Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Statens Museum for Kunst
Danh Vo - Take My Breath Away
30. aug. 2018 - 2. dec. 2018

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Jake & Dinos Chapman - March of the Banal
16. jun. 2018 - 21. okt. 2018

Fondation Beyeler
Balthus - Retrospektive
2. sep. 2018 - 1. jan. 2019

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Vincent van Gogh - VAN GOGH
1. sep. 2018 - 20. jan. 2019

Louisiana Museum of Modern Art
Gruppeudstilling - Månen - fra den indre verden til det ydre rum
13. sep. 2018 - 20. jan. 2019

Kunsthaus Zürich
Robert Delaunay - Robert Delaunay und Paris
31. aug. 2018 - 18. nov. 2018

Gl Holtegaard
Rita Kernn-Larsen - SOLO
24. aug. 2018 - 13. jan. 2019

National Gallery
Edward Ruscha - Course of Empire
11. jun. 2018 - 7. okt. 2018

National Gallery of Art, Washington
Jean-Baptiste-Camille Corot - Women
9. sep. 2018 - 31. dec. 2018

Museum Frieder Burda
James Turrel - The Substance of Light
9. jun. 2018 - 28. okt. 2018

GL STRAND
Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen - KVINDERNES SURREALISME
15. sep. 2018 - 20. jan. 2019

Copenhagen Contemporary
Doug Aitken - SONG 1
29. jun. 2018 - 30. dec. 2018

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Kurt Trampedach - Møder i mørket
13. sep. 2018 - 6. jan. 2019

Museum Jorn, Silkeborg
Per Kirkeby - Maskiner for lys og skygge
30. aug. 2018 - 9. dec. 2018

The Phillips Collection
Richard Tuttle - It Seems Like It´s Going To Be
13. sep. 2018 - 30. dec. 2018

Hirschsprung
Michael Ancher - Michael Ancher og KVINDERNE FRA SKAGEN
8. sep. 2018 - 13. jan. 2019

Kunsthal Charlottenborg
Alicja Kwade - Out of Ousia
21. sep. 2018 - 17. feb. 2019

Musée du Luxembourg
Alphonse Mucha - ALPHONSE MUCHA
12. sep. 2018 - 27. jan. 2019

Tate Modern
Christian Marclay - The Clock
14. sep. 2018 - 20. jan. 2019

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Kvindernes surrealisme
Kunstforeningen GL STRAND
15. september 2018 - 20. januar 2019

Udstillingen Kvindernes surrealisme. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen skriver dansk kunsthistorie ved for første gang at vise de tre kunstnere side om side i en omfattende præsentation af deres surrealistiske værker fra de succesfulde år i perioden 1920erne-1940erne. Udstillingens værker tæller mere end 100 malerier og papirværker og udgør en rigdom af surrealistiske landskaber, komplekse figurkompositioner og poetiske verdener.

Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen gik alle tre af forskellige årsager i glemmebogen i årene efter deres storhedstid. Både Clausen og Kernn-Larsen har imidlertid opnået retrospektive soloudstillinger i nyere tid, mens det er første gang, at den mere ukendte Elsa Thoresens værker bliver bredt præsenteret.

Udstillingens iscenesættelse, formidling og værkudvalg forener de tre kvinder kunstnerisk og undersøger samtidig deres forskellige tilgange til surrealismens idéer. Med en sammensætning af netop de tre kunstnere
har udstillingen ligeledes blik for de tre bemærkelsesværdige kvindelige maleres historie, hvis spor krydser hinanden igen og igen i en tid fyldt med kunstneriske omvæltninger. Som unge kunststuderende var de alle
optaget af avantgardens nytænkning inden for samtidens kunst i 1920erne. For at lære af de bedste opsøgte de de fremmeste eksponenter for de nye kunstretninger, hvilket bl.a. bragte dem til Paris og Bruxelles.

I Paris havde den surrealistiske bevægelse med frontfiguren, digteren André Breton, og dennes manifest fra 1924 skabt en ny vej for kunsten, som udtrykte et revolutionært opgør med de herskende værdisæt.
Surrealisterne ønskede at gøre op med det fornuftstyrede samfund og i stedet sætte drømme, fantasi og det ubevidste som deres inspirationskilde og rettesnor. Det førte ikke mindst til nye metoder og motiver i
kunsten. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresens tilknytning til surrealismen var meget individuel, men de fortolkede alle tre dens metoder og idéer i såvel figurative som abstrakte billedformer. Surrealismen blev således et afsæt for de tre kunstnere til at udforske indre landskaber, psyken og forskellige udtryk i deres kunst. Sidenhen mødtes de omkring surrealismen i Danmark i 1930erne, og her markerede især Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen sig som en central del af bevægelsen.

GL STRAND



Alicja Kwades første store soloudstilling i Danmark
Kunsthal Charlottenborg
21. september - 17. februar 2019

Udstillingstitlen Out of Ousia slår tonen an til kunstkometen Alicja Kwades (f. 1979) første store soloudstilling i Danmark: Med afsæt i en poetisk minimalisme og kraftfulde skulpturer har den polskfødte kunstner skabt en udstilling, der stiller spørgsmål til videnskaben og sociale konventioner. En vase skabt af støvet fra en blendet PowerMac, surrealle spejlinger og et helt nyt værk skabt særligt til udstillingen bestående af enorme stenkugler der let svæver i luften er blandt de skulpturelle elementer, der udgør udstillingen, og som er med til både at overraske og skabe eftertanke.

Alicja Kwades skulpturlandskaber består ofte af familiære objekter og gængse materialer fra naturen som fratages deres vante funktion og gives nye egenskaber og værdi. Tyngder, overflader og materialer præsenterer og opfører sig anderledes end de plejer: Småsten er slebet som var de diamanter, kul er forklædt som guldbarer og grene, glas og kobber rejser sig fra jorden og ophæver tyngdekraften. Naturens fysiske love sættes ud af spil og Alicja Kwade tager os ind i hendes bøjede virkelighed, som både er genkendelig og fremmed, nær og fjern, virkelig og uvirkelig.

Gennem kunsten stiller Alicja Kwade spørgsmål til vores forståelse af abstrakte størrelser som tidens, rummets og lysets natur, til fysikkens love, naturvidenskabens gåder og til de dybe sociale konventioner, som er grundsten i vores virkelighedsforståelse. Hun rejser disse store spørgsmål på en let, poetisk og humoristisk måde, som gør én både nysgerrig, forundret og underholdt.

Alicja Kwade har gennem det seneste årti vundet global opmærksomhed og sikret sig en prominent plads på den internationale samtidskunstscene. Hendes bemærkelsesværdige karriere omfatter udstillinger på førende museer og gallerier som Londons Whitechapel Gallery, Berlins Hamburger Bahnhof og Venedig Biennalen.

Se mere



Kurt Trampedachs værker og livets skyggesider i et nyt lys
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
13. september 2018 - 6. januar 2019

Kunsten i Aalborg præsenterer i efteråret 2018 en stor soloudstilling med en absolut éner i dansk kunsthistorie. Kunstneren Kurt Trampedach har som få andre formået at skabe værker, som brænder sig fast på nethinden. Til trods for at flere af hans værker er skabt for mere end 50 år siden, vedrører de temaer, der er bemærkelsesværdigt aktuelle.

Kurt Trampedach skildrede i 1960erne og 1970erne livet og den moderne tilværelse gennem et mørkt og foruroligende kunstnerisk univers. Han gjorde det altid med udgangspunkt i mennesket og sig selv såvel fysisk som psykisk. Resultatet er mørke malerier og livagtige figurer, der lukker os ind i en verden befolket af rodløse, hvileløse, længselsfulde og ensomme mennesker. Intenst og umiddelbart spejler figurerne dagligdagssituationer og almengyldige, eksistentielle vilkår og følelser; Hvor kommer vi fra? Hvem er vi? Og hvor skal vi hen?

Udstillingen på Kunsten præsenterer et bredt udvalg af Kurt Trampedachs væsentligste værker fra 1960erne og 1970erne, herunder værker fra Kunstens egen samling samt indlån fra danske museer og private samlere. Med fokus på kunstnerens tidlige værker og mest vægtige kunstneriske periode er det udstillingens hensigt at udfolde det mørke, der er på spil i Trampedachs unikke kunstneriske univers.

Læs mere



Månen på Louisiana
Månen. Fra den indre verden til det ydre rum
13. september 2018 - 20. januar 2019

Efterårets store udstilling på Louisiana Museum of Modern Art indtager hele museets Sydfløj med en omfattende tværæstetisk udstilling om ét af vor kulturs gennemgående temaer, Månen. Udstillingen, som består af mere end 200 værker, tegner et multifacetteret portræt af Jordens eneste naturlige satellit gennem kunst, film, musik, litteratur, kulturhistoriske genstande, design, arkitektur, naturvidenskab og astronomi.

Udstillingen er kurateret af Louisianas museumsinspektør Marie Laurberg, der de seneste år har researchet indgående i Månens betydning for kunst og kultur fra romantikken til samtidskunsten - og har udviklet udstillingen i dialog med en række institutioner inden for andre fagfelter.

Udstillingen er organiseret af Louisiana og vises efterfølgende på Henie Onstad Kunstsenter i Oslo.

Som det eneste himmellegeme, hvis overflade kan ses med det blotte øje fra Jorden, har Månen gennem århundreder fascineret kunstnere og forfattere. Dens runde, hvide skive har været en åben projektionsflade for myter, forestillinger og drømme. Når vi ser ud i verdensrummet, ser vi også os selv - og Månen bliver, som en absolut andethed, et spejl for det menneskelige. Her mødes videnskab og folketro, fiktion og teknologi, eksistentiel søgen og økonomisk ekspansionstrang. "Månen - fra den indre verden til det ydre rum" er en udstilling, der blander kunstens billeder med kultur- og naturhistorisk materiale for at fremhæve den søgen efter erkendelse, som kunsten deler med andre kulturelle sfærer. Gennem seks tematiske nedslag viser udstillingen, hvordan ændringer i den moderne vestlige forestillingsverden præger vores billeder af Månen.

Udstillingen rummer flere nye kunstværker, skabt specielt til denne udstilling. Kunstner Nanna Debois Buhl har produceret et grafisk værk, der undersøger den tidlige computerteknologi udviklet til månemissionerne, og filminstruktør Michael Madsen har udviklet en interaktiv installation, bundet op på en astronaut-personlighedstest. Desuden har den amerikanske avantgardekunstner Laurie Anderson skabt en ny virtual reality-installation specielt til Louisianas udstilling.

Læs mere



Museum Jorn viser murstensskulpturer af Kirkeby
PER KIRKEBY Maskiner for lys og skygge
Indtil 9. december 2018

I efteråret 2018 ville Danmarks internationalt mest indflydelsesrige kunster, Per Kirkeby være fyldt 80 år. Museum Jorn markerer årsdagen med en stor retrospektiv udstilling, der er dedikeret til kunstnerens arbejde med murstensskulpturer og projekter af arkitektonisk karakter igennem mere end 50 år.

Udstillingens første del, der har fokus på kunstnerens innovative og stadig aktuelle anvendelse af mursten i minimalistisk skulpturel form, viser for første gang nogensinde en sammenstilling af 18 af de i alt 36 murstensskulpturer som oprindeligt blev realiseret som midlertidige projekter i flere europæiske storbyer i perioden fra 1966 til 2017. Præsentationen af de genopførte historiske murstensskulpturer fra henholdsvis Paris, Nantes, London, Münster, Essen og København ledsages af en stor mængde hidtil ukendt materiale, bl.a. tegninger og arkivalier, der giver et omfattende indblik i Per Kirkebys legende kunstneriske praksis og komplekse værkudvikling.

Med udgangspunkt i kunstnerens særegne inspirationsunivers, bestående af barndomsoplevelser, naturen, geologien, kunst- og arkitekturhistorien, belyser den anden del af udstillingen Per Kirkbys arbejde som arkitekt. Der vises et stort antal af kunstneres eget inspirationsmateriale, arkitekturmodeller, tegninger, skitser og dokumenter der illustrerer kunstnerens tanker om det æstetiske forhold mellem kunst og byggeri. Udstillingens arkitektursektion er delt op i forskellige tematiske afsnit og rummer en sammenstilling af Kirkebys realiserede men også ikke opførte private og offentlige bygningsprojekter.

Udstillingstitlen Maskiner for lys og skygge er et udtryk Kirkeby selv brugte i flere af sine tekster, som en metafor for murstensskulpturerne. At se skulpturerne som maskiner forbinder dem med kraft, bevægelse og handling. De producerer lys og skygge, som forvandler rummet omkring os, og stiller spørgsmål til arkitekturens bestandighed samt livets flygtighed.

Udstillingen PER KIRKEBY Maskiner for lys og skygge giver publikum en enestående mulighed for at opleve nogle af Kirkebys mest betydningsfulde murstensprojekter i en komprimeret og nuanceret sammenhæng. Den inviterer til diskussion om forholdet mellem skulptur og arkitektur og skaber grundlag for en undersøgelse af relevansen af Per Kirkebys murstensprojekter for den danske og internationale offentlighed.

Museum Jorn



TRAVERS
I dag d. 30. august 2018 lanceres det storstilede, tværkunstneriske projekt TRAVERS, der i løbet af de næste to år giver professionelle kunstnere mulighed for at udfordre deres vanetænkning, udvide deres kunstneriske sprog og opsøge samarbejder, der kan bane vej for nye tværkunstneriske værker. TRAVERS er udviklet af Louise Beck (scenograf og kunstnerisk leder af scenekunstplatformen OPE-N) og Anna Berit Asp Christensen, (kurator, kunstnerisk leder af SPOR festivalen i Århus og SCENATET; ensemble for kunst og musik). Som kunstneriskeledere af TRAVERS forener de deres brede erfaring fra den eksperimenterende musikscene og det frie scenekunstfelt. Det ambitiøse toårige program er muliggjort af en toårig bevilling fra Statens Kunstfond.

Læs mere på hjemmesiden



Danh Vo - Take My Breath Away
Statens Museum for Kunst
30. august - 2. december

På SMK kan du opleve Danh Vo´s idéer brede sig gennem hele museet - fra museets café Kafeteria, som Vo har været med til at indrette, over gipsskulpturer i Skulpturgaden til specialdesignede hynder på museets marmortrappe.

Med den retrospektive udstilling viser SMK det hidtil mest omfattende overblik på dansk grund over en af de allerstørste danske samtidskunstnere.
Udstillingen kommer direkte fra Guggenheim i New York og er tilrettelagt i samarbejde med The Solomon R. Guggenheim Foundation.

I udstillingen kredser Danh Vo om temaer som migration, kulturhistorie og identitet. Han plukker eksisterende genstande ud af deres oprindelige sammenhænge og væver dem sammen til fortællinger om identitet og kultur. Eksempelvis fragmenter af en 1:1 kopi af Frihedsgudinden, en lysekrone der har været vidne til historiske vendepunkter og et brev fra en krigsførende, men balletelskende, Henry Kissinger.

Danh (udtales ya:n) Vo er født i Bà Ria, Vietnam i 1975. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Städelschule i Frankfurt.

Læs mere



ARKEN viser VAN GOGH
VAN GOGH
1. september 2018 - 20. januar 2019

39 værker af Vincent van Gogh kan fra den 1. september opleves på ARKEN. Særudstillingen VAN GOGH stiller skarpt på den berømte kunstners værk, tro og natursyn og er den første store separatudstilling af Van Goghs malerier og tegninger i Danmark i mere end 50 år.

Da Vincent van Gogh den 23. december 1888 skar det meste af sit venstre øre af i et psykotisk anfald, var han endnu en ganske ukendt kunstner. Han anede ikke, at den voldsomme handling skulle være med til at sætte rammen for den mytedannelse og verdensberømmelse, der senere skulle omgærde hans liv og kunst - og i dag blomstrer med uformindsket styrke. En mindre kendt, men helt afgørende, dimension i Van Goghs liv og kunst er hans religiøsitet.

Det guddommelige i et græsstrå
Vincent van Gogh mistede tidligt troen på kirken som institution. Han mistede imidlertid ikke troen på Gud og var overbevist om, at han kunne udrette gode gerninger ved at skabe skønne malerier. ARKENs særudstilling VAN GOGH viser gennem 28 malerier og 11 tegninger, hvordan Van Gogh gennem sine skildringer af sydfranske hvedemarker, solbagte olivenlunde og hollandske høstarbejdere ville udfolde det guddommelige i naturen og i mennesket - midt i en brydningstid, hvor troen var under pres fra moderne filosofi og videnskab. Med vibrerende penselstrøg og energiske farver besjælede han selv det mindste græsstrå med sin helt egen forståelse af spiritualitet.

Banebrydende værker
Van Gogh tilbragte kun 10 år af sit liv som kunstner, fra 1880 og frem til sin død. Gennem intenst og glødende arbejde formåede han på den korte tid at udvikle et originalt billedsprog, der udtrykte hans personlige, spirituelle tilgang til naturen og billedskabelsen. Ved at udfolde sit subjektive syn på naturens dybe spiritualitet i maleriet tog Van Gogh banebrydende skridt henimod det moderne. Van Goghs værker er på en gang dybt personlige og har samtidig en stor almenmenneskelig appel.

Første store Van Gogh-udstilling i 50 år
Det er mere end 50 år siden, at det sidst har været muligt at opleve en stor Van Gogh-udstilling i Danmark. Alle 39 værker i ARKENs udstilling er udlånt fra det hollandske Kröller-Müller Museums enestående Van Gogh-samling og har, med undtagelse af et enkelt værk, aldrig tidligere været vist i Danmark. Til udstillingen udgives et rigt illustreret katalog, hvor forskellige blikke - fra forskerens til forfatterens - giver indblik i Van Goghs billedverden.

Udstillingen er organiseret i samarbejde med Kröller-Müller Museum, Holland.

ARKEN



Gl. Holtegaard viser Rita Kernn-Larsen
Udstillingen vises fra fredag den 24. august 2018 - 13. januar 2019.
Efterfølgende præsenteres udstillingen på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg den 6. februar - 5. maj 2019.

Rita Kernn-Larsens betydning for dansk og international surrealisme er markant, og hendes veje og sideveje derfra har kun sjældent været belyst. I samarbejde med Kunsten Museum of Modern Art Aalborg viser Gl. Holtegaard nu en stor soloudstilling, der præsenterer bredden i den hidtil oversete danske billedkunstners livslange værk.

Rita Kernn-Larsen (1904-1998) er en international ener. Som få andre samtidige, surrealistiske, danske kunstnere opnår hun gennem 1930erne en stor international anerkendelse. Hendes gennembrud vokser ud af surrealismen, der som modreaktion på mellemkrigstidens rationelle tankesæt er et forsøg på at vriste sig fri af samfundets fornufts- og nytteorientering. Det irrationelle og impulsive, drifterne og begæret, ses som udtryk for noget fællesmenneskeligt, der på revolutionær vis skal danne baggrund for en frigørelse af mennesket.
Kernn-Larsens billedverden befolkes af sensuelle, mystiske og organiske figurer. Hun kredser om kvindekøn, erotik og sanser i en surrealistisk drømmeverden, hvor munde, øjne, næser, hænder og kropslignende former oftest ses frit svævende i rum, hvor tid og sted synes opløst.

Én samlet historie
En stor del af sit liv har Rita Kernn-Larsen sit virke uden for Danmark. Skiftevis opholder hun sig i kunstmetropolerne Paris og London, hvor hun som få andre danske billedkunstnere er tæt forbundet med den internationale surrealistbevægelse. I løbet af 1930erne udstiller hun hyppigt både i Danmark og internationalt side om side med bl.a. Salvador Dalí, Marcel Duchamp, Max Ernst, Joan Miró og Meret Oppenheim.
Udstillingen SOLO: Rita Kernn-Larsen belyser ikke kun Kernn-Larsens storhedstid, men også den senere del af kunstnerskabet, som for den brede offentlighed er helt ukendt.
Da 2. Verdenskrigs gru sætter en brat stopper for det surrealistiske maleri, må hun genfinde sig selv som kunstner. Hun retter derfor blikket fra det mentale landskab mod virkelighedens sydfranske bjerglandskab. Det figurative landskabsmaleri undergår en langsom opløsning og hendes modige eksperimenter resulterer i ren abstraktion. I slutningen af sit virke arbejder hun med collager, der atter trækker tråde tilbage til hendes unge, surrealistiske år.

Udstillingen præsenterer mere end 100 værker af Rita Kernn-Larsen fordelt på både malerier, collager, skitser og keramik fra perioden 1920erne - 1980erne. Det omfattende udvalg er indlånt fra museer såvel som private samlinger i ind- og udland.

Et samtidigt blik på Rita Kernn-Larsen
Den danske billedkunstner Kirstine Roepstorff (f. 1972) har skabt udstillingsdesignet til SOLO: Rita Kernn-Larsen. På æstetisk vis omdanner hun Gl. Holtegaards unikke udstillingsrum og hjælper os til at se Rita Kernn-Larsens samlede virke i et nutidigt lys.
Gl. Holtegaard skærper i disse år udstillingsprofilen, hvor sigtet er at sammenstille ny og ældre billedkunst og arkitektur med henblik på at aktualisere historien og perspektivere vores samtid. I forlængelse heraf forstærker Kirstine Roepstorffs elegante udstillingsarkitektoniske greb den sanselige og sensuelle side af Rita Kernn-Larsens værk.
Roepstorff har blandt andet repræsenteret Danmark på Venedig Biennalen i 2017 og er desuden i øjeblikket aktuel på Kunsthal Charlottenborg.

Rita Kernn-Larsen (1904-1998)
Født og opvokset i Hillerød i Nordsjælland. Går på Kunstakademiet i København 1928-29. Flytter til Paris i 1929 og begynder i 1930 på Académie Moderne som elev hos den anerkendte billedkunstner Fernand Léger. Fra 1934 bliver hun en aktiv del af den surrealistiske bevægelse omkring kunstnersammenslutningen Linien i Danmark. Rita Kernn-Larsens surrealistiske værker får plads på tidens mest skelsættende surrealisme-udstillinger i Danmark (ex. Kubisme-Surrealisme, Den Frie Udstillingsbygning, (1935)), men i endnu højere grad i New York, Paris og London. Heriblandt Fantastic Art, Dada, Surrealism, MOMA, (1936-37) og Exposition Internationale du Surrealisme på Galerie Beaux-Arts, (1938), og som den første surrealist udstiller hun desuden på den indflydelsesrige gallerist og samler Peggy Guggenheims galleri i London, Guggenheim Jeune, (1938). Bor en årrække i London fra 1940. Flytter efter krigen til Sydfrankrig. Rita Kernn-Larsen dør i Danmark i 1998.

Gl. Holtegaard



ARoS præsenterer Jake & Dinos Chapman
Jake & Dinos Chapman
March of the Banal
16. juni - 21. oktober 2018

De britiske kunstnere, brødrene Jake & Dinos Chapman (f. 1966 og 1962), har siden 1990erne været markante skikkelser på kunstscenen. Fra midten af juni kan deres konfronterende og chokerende univers opleves på ARoS i udstillingen Jake & Dinos Chapman - March of the Banal. Udstillingen er den anden i rækken Intermezzo, der viser kunst, hvor perceptionen og forståelsen af kunstværkerne sker gennem mere og andet end synssansen.

Det er på mange måder en dyster udstilling. Den vil chokere og aktivere vores publikum og få dem til at reflektere over, hvorfor vi bliver stødt eller på anden måde forarget over det, vi ser. Og så vil den forhåbentlig åbne vores øjne endnu mere for nogle af de problemstillinger, som verden står overfor, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

OM UDSTILLINGEN
Den ene væg i galleriet er malet i regnbuens farver, hvilket står i stærk kontrast til resten af den ellers dystre opsætning. I denne kontrastfyldte ramme møder publikum en række af ondskabens arketyper, som Jake & Dinos Chapman ser dem; Ku Klux Klan-mannequindukker, uhyrligheder i form af Francisco Goyas skildringer af de franske troppers overgreb på den spanske befolkning i 1800-tallet og 11 akvareller oprindeligt malet af Adolf Hitler og herefter modificeret af brødrene Chapman.

Brødrenes kunstneriske projekt sætter fokus på ondskab. I deres optik er mennesker ikke født onde, men bliver onde og tankeløse, hvis de glemmer at standse op og tænke sig om. Ondskaben i denne udstilling er derfor ikke dyb og dæmonisk, men et billede på den ondskab, der kan bo i enhver. Netop derfor er den banal, siger museumsinspektør og udstillingsansvarlig Rasmus Stenbakken, ARoS.

OM JAKE & DINOS CHAPMAN
Brødrene Chapman tog begge afgangseksamen fra Royal College of Art, London, i 1990 og er sammen med kunstnere som Damien Hirst, Tracey Emin og Sarah Lucas en del af kernen i generationen af Young British Artists (YBA). De er blandt de førende skulptører i deres generation. Gennem to årtier har de skabt substantielle værker, der beskæftiger sig med komplekse emner som erfaring og moral.

Brødrenes værker er provokerende og groteske. De spiller på en åbenlys chok-taktik, der går igen hos mange andre YBA-kunstnere. Under denne umiddelbare chok-taktik gemmer deres værker på en større og mere dybtgående analyse af samfundets forhold til krig, vold, seksualitet og moral. Jake & Dinos Chapman bruger provokation som æstetisk virkemiddel for at opnå en konfrontation med beskueren og tvinge vedkommende til at tage stilling.

ARoS



ARKEN viser J.F. Willumsen
Farver & striber
2. juni 2018 - 13. januar 2019

Fra den 2. juni kan den danske kunstner J.F. Willumsens største værker opleves på ARKEN. Udstillingen J.F. Willumsen - Farver & striber inviterer publikum på en farverig tour de force gennem Willumsens kompromisløse livsværk, men føjer også nye sider til den kendte kunstner.

Jens Ferdinand Willumsen er en ener i dansk kunsthistorie - anerkendt for sine stilmæssige nybrud, men en evig outsider på den danske kunstscene. Gennem syv årtier skabte Willumsen banebrydende værker kendetegnet ved deres radikale formsprog, voldsomme farvepalet og stærke symbolisme. I samarbejde med J.F. Willumsens Museum viser ARKEN en omfattende udstilling med alle hovedværkerne fra museets enestående samling. Deriblandt ikoniske værker som Bjergbestigerske, Himmelgåden, Badende børn på Skagens Strand og Kongesønnens bryllup. Udstillingen sætter spot på pionéren Willumsen og på hans nyskabende brug af populærkulturens billedstrøm.

Pionér og provokatør
Gentagne gange skabte Willumsens værker heftig debat på den danske kunstscene. Blandt andet vakte en lille radering af kunstnerens gravide hustru og en kornaks i vild knopskydning i 1891 dyb forargelse på grund af billedets forplantningssymbolik, men udstillingen blev et sandt tilløbsstykke. Willumsen var helt bevidst om sin outsider-position og dyrkede rollen som antihelt i selviscenesættende og humoristiske selvportrætter. I sit arbejde med at udvikle kunstens kritiske og frisættende potentiale var Willumsen en radikal forgænger. Hans farvestærke univers og iscenesatte værker rammer imidlertid lige ind i vores tidsånd, hvor grænsen mellem det teatralske og naturlige er mere sløret end nogensinde.

ARKEN



Louisiana præsenterer Ed Ruscha
Louisiana on Paper
Ed Ruscha VERY
Works from the UBS Art Collection
17. maj - 19. august 2018

Ed Ruscha er ubetinget kunstnernes helt. Udstillingen VERY giver nu også et dansk publikum mulighed for at få et større indtryk af den nu 80-årige amerikanske mesters værk. I 2015 viste Louisiana et overblik over den britiske kunstner Lucian Freuds grafiske værk. Værkerne kom fra UBS Art Collection. Det samme gør sig gældende ved denne første udstilling i Danmark af Ed Ruschas kunst.

Samlingens værker, fordelt på tegninger og grafiske blade, giver ikke alene en generel introduktion til Ruschas kunst, men også en indsigt i hans til tider radikale tilgang til materialer - som f. eks. krudt og organiske væsker. Endvidere præsenterer udstillingen kunstnerens legendariske kunstnerbøger, som er
en del af Louisianas samling.

I seks årtier har Ed Ruscha (f. 1937) forfulgt det tankesæt, at man i det almindelige og bekendte også finder anslaget til det usædvanlige og tankevækkende. Genstande, ord og tanker, hvoraf ingen forekommer at være for store eller for små, indgår som ingredienser i hans livsværk samtidig med en underspillet humor, der skiller sig ud fra den samtidige popkunst i New York-scenen omkring f.eks. Warhol og Lichtenstein.

Som ganske ung kom Ruscha til Los Angeles fra Oklahoma City. I bil naturligvis, og det er heller ikke med New Yorks perspektiv og skala, vi erfarer verden i hans værker. Der er ofte tale om en særlig rumlig udstrækning, der knytter sig til forrudens panoramiske udsyn på samme måde, som hans kunstnerbøger udfolder sig, fortløbende, men uden en klassisk fortælling. Hans billeder kredser om Los Angeles, den store flade by, ørkenen, bjergene og himlen omkring den. De viser konkrete steder og navne også, men værkerne næres ligeså vel af de mere konceptuelle billeder af den amerikanske vestkyst. Et særligt mix af amerikansk provins, Hollywoods hedonisme og en mindre ængstelig udgave af det moderne liv end den, der præger kunsten i New York.

Med rødder tilbage til det 20. århundredes avantgarde, især konstruktivismen i Rusland, har Ruscha hentet reklameslogans, benzinstationer, typografier og sproglige vendinger ind i sit værk som en kulturhistorie, hvor ordenes og billedernes samliv til stadighed prikker til vores begær efter mening. Selvom Ruscha fra omkring 1960 og frem i sin håndtering af teknikker og materialer tydeligt har viet håndværket sin interesse, er han som leverandør af billeder af tingenes flydende og relationelle eksistens samtidig fascinerende tæt på vor tids digitale billedkultur.

Louisiana Museum of Modern Art



GRØN - modernisten Christine Swane
19. maj. 2018 - 9. september 2018

Sommerudstillingen på Johannes Larsen Museet er en stort anlagt separatudstilling med Christine Swane, der ikke har været vist i så stor skala siden 1988. Oplev også en række værker, som aldrig før har været udstillet. Med udstillingen "GRØN - modernisten Christine Swane" sætter Johannes Larsen Museet fokus på Christine Swane og vejen mod hendes karakteristiske flade- og linjebårne udtryk - i primært grønne, men også blå, gule og røde toner.

Som søster til Johannes Larsen og elev af Fritz Syberg havde Christine Swane nok sit kunstneriske udgangspunkt i Fynbomaler-miljøet, men hendes udtryk ændrede sig markant, da hun i 1910 blev gift med maleren Sigurd Swane og dermed kom i kontakt med den spirende, danske modernisme.

Efter parrets skilsmisse i 1920 udviklede Christine Swane sin særlige, kubistisk påvirkede, flade- og linjebårne stil ud fra modernismens ønske om at selvstændiggøre form og farve.

Christine Swane så sammenhænge mellem naturen, det kunstneriske og det dekorative og brugte det som en vedvarende inspiration i sit maleri og kunsthåndværk. Karakteristisk er, at hun i sine opstillinger stiliserer og samtidig holder fast i en botanisk genkendelse, at hun koncentrerer sin farveskala til grøn, blå, gul og rød, markeret med blå konturer. Christine Swane arbejdede cirkulært. Hun var dybt interesseret i botanik, hun dyrkede selv de planter, som hun brugte i sine værker, ligesom de fugle og fisk, hun holdt som husdyr, også inspirerede hende. På samme måde ser man, at Christine Swane bruger sine egne malerier og sit eget kunsthåndværk - duge, keramik, kakkelborde mm. - i forskellige kombinationer, ofte konstrueret med grønne planter og blomster i opstillingernes motivverdener. Det giver en ekstra dybde og dimension til hendes opstillinger.

Johannes Larsen Museet



Per Kirkeby er død
Den verdensberømte kunstner er død 79 år gammel.
Ved sin død stod han som en af de betydeligste billedkunstnere i Europa.

Læs portrættet af Per Kirkeby på Kunstonline.dk



GL STRAND præsenterer Vogue Like a Painting
5. maj - 2. september 2018

Udstillingen Vogue Like a Painting stiller skarpt på modefotograferiets inspiration fra maleriet og forskellige kunsthistoriske perioder. For hvilken sammenhæng drager fotograferne mellem mode, fotografiet og maleriet? Det giver udstillingen et bud på og inviterer publikum til at dykke ned i Vogues arkiver gennem tiderne.

Fotografer som Annie Leibovitz, Sheila Metzner, Cecil Beaton, Horst P. Horst, m.fl. er i perioden fra 1930erne til i dag blandt nogle af verdens mest indflydelsesrige modefotografer og alle tilknyttet Vogue.

Gennem mere end 60 ikoniske værker af 28 fotografer kan man udforske fotografiernes dialog med billedkunsten, der drager inspiration fra kendte malerier. Eksempelvis kan man opleve Erwin Blumenfelds genskabelse af Johannes Vermeers ikoniske billede Pige med perleørering fra 1665 og Michael Thompsons portræt af supermodellen Carmen Kass i en fortolkning af den spanske barokmaler Zurbarans berømte maleri af Den hellige dronning Elisabeth af Portugal.

GL STRAND



Louisiana præsenterer Gabriele Münter
3. maj - 19. august 2018

Sommerens store udstilling på Louisiana er en omfattende præsentation af den tyske kunstner Gabriele Münters maleriske værk med omkring 140 værker, hvoraf flere vises for første gang.

Den tyske maler Gabriele Münter (1877-1962), er en af de væsentligste repræsentanter i tysk ekspressionisme og medlem af kunstnergruppen "Der Blaue Reiter". Hun deltog aktivt i det moderne maleris gennembrud i München omkring 1910. Münters samlede værk har hidtil ikke optaget megen plads i kunsthistorien. Oftest er hun blevet udstillet og fortolket i sammenhæng med hendes forhold til og samarbejde med den russiske maler Wassily Kandinsky (1866-1944) i årene omkring kunstnergruppen "Der Blaue Reiter" (1911-1914).

I tematiske nedslag, som tydeliggør både kunstneriske brud og gennemgående træk, kaster udstillingen et nutidigt blik på kunstnerens samlede værk. Temaerne spænder fra klassiske genrer som landskab, portræt og interiør til kapitler, der uddyber Münters mellemværende med Neue Sachlichkeit (ny saglighed) og abstraktion til hendes optagethed af fremmede kulturer, folkekunst og børnetegninger. For første gang vises desuden en større gruppe af Münters tidlige fotografier, som Gabriele Münter tog på en rejse gennem USA som 21-årig, sammen med hendes malerier.

Louisiana Museum of Modern Art



Copenhagen Contemporary genåbner til sommer på Refshaleøen
Copenhagen Contemporary (CC) genåbner til sommer i mere permanente rammer i Københavns nye kulturkvarter på Refshaleøen. Copenhagen Contemporary har underskrevet en lejekontrakt på Svejsehallen og får dermed i alt 7.000 m2 højloftede, gamle industrihaller til rådighed. Fortsættelsen af CC bliver med ny direktør, Marie Nipper, som CC har hentet hjem fra en direktørstilling på Tate Liverpool.

Med visionen om at skabe et nyt udstillingssted i København for samtidskunstens store og teknisk krævende installationer gennemførte CC fra juni 2016 et halvandet år langt succesfuldt pilotprojekt på Papirøen. I løbet af den meget korte tid lykkedes det CC at præsentere et udstillingsprogram med nogle af verdens mest anerkendte kunstnere. CC blev Danmarks mest besøgte kunsthal og høstede stor ros og anerkendelse fra dansk og international presse. Da Papirøen de kommende år skal gennemgå en byfornyelsesproces, har CC det seneste år arbejdet på at sikre institutionen nye rammer samt på at finde den nødvendige økonomi til en varig fortsættelse af kunstcenteret.

Marie Nipper, der tidligere har været overinspektør på ARoS, seniorkurator og direktør på Tate Liverpool, har pr. 1. februar afløst Jens Erik Sørensen, tidl. projektdirektør for Copenhagen Contemporary. Jens Erik Sørensen fortsætter sin tilknytning til CC som senior advisor.

Om CCs udstillingsprogram på Refshaleøen fortæller Marie Nipper:

"På Copenhagen Contemporary vil vi fortsætte strategien med at vise den store og teknisk krævende installationskunst. Vi vil præsentere publikum for kunstens verdensstjerner, men også for de nye talenter, der markerer sig på den internationale kunstscene netop nu. Af nye tiltag ønsker jeg bl.a. at sætte fokus på den aktuelle internationale performancekunst, der i Danmark ellers ikke har fået stor institutionel opmærksomhed. Ved at dedikere 2.000 m2 til mødet mellem samtidskunsten og børn og unge tilføjer vi ligeledes en ambitiøs og nytænkende formidlingsstrategi for samtidskunsten på det nye CC. Vi skal både nationalt og internationalt markere os som Skandinaviens mest ambitiøse udstillingssted for samtidskunst."

CC åbner den 28. juni 2018 med udstillinger af:

SUPERFLEX One Two Three Swing! 28.6.18 - 30.12.18
Doug Aitken Song 1. 28.6.18 - 30.12.18

Copenhagen Contemporary



ARoS præsenterer James Rosenquist
James Rosenquist: Painting as Immersion
14. april - 19. august

Den sidste store amerikanske popkunstner James Rosenquist døde sidste år, efter et langt liv og som én af USAs mest indflydelsesrige kunstnere indenfor popkunsten. Sammen med Andy Warhol og Roy Lichtenstein har han siden 1950erne været med til at ændre billedkunsten, til at kunne være mere end malerier i guldrammer. Hans malerier er af et format, som man ikke kendte til før ham. Og det skal forstås både i overført og bogstavelig forstand. For i 1960erne begyndte han at arbejde med enorme størrelser, som han havde et indgående kendskab til, fra sit arbejde med billboards. Som man vil kunne opleve på udstillingen, er det ikke unormalt at Rosenquists billeder er så store, at de strækker sig udover ens synsfelt.

Udstillingen vil strukturere sig om 3 centrale og monumentale værker, hvor de kæmpemæssige panelmalerier er blevet til rum: det ikoniske popkunst værk Horse Blinders (1968), Horizon Home Sweet Home (1970) som med sine spejlpaneler og dramatiske tøriståger for alvor giver fornemmelsen af billedet som illusion, og sidst men ikke mindst, det overvældende tredelte værk The Swimmer in the Econo-mist (1997-98) ejet af Guggenheim, som strækker sig over imponerende 27 meter. Disse 3 helhedsinstallationer vil blive suppleret med store centrale værker, som strækker sig fra kunstnerens tidlige produktion i starten af 60erne og helt frem til 2011.

Som en væsentlig del af udstillingen præsenteres også kunstnerens proces, hvor arbejdet med populærkulturens billeder, reklamer og blade i første omgang omsattes til collager, som senere dannede forlæg for de gigantiske malerier. ARoS viser i alt 52 værker samt en del arkivmateriale. Det tætte samarbejde med Rosenquist Studio har muliggjort, at vi kan inkludere disse hidtil usete collager og forarbejder i udstillingen.

James Rosenquist er født i North Dakota i 1933 og gik på kunstakademiet i Minnesota. Han arbejdede som industriarbejder og i reklamebranchen inden han i 1950erne flyttede til New York, hvor han hurtigt begyndte at omgås kunstnerne fra generationen før popkunsten - de kunstnere man betegner som de abstrakte ekspressionister. Han delte atelier med andre af kendte kunstnere som Ellsworth Kelly og Agnes Martin, hvorigennem han lærte Robert Rauschenberg og Jasper Johns at kende. Han arbejdede som skiltemaler i Brooklyn og på Manhattan, med de store Amerikanske skilte-formater, bedre kendt som billboards. Og han malede de samme motiver igen og igen. Som han sagde: "Jeg malede billboards over hver en kiosk i Brooklyn, i en sådan grad at jeg kan male en Schenley whiskyflaske i søvne."

Læs mere



Per Kirkeby Arkivet
Per Kirkeby har doneret sit righoldige arkiv til Museum Jorn. Takket være en generøs gave fra kunstneren selv og ARoS Aarhus Kunstmuseum, kan Museum Jorn nu gøre arkivet tilgængeligt for forskere og publikum.

Per Kirkeby Arkivet er et af Danmarks mest betydningsfulde og største kunstnerarkiver. Arkivet består af titusindvis af arkivalier, bl.a.: fotodokumentation, notesbøger, skitser, korrespondance, projektdokumentation, notater, dagbøger, dele af Kirkebys private bibliotek, udstillingskataloger og publikationer af og om Kirkeby, filmruller og manuskripter, avisudklip, plakater, gipsmodeller, trykstokke, bogomslag, personlige arbejdsredskaber og rejseinventar foruden tusindevis af grafiske værker (tegninger, raderinger, træsnit, linoleumstryk og monotypier), kunstnerens 50 første malerier og markante værker fra 1960erne.

Læs mere



Stor donation sikrer SMK mesterværk af Matisse
Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden har med et tocifret millionbeløb sikret Statens Museum for Kunst det enestående maleri Nymfe og faun af den franske kunstner Henri Matisse. Et maleri, som SMK har været på udkig efter i mere end 20 år.
Danmarks nationalgalleri SMK har en af de største samlinger af Henri Matisses kunst uden for Frankrig. Nu føjer museet endnu et vigtigt værk af Matisse til samlingen, der nu tæller 25 malerier og skulpturer samt et stort antal arbejder på papir. Det var ingeniør, politiker og kunstsamler Johannes Rump, som i 1928 forærede sin samling af moderne fransk kunst til museet, og den generøse gave udgør i dag størstedelen af museets samling af Matisse-værker.

Med værket Nymfe og faun fra 1911 bliver SMKs Matisse-samling ikke blot et billede rigere men også mere fuldendt, da værket har en særlig forbindelse til Danmark og på flere måder relaterer sig til SMKs samling og historie. Nymfe og faun er blandt de største enkeltdonationer i nyere tid til SMK.

Forbindelsen til Danmark
Billedet blev i 1919 hentet til Danmark af den store danske kunstsamler Christian Tetzen-Lund, der indtil 1924 ejede en af verdens største og vigtigste samlinger af Matisse og opbevarede den i sin private bolig i København. Flere værker i SMKs franske samling tilhørte oprindelig Tetzen-Lund, før de blev købt af Johannes Rump og siden doneret til SMK.

Nymfe og faun kan ses på SMK fra 27. marts 2018.

Læs mere