Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Louise Bourgeois - Livet som kunst

Den verdenskendte, amerikanske kunstner Louise Bourgeois, der vises for første gang i Danmark, spænder i sit værk over stort set hele det 20. århundrede. Født i 1911 i Frankrig har hun oplevet at være ung med surrealismen i Paris. Dernæst flyttede hun til Amerika, hvor hendes eget værk tog fart samtidig med de berømte abstrakte maleres gennembrud i slutningen af 1940'erne og har så siden 1960'erne og frem været en ledende figur i opgøret med netop modernismens abstrakte kunst. I 1980'erne fik hun sit helt store internationale gennembrud og står i dag på berømmelsens tinde med åbningsudstillingen på Tate Modern i 2000 og senest på Documenta i Kassel i 2002.

Naturstudium, 1984-94 Foto: Allan Finkelman. Courtesy Cheim & Read, New York
Naturstudium, 1984-94 Foto: Allan Finkelman. Courtesy Cheim & Read, New York

Udstillingen på Louisiana er et retrospektivt vue ud over hendes livsværk fra 1945 og frem til i dag - bredspektret i sit udtryk og eksistentialistisk i sin kerne - og viser arbejder inden for skulptur, maleri, tegninger, grafik, installationer og, som det allernyeste, et lydværk, hvor den 91-årige kunstner med en indspilning af barndommens franske børnesange knytter endnu en tråd i et allerede omfattende spind mellem nuet og erindringen. Et fantastisk livsværk, hvor materialerne spænder fra klassisk marmor og bronze, over latex til nylonstrømper, optrevlede og genanvendte beklædningsstykker og fundne bygningsdele. Og så helt aktuelt, Louise Bourgeois' egen rustne stemme som en poetisk og forgrovet tråd - immaterielt og særdeles kropsligt.

Uden titel, 1998. Foto: Christopher Burke. Courtesy Daros Collection, Schweiz
Uden titel, 1998. Foto: Christopher Burke. Courtesy Daros Collection, Schweiz

Det dybt personlige er fundamentalt i hendes kunst og derfor har udstillingen fået undertitlen Livet som kunst. Menneskets eksistentielle vilkår - det Louise Bourgeois selv kalder dramaet om den enkelte blandt de andre - er den vekselvirkning mellem råhed og skrøbelighed, som afspejles i hendes kunst. Den handler i det livslange perspektiv i høj grad om, hvordan man kan etablere forbindelser og passager til de inderste følelser. Følelser, der som kernen i hendes kunstneriske udtryk aldrig har frasagt sig et nært tilhørsforhold til kunstnerens eget liv, tværtimod.

Spiral-kvinde, 1984 Foto: Christopher Burke, Courtesy Cheim & Read, New York
Spiral-kvinde, 1984 Foto: Christopher Burke, Courtesy Cheim & Read, New York

Den menneskelige krop har ligeledes været central for Bourgeois' kunstneriske univers, hvor krop og skulptur nærmest mytologisk udgør det stof, hun bearbejder og som sådan væver sig ind i hinanden - hvad enten den i det tidlige værk står stift som totempæle eller i malerierne skæbnetungt forbindes med barndommens og siden metropolens huse. Det er den også i 1960'ernes opløsning af den rejste figur i en ny landskabelighed og radikal formflora og i 1990'ernes epokegørende celler. Og med sine edderkopper i kæmpe formater, også fra 1990'erne, tangerer Louise Bourgeois surrealisternes gråzoner mellem menneskets og dyrenes domæner.

Hendes kunst spejler med andre ord en række andre sandheder om den udvikling billedkunsten har gennemløbet i århundredets anden halvdel og om menneskets eksistens overhovedet. Derved sætter Louise Bourgeois' værker andre perspektiver på det 20. århundredes kunst end de, modernismen har anlagt og som Louisianas klassiske samling bredt anskuet repræsenterer.

Hysteriets bue, 1993 Foto: Allan Finkelman. Courtesy Cheim & Read, New York
Hysteriets bue, 1993 Foto: Allan Finkelman. Courtesy Cheim & Read, New York

Udstillingen Louise Bourgeois - Livet som kunst er blevet til i et samarbejde med kunstneren og med Julie Sylvester, der som kurator er tilknyttet Det Statslige Eremitagemuseum i Skt. Petersborg. Dertil skabte hun i 2001 en udstilling, der siden har besøgt Helsinki, Stockholm og Oslo. Godt og vel en tredjedel af værkerne i Louisianas udstilling stammer fra denne tourné, mens resten er lånt specielt til præsentationen i Humlebæk fra private og offentlige samlinger i Europa og USA.

Louisiana Revy og Louisiana Magasin nr. 8
Udstillingens katalog i form af Louisiana Revy bringer tre tekster af Louise Bourgeois med titlerne "Han forsvandt ind i fuldstændig stilhed", "Erklæringer 1988" og "Udsigt fra bunden af en brønd" samt artiklerne "Rummet og kroppen" af Penelope Vinding og "Mellem rum" af Poul Erik Tøjner. Desuden indeholder kataloget en værkliste og en biografi.

I det nye Louisiana Magasin nr. 8 bringes ligeledes artiklen "Louise på Louisiana" af udstillingsleder Anders Kold samt Poul Erik Tøjners præsentation af bogen "Louise Bourgeois Album" - en udgivelse af Peter Blum Edition, New York, 1994, som sælges i Museumsbutikken i et meget begrænset oplag.

Observatør, 1947-49 Foto: Rafael Lobato. Courtesy Cheim & Read, New York
Observatør, 1947-49 Foto: Rafael Lobato. Courtesy Cheim & Read, New York

Film
I Louisianas biograf vises filmen "No Trespassing" af Nigel Finch, Arena Films, BBC, London, 1994, med danske undertekster.

Gratis mandagsomvisninger
Hver mandag kl. 13 vil der være gratis omvisning i udstillingen.

Louise Bourgeois fotografier i museumsbutikken
I forbindelse med udstillingen vises i museumsbutikken en række fotografier taget i 1995 og 1998 af den svenske fotograf Mathias Johansson i Louise Bourgeois' studie i New York. Såvel i person-skildringen som i fotografierne, der registrerer kunstnerens daglige omgivelser, tegner fotografen konturerne af et usædvanligt kunstnerliv. Fotografierne vil være til salg.