Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Træets Rum - Jørn Rønnau

Træets Rum - Jørn Rønnau
Fra den 9. oktober til den 28. november 2004.
Udstillingen er åben tirsdag til søndag kl. 11 – 16. Mandag lukket.

Vejle Kunstmuseum
Flegborg 16
7100 Vejle
www.vejlekunstmuseum.dk


Jørn Rønnau har udtalt, at det er glæden ved at finde og fastholde træets rigdom, skønhed og magiske kraft i kunstnerisk form, der driver ham. Det levende træ har en central plads i mange eventyr og myter - samt i talemåder. Eksempelvis hedder ’Bank under bordet’ oversat til engelsk ’Knock on wood’, altså at banke på træ for at værne mod skæbnens ugunst.

Jørn Rønnau:  Landskab V, kugle. Elm. 2002. Diameter 80 cm.
Jørn Rønnau: Landskab V, kugle. Elm. 2002. Diameter 80 cm.

På udstillingen præsenteres flere temaer, Rønnau har arbejdet med. Det er eksempelvis temaet Landskab, som optræder i forskellige former, eksempelvis i kugleform og som en torso, der tydeligvis er en gravid mave.

Jørn Rønnau: Landskab VI, ”torso”. Elm. 2002. 50 x 70 x 30 cm.
Jørn Rønnau: Landskab VI, ”torso”. Elm. 2002. 50 x 70 x 30 cm.

Projektet Gyldensteen, der omfatter syv store skulpturer, som er inspireret af historier om kvinderne fra godset Gyldensteen på Fyn – samt en enkelt helt bogstaveligt inspireret af H.C. Andersens eventyr.

Jørn Rønnau: En Hjertekuffert # 4. Elm. 2002. 70 x 60 x 25 cm.
Jørn Rønnau: En Hjertekuffert # 4. Elm. 2002. 70 x 60 x 25 cm.

Senest har Rønnau arbejdet med Kuffertobjekter, som er objekter med hank, så de i princippet kan flyttes fra sted til sted. Dertil kommer hjertemotivet, der i en ny og anderledes form, nemlig som kuffertobjekt, opleves som det smukke og grundlæggende symbol, det er og fortjener at blive oplevet som. Tanken om, at man kan tage hjertet med sig er på en gang finurlig og maner til dyb eftertanke.

Jørn Rønnau: Huse fra den usynlige by. Forskellige slags træ. 2001
Jørn Rønnau: Huse fra den usynlige by. Forskellige slags træ. 2001-

Rønnau har også arbejdet med at skabe huse fra den usynlige by. Hvor byen ligger er svært at sætte præcise ord på. Forestillingen om den usynlige by levendegøres af de mennesker, der oplever husene, og en slags meta-by opstår.
De særprægede og skæve huse, vi ser, måler omkring 15 x 7 x 7 cm. Alle er fremstillede af træ fra hele verden og derfor med mange historier knyttet til sig. Det kan drejer sig om træ fra spændende steder – mahogni fra Cameroun i Afrika, eller andre tider – moseeg fra en dansk mose eller egebindingsværk fra 1700-tals købmandsgård i Odder, Raupach’s Gaard. Husene er tilsavet med motorsav, slebet af mange omgange og håndpolerede. Tagene er belagt med bladguld. Alle historierne fremgår på udstillingen.
Ideen med skulpturprojektet, der startede i 2001, er, at husene langsomt spreder sig over verden, når de bevæger sig med de mennesker, der erhverver dem.

Rønnau: Land Art-projektet Vinterens Hjerte 2000.
Rønnau: Land Art-projektet Vinterens Hjerte 2000.
Et andet projekt, Rønnau har udtænkt, er Land Art-projektet "Vinterens Hjerte", hvis fysiske centrum befinder sig i True Skov i Danmark, men som Vejle Kunstmuseum dokumenterer. Her strækker et netværk af linjer sig ud over kloden i form af større og større hjerter. "Vinterens hjerte er et kommunikativt kunstværk, der krydser grænser mellem lande, religioner og kulturer. Et forum for dialog og debat, hvor alle nationaliteter kan mødes".
Vejle Kunstmuseum har indbudt kunstneren til at holde foredrag herom. Nærmere information kan findes på kunstmuseets hjemmeside.

-
Citater fra Jørn Rønnau "Landskab" udgivet af Randers Kunstmuseum 2002.