Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Robert Rauschenberg - On and Off the Wall
6. maj - 10. september 2006

Tirsdag-søndag 10-17, onsdag 10-22, mandag lukket

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Aros Allé 2
DK-8000 Aarhus C
http://www.aros.dk



Bowery Parade (Borealis), 1989
Bowery Parade (Borealis), 1989

I 1980’erne og 90’erne eksperimenterer den amerikanske kunstner Robert Rauschenberg med nye nærværende kunstværker, der på enestående vis indfanger og udtrykker samhørigheden mellem kunst og liv, som det har været hans hensigt siden den spæde start i 1950’erne. I de sidste to årtier er metal blevet det foretrukne materiale og Rauschenbergs egne rejsefotografier det foretrukne motiv, der via stadig mere avancerede metoder overføres til kobber, bronze, aluminium etc. Denne udvikling har resulteret i serier som Shiners, Urban Bourbons, Night Shades og Borealis samt det tredimensionale projekt Gluts, der, inspireret af en overflod (glut) af olie i Texas, kombinerer skrot-æstetikken med popkunstens glatte overflader og populærkulturelle udtryk.
Rauschenberg blev først kendt som en af forløberne for 1960’ernes amerikanske popkunst, da han i overgangen fra den abstrakte ekspressionisme forenede maleri, skulptur, grafik og installation i det, der blev hans helt egen medieform, nemlig Combines. Værkerne på udstillingen “Robert Rauschenberg On and Off the Wall” viser kunstnerens rødder i denne periode, samt hvorfor han er den af de amerikanske kunstnere fra dengang, der har bidt sig fast på den internationale kunstscene og fortsat producerer levende værker med nerve. Hans kunstneriske mangfoldighed og kompleksitet er et visuelt og fysisk udtryk for ideen om ikke at søge én løsning, men at udforske flere muligheder og svar. Han er helt sin egen; traditionel og eksperimenterende, rodfast og innovativ, jordnær og idealistisk.
De udstillede værker udforsker metallets reflekterende, stoflige, skulpturelle og tematiske egenskaber. De viser på én gang den i dag 80-årige kunstners greb om verden lige nu og hans historiske bevidsthed, der kommer til udtryk gennem referencer til kunsthistorien, massemediernes billedunivers og kombinationen af billedkunstens traditionsrige og fornyende metoder. Med penselstrøg af lak, voks og syreholdige væsker bliver metallets overflade som en hud, der arres af den kemiske reaktion, og det er i disse nedslag i metallet, at skønheden opstår. Ud over værker på metal vises der på udstillingen en række af Rauschenbergs egne fotografier, der ligger til grund for hans motivkreds.

Blind Rosso Porpora Glut (Neapolitan), 1987
Blind Rosso Porpora Glut (Neapolitan), 1987

Gluts
De tredimensionale Gluts er skulpturelle arbejder inspirerede af en rejse, Rauschenberg foretog i 1984 til fødebyen Port Arthur. Markedet for olie i Texas var oversvømmet, og staten blev tvunget til en nedskæring i udvinding af råstoffet. Den lille by, der var fuldstændig afhængig af olieindustrien, blev med ét næsten udslettet af krisen, og bybilledet var præget af eftervirkningerne; efterladte bildele, benzinpumper og rustne olietønder. Rauschenberg fandt i al forfaldet inspirationen til at arbejde med metallets tredimensionale kvaliteter gennem fotografier og indsamling af efterladte skrotdele. Hængende på væggen eller fritstående i museumsrummet er Gluts levende beviser på hændelsen, æstetiserede af metalliske overflade-strukturer, det farverige blikfang fra reklamelabels og oliens regnbuefarvede spejlinger.

Night Shade
Med værkserien Night Shade finder Rauschenberg i nattens skygger og mørkets farveskala et uudforsket potentiale af visuelle udtryk. Overførte fotografier kombineret med mørke akryl-overmalinger på plettede aluminiums-overflader antyder livet i skyggerne, når mørket falder på, og byens stille drama udspiller sig. Med titler som Avenue og Portal peger han hen på en arkitektonisk struktur, der igennem lag af overmalinger kan anes i fotografisk gengivelse. Det er den skjulte gadepuls og storbyens rytme, vi finder i nattens skygger.

A Quake in Paradise, 1994
A Quake in Paradise, 1994

A Quake in Paradise - Labyrinth
Rauschenbergs labyrint fra 1994 er et fritstående værk, bestående af 29 paneler; gennemsigtige, spejlende og opakke; metalliske, matte og blanke. For hver udstilling er installationen ny, da værket indtager rummet og retter sig ind efter udstillingsrummet. Her kommer man i bogstaveligste forstand ind i Rauschenbergs univers, omgivet af motiver, farver og medier som dem, der hører Urban Bourbon-serien til. Vi omsluttes af fotografiske og grafiske motiver med en klar farveholdning og et stærkt udtryk. Kunsten blandes her direkte med livet; de besøgende og museets rammer.

Urban Bourbon
I Urban Bourbon-serien er det den dynamiske og pulserende storby, der har overtaget. Stærke farver, metalliske overflader og hurtige indtryk blander sig på lærredet. Lyset er blevet tændt, der er skruet op for lyden og for de cocktails, der indtages. Rauschenberg udfolder her hele farvepaletten, og lader de spejlende overflader lukke publikum ind i værkerne og morskaben. Motiverne bliver bevægelige og foranderlige i mødet med beskueren, der i sit eget spejlbillede omsluttes af farve-stænk og billedfragmenter – en billedstorm i tråd med popkunstens fascination af populærkulturens visualitet.

Catch (Urban Bourbon)
Catch (Urban Bourbon)

Wax Fire Works - ROCCI
Med en stædig tro på at kunst kan ændre verden, begav Rauschenberg sig i midten af 1980’erne ud på en rejse med et mål om at skabe fred og forståelse gennem billedkunsten på tværs af landegrænser. I samarbejde med lokale kunstnere i 10 lande, lige fra Sovjetunionen og Østtyskland til Chile og Tibet, skabte han over en årrække en serie af billeder udsprunget af en ukuelig idealisme. Projektet blev navngivet Rauschenberg Overseas Cultural Interchange eller i daglig tale ROCI. Der var tale om et verdensomspændende og -omrejsende projekt med afsluttende udstilling Washington i 1990. Et projekt der hele vejen igennem bar nøgleordene fred og forståelse.

Borealis
Som gamle gulnede fotografier toner støvede motiver frem igennem lag af akryl påført med brede penselstrøg og overføringsteknikker. Underlaget er tærede og plettede messing- og bronzeplader, der, i reaktion med syre og kemikalier, har gjort den kolde metaloverflade levende og sårbar. Det er stemningsbilleder, der i udtrykket leder tankerne hen på Turners mættede landskaber, men her er formen skabt af folkelige ølreklamer og en klassisk gengivelse af den skumfødte Venus, begge oversvømmet af et monokromt farvelag, der udvisker detaljerne i det trykte.

Washed Ghost (Borealis), 1989
Washed Ghost (Borealis), 1989

Galvanic Suite
Med stærke primær- og sekundærfarver og en mættet hvid er billederne i serien Galvanic Suite billedbanker af materiale hentet fra nyhedsverden, gadebilledet og private observationer. Her er værkerne påført emaljens strukturelle effekt som en ekstra dimension i synergien mellem metal og maleri. Det store format er overvældende for beskueren, og den sammensatte motivkreds er forundrende. Elementer fra arkitektur, skrift og populærkulturelle figurer som f.eks. Mickey Mouse, gengivet som en del af et graffiti-stykke, blandes og trækkes sammen ved hjælp af akrylens farvemættede dominans.

Shiner
I 1960’erne blev Rauschenbergs værker forbundet med popkunstnernes ærinde om at forbinde liv og kunst. Kunstnere som Andy Warhol og Roy Lichtenstein tog masseproducerede billeder og objekter ud af dagligdagens kontekst og satte dem fysisk ind i det todimensionale maleri på lærred. Rauschenberg var en af foregangsmændene, der var med til skabe overgangen imellem den abstrakte ekspressionisme og popkunsten. Han var den første til at skabe den dobbelttydige værkkategori Combines, der var en kombination af det skulpturelle og det traditionelle maleri. De indsatte objekter spiller stadig en rolle i hans værker, som f.eks. i Shiner-serien, hvor en så hverdagsagtig ting som et dørslag gør sin entré på det todimensionale medie, der her ikke længere er af lærred, men af metal.

Photem – fotomontager
Rauschenbergs mange fotografier har gennem årene fået deres eget liv. På udstillingen vises en række af disse fotografier, med motiver der ses gentrykt i flere af udstillingens værker. Men fotografierne danner ikke alene udgangspunkt for malede og overførte motiver i andre værker. I 1981 blev de ligeledes, i gelatinesølv, trykt til selvstændige værker i en række fotomontager, der som totempæle rejser sig i mandshøjde fotografi ovenpå fotografi. Sammensætningerne tilfører motiverne ny mening, når formelle og tematiske eksperimenter på kryds og tværs kobler nutid og datid, inde og ude, oppe og nede