Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Leon Kossoff ¬Ė Louisiana

Leon Kossoff ¬Ė Udvalgte malerier
19. november 2004 - 28. marts 2005
Alle dage 10-17. Onsdag 10-22

Louisiana Museum for Moderne Kunst
Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk

http://www.louisiana.dk/



¬ĒMaleren er engageret i arbejdsprocessen og v√¶rket arbejder for sin del med at f√• farven til at relatere til malerens visuelle erfaring og eksistens¬Ē (Leon Kossoff)

Selvportræt, c. 1965 - The Brandes Family Art Collection, Tel Aviv
Selvportræt, c. 1965
The Brandes Family Art Collection, Tel Aviv


Det er f√łrste gang den britiske maler Leon Kossoff (f. 1926) vises solo herhjemme, og en af de f√łrste gange overhovedet p√• det europ√¶iske kontinent. Kossoff¬†er en af de store nulevende europ√¶iske malere, og p√• denne udstilling vil man m√łde ham alene, dvs. uden for den¬†sammenh√¶ng med den s√•kaldte London-skole, han oftest er blevet set i.

Model (Efterårsmorgen), 1971 - Privateje
Model (Efterårsmorgen), 1971
Privateje


Det eksklusive ved udstillingen ligger dog allermest i det forhold, at museet for sm√• to √•r siden som den f√łrste institution fik adgang til en stor gruppe af v√¶rker, der hidtil ikke havde v√¶ret vist i offentligheden. V√¶rker, der var hentet fra skabe og lagre og tilsammen gav et oplagt og interessant perspektiv p√• Kossoffs livsv√¶rk fra begyndelsen af 1950¬íerne og frem til i dag, et halvt √•rhundrede senere.

Skole af r√łde mursten, Vinter, 1982 - Privateje
Skole af r√łde mursten, Vinter, 1982
Privateje


Det er en udstilling b√•ret af √łjenlyst, ganske som det mere end noget andet ogs√• er det, Kossoffs kunst funderer sig p√• og handler om. Hans fordring til maleriet i et og alt kan skrives ned til at komme s√• n√¶r p√• det sete som overhovedet muligt: Der er intet udenfor. Der er intet bagved, f√łr eller efter. Kossoff er en kunstner, der stikker ud fra m√¶ngden ved ikke at have hovedparten af sine aktier placeret i sin samtids hovedstr√łmninger. P√• en m√•de er han n√¶rmest kommet sidev√¶rts ind i det sene 20. √•rhundrede, selv om maleriernes menneskefyldte London, portr√¶tter og figurer stemmer overens med efterkrigstidens fornemmelser.

Christ Church, 2000<br>Privateje
Christ Church, 2000
Privateje


Men alts√• ikke gennem samtidsskildringer eller rapportering fra andre virkeligheder end den sete og h√•ndgribelige, hvilket g√łr ham til en p√• mange m√•der radikalt gammeldags kunstner. Der er kun, hvad man ser. Og d√©t er et radikalt standpunkt i samtidens kunst. P√• det punkt kan Kossoffs kunst tr√¶ffende sammenlignes med Giacomettis, hvor ogs√• synsoplevelsen er middel og m√•l. Faktisk giver udstillingen museets g√¶ster en mulighed for at g√łre sig tanker herom, idet den sidste del af den lapper over med museets Giacometti sal, hvor tre-gruppen - den g√•ende og st√•ende figur og det store hoved ¬Ė m√łdes med Kossoffs atmosf√¶riske skildring af et menneskemylder uden for en undergrundsstation i London.