Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Lilibeth Cuenca Rasmussen - EgoShow
18. februar - 14. maj 2006

Tirsdag-søndag 10-17. Onsdag 10-22. Mandag lukket

Statens Museum for Kunst
Sølvgade 48-50
1307 København K
http://www.smk.dk/


Scenetæppet er trukket til side. Du træder ind på scenen. I rummet møder du en syngende kabaretstjerne, der soler sig i sit eget egotrip. Et andet sted i rummet kredser scenen om en blodig hanekamp og en afplukket hane, som danser til electro, mens du selv er lukket inde i dens bur. Den danske kunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen undersøger med humor og energi tidens egoisme og machokultur.

Med stor nysgerrighed manøvrerer hun i krydsfeltet mellem forskellige former for virkeligheder: Mellem musikvideoens perfektionerede iscenesættelse og dokumentarfilmens nøgterne og rå virkelighed. Mellem det personligt bekendende og det politisk og socialt engagerende.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, EgoShow, 2005. Videostill, SMK Foto
Lilibeth Cuenca Rasmussen
EgoShow, 2005. Videostill
SMK Foto


Universets centrum
Udstillingen viser to helt nye videoværker af Cuenca Rasmussen iscenesat i en større ruminstallation. I EgoShow optræder kunstneren som sol, mens hun mimer kabaretgenren i stil og stemning. Mens cirklen traditionelt er en hellig form, der hviler i sig selv, er den sensible og bekendende, kalkulerende og kokette sangerinde på evig jagt efter identitetsskabende forbrug, anerkendelse og selvtilfredsstillelse. En ironisk samtidskommentar, som samtidig peger på det paradoks, at egotrippet altid er afhængigt af bekræftelse udefra.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, CockFight, 2005. Videostill, SMK Foto
Lilibeth Cuenca Rasmussen
CockFight, 2005. Videostill
SMK Foto


Hanekamp som nationalsport
Som en antropolog er kunstneren draget til Manila for at se nærmere på Filippinernes nationalsport, hanekamp (sabong). Videoinstallationen CockFight består af Cuenca Rasmussens egne dokumentaroptagelser fra hanekampmiljøet i Manila og en performance, hvor kunstneren i rollen som hane danser og rapper til hårdtslående electro-rytmer i et tvetydigt sensuelt mix af maskulin aggression og indsmigrende femininitet. Mens dokumentaren fortæller om baggrund og betydning, hanerne og spillet, henviser den udklædte hanes kvindekøn til ligestillingsdebat og machokultur.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, CockFight, 2005. Videostill, SMK Foto
Lilibeth Cuenca Rasmussen
CockFight, 2005. Videostill
SMK Foto


Om Lilibeth Cuenca Rasmussen
Hun er født i 1970 i Manila. Hun har gennem de seneste år markeret sig som en meget original kunstner. Med afsæt i sin egen dansk-filippinske baggrund arbejder hun med en nærmest antropologisk sans for de fortællinger, der eksisterer i og mellem fødested og hjemland.

Cuenca Rasmussen er uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi. Hun har deltaget i en lang række udstillinger i både ind- og udland. Sidste år modtog hun Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium.

Udstillingen i x-rummet på Statens Museum for Kunst er hendes første soloudstilling på et dansk kunstmuseum.