Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 

Claes Oldenburg - The Sixties

4. februar - 28. maj 2012

MUMOK
Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig
Museumsplatz 1, Wien
http://www.mumok.at/

Af Flemming Jespersen


Claes Oldenburg
Floor Cone (1962) in front of Dwan Gallery, Los Angeles, 1963
Oldenburg van Bruggen Studio
© Claes Oldenburg

MUMOK arrangerer den hidtil største udstilling af Claes Oldenburgs tidlige og banebrydende værker fra 1960’erne. Oldenburg var en af de helt centrale figurer i udviklingen af den amerikanske popkunst.

Claes Oldenburg blev født i Stockholm i 1929. Hans far var diplomat og familien boede i Norge og USA, indtil de slog sig ned i Chicago i 1936. Han studerede litteratur og kunsthistorie ved Yale University 1946-50, inden han blev optaget på Art Institute of Chicago 1952-54. Han blev amerikansk statsborger i 1953.

I 1956 flyttede Oldenburg til New York, hvor han kom i kontakt med forskellige happeningkunstnere som Jim Dine, Allan Kaprow, George Brecht, George Segal, Red Grooms og Robert Whitman. Han blev fascineret af happenings med "levende billeder" og blev snart en af de mest fremtrædende skikkelser indenfor bevægelsen. Ophavsmanden til happening-formen var Allan Kaprow, som beskrev happeningudviklingen i sit manifest fra 1958, The Legacy of Jackson Pollock. Her trækker han en direkte linie fra den abstrakte ekspressionisme og Jackson Pollocks action painting til happening-bevægelsen. Historisk går performance/happening dog helt tilbage til futurismen og dadaismen i 1910’erne. Oldenburg foretrak iøvrigt selv betegnelsen performance fremfor happening.


Claes Oldenburg
Two Cheeseburgers, with Everything (Dual Hamburgers), 1962
Sækkelærred dyppet i gips, bemalet med emalje. 17.8 x 37.5 x 21.8 cm
The Museum of Modern Art, New York; Philip Johnson Fund, 1962
© Claes Oldenburg

Oldenburgs første soloudstilling fandt sted i Judson Gallery, New York i 1959. Galleriet viste Oldenburgs berømte gennembrudsværk, installationen Gaden fra samme år. Værket bestod af en række figurative tegninger, collager og objekter af fundne materialer fra det beskidte gademiljø. Året efter udstillede han en ny version af Gaden i samme galleri, som blev ledsaget af en række happenings. Den anden udstilling havde også deltagelse af Jim Dine.

Gaden blev fulgt op af endnu en stor installation i 1961, kaldet Butikken, som var inspireret af de lokale butikker og deres vinduesudstillinger. Installationen indeholdt dagligdags genstande som tøj, sko, hamburgere, kager og isvafler, udført i bemalet papmaché. Også Butikken dannede rammen for en række happenings.

Han fortsatte med flere happeningopførelser i 1962-66, bl.a. Ray Gun Theater, som bestod af 10 happenings opført i en butik på East Second Street, New York City i 1962. Derefter fulgte happenings i Los Angeles: Autobodys, 1963; Chicago: Gayety, 1963; Washington, D.C.: Stars, 1963; New York: Washes & Moveyhouse, 1965; Stockholm: Massage, 1966. Mange happenings blev udført i samarbejde med hans første kone Pat Muschinski.


Claes Oldenburg arbejder pĂĄ udstillingen Claes Oldenburg
i Green Gallery, New York, september 1962.
Photo © Robert R. McElroy/Licensed by VAGA, New York, NY

Den amerikanske popkunst brød for alvor igennem i 1962, og helt fra starten markerede Oldenburg sig som en af de mest personlige og originale skikkelser. Popkunstnerne vendte sig mod modernismen og det abstrakt-ekspressionistiske maleri, som havde domineret kunstscenen i 1940’erne og 50’erne. Men to kunstnere, Oldenburg og Jim Dine, adskilte sig fra de øvrige popkunstnere med hensyn til holdning og metode. De så ingen afgørende skel mellem dem og de abstrakte ekspressionister, og de var med deres brug af collage og malerisk stoflighed tæt forbundet til neo-dadaisterne Jasper Johns og Robert Rauschenberg, der betragtes som forbindelsesleddet mellem den abstrakte ekspressionisme og popkunsten.


Claes Oldenburg
Kæmpemæssig stor blød svensk lyskontakt (Ghost Version), 1966
Canvas, kapok, træ
30 cm x 130 cm
Museum Ludwig, Köln
Photo: mumok
© Claes Oldenburg

Med den store installation Butikken i 1961 indledte Oldenburg sin karriere som popkunstens betydeligste objektmager. Året efter udviklede Oldenburg de første bløde skulpturer/objekter, som første gang blev udstillet i den 3. version af Butikken i Green Gallery, New York i september 1962. De bløde skulpturer udsprang af de mange stofrekvisitter som Oldenburg syede til sine happenings.

I de følgende år skabte han et stort antal bløde skulpturer af dagligdags genstande fra hjemmet, som telefon, lyskontakt, skrivemaskine, toilet, badekar, m.m. Skulpturerne var fremstillet af materialer som stof og plastik og løst fyldt op med kapok, som er den letteste naturfiber i verden. De var alle i overstørrelse af tingene fra det virkelige liv og antog ofte fremmede og erotiske former. Ved at ændre på skalaforholdet tvinger han betragteren til at se på de velkendte og anonyme brugsgenstande med et nyt og fortolkende blik. De opleves også som en humoristisk og ironisk kommentar til det amerikanske forbrugersamfund.


Claes Oldenburg
Mouse Museum, 1965/1977
Træ og korrugeret aluminium, akryl glas montrer med 385 objekter
263 x 950 x 1020 cm
MUMOK Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien
LĂĄn fra Austrian Ludwig Foundation siden 1981
Photo: mumok © Claes Oldenburg

Mouse Museum (1965/77) er et af Oldenburgs mere spektakulære værker, et walk-in miniature museum i form af en geometrisk mus. Her vises en stor samling på 385 små objekter på rad og række i lange glasmontrer. En mærkelig blanding af fundne genstande, souvenirs fra rejser, trivielle dagligdags ting, legetøj, smykker og kitsch indsamlet af Oldenburg i slutningen af 1950’erne. Alt sammen blandet med Oldenburgs egne små skulpturer og happeningobjekter. Mouse Museum blev første gang vist i 1972 på Dokumenta 5 i Kassel.

I sidste del af 1960’erne skabte han desuden fantastiske forslag og skitser til bygninger og civile monumenter. Og i 1969 fremstillede han de første skulpturer i stor skala, Lipstick on Caterpillar Tracks og Geometric Mouse.

Udstillingen Claes Oldenburg - The Sixties vises på følgende kunstmuseer:

MUMOK, Wien, 4. februar - 28. maj 2012
Museum Ludwig, Köln, 22. juni - 30. september 2012
Guggenheim Museum, Bilbao, 30. oktober 2012 - 17. februar 2013
Museum of Modern Art, New York, 14. april - 5. august 2013
Walker Art Center, Minneapolis, 13. september 2013 - 12. januar 2014


Installation shot
Claes Oldenburg: The Sixties (4. februar-28. maj 2012)
MUMOK Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien
Photo: mumok © mumok/Claes Oldenburg

Fra 1976 begyndte Oldenburg at samarbejde med kunsthistoriker og kurator Coosje van Bruggen (1942-2009), de blev gift i 1977. De koncentrerede sig særligt om offentlige værker i den helt store skala. Det blev til næsten 50 gigantiske fællesværker opstillet i USA, Europa og Asien. Oldenburg og van Bruggens store produktion omfatter også en lang række værker af musikinstrumenter, hårde og bløde objekter af bl.a. en bratsch, saxofoner, klarinetter, violiner, trommesæt og noder. Musikinstrumenterne blev udført fra 1992 til 2006.

Siden 1985 har Oldenburg desuden samarbejdet om arkitektur/skulptur-projekter med den amerikanske arkitekt Frank O. Gehry.