Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Rosemarie Trockel – Brandts Klædefabrik
Rosemarie Trockel - Tegninger, skulpturer, objekter og video 25. oktober 2003 – 4. januar 2004 Udstillingen er åben tirsdag-søndag 10-17, onsdag tillige 10-21

Kunsthallen Brandts Klædefabrik
Brandts Passage 37 & 43
5000 Odense C
www.brandts.dk




Rosemarie Trockel – Brandts Klædefabrik

Kunsthallen Brandts Klædefabrik viser en udstilling med den internationalt kendte tyske billedkunstner Rosemarie Trockel.
Rosemarie Trockel er født i Køln i 1952. På denne udstilling viser hun et retrospektivt snit igennem sin kunstneriske produktion fra begyndelsen af 1980'erne til i dag: strikkede "malerier", kogepladerelieffer, en malemaskine, en række fotografiske værker, et større udvalg af tegninger samt seks videoværker.
I 1990'erne vakte Rosemarie Trockel opsigt med sine strikkede "malerier": hun tegnede mønstre på computer, fik dem strikket på maskine og sat op på blændrammer. Mange af disse "malerier" var som det øvrige samtidsmaleri lavet i store dimensioner, nogle med et minimalistisk udtryk, andre havde velkendte symboler lige fra hollandske kakler til hammer og segl. Med disse værker som med mange andre har hun udfordret den maskuline kunst hvor den er blevet for selvhøjtidelig og macho.

Uden titel, 1994, kridt og farveblyant pĂĄ papir, 26,9 x 21 cm
Uden titel, 1994, kridt og farveblyant pĂĄ papir, 26,9 x 21 cm

Kvindernes traditionelle position som kunsthåndværkere, og mændenes som de geniale kunstnere, har været et tema, som Rosemarie Trockel ofte har benyttet sig af på overraskende og humoristiske måder, og hun har aldrig været bange for at lade værkerne rumme markante holdninger til køn, fremmedgørelse og sociale forskelle. Som den surrealistiske kunstner Meret Oppenheim ynder Trockel at arbejde med og anbringe dagligdags genstande på piedestaler og under glas. Og med sine kogeplade relieffer, der nu hænger på museernes vægge, har hun skabt nogle kvindelige pendanter til Marcel Duchamps urinaler.
Som nævnt har kunstnerrollen optaget hende og i værket "Malemaskine" fra 1990, som er med på udstillingen, fokuserer hun på kunstnerens arbejde som mekanisk versus originalt. En konstrueret "malemaskine" har med mekaniske bevægelser malet syv store abstraktioner med otte pensler. Disse pensler er hver lavet af en berømt samtidskunstners hår: Sigmar Polke, Georg Baselitz, Barbara Krüger…I denne maskine har Rosemarie Trockel forenet den håndværksmæssige reproduceren med den originale skaben.
Udstillingen er blevet til i samarbejde med ifa: Institut für Auslandsbeziehungen og Rosemarie Trockel. Udstillingen er desuden støttet af Goethe Institut, København.

Siesta, 2000, akrylfarve og blyant pĂĄ papir, 53,5 x 75,6 cm
Siesta, 2000, akrylfarve og blyant pĂĄ papir, 53,5 x 75,6 cm

Rosemarie Trockel is internationally acclaimed as one of Germany's most outstanding contemporary artists. She has worked in many different visual-art media, such as sculpture, objects, drawing, installation and video. In the 1980s, she attracted attention with her knitted "paintings" which, due to her choice of material (knitted fabrics) and motifs (e.g. hammer and sickle), presented a challenge to the dominant male art. The knitted paintings found their way into the museums along with Trockel's minimalistic reliefs which resembled stove tops and became a sort of feminine counterpart to Marcel Duchamp's urinals.
In recent years Rosemarie Trockel has worked in video and installation, exploring such subjects as the complicated patterns produced by insects, and human role-playing. In all of her work, she has managed, by means of humour and irony, to transform difficult philosophical ideas and firmly-rooted prejudice into a surprisingly simple, dialectical play of opposites. The exhibition has been organized in collaboration with the IFA (Institut fĂĽr Auslandsbeziehungen), Stuttgart.

Malemaskine, 1990
Malemaskine, 1990

Uden titel, 2002, uld,180 x400 cm (udsnit)
Uden titel, 2002, uld,180 x400 cm (udsnit)