Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Leonardo da Vinci – Painter at the Court of Milan

9. november 2011 – 5. februar 2012

The National Gallery
Trafalgar Square, London

http://www.nationalgallery.org.uk/

 

Af Flemming Jespersen

The National Gallery i London præsenterer en skelsættende udstilling, den største udstilling nogensinde af Leonardos da Vincis værker i Storbritannien. Udstillingen omfatter mere end 60 malerier og tegninger af den store mester, samt billeder af hans nærmeste medarbejdere. Udstillingen koncentrerer sig om Leonardos karriere som hofmaler i Milano, hvor han arbejdede for byens hersker Ludovico Maria Sforza med tilnavnet il Moro i 1480'erne og 1490'erne. Ni af Leonardos malerier er med på udstillingen, og de udgør hovedparten af alle overlevende billeder, som han malede i Milano i løbet af denne periode. Takket være meget betydelige internationale lån, som aldrig før er set i Storbritannien, har denne enestående udstilling kunnet lade sig gøre.



Portræt af Cecilia Gallerani (Pigen med hermelinen)

Leonardo da Vinci (1452–1519)
Portræt af Cecilia Gallerani (Pigen med hermelinen) ca. 1489–90
Olie på træ, 54.8 x 40.3 cm
Czartoryski Foundation i Krakow, er deponeret på Nationalmuseet i Krakow
© Princes Czartoryski Foundation

 

Det gådefulde portræt af Ludovico Sforzas elskerinde Cecilia Gallerani, Pigen med hermelinen er et af udstillingens absolutte nøgleværker, og billedet er måske det mest berømte og største mesterværk fra Leonardos tid i Milano. Portrættet, der er malet i 1488-90, regnes for et af de første moderne portrætter i kunsthistorien. Leonardo portrætterede Cecilia med en hvid hermelin. Hermelinen var et symbol på renhed. Sammenstillingen med pigen og hermelinen kalder på flere betydninger og tolkninger. Hermelinen henviser sandsynligvis til pigens efternavn, da det græske ord for hermelin er galay. Men hermelinen henviser også til hendes elsker, Ludovico Sforza, der blev kendt som l'Ermellin, efter at han var blevet tildelt en orden opkaldt efter hermelinen af kongen af Napoli.

Madonna i klippegrotten

Leonardo da Vinci (1452–1519)
Madonna i klippegrotten, 1483–85
Olie på træ overført til lærred, 199 x 122 cm
Musée du Louvre, Paris, Département des Peintures (777)
© RMN / Franck Raux

 

Blandt Leonardo da Vincis andre mesterværker fra tiden i Milano hører Madonna i klippegrotten. Billedet blev påbegyndt kort efter hans ankomst til Milano, hvor han sammen med brødrene Preda fik en bestilling på tre billeder til en altertavle, der skulle forestille Maria med Jesusbarnet og engle. Billederne skulle anbringes i en og samme ramme. Leonardo valgte i sit billede et dramatisk, råt klippelandskab som baggrund for figurerne. Billedets livagtighed og tredimensionale modellering og detaljerigdom var revolutionerende og brød med den mere traditionelle alterudsmykning med forgyldninger.

Leonardo påbegyndte 10 år senere en version mere af samme motiv med få afvigelser, det blev først afsluttet i 1508, 25 år efter det første billede. Det tidlige billede tilhører Louvre i Paris, det andet er repræsenteret i The National Gallery. Det tidlige billede er imidlertid langt bedre end den senere udgave. Begge billeder hænger i samme rum på udstillingen, hvor der er mulighed for at sammenligne de to udgaver.



Buste af en kvinde

Leonardo da Vinci (1452–1519)
Buste af en kvinde, ca. 1499–1501
Rødkridt og sølvstift på rødt papir, 22.1 x 15.9 cm
Lent by Her Majesty The Queen (RL 12514)
The Royal Collection © 2011, Her Majesty Queen Elizabeth II

 

Leonardo som tegner

Der findes en rig samling af Leonardos tegninger i Storbritannien. Udstillingen viser mere end 50 tegninger, hvoraf 33 skitser og studier er fra Royal Collections store og fornemme grafiske samling. De mange Leonardo-tegninger ejet af Hendes Majestæt Dronningen blev formentlig købt under Charles II's regeringstid. Andre tegninger er udlånt af British Museum, Courtauld Gallery, Fitzwillam og Ashmolean Museer og National Galleries of Scotland. Udstillingen omfatter desuden tegninger fra Paris, Firenze, Venedig, St. Petersborg og New York.

I modsætning til de få overlevende malerier findes der et stort og omfangsrigt materiale af bevarede tegninger og manuskriptillustrationer. Leonardo benyttede mange tegneredskaber, som pen, tusch, blæk, sølvstift, sepia, sort og rød kridt på hvidt eller farvet papir. Tegningerne skal først og fremmest ses som skitser og studier. Det kan være forarbejder til malerier, figur- og naturvidenskabelige studier, samt udkast til tekniske og videnskabelige visioner.



Studie til Den sidste nadver

Leonardo da Vinci (1452'1519)
Studie til Den sidste nadver, ca. 1492
Rødkridt og tusch på papir, 25.9 x 39.4 cm
Gallerie dell'Accademia, Venice – Gabinetto di Disegni e Stampe (254)
© Soprindendenza Speciale per il Polo Museale Venezia

 

Det betydelige vægmaleri Den sidste nadver (1492-98) i Santa Maria delle Grazie i Milano kan af gode grunde ikke være med på udstillingen. Men udstillingen viser til gengæld flere af Leonardos skitser til det berømte værk. Udstillingen indeholder desuden en fuldskala kopi af Den sidste nadver af hans elev Giampietrino (1500-50). Kopien af Giampietrino er udlånt til lejligheden af Royal Academy.



Studie af hænder

Leonardo da Vinci (1452–1519)
Studie af hænder, ca. 1489–90
Metalpoint over charcoal heightened with white on pale buff prepared paper
21.4 x 15 cm
Lent by Her Majesty The Queen (RL 12558)
The Royal Collection © 2011, Her Majesty Queen Elizabeth II

 

Om Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci var et universalgeni og langt den mest vidtspændende af alle italienske renæssancekunstnere. Foruden at male, tegne og skrive, var han bl.a. optaget af musik, naturvidenskabelig forskning, anatomiske dissektioner, astronomi, krigskunst, design og fremstilling af cykler, gravemaskiner, pumper, sluser, overrislingsanlæg, møller, måleapparater, urværker og af at opføre utopiske idealbyer, og han havde også visioner om at kunne flyve. Den samlede liste af opfindelser er meget, meget længere.

Hans mange projekter som tekniker og opfinder og hans rastløse natur indvirkede desværre på hans billedkunstneriske produktion. Han fuldendte forholdsvis få malerier, mange forblev ufuldendte. Alligevel var flere af Leonardos smukt gennemarbejdede kompositioner med den fine modellering af lys og skygge, og med farver, der går blødt og følsomt over hinanden, alle sine samtidige overlegen. Hans to maleriske teknikker kendes som chiaroscuro og sfumato.

Leonardo blev født i eller i nærheden af Vinci i Toscana i 1452. Hans far var notar, samme beskæftigelse som hans farfar og oldefar. Vinci var en meget lille by omgivet af den store uberørte natur med bække, klipper, træer og store rovfugle, her fik den unge Leonardo vakt sin store interesse for naturen. Leonardo forlod sin fødeby i 1466, hvor han kom i lære hos den kendte billedhugger og maler Andrea del Verrocchio i Firenze. Værkstedet var det betydeligste center indenfor florentinsk kunst og tiltrak de mest talentfulde kunstnere, unge som gamle. Blandt de mest prominente var billedhuggeren Donatello og malerne Botticelli, Filippino Lippi, Perugino og Ghirlandaio.



Madonna Litta

Leonardo da Vinci (1452–1519)
Madonna Litta, ca. 1491–95
Tempera på lærred overført fra træ, 42 x 33 cm
© The State Hermitage Museum, St Petersburg. 2011. (GE-249)
Photo by Vladimir Terebenin, Leonard Kheifets, Yuri Molodkovets

 

I årene 1482-99 arbejdede han hovedsageligt i Milano for hertug Ludovico Sforza, men han havde også et ophold i Pavia i denne periode. Leonardo fik mange forskellige opgaver af Ludovico Sforza, bl.a. den monumentale vægudsmykning Nadveren i klosteret Santa Maria delle Grazie og ryttermonumentet for hertugens far Francesco Sforza. Efter 17 år i Milano blev byen invaderet af franskmændene i 1499, og den prægtige hestestatue blev ødelagt. Leonardo forlod derefter Milano.

Efter årene i Milano tilbragte Leonardo en kort tid i Mantua og Venedig, inden han vendte tilbage til Firenze, hvor han arbejdede i 1500-06. I Firenze malede han flere betydelige billeder, bl.a. Mona Lisa og den store, dynamiske vægudsmykning "Slaget ved Anghiari" i Palazzo Vecchio, som senere blev ødelagt. Den store slagscene gjorde vældigt indtryk på flere kunstnere. og Rubens tegnede en kopi af værket, som i dag findes på Louvre. I 1506-13 arbejdede Leonardo på ny i Milano, og i 1513-15 i Rom. Fra 1516 og frem til sin død i 1519 boede og arbejdede han i Château de Cloux, nær Amboise i Frankrig.

Forholdsvis få af Leonardos malerier er bevarede. Til gengæld har man omkring 7000 af hans tegninger. Som billedhugger arbejdede han med to rytterstatuer, hvoraf den ene blev udført, men den blev senere ødelagt i krigen i 1499. Som arkitekt tegnede han mange udkast, men de blev aldrig realiseret, men fik alligevel stor indflydelse på flere arkitekter. Leonardo da Vincis indflydelse som billedkunstner var fundamental, og han fik stor betydning for talrige store mestre som Rafael, Michelangelo, Giorgione, Correggio og Rubens.



Knotmønster

Efter Leonardo da Vinci (1452–1519)
Knotmønster, ca. 1495
Gravering
29 x 21 cm
© The Trustees of The British Museum (1877,0113.364)