Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Louise Bourgeois – Passage dangereux

10. februar – 17. juni 2012

Hamburger Kunsthalle
GlockengieĂźerwall
20095 Hamburg

http://www.hamburger-kunsthalle.de/

 

Louise Bourgeois med Spider IV, 1996

Louise Bourgeois med Spider IV, 1996
Foto: © Peter Bellamy
SPIDER IV: © Louise Bourgeois Trust;
VG Bild-Kunst, Bonn 2012

 

Af Flemming Jespersen

Hamburger Kunsthalle viser i anledning af 100-året for Louise Bourgeois’ fødsel en stor udstilling af kunstnerens værker fra hendes sidste 15 år. Udstillingen omfatter forskellige værktyper som skulptur, installation, tegning, grafik og gobelin. Materialerne spænder fra klassisk marmor og bronze over jern, stof og latex til forskellige fundne ting.

Louise Bourgeois betragtes som en af de vigtigste og mest indflydelsesrige kunstnere i vor tid. Fra 1960’erne og frem har hun været en af de centrale figurer i opgøret med den abstrakt modernistiske kunst. Hun har alligevel måtte affinde sig med en outsiderrolle i kunstlivet. Den store anerkendelse lod vente længe på sig. Anerkendelsen kom først i 1982, da Museum of Modern Art i New York arrangerede en retrospektiv udstilling af hendes værker; på dette tidspunkt var Louise Bourgeois 71 år gammel.



Passage dangereux , 1997

Louise Bourgeois (1911-2010)
Passage dangereux, 1997
Mixed Media; 264,2 x 355,6 x 876,3 cm
Privatsammlung, Schweiz
Photo: Hamburger Kunsthalle/Kay Riechers
© Louise Bourgeois Trust; VG Bild-Kunst, Bonn 2012

 

I løbet af 1990’erne blev Bourgeois kendt af en bredere offentlighed, og hun fik flere store museumsudstillinger. Det helt store internationale gennembrud kom imidlertid først omkring årtusindeskiftet, herefter voksede hendes berømmelse til gengæld eksplosivt. Tate Modern i London arrangerede en soloudstilling i forbindelse med åbningen af museet i 2000. Og nu stod museerne nærmest i kø for at vise hendes værker: Guggenheim Museum Bilbao, Documenta, Venedig Biennalen, Palais de Tokyo, Hermitage Museum, Centre Georges Pompidou, Whitney Museum of American Art og Louisiana i Humlebæk. Senere fulgte en række retrospektive udstillinger i 2007-08: Tate Modern, Centre Georges Pompidou, Solomon R. Guggenheim Museum, MOCA Museum of Contemporary Art og Hirshhorn Museum & Sculpture Garden.



Cell XXII (Portrait) (Detail), 2000

Louise Bourgeois (1911-2010)
Cell XXII (Portrait) (Detail), 2000
Stahl, Stoff, Holz und Glas; 177,8 x 109,2 x 109,2 cm
Privatsammlung, Schweiz
© Louise Bourgeois Trust; VG Bild-Kunst, Bonn 2011
Photo: Stefan Altenburger Photography, ZĂĽrich

 

Louise Bourgeois blev født i 1911 i Frankrig, hvor hun som ung oplevede det moderne Paris. Hendes forældre havde et kunstgalleri i Paris, der specialiserede sig i ældre gobelinkunst. Senere flyttede familien til forstaden Choisy-le-Roi, hvor moderen arbejdede som restaurator af antikke gobeliner.

Bourgeois blev optaget på universitetet i Paris, hvor hun fulgte studier i filosofi, matematik og geometri, men afbrød studierne ved moderens død i 1932. Herefter valgte hun kunstens vej; hun frekventerede forskellige kunstskoler i årene 1933-38, bl.a. hos den kendte kubistiske maler Fernand Leger.
I 1936 flyttede hun ind i en lejlighed i 31 rue de Seine. Samme ejendom husede året efter det surrealistiske kunstgalleri Galerie Gradiva, som blev ledet af André Breton og bistået af Marcel Duchamp, der stod for designet. Galerie Gradiva eksisterede dog kun i et enkelt år. Mødet med de surrealistiske kunstnere gjorde et stort indtryk på den unge studerende og fik afgørende indflydelse på hendes kunstneriske udvikling.

I 1938 åbnede Bourgeois et lille galleri, hvor hun viste grafiske værker af bl.a. Matisse, Picasso, Redon og Bonnard. Her mødte hun Robert Goldwater, en amerikansk kunsthistoriker. De giftede sig samme år i Paris og flyttede kort efter til New York, hvor hun fortsatte sine kunstneriske studier. I New York kom hun snart i kontakt med den banebrydende franske kunstner Marcel Duchamp, der emigrerede til USA i 1915.

Bourgeois fik sin første soloudstilling i 1945 hos Bertha Schaefer Gallery i New York.



Untitled, 2000

Louise Bourgeois (1911-2010)
Untitled, 2000
Tapisserie und Stahl; 180,3 x 28,6 x 22,2 cm
Privatsammlung
Photo: Christopher Burke
© Louise Bourgeois Trust; VG Bild-Kunst, Bonn 2012

 

I 1940'erne og 50'erne var kunstscenen i New York domineret af den abstrakte ekspressionisme med Jackson Pollock, Willem de Kooning, Mark Rothko og Barnett Newman som frontfigurer. Bourgeois beundrede de nye amerikanske mestre og arbejdede i flere år under stor indflydelse af dem. Hun slap dog aldrig inspirationen fra surrealismen og udviklede i stedet et sjældent personligt og bredspektret udtryk, baseret på surrealismens automatisme og sine egne rødder i Paris. Der har altid været en nær sammenhæng mellem hendes eget liv og hendes kunstneriske udtryk. Hun har selv beskrevet sine værker som en bearbejdning af sin egen familiemæssige baggrund med en kærlig og omsorgsfuld mor og en dominerende far med elskerinder.

Hendes symbolske og selvbiografiske billeder har også intime og seksuelle referencer, den moderne kvindelige seksualitet og begær var et af de helt centrale temaer i hendes kunst. Også forholdet mellem kønnene og mangel på ligestilling var et velkendt tema.

Hendes mangefaceterede œuvre gør det imidlertid vanskeligt at rubricere hende i kunsthistorien. Bourgeois lader sig ikke uden videre putte i en eller anden kasse, hun arbejdede på tværs af flere retninger: surrealisme, abstrakt ekspressionisme og feministisk kunst.



Maman, 1999

Louise Bourgeois (1911-2010)
Maman, 1999
Installation vor der Hamburger Kunsthalle 2012
Bronze mit Silbernitratpatina, Edelstahl und
Marmor; 927,1 x 891,5 x 1023,6 cm
Collection The Easton Foundation, Courtesy
Cheim & Read und Hauser & Wirth
Photo: Hamburger Kunsthalle/Kay Riechers
© Louise Bourgeois Trust; VG Bild-Kunst, Bonn 2012

 

På plateauet udenfor kunsthallen står et stort skelsættende værk, en mere end 9 meter høj, overdimensioneret edderkop i bronze, stål og marmor: Maman (1999). Den monumentale skulptur er lige så imponerende som den er skræmmende. Titlen ”Maman” (mor) gør det klart, at det er en hyldest til hendes egen mor.
Louise Bourgeois har sagt: "Min bedste ven var min mor, hun var fornuftig, intelligent, tålmodig, trøstende, rimelig, kræsen, sofistikeret, uundværlig, pæn og nyttig - som en ariagnée (fransk for "edderkop").

Bourgeois har siden 1940Â’erne brugt edderkoppen og dens spind som motiv i sĂĄvel grafik som skulptur.

I de sidste år fra 2002 til 2010 udførte Bourgeois utallige tekstilværker. Netop stof spillede en vigtig rolle i hendes liv. Hun voksede op omgivet af tekstiler i hendes forældres værksted. Bourgeois vendte i det sene værk tilbage til udgangspunktet, da hun som ung pige sad side om side med sin mor i familiens værksted.
Ringen er sluttet pĂĄ smukkeste vis.

Louise Bourgeois døde 31. maj 2010 i New York, 98 år gammel.



Untitled, 2005

Louise Bourgeois (1911-2010)
Untitled, 2005
Stoff; 61 x 78,7 cm
Privatsammlung, Courtesy Cheim & Read und
Hauser & Wirth
Photo: Christopher Burke
© Louise Bourgeois Trust; VG Bild-Kunst,
Bonn 2012