Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Paul Gadegaard – Retrospektiv
24. maj - 24 august 2008
Tirsdag-søndag 12-17, torsdag 12-21

Kunsthallen Nikolaj
Nikolaj Plads 10
1067 København K

www.kunsthallennikolaj.dk

Spacial anti-kunst, 1960
Tilhører Herning Kunstmuseum
Foto: Jesper Røde


I forlængelse af de to retrospektive udstillinger om de konkrete kunstnere Albert Mertz og Ib Geertsen viser Kunsthallen Nikolaj endnu en af samme generations fremtrædende billedkunstnere.
Paul Gadegaards kunstneriske virke, som har haft stor betydning i efterkrigstidens danske kunsthistorie, bliver belyst i en omfattende retrospektiv udstilling i hele Nikolajs udstillingsareal.

Paul Gadegaards værker er væsentlige, når det kommer til den konkrete kunsts indtog i Danmark. Hans formsprog og farvebrug samt hans evne til at få flader og geometriske figurer til at spille sammen i én streng kompositorisk helhed gør ham til en af de mest markante eksponenter inden for den del af den abstrakte kunst, der kaldes KLAR FORM.

Paul Gadegaard fotograferet i Anglifabrikken, 1960

Paul Gadegaard er især kendt for de gennemgribende og spektakulære rumudsmykninger på ”Den sorte fabrik” og Angligården i Herning. Men hvad færre ved er, at Gadegaard banede vejen for den danske kunsts indtog i Paris i tiden efter 2. Verdenskrig. Han var nemlig en af de første fra sin generation til at drage til Byernes By, hvor han i en årrække var bosiddende, og dermed også blandt de første til at komme i kontakt med kunstnerne Serge Poliakoff, Jean Dewasne og Jean Deyrolle, med hvem han udstillede på Galerie Denise René. Netop Galerie Denise René kom til at få en betydningsfuld, næsten katalyserende, indvirkning på danske abstrakte kunstnere som Robert Jacobsen og Richard Mortensen.

Udsmykningsarbejdet i Herning er dog en dominerende og altafgørende faktor i Gadegaards kunstneriske karriere. Kunstneren blev i 1952 inviteret til Herning af fabrikant Aage Damgaard, som ønskede en kunstnerisk udsmykning af sin virksomhed. Dette blev til et årelangt samarbejde, der resulterede i et enestående livsværk. Det blev en milepæl indenfor konkret kunst og værkerne regnes for de mest betydningsfulde indenfor rumkunst i Danmark.

Komposition, 1954
Tilhører Herning Kunstmuseum
Foto: Jesper Røde


I 1949 blev Paul Gadegaard medlem af kunstnersammenslutningen Linien II, og ligesom flere andre medlemmer i denne gruppe var Gadegaard meget optaget af kunstens funktion i samfundet. Hans udsmykningsopgaver i Herning samt hans adskillige andre udsmykningsarbejder rundt om i Danmark kan ses som et udtryk for dette kunstsyn.
Der er ikke siden 1981 med udstillingen på Sophienholm vist en så stor præsentation af Paul Gadegaards malerier og herudover vises fragmenter samt dokumentation af hans store udsmykningsværk i Herning. På udstillingen vil man desuden kunne se Jens Jørgen Thorsens filmportræt af kunstneren.

Konkret komposition, 1954
Privat eje
Foto: Jesper Røde


Biografi

Født 1920 Frederiksberg; død 1996
Uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi 1940-46.
Bosiddende i Paris fra 1946 til 1951 og blev her elev hos André Lhote 1946-47.
Udstillede i samme periode på Salon Réalité Nouvelles og Galerie Denise René i Paris. Tilknyttet Galleri Birch i 1948-57.
Blev en del af Linien II 1949-52 og udstillede i den forbindelse i New York og London.
Udsmykkede fra 1957 til 1960 ”Den sorte fabrik” (Anglifabrikken) i Herning og siden Angligården (nu TEKO Center Danmark) fra 1977 til 1982, begge for tekstilfabrikant Aage Damgaard.
I årene 1961 til 1989 udførte Gadegaard desuden adskillige udsmykningsopgaver rundt om i Danmark.
Medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen 1968-96.
Tildelt Eckersberg Medaljen i 1970 og Thorvaldsen Medaljen i 1982.