Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
POP CLASSICS – ARoS Aarhus Kunstmuseum

POP CLASSICS
29. maj - 5. september 2004
Tirsdag-søndag 10-17, onsdag 10-22, mandag lukket

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Aros Allé 2
DK-8000 Aarhus C

http://www.aarhuskunstmuseum.dk/


Andy Warhol. Boxes. Brillo. 1964. Silketryk på træ
Andy Warhol. Boxes. Brillo. 1964. Silketryk på træ

Det nye ARoS Aarhus Kunstmuseum indbyder 29. maj publikum til det første store udstillingsshow i museets mere end 1000 kvadratmeter store særudstillingsgalleri. Udstillingen ”POP CLASSICS” viser hovedværker fra den amerikanske popkunst. Udstillingen omfatter i alt knap et halvt hundrede kunstværker og præsenterer alle popkunstens store stjerner: Ud over koryfæer som Andy Warhol og Roy Lichtenstein præsenteres publikum for markante hovedværker af Robert Rauschenberg, Jasper Johns, Tom Wesselmann, James Rosenquist, Claes Oldenburg, Robert Indiana, Jim Dine, Edward Kienholz og mange flere.

Andy Warhol. Two Elvis. 1963.
Andy Warhol. Two Elvis. 1963.

”POP CLASSICS” omfatter værker fra 1956 til 1975 med hovedvægten lagt på popkunstens storhedstid i 1960’erne. Udstillingen byder på både maleri, combines, grafik, skulptur og installation. Til de sidstnævnte hører blandt andre store installationer som Robert Rauschenbergs ’Soundings’ (1968), James Rosenquists ’Horse Blinders’ (1968-69) og Edward Kienholz’ berømte værk ’The Portable War Memorial’ (1968), der ikke har været udstillet i adskillige år.

Edward Kienholz. The Portable War Memorial, 1968.
Edward Kienholz. The Portable War Memorial, 1968.

Amerikansk popkunst er en af de mest markante retninger i det 20. århundrede. Med afsæt i massemedier og populærkulturen skabte popkunstnerne værker, der gjorde op med den traditionelle kunst og dens hierarkier af motiver og æstetiske standarder. Popkunstnerne var optaget af at bringe livet ind i kunsten, og opvokset som de var med populærkulturen som en del af deres egen virkelighed kombineret med en glubende appetit på tidens eksplosive mediebillede kreerede de en ny verden af visuelle udtryk.

Jasper Johns. Flag on Orange Field. 1957.
Jasper Johns. Flag on Orange Field. 1957.

”Popkunstnere skabte billeder som enhver på gaden kunne genkende i et splitsekund”, sagde Andy Warhol om popkunstens udspring i hverdagens billeddannelse; et udspring der også bidrog til den demokratisering af kunsten, som netop denne kunstretning kom til at repræsentere. Ordet pop udspringer oprindeligt af ordet populær, og det blev popkunsten - folket tog den til sig som dets egen. Med sit karakteristiske formstramme og farvestærke udtryk er popkunsten blevet en del af det moderne menneskes billedbank. Popkunsten ændrede med ét slag vores måde at se på, og hvad vi ser på. Derfor er Warhol, Lichtenstein, Oldenburg og alle de andre i dag en selvfølgelig del af den vestlige verdens kulturarv. Næsten et halvt århundrede efter popkunstens årti kan mange stadigvæk uden tøven give et signalement af den kunstretning, der hentede sine motiver ud af den amerikanske hverdag. Med popkunsten blev suppedåser, colaflasker og moderne myter som Marilyn Monroe og John F. Kennedy hentet ind i kunsten som motivgods.

Roy Lichenstein, Takka-Takka, 1962
Roy Lichenstein, Takka-Takka, 1962

Alle udstillingens værker er udlånt af Museum Ludwig i Köln, der ejer den største europæiske samling af amerikansk popkunst. For ARoS Aarhus Kunstmuseum markerer udlånet indledningen på et lovende, fremtidigt samarbejde med nogle af verdens mest berømte kunstmuseer.
Museumsdirektør Jens Erik Sørensen: ”At valget af premiereudstilling faldt på den amerikanske popkunst fra 1960’erne med dens mange stjernenavne er et udtryk for museets ønsker om at udstille international kunst i form af gruppe- og soloudstillinger, der både kunsthistorisk og aktuelt hører til i den absolutte elite. Det er museets ambition at hente verden til Århus og tillige vort håb, at ARoS Aarhus Kunstmuseum med denne præsentation af verdenskunst kan give såvel vore danske som udenlandske gæster en uforglemmelig oplevelse.”

Tom Wesselmann. Bathtub 3. 1963.
Tom Wesselmann. Bathtub 3. 1963.