Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Christen Købke – Danish Master of Light

17. marts – 13. juni 2010

National Gallery
Trafalgar Square
UK - WC2N 5DN London
http://www.nationalgallery.org.uk/


Christen Købke
Selvportræt, c. 1833
Statens Museum for Kunst, København
© SMK Foto


Af Flemming Jespersen

National Gallery i London viser i nært samarbejde med Statens Museum for Kunstudstillingen "Christen Købke: Danish Master of Light". Udstillingen omfatter 48 malerier, der viser en række af kunstnerens foretrukne motiver: landskabet, studiet af byen og provinsen, portrættet og hans typisk subtile gengivelser af nationale monumenter. Udstillingen, der er den første større soloudstilling af Christen Købke udenfor Danmarks grænser, bliver efterfølgende vist på National Gallery of Scotland i perioden 5. juli - 3. oktober 2010.

Der er en stigende interesse for dansk kunst i udlandet, kunstnere som Vilhelm Hammershøi, J.F. Willumsen, C.W. Eckersberg og Nicolai Abildgaard har alle været vist i udlandet i de senere år og nu er turen kommet til en anden af de helt store skikkelser i dansk kunst, Christen Købke (1810-48).


Christen Købke
Parti af Aarhus Domkirke, 1829-30
48,5 x 34 cm.
Statens Museum for Kunst, København
© SMK Foto


Christen Schiellerup Købke blev født i Brolæggerstræde i København i maj 1810. Fra 1815 voksede han op på Kastellet udenfor København, hvor hans far var bagermester og stod for brødforsyning til soldaterne. Købke viste allerede som dreng et særligt talent for at tegne, og han besluttede som 11-årig under et længere sengeliggende i forbindelse med en gigtfeber, at han ville være maler. Han blev året efter, som 12-årig, optaget på Kunstakademiets tegneskole, og fra 1825 studerede han på Akademiet hos den ældre professor C.A. Lorentzen. Efter Lorentzens død i 1828 fortsatte han studierne hos C.W. Eckersberg frem til 1832. Købke blev tildelt Akademiets lille sølvmedalje i 1831 og den store sølvmedalje i 1833.

Igennem Eckersbergs undervisning blev han fortrolig med linearperspektivet og naturstudiet. Foruden sin store mester Eckersberg var Købke i de helt unge år under stor indflydelse af malere som Wilhelm Bendz og C.A. Jensen, men han lod sig også påvirke af kunsthistorikeren N.L. Høyen. Høyen agiterede for en national kunst gennem skildringer af historiske bygningsværker, landskaber og folkeliv.

Købke blev hurtigt modnet som kunstner og fjernede sig efterhånden mere og mere fra Eckersbergs strenge principper; der blev løsnet op for teorierne, og farverne blev samtidig varmere og fik mere fylde. Allerede i 1829-30 udførte Købke sit tidlige mesterværk, det bemærkelsesværdige arkitekturmaleri Parti af Aarhus Domkirke, hvori han demonstrerede sin sikre og fine fornemmelse for dybde- og lysvirkning samt sin suveræne fornemmelse for farveharmoni. N.L. Høyen købte samme år billedet til Kunstforeningen i 1830. Købke udførte samtidig en radering af samme motiv.


Christen Købke
Parti udenfor den nordre Kastelsport, 1834
79 x 93 cm.
Ny Carlsberg Glyptotek, København
© Foto Ole Haupt


I 1831-33 malede han en lang række mesterlige små sansede landskabspartier fra Kastelvolden, hvor han boede. Billederne er kendetegnet ved en uanstrengt friskhed og sikkerhed i udførelsen og ved en sjælden fornem koloristisk nerve. Foruden de mange naturstudier malede han i denne tidlige periode en lang række virtuose, små og intime portrætter, hovedsageligt af familien, venner og kollegaer, bl.a. mesterværket Landskabsmaler Frederik Sødring, 1832. Købke fandt sine motiver indenfor sin nærmeste kreds eller partier tæt ved sin bolig. Han var mest fortrolig ved små hverdagsemner, intet emne var for småt til at blive malet, ophøjede emner lå ham fjernt. Et græsstrå kunne være lige så vigtigt som alt andet.

I 1834 flyttede Købke med familien til et større stateligt hus på Blegdammen ved Sortedamssøen, hvor han også fik atelier. Det blev starten på en mere monumental stil. Han malede de følgende år flere store og gennemarbejdede billeder som Parti udenfor den nordre Kastelsport, 1834; Frederiksborg Slot ved aftenbelysning, 1835; Parti af Østerbro i morgenbelysning, 1836; Parti af bugten ved Kalkbrænderiet, 1836-37. Monumentalmaleriet voldte ham til tider store kvaler, arbejdet med store malerier kunne stå på i flere måneder. De krævede langt flere skitser, og derved gik noget af hans naturlige friskhed, umiddelbarhed og charme tabt.


Christen Købke
Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838
53 x 71,5 cm.
Statens Museum for Kunst, København
© SMK Foto


I 1837 giftede Købke sig med slægtningen Susanne Cecilie Købke, og allerede året efter drog han, efter at have modtaget et større rejsestipendium, ud på en større udlandsrejse. Rejsen gik over Berlin, Dresden og München til Venedig og videre til Rom, Napoli, Sorrento, Capri, Pompei og Firenze. På Capri og i Napoli oplevede han en lykkelig arbejdsperiode sammen med bl.a. malerne Georg Hilker, Constantin Hansen og Jørgen Roed. Købke malede kopier af pompejansk vægkunst og flere fine naturstudier fra Capri og Napoli og omegn. Han blev dog aldrig helt fortrolig med sydens natur, og billederne har ikke samme nerve og inderlighed som hans hjemlige landskabsstudier.


Christen Købke
Frederiksborg Slot ved aftenbelysning, 1835
71,8 x 103,4 cm.
Den Hirschsprungske Samling, København
© courtsey of the owners


Efter hjemkomsten i 1840 løb han ind i en alvorlig personlig krise efter flere dødsfald blandt hans søskende og helbredsproblemer for hans hustru samt opløsning af hjemmet på Blegdamsvej efter faderens død i 1843. Han måtte herefter flytte ind i en mere beskeden lejlighed i Frederiksborggade sammen med sin kone og to børn. I 1846 søgte han medlemskab af Akademiet, men det gennemarbejdede værk Parti fra Capris sydside blev imidlertid afvist af Akademiet. Det var en stor skuffelse for ham, og malerglæden og inspirationen fik et alvorligt knæk, og han overvejede at stoppe sin kunstnerkarriere og tage arbejde som dekorationsmaler. I februar 1948 blev han ramt af en lungebetændelse og døde få dage efter, kun 38 år gammel.

Christen Købke blev næsten glemt efter sin tidlige død, men han genvandt langsomt sin placering som sin generations allerfineste maler, bl.a. gennem en stor udstilling i Kunstforeningen i 1884 samt af Emil Hannovers vægtige biografi fra 1893. Købke er i dag internationalt anerkendt, og han er repræsenteret på de mest prestigefyldte museer i verden: Louvre, Paris; National Gallery, London; The Metropolitan Museum of Art, New York; J. Paul Getty Museum, Los Angeles.