Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Helen Chadwick – Trapholt

Helen Chadwick - A Retrospective
21. januar - 8. maj 2005
Alle dage 10-17

Trapholt
Æblehaven 23
6000 Kolding

http://www.trapholt.dk/


Trapholt åbner 2005 med en opsigtsvækkende international udstilling.

Museet har i samarbejde med Barbican Art Gallery i London fĂĄet en enestĂĄende mulighed for at vise udstillingen: Helen Chadwick: A Retrospective.

Portrait of the artist - In background: Ego Geometria Sum, 1982-4 - © Helen Chadwick Estate - Photography Edward Woodman
Portrait of the artist
In background: Ego Geometria Sum, 1982-4
© Helen Chadwick Estate
Photography Edward Woodman


På udstillingen vil publikum opleve hovedværker af Helen Chadwick, der allerede inden sin uventede død som 42-årig i 1996, blev regnet som en af Englands betydeligste. Et af de banebrydende aspekter i Chadwicks kunst er de mange forskellige medier og teknikker, hun anvender. Hun engagerede sig dybt i både skulptur og fotografi, som altid blev kombineret på nye og overraskende måder.

Chadwick tog udgangspunkt i kroppen og kroppens relation til den omgivende verden. I de tidlige arbejder brugte hun ofte sin egen nøgne krop. Hun eksperimenterede altid med materialer, som taler direkte og umiddelbart til sanserne. Råt, glinsende oksekød i sammenspil med draperede silkestoffer og farvestrålende blomster "plantet" i motorolie er eksempler på de usædvanlige materialesammenstød. Udforskningen af lyst og begær står centralt i Chadwicks kunst.

På udstillingen vil man både kunne se, høre og lugte Helen Chadwicks hovedværk Cacao fra 1994. Værket består af et stort cirkulært kar fyldt med 800 kg flydende varm og boblende chokolade - en fontæne af chokolade som fylder rummet med en varm, sødlig lugt.

Chadwick var den første kvindelige kunstner som blev nomineret til den prestigefyldte Turner Price i 1987. Hun blev endvidere indbudt til at udstille sine værker på Museum of Modern Art, New York, og Centre Pompidou i Paris. Hendes kunst blev hermed kendt og diskuteret i hele Europa. De usædvanlige materialesammensætninger og den sensuelle leg med køn, seksualitet og politik inspirerede en lang række andre kunstnere til at afsøge nye områder og bryde grænser.

Værkerne
Udstillingen begynder med ”Ego Geometria Sum”, hvor Helen Chadwick fortæller sin livshistorie gennem ti geometriske skulpturer, hvorpå hun har overført symbolske fotografier af sin krop.

Ego Geometria Sum, 1982-4 (detail) Photographic emulsion on plywood © Helen Chadwick Estate Photography Philip Stanley
Ego Geometria Sum, 1982-4 (detail)
Photographic emulsion on plywood
© Helen Chadwick Estate
Photography Philip Stanley


”The Oval Court” er en installation, hvor fotokopier af Helen Chadwicks nøgne krop er arrangeret som en collage i et samspil med fotokopier af dyr og planter. Feministbevægelsen rettede en hård kritik mod Chadwick, da værket første gang blev udstillet, fordi hun fremviste sin nøgne og meget smukke krop.

The Oval Court, 1984-6 - Photocopies and assorted media, Courtesy Victoria and Albert Museum, London - © Helen Chadwick Estate - Photography Edward Woodman
The Oval Court, 1984-6
Photocopies and assorted media
Courtesy Victoria and Albert Museum, London
© Helen Chadwick Estate
Photography Edward Woodman


Kritikken var en medvirkende årsag til at Chadwick besluttede ikke længere at bruge sin krop så direkte i værkerne.

I ”Viral Landscapes” indgår fotografier af celler fra kunstnerens egen livmoderhals, vagina, mund og øre som et slags indre selvportræt. Billederne er overført til fem store fotografier af en forreven kyststrækning i Wales og processen er afsluttet med at Chadwick har hældt maling ud i havet og trukket fotografiet gennem bølgerne.

Viral Landscape No. 2, 1988-9 - C Print photograph, powder coated steel, aluminium faced plywood and Perspex - © Helen Chadwick Estate
Viral Landscape No. 2, 1988-9
C Print photograph, powder coated steel, aluminium faced plywood and Perspex
© Helen Chadwick Estate


1989 begyndte Helen Chadwick at eksperimentere med råt kød og andre former for organisk væv.

I ”Meat Abstracts” har Chadwick komponeret en række stilleben, hvor glinsende råt kød og indmad indgår i sammenspil med f.eks. ruskind, silke, finértræ og elektriske pærer.

Meat Abstract No. 8, 1989 - Poloroid photograph - © Helen Chadwick Estate - Photography Edward Woodman
Meat Abstract No. 8, 1989
Poloroid photograph
© Helen Chadwick Estate
Photography Edward Woodman


Skulpturgruppen ”Piss Flowers” hører til blandt Chadwicks mest berygtede og omdiskuterede værker. Hver blomst i skulpturgruppen er skabt ved, at kunstneren og hendes partner på skift tissede i en blomsterformet skabelon placeret i sneen. Resultatet blev efterfølgende støbt i bronze og hvidemaljeret.

Piss Flowers, 1991-2 - Bronze, cellulose lacquer - © Helen Chadwick Estate - Photography Anti Kuivalainen
Piss Flowers, 1991-2
Bronze, cellulose lacquer
© Helen Chadwick Estate
Photography Anti Kuivalainen


Chokoladefontænen ”Cacao” hører også til blandt et af Chadwicks mest omtalte værker. Værket består af en fontæne af varm, boblende chokolade.

Cacao, 1994 - Chocolate, aluminium, steel, electrical apparatus - © Helen Chadwick Estate - Photography Edward Woodman
Cacao, 1994
Chocolate, aluminium, steel, electrical apparatus
© Helen Chadwick Estate
Photography Edward Woodman


Rundt om Cacao anbragte kunstneren ”Wreaths to Pleasure”, tretten cirkelformede fotografier, hvor hun kombinerer blomster og frugt med giftige væsker, f.eks. motorolie og Swarfega.

Wreath to Pleasure No. 12, 1992-93 - Cibachrome photograph, powder coated steel, glass, aluminium faced MDF - © Helen Chadwick Estate - Photography Edward Woodman
Wreath to Pleasure No. 12, 1992-93
Cibachrome photograph, powder coated steel, glass, aluminium faced MDF
© Helen Chadwick Estate
Photography Edward Woodman


Til værket ”Unnatural Selection” fotograferede Chadwick befrugtede ægceller, der havde vist sig uegnede til kunstig befrugtning. Et politisk udsagn bl.a. vendt mod abortmodstanderne.

Chadwick døde uventet i 1996 af et hjertestop. Hun var da i færd med at lægge sidste hånd på Unnatural Selection.