Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Michael Bevilacqua - Louisiana
Michael Bevilacqua
Louisiana Contemporary

Louisiana Museum for Moderne Kunst
Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk
18. juni - 18. september 2005
http://www.louisiana.dk/


Screamadelica, 1997 Collection of Norman Dubrow, New York ©Michael Bevilacqua
Screamadelica, 1997 Collection of Norman Dubrow, New York ©Michael Bevilacqua

Louisiana sætter i de kommende år øget fokus på samtidskunsten under overskriften ”Louisiana Contemporary”. Udstillingerne er organiseret i samarbejde med markante internationale kunstnere. I forbindelse med serien har Louisiana indledt et samarbejde med filminstruktøren Susanne Bier og produktionsselskabet Zentropa med henblik på at producere små 3 minutters film om hver af de involverede kunstnere. Udstillingsserien indledes den 18. juni med den amerikanske maler Michael Bevilacqua.

Louisiana er det første museum i verden, der viser en udstilling med den amerikanske maler Michael Bevilacqua, født i 1966, opvokset i Californien og nu bosat i New York. Udstillingen er kurateret af museets direktør Poul Erik Tøjner og er blevet til i et samarbejde mellem kunstneren og Louisiana, og den vil vise 15 af hans værker – herunder én af kunstnerens racerbiler i fuld størrelse. Udstillingen giver et repræsentativt udsnit af Bevilacquas bestræbelser gennem de sidste 10 år. Bevilacqua er allerede repræsenteret i Louisianas samling med værket ”Busy, Busy, Sunny Day”, 2003, oprindelig tænkt som del af et triptykon, der nu med indlån af de to øvrige dele vil kunne ses i sin fulde udstrækning på 18 meter.

Michael Bevilacqua Busy, Busy Sunny Day, 2003 Credit: Louisiana Museum for Moderne Kunst ©Michael Bevilacqua
Michael Bevilacqua Busy, Busy Sunny Day, 2003 Credit: Louisiana Museum for Moderne Kunst ©Michael Bevilacqua

De tidlige værker fra slutningen af 1990’erne har en stærk og umiddelbar grafisk appel. Dette ændrer sig til dels i hans senere malerier fra tiden efter 2001, hvor blikket i videre forstand rettes mod kunsthistorien og Bevilacqua arbejder med en farveskala og et felt af maleriske teknikker, der er mere bredspektret og urent i udtrykket. Fælles for alle hans arbejder er den personlige, næsten dagbogsagtige refleksion af kunstnerens personlige univers.

Bevilacqua kan ses som en art arvtager til popkunsten, et af pejlemærkerne i Louisianas samling – og de, der så Louisianas udstilling af Kirkebys masonitbilleder fra tresserne på museet for et par år siden, vil kunne observere en lighed også i selve teknikken, hvor figurer fra (medie)virkeligheden bliver streget op, omhyggeligt masket af og lagt ind som billedelementer på lærredet. I Bevilacquas ikon-kaleidoskop finder man således både de grumme figurer fra popkulturen, dem med mentalt nattegn: punkkoryfæerne Ramones med omslagsfotoet fra “Rocket to Russia”, 80-er greul-pastichen The Cramps, Tim Burton’s “The Nightmare Before Christmas” og mange andre – og de anderledes tilforladelige: de nuser-søde bamser ”Care Bears” og Andy Warhols stiliseret farvestrålende blomster, f.eks. MTV-generationens krammedyr kommer fra alle lag af kulturen og befolker alle rum i bevidstheden.

Michael Bevilacqua No. 7, 2004 Tilhører kunstneren ©Michael Bevilacqua
Michael Bevilacqua No. 7, 2004 Tilhører kunstneren ©Michael Bevilacqua

De samplede værker med referencer til mærkevaretøj, musikidoler fra 70’erne som Kraftwerk, McSolaar og Air, billedkunstneren Mathew Barneys videoværker, japanske fødevareprodukter og kinesiske skrifttegn er et re-mix af den fin- og massekultur, som kunstneren er opvokset i – omhyggeligt udført i hånden i gennemkomponerede billeder med grafisk karakter og bearbejdet i en teknik og æstetik med rødder i racing car-miljøet i Californien. Michael Bevilacqua sætter alle disse tegn i bevægelse i en form for selvportrætter eller dagbogsnotater med henvisninger til sine kulturelle præferencer og personlige biografi.

Bevilacquas kunst er ikke uden brod, men den er bestemt heller ikke uden varme og charme. Hvad der møder øjet her er kærlig satire – men også og især - formbevidst maleri. For hele udtrækket af mere eller mindre velkendte ikoner tjener først og fremmest til at komponere billedrum og sammensætte farver. De mange mønstre, striber, grids, prikker og andre mere eller mindre abstrakte former og figurer holder billedcollagerne i spænd og skaber et særegent kosmopolitisk fantasilandskab, som kan sætte mange forskellige slags associationer i gang hos den enkelte beskuer.