Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Gerhard Richter – Louisiana

Gerhard Richter – Billede efter billede
4. februar - 29. maj 2005
Alle dage 10-17. Onsdag 10-22

Louisiana Museum for Moderne Kunst
Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk

http://www.louisiana.dk/



Gerhard Richter, 1990 - Foto: Manfred Leve - ©Manfred Leve
Gerhard Richter, 1990
Foto: Manfred Leve
©Manfred Leve


Louisiana indleder udstillingsåret 2005 med opfyldelsen af et længe næret ønske – en markant præsentation af den tyske maler Gerhard Richter med 81 udvalgte værker, som er udlånt af førende museer og privatsamlere over hele verden. Gerhard Richter er en af verdens mest aktuelle, anerkendte og efterspurgte kunstnere og indtager førstepladsen på "Kunstkompass" – listen over tidens 100 mest efterspurgte kunstnere på verdensplan. Det er første gang, et dansk publikum får lejlighed til at stifte så bredt et bekendtskab med denne virtuos, der mestrer nærmest alle genrer inden for maleriet og samtidig er en markant fornyer.

Gerhard Richter, 1999 - Foto: Manfred Leve - ©Manfred Leve
Gerhard Richter, 1999
Foto: Manfred Leve
©Manfred Leve


Som en visuel biografi og optakt til Richters kunstneriske univers udstilles en lang række af fotografen Manfred Leves fotografier, taget i perioden 1967-1999, som viser kunstneren i forskellige sammenhænge. Præsentationen af fotoserien er støttet af Goethe-Instituttet.

Gerhard Richter, Læsende, 1994 - Olie på lærred, 72,4 x 101,9 cm - Credit: San Francisco Museum of Modern Art - Foto: Ben Blackwell, © Gerhard Richter
Gerhard Richter, Læsende, 1994
Olie på lærred, 72,4 x 101,9 cm
Credit: San Francisco Museum of Modern Art
Foto: Ben Blackwell, © Gerhard Richter


Louisianas udstilling giver et indblik i Richters rigt facetterede værk, hvor det kunstneriske felt spreder sig over den centrale periode i Louisianas samling fra 1960’erne frem til i dag. I en overordnet tematisk sammenstilling af værker inden for en retrospektiv ramme vil udstillingen kortlægge Richters maleriske strategier ved fem temaer: Figuren og verden, Tidens kvinder, Konstruktioner, Det abstrakte og Landskabet og herunder vise, hvordan de afgiver og tilfører hinanden betydning og peger på, at Richters oeuvre snarere er cyklisk end simpelt fremadskridende.

Gerhard Richter, Kvinde med paraply, 1964 - Olie på lærred, 160 x 95 cm - Credit: Daros Collection, Switzerland - © Gerhard Richter
Gerhard Richter, Kvinde med paraply, 1964
Olie på lærred, 160 x 95 cm
Credit: Daros Collection, Switzerland
© Gerhard Richter


Figuren og verden sætter fokus på Richters figurative malerier, som er baseret på det store arkiv af fotografisk materiale, han har samlet gennem årene, og som i den maleriske dialog og i hans bearbejdning ofte fremstår som henvisninger til en fælleskulturel billedbank og dermed kalder på en form for genkendelighed hos beskueren. Men værkernes flertydighed rejser ligeledes spørgsmål om maleriets egenart og filosofiske overvejelser over billedets relation til virkeligheden – ja ligefrem til virkeligheden selv.

Gerhard Richter, Tre søstre, 1965 - Olie på lærred, 135 x 130 cm - Courtesy Sotheby's, ©Gerhard Richter
Gerhard Richter, Tre søstre, 1965
Olie på lærred, 135 x 130 cm
Courtesy Sotheby's, ©Gerhard Richter


I november 2004 bragte dagbladet Politiken den eventyrlige historie om afsløringen af forlægget til Richters maleri Tre søskende, 1965. Ingen – heller ikke kunstneren selv – var klar over, at det ugebladsklip, der var brugt som forlæg til maleriet af de tre små piger, i virkeligheden forestillede de tre danske prinsesser Dronning Margrethe, Prinsesse Benedikte og Prinsesse Anne-Marie. Det er lykkedes Louisiana at låne det meget omtalte Richter-værk, og det indgår i denne sektion af udstillingen. Tidens kvinder viser en række af Richters kvindebilleder, et vigtigt og tilbagevendende motiv i hans oeuvre, hvor mandens som kunstnerens fascinerende blik på sit objekt kan iagttages.

Gerhard Richter, Bybillede PL, 1970 - Olie på lærred,170 x 170 cm - Credit: Privateje - © Gerhard Richter
Gerhard Richter, Bybillede PL, 1970
Olie på lærred,170 x 170 cm
Credit: Privateje
© Gerhard Richter


Særegent ved Richter er, hvordan han i sit arbejde og i sin fascination formår at glide ind og ud af de maleriske kategorier, og hvordan han på nye måder tester betragtningen eller perceptionen og blotlægger det illusionistiske element, så det kommer til ar fremstå tydeligt. Dette kan opleves i Konstruktioner, hvor et udvalg af hans ikke fotobaserede malerier med eksempelvis døre, vinduer, gitre som motiv findes, og hvor de berømte Bybilleder ligeledes udstilles.

Gerhard Richter, Bach (1), 1992, 1 af 4 - Olie på lærred, 300 x 300 cm - Credit: Moderna Museet, Stockholm - © Gerhard Richter
Gerhard Richter, Bach (1), 1992, 1 af 4
Olie på lærred, 300 x 300 cm
Credit: Moderna Museet, Stockholm
© Gerhard Richter


I Det abstrakte maleri, hvor bearbejdningen med raklen fremkalder værkernes individuelle karakter i en billeddannende og stemningsfuld effekt, præsenteres et af Richters hovedværker, Bach-suiten I-IV, 1992, samt det monumentale værk Sankt Gallen, 1989, der måler 2,5 X 6,8m.

Et sidste tema i udstillingen er Landskabet, en af kunsthistoriens klassiske genrer, som Richter – med fotoet som forlæg og på dets præmisser – maler i kølige beskæringer, der bryder med og fornyer det klassiske motiv.