Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
25 vandringer i Høsts fodspor
Dialog med Høst
Tekst: Steffen Brandt
Foto: Jo Dam Kærgaard

Ă…ben alle ugens dage 11-17
17. juni – 26. september 2005

Oluf Høst museet
Løkkegade 35
3760 Gudhjem

http://www.ohmus.dk/

Foto: Jo Dam Kærgaard ”Atelier”, 2005
Foto: Jo Dam Kærgaard ”Atelier”, 2005
”25 vandringer i Høsts fodspor” er den første i en ny række af udstillinger hvor Oluf Høst museet inviterer nulevende kunstnere til at gå i dialog med Oluf Høst.

Fra vinteren 2004 og frem til maj 2005 har billedkunstneren Jo Dam Kærgaard og tekstforfatteren og komponisten Steffen Brandt været hyppige gæster i Gudhjem, hvor de igen og igen har gået ad de stier, der fører til de motiver som Høst gentog gennem sit mangeårige kunstneriske liv.

”25 vandringer i Høsts fodspor” vises i Høsts sommeratelier i klippehaven på Oluf Høst museet og består af fotografiske lambdatryk, tekster, en stillbilled-video og en selvstændig lydside. Steffen Brandt har skrevet ordene, Jo Dam Kærgaard har taget billederne.

Tekster og udvalgte fotografier udgives som bog i forbindelse med udstillingen og i Gudhjem er udvalgte vandringer placeret dér, hvor de har deres referencer i byrummet.

Oluf Høst har gennem årene været udsat for mange tolkninger. Hele hans komplicerede liv har da også alle de ingredienser myter bliver skabt af. Hans engagement i tidens strømninger, de livlige diskussioner med kollegaer og andre af tidens åndspersonligheder, livet med hustruen og deres to sønner i huset Norresân og hans insisteren på enkelte motiver som gården Bognemark. Meget er blevet behandlet enten kunsthistorisk eller journalistisk – og det sidste ord er ikke sagt endnu.

Foto: Jo Dam Kærgaard ”Bornholm”, 2005
Foto: Jo Dam Kærgaard ”Bornholm”, 2005
Med billedkunstneren Jo Dam Kærgaards og tekstforfatteren og komponisten Steffen Brandts udstilling ”25 vandringer i Oluf Høsts fodspor” er synsvinklen med ét blevet en anden. Historierne og værket bliver anskuet indefra.
Med psykologisk indsigt og kendskab til en kunstners grundvilkår knyttes der forbindelser mellem motiv og person, mellem kunstneren og det persongalleri der var omkring Oluf Høst. Fortolkningerne er Jo Dam Kærgaards og Steffen Brandts egne. Det er deres sprog og billedsprog, der formidler historien og billederne. De er selv en del af persongalleriet i udstillingen og teksten.

Jo Dam Kærgaard har fotograferet under de to kunstneres mange vandringer ad de samme stier og tydeliggør Oluf Høsts stædige arbejde med sine grundkompositioner, motiver og vedvarende kredsen omkring stoflighed og farve. Alt sammen holdt på plads af den allestedsnærværende horisont.

Steffen Brandt har med sine 25 vandringer - 25 tekster plus efterskrift - skabt en række billeder fra Oluf Høsts liv, der menneskeliggør kunstneren og trækker ham ud af kunstnerbiografiernes faglige univers. Vandringerne er foretaget i Gudhjem og nærmeste omegn. Her mødes Kærgaard og Brandt med Høst. I teksterne helt bogstaveligt.

For Oluf Høst museet er det en ønskesituation at kunne gøre sit indhold levende for et nutidigt publikum i et nutidigt sprog.

Foto: Jo Dam Kærgaard ”Bornholm”, 2005
Foto: Jo Dam Kærgaard ”Bornholm”, 2005
13. vandring i søvne

Natten genlyder af hule drøn fra dybe eksplosioner,
tonstunge klippestykker sprænges direkte ud af grundfjeldets
tertiære ubestikkelighed. Tipvognene skærer igennem sarte
nervetrĂĄde, hjulene hviner mod de rustne jernrammer og
svellerne giver sig faretruende under mig. I et langt langt sekund
forsvinder jeg ud over afgrunden i noget der ligner et frit fald.
De har åbnet det gamle granitbrud ved Norresân og der arbejdes i døgndrift
pĂĄ en stor ordre fra Hans G. Stratmann und Sohn, Berlin.
Trykluftshamrene banker, mejslerne gløder, gnisterne står om ørerne og
kæmpemæssige jerndragere truer med at bøje sig for presset og
svinge tilbage med en overjordisk kraft.
Fru Hedvig spiller Rammstein på flyglet i stuen. Højere og højere
og med et hidsigt anslag i et sidste heroisk forsøg på at overdøve
maskinernes tunge rytmik, Stein um Stein.
Jeg vågner ikke af drømmen, jeg kan ligeså godt
ringe efter trompeterne og de tunge malmklokker - den her jam
slipper ingen levende fra, Wollt ihr das Bett in Flammen sehen?
Men nu slår Hedvig over i Hartmans sang fra Nøddebo Præstegård
og Høst tapper lidt med fødderne ovenpå. Transportbåndet fyldt
med knuste skærver går sukkende i stå, arbejderne lægger værktøjet
og de forrevne klipper gror til med mos og efeu.
Drømmen glider fra mig.
Det er ikke længere mit mareridt.

© Steffen Brandt 2005

Steffen Brandt og Jo Dam Kærgaard i Høsts sommeratelier
Steffen Brandt og Jo Dam Kærgaard i Høsts sommeratelier
Gennem de senere år har Jo Dam Kærgaard arbejdet med fotografi som sit væsentligste udtryk, bl.a. med fotoserien ”Fokus Japan” -123 dobbeltframes, der blev vist på ”Gallery Bee” i Nagoya i Japan i 2002. En udstilling hun lavede sammen med billedkunstneren Mette Skriver. I 2006 skal de igen udstille sammen i Japan, denne gang på ”Gallery Finarte” i Nagoya.

Jo Dam Kærgaard har udgivet flere bøger, blandt andet ”Intensiv”, der også dannede grundlag for et radiospil. Bogen ”Den tydelige solsort” blev til i et samarbejde med forfatteren Per Højholt og som udstilling turnerede ”Den tydelige solsort” Danmark i to år.

Ved siden af sin kunstneriske produktion er Jo Dam Kærgaard formand for Århus Kunstforening af 1847 og bestyrelsesmedlem i Billedkunstnernes Forbund. Siden 1983 har hun lavet samtlige covers til orkesteret TV-2’s udgivelser.

Steffen Brandt har som tekstforfatter, komponist og som forsanger i TV-2 sat sit præg på den danske musikscene gennem tre årtier. Steffen Brandt har modtaget en lang række priser for sit arbejde, blandt andre Dan Turèll-prisen og Modersmål-Prisen, ligesom det seneste TV-2 album modtog en Danish Music Award.

Steffen Brandt og TV-2 har altid haft en særlig tilknytning til Bornholm, hvor gruppen har spillet en lang række koncerter. Herudover har Steffen Brandt engageret sig i mange andre sammenhænge på øen, og det har naturligt også ført ham på sporet af Høst.