Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Olafur Eliasson ¬Ė Minding the world

Olafur Eliasson ¬Ė Minding the world
8. oktober 2004 - 16. januar 2005
Tirsdag-s√łndag 10-17, onsdag 10-22, mandag lukket

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Aros Allé 2
DK-8000 Aarhus C

http://www.aarhuskunstmuseum.dk/


Waterfall, 2004
Waterfall, 2004

ARoS Aarhus Kunstmuseum viser til 16. januar 2005 en spektakul√¶r udstilling med den verdensber√łmte dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson, hans f√łrste store separatudstilling p√• et dansk kunstmuseum. Olafur Eliasson repr√¶senterede Danmark p√• Venedig Biennalen i 2003, ligesom han i efter√•ret 2003/for√•ret 2004 h√łstede stor anerkendelse for sin udstilling "The Weather Project" p√• Tate Modern i London, hvor han lod en gigantisk sol st√• op over museets enorme turbinehal. Udstillingen trak publikumsrekord med over to millioner bes√łgende.

Frost Activity, 2004
Frost Activity, 2004

Olafur Eliasson har gennem de seneste √•r bes√łgt ARoS Aarhus Kunstmuseum gentagne gange for at skabe en unik pr√¶sentation i den nye arkitektur. Udstillingen p√• ARoS former sig derfor ikke blot som en r√¶kke enkeltst√•ende v√¶rker, der hver is√¶r tr√¶der frem med √¶stetisk perfektion; Olafur Eliasson ¬Ė Minding the world er i h√łj grad en totalinstallation. Med sin overbevisende og gennemt√¶nkte struktur, skabt med blandt andre flere helt nye v√¶rker, former udstillingen sit eget unikke univers; et forl√łb af rum, hvor man som beskuer konstant overraskes og udfordres.

Et n√łgleord i udstillingen er bev√¶gelsen. Publikum oplever ikke alene udstillingen med kroppen i bev√¶gelse, men erfarer ogs√•, at denne bev√¶gelse har stor betydning for oplevelsen af kunstv√¶rkerne. Olafur Eliasson har i museets s√¶rudstillingsgalleri og ¬Ėfoyer bygget et forl√łb op af rumlige suiter, der hver is√¶r kaster unikke visuelle og erkendelsesm√¶ssige oplevelser af sig. En korridor med gult, monofrekvent lys; et camera obscura, der vender op og ned p√• vores sanseerfaring; et smukt dekoreret stengulv, der fordobles i et gigantisk, udstrakt spejlloft; en regnbue, der opst√•r i det fine vandst√łv; et fort√¶ttet huleagtigt rum af tredimensionale mursten; en vands√łjle, der oplyses af stroboskoplys; et svimlende, m√łnstret lysv√¶rk; en stor, kalejdoskopisk spejlgrotte og et gigantisk, trekantet rum, der scannes af store, bev√¶gelige farvede felter ¬Ė disse er blot eksempler p√• de forskelligartede oplevelsesrum, som Olafur Eliasson har skabt, og som til sammen danner en unik helhed.
N√•r kroppen bringer os rundt i de mange forskellige rum i udstillingen, fremst√•r verden langt mere kompleks; som en enhed, der kigger tilbage p√• os. I mods√¶tning til ren√¶ssancekunstneren, der udelukkende betragter verden fra perspektivets udspring, s√• ser verden ogs√• tilbage p√• os, n√•r vi bev√¶ger os rundt i udstillingen Minding the world. Det er alts√• ikke kun perspektivets udspring, der udg√łr vores blikposition. Vi ser ogs√• os selv se. Vi forbindes med nye rum og orienteringspunkter, der hidtil har v√¶ret taget for givet. Og m√•ske kan m√łdet med Olafur Eliassons arbejde betyde, at ogs√• bevidstheden retter sit syn mod nye orienteringspunkter og erkendelsesformer. I bedste fald √łger v√¶rkerne den enkeltes mulighed for selvrefleksion.

Red Green Kaleidoscope, 2004
Red Green Kaleidoscope, 2004

Gennem foreningen af rum og teknik synligg√łr Olafur Eliasson i sin kunst f√¶nomener og kr√¶fter fra naturen og bygger dermed den vanskelige bro mellem videnskab og kunst. I hans v√¶rk sker der s√•ledes en forvandling fra naturvidenskabelig kompleksitet til afklaret, √¶stetisk enkelhed. Ofte placerer Olafur Eliassons installationer sig p√• gr√¶nsen mellem kunst og arkitektur, og det kan derfor ikke undre, at han ved flere lejligheder har modtaget prestigefyldte arkitekturpriser, ligesom han gentagne gange har samarbejdet med arkitekter og tegnestuer.
Olafur Eliassons arbejde med udstillingen p√• ARoS har da ogs√• v√¶ret pr√¶get af sensibilitet over for og indsigt i museets arkitektoniske udformning. M√łdet mellem ARoS¬í arkitektur og Olafur Eliassons s√¶rlige fornemmelse for rum har derfor v√¶ret yderst frugtbart.

Olafur Eliasson har skabt flere nye v√¶rker til denne sin f√łrste store separatudstilling p√• et dansk kunstmuseum, blandt andet et v√¶rk til museets s√¶rudstillingsfoyer: Et brusende og ekspressivt vandfald, der rejser sig otte meter fra foyergulvet og op under museumsgaden. I ARoS¬í Juniormuseum pr√¶senterer han desuden en stor, interaktiv installation best√•ende af hvide legoklodser ¬Ė det vil sige et kunstv√¶rk som museumsg√¶sten selv har mulighed for at bygge med p√• i de godt tre m√•neder, udstillingen kan opleves p√• ARoS.

Olafur Eliasson har h√łstet stor anerkendelse for sine imponerende udstillinger p√• de f√łrende museer verden over. Is, vand, lys, luft, gigantiske spejle og krystallinske kalejdoskoper, ja, s√•gar solnedgange og brusende floder, har i l√łbet af det seneste √•rti udgjort nogle af kunstnerens ¬ímaterialer¬í i hans arbejde med at udfordre os selv og vores omverden. Denne radikalitet har gjort ham til en af de mest interessante og succesrige kunstnere i sin generation; en position som Olafur Eliasson ¬Ė Minding the world forh√•bentlig vil stadf√¶ste.

The Glass House, 2004
The Glass House, 2004

Olafur Eliasson (f. 1967) er af islandsk herkomst, men er f√łdt og opvokset i Danmark. Han er uddannet p√• Det Kongelige Danske Kunstakademi med afgang i 1995. I en √•rr√¶kke har Olafur Eliasson boet og arbejdet i Berlin, hvorfra han har skabt v√¶rker til udstillinger over hele verden. I l√łbet af de seneste tre √•r har Olafur Eliasson haft en lang r√¶kke soloudstillinger, p√• kunstmuseer i bl.a. √ėstrig, Frankrig, USA, Norge, Tyskland, Spanien og Island.