Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Brassaï – Nattens fotograf
17. december - 19. marts 2005

Alle dage 10-17. Onsdag 10-22

Louisiana Museum for Moderne Kunst
Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk
http://www.louisiana.dk/



Statue af Marskal Ney i tĂĄgen, ca. 1932, Foto: Brassaï, ©Estate Brassaï - R.M.N.
Statue af Marskal Ney i tĂĄgen, ca. 1932
Foto: Brassaï
©Estate Brassaï - R.M.N.


Brassaï blev født i den ungarske by Brasso, som efter verdenskrigenes nytegning af grænserne idag hører til Rumænien– kunstnernavnet Brassaï betyder egentlig: fra Brasso. Han gik pĂĄ kunstskole i bĂĄde Ungarn og Tyskland. Som 24-ĂĄrig rejste han til Paris, hvor han de første seks ĂĄr udelukkende malede og arbejdede med skulptur, men hans nære ven, den ungarske fotograf AndrĂ© KertĂ©sz, fik ham overbevist om, at han skulle fotografere. I 1933 udgav Brassaï bogen Paris de Nuit (Nattens Paris), som fik en sensationel modtagelse – ogsĂĄ internationalt – og det bragte ham til Museum of Modern Art i New York som deltager i udstillingen Photography: 1839-1937.

Forelsket par pĂĄ en lille parisisk cafĂ©, Place d'Italie, ca. 1932, Foto: Brassaï, ©Estate Brassaï - R.M.N.
Forelsket par på en lille parisisk café, Place d'Italie, ca. 1932
Foto: Brassaï
©Estate Brassaï - R.M.N.


Brassaï er nok mest kendt netop for denne type af billeder fra vandringer i det parisiske natteliv, med prostitution og smĂĄkriminalitet pĂĄ barer, bordeller og i natklubber. Hans ture gennem det skumle Paris førte ham ogsĂĄ til de steder, hvor kunstnerne holdt til; han knyttede livslange venskaber med bl.a. Picasso, Giacometti, Sartre og Henry Miller, og hans portrætter af kunstnerkollegerne er med rette berømmede. De karakteristiske stemningsbilleder fra det parisiske natteliv kan pĂĄ denne udstilling opleves sammen med andre af de temaer, som optog kunstneren i 20Â’ernes og 30Â’ernes Paris – bl.a. graffitien.

Vicevært, 1946, Foto: Brassaï, ©Estate Brassaï - R.M.N.
Vicevært, 1946
Foto: Brassaï
©Estate Brassaï - R.M.N.


Brassaï stod centralt i mellemkrigsgenerationen af billedkunstnere, filosoffer og billedhuggere. Hans blik pĂĄ motivet, hans fokus pĂĄ livet og hans kunstneriske formĂĄen i en særegen blanding af fotografiske genrer har givet ham ry som en af verdens mesterfotografer, og hans særlige greb i spillet mellem dokumentation og iscenesættelse inspirerer stadig nye generationer af fotografer og billedkunstnere. Louisianas udstilling er den første samlede præsentation af Brassaï i Danmark og viser ca. 250 af hans fotografier foruden et udvalg af hans tegninger og skulpturer.