 1874 til 1886.

Morisot var en af den impressionistiske bevægelses mest innovative kunstnere. Hun beherskede en mesterlig teknik med hurtige og lette penselstrøg, der giver hendes billeder en helt særlig friskhed. I modsætning til hendes mandlige kolleger, malede Morisot udelukkende scener fra det hjemlige miljø med kvinder og børn. Hun skildrede først og fremmest sin mor, sine to søstre og deres familier, og naturligvis sin egen datter Julie Manet. Morisot insisterede på, at kunstnerisk havde hendes motiver samme betydning som de mandliges motiver fra det offentlige rum, som cafeer, boulevarder, banegårde etc. Respektable kvinder kunne heller ikke hyppigt vise sig på cafeer.

Berthe Morisot. Interiør, 1886. Musée d'Ixelles, Bruxelles.
Berthe Morisot
Interiør, 1886
Musée d'Ixelles, Bruxelles


Fra 1885 blev hun stærkt påvirket af Renoir og koncentrerede sig især om tegninger og akvareller som forberedelse til malerier. Efter hendes mands død i 1892 fortsatte Morisot med at male, og samme år får hun sin første og eneste soloudstilling.

I hendes sidste arbejdsår udviklede hun et bemærkelsesværdigt landskabsmaleri, der bygger bro mellem maleriet i det 18. og 19. århundrede. Hun eksperimenterede med en opløsning af formen, der stilmæssigt peger 20 år frem til Monets sene værk fra Giverny. Morisots nye kunstneriske projekt blev desværre brat afbrudt, da hun blev ramt af en alvorlig lungebetændelse. Morisot døde 2. marts 1895, 54 år gammel.

Morisot var ikke bare talentfuld, men også yderst produktiv. Hendes imponerende œuvre tæller omkring 350 værker, herunder flere absolutte mesterværker, som hun aldrig fik fuld anerkendelse for. Den manglende anerkendelse pinte hende voldsomt; men det var Morisots skæbne at leve i en tid, hvor der blev set skævt på kvindelige kunstnere. At Morisot i hendes egen dødsattest blev registreret som havende ”ingen profession” vidner om, hvilke udfordringer kvindelige kunstnere stod overfor.

Efter Morisots død blev der afholdt en retrospektiv udstilling af hendes værker i Paris i 1896. Mindeudstillingen blev arrangeret af hendes kunstnervenner Renoir, Degas og Monet samt digteren Mallarmé.