Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Kunsthistorie 1940-1970

1300-1600    1600-1770    1770-1870    1870-1905    1905-1940    1940-1970    1970-2010


<
Kunstnerindeks
Arshile Gorky
Født 1904 Khorkom, Armenien; død 1948 Sherman, Connecticut, USA

Arshile Gorky er sammen med Jackson Pollock, Willem de Kooning, Mark Rothko, den mest centrale og indflydelsesrige amerikanske maler i det tyvende århundrede og en skelsættende figur i dannelsen af den abstrakte ekspressionisme.

Arshile Gorkij (født Vosdanik Manoog Adoian) emigrerede sammen med familien til Amerika i 1920 efter at den tyrkiske regering havde begået et brutalt folkemord på armeniere i 1919. I Amerika tog han pseudonymet Arshile Gorky efter den russiske forfatter Maksim Gorkij, der var en af datidens store helte. Han boede de første år i Boston og fra 1924 i New York, hvor han blev indskrevet på National Academy of Design og Grand Central School of Art.

Gorky kendte sin kunsthistorie og hentede stor inspiration fra gamle mestre, som Paolo Uccello og Ingres. Hans tidlige billeder var under stor indflydelse af især Paul Cézanne, Pablo Picasso, Wassily Kandinsky og Joan Miró. I 1926 malede han det første af to versioner af ”Kunstneren og hans Mor”, der stilmæssigt var inspireret af Picasso. Sidst i 1920erne og først i 1930erne malede han i en kort periode i en syntetisk kubistisk stil, der bragte ham i kontakt med de amerikanske malere Stuart Davis og John Graham, der ligeledes eksperimenterede med en abstrakt og kubistisk stil.

I 1930erne knyttede han især nært venskab med maleren Willem de Kooning, som var emigreret fra Holland, og i begyndelsen af 1940erne stødte Gorky på surrealisterne Max Ernst og Roberto Matta, som var forvist fra krigen i Europa. Inspireret af deres idéer om automatisme, udviklede han hurtigt et nyt og mere spontant og fabulerende maleri. I den sidste periode fra 1942 til 1948 skabte han sine karakteristiske, landskabsinspirerede abstraktioner med planter og dyreformer, baseret på hans intense studier af naturen under ophold i Connecticut og Virginia, blandet med vigtige nostalgiske erindringer om sit hjemland, Armenien. Værkerne fra denne sidste periode er kraftfulde og dobbelttydige og blev kulminationen i hans kunstneriske udvikling.