Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Tate Liverpool
Fernand Léger - NEW TIMES, NEW PLEASURES
23. nov. 2018 - 17. mar. 2019

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Agnes Slott-Møller - Helte og heltinder
29. sep. 2018 - 6. jan. 2019

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Julian Schnabel - Aktion Paintings 1985-2017
12. okt. 2018 - 3. mar. 2019

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Vincent van Gogh - VAN GOGH
1. sep. 2018 - 20. jan. 2019

Louisiana Museum of Modern Art
Gruppeudstilling - Månen - fra den indre verden til det ydre rum
13. sep. 2018 - 20. jan. 2019

Tate Modern
Anni Albers - ANNI ALBERS
11. okt. 2018 - 27. jan. 2019

Ny Carlsberg Glyptotek
Odilon Redon - Into the Dream
12. okt. 2018 - 20. jan. 2019

Grand Palais, Galeries nationales
Joan Miró - MIRÓ
3. okt. 2018 - 4. feb. 2019

Statens Museum for Kunst
Joachim Koester - Patterns, Shimmers, Scenes
11. okt. 2018 - 3. feb. 2019

GL STRAND
Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen - KVINDERNES SURREALISME
15. sep. 2018 - 20. jan. 2019

CLAY Keramikmuseum Danmark
Jais Nielsen - Epos i ler
13. okt. 2018 - 8. apr. 2019

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Kurt Trampedach - Møder i mørket
13. sep. 2018 - 6. jan. 2019

Hirschsprung
Michael Ancher - Michael Ancher og KVINDERNE FRA SKAGEN
8. sep. 2018 - 13. jan. 2019

Kunsthal Charlottenborg
Alicja Kwade - Out of Ousia
21. sep. 2018 - 17. feb. 2019

Musée du Luxembourg
Alphonse Mucha - ALPHONSE MUCHA
12. sep. 2018 - 27. jan. 2019

Tate Britain
Edward Burne-Jones - His first solo show at Tate since 1933
24. okt. 2018 - 24. feb. 2019

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Troels Wörsel 1950-2018
Maleren og grafikeren Troels Wörsel er gået bort d. 12. december i Köln, 68 år gammel.

Troels Wörsel blev født i 1950 i Aarhus, Danmark. I 1974 flyttede han til München og senere til Köln, Tyskland, hvor han blev en integreret del af den internationale kunstscene. Siden 1997 levede og arbejde Troels Wörsel i Pietrasanta, Italien og Köln, Tyskland.

Af større soloudstillinger kan nævnes Statens Museum for Kunst, København (2008), Den Danske Pavillon, Venedig Biennalen (2007), Nordiska Akvarellmuseet, Skärhamn (2006), og Musée des Beaux-Art de Nantes (1996). Troels Wörsel er repræsenteret i en række offentlige samlinger herunder Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, ARoS, Aarhus, Statens Museum for Kunst, København, Moderna Museet, Stockholm, Kiasma, Helsinki, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, Pompidou, Paris, MoMA, New York. Troels Wörsel har blandt andet modtaget Thorvaldsens Medalje (2004), Carnegie Art Awards første pris (2002) og Eckersberg Medaillien (1995).

Læs portræt af Troels Wörsel på kunstonline.dk



Louisiana mindes Per Kirkeby med stor udstilling i 2020
Per Kirkeby (1932-2018) er en af de absolutte hovedpersoner i Louisianas samling, som tæller værker af kunstneren fra den første begyndelse til hans allersidste år. En af hans bronzeskulpturer har permanent holdt hjørnet på den store plæne tæt på Henry Moore i museets skulpturpark, og den gamle villa er fra tid til anden et længerevarende hjemsted for et større udvalg af kunstnerens malerier.

Udstillingen, som vises i foråret 2020, handler om Kirkebys bronzeskulpturer, om kunstnerens arbejde med figur og rum, noget der også optager ham levende i maleriet i begyndelsen af 1980erne. Udstillingen vil vise hovedparten af Kirkebys skulpturer med indlån fra nær og fjern, nogle steder i samspil med enkelte malerier og tegninger, herunder med udblik til de valgslægtskaber i kunsthistorien, som var så typiske for den intellektuelle spændvidde i kunstnerens blik på verden.

Udstillingen tilrettelægges af Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, og vises i museets Vestfløj.
Poul Erik Tøjner siger: "Vi glæder os til at vise en side af Kirkebys kunst - skulpturværket - som vi nærmest umærkeligt har fået et helt selvfølgeligt forhold til - de står bare der i parken og optræder her og der i samlingen med største naturlighed. Men nu forsøger vi at skrive fortællingen om, hvad der egentlig er på færde i disse mørke ansamlinger af stof, i lyset af, nå ja, alt det lys, der strømmer ud af mandens billeder."

Se film med kunstneren fra 2008



Far From Home
Med fokus på følelsen af hjem og individets udfordringer i det moderne samfund afrunder ARoS trilogien, der startede med "Out of the Darkness" i 2014. Udstillingen, der åbner 1. december, stiller det fundamentale spørgsmål - hvor er hjemme?

"Far From Home" er museets præsentation af museets samling af samtidskunst. I en global samtid, hvor det at være i bevægelse og eksistere i en verden med mange muligheder, hvad indeholder da begrebet hjem? Og hvorfor er det stadig en væsentlig del af den menneskelige psykologi og selvforståelse?

Udstillingen handler ikke om hjem i sin fysiske betydning med en bolig, der indrettes i henhold til smag, behag og social identitet. Den handler derimod om følelsen af at være hjemme og alt det, som eventuelt hindrer os i at være hjemme et sted.

Udstillingen har fokus på hjem som mental og filosofisk størrelse, på identitet, mobilitet, ensomhed og fællesskab. Det er en stærk og melankolsk udstilling, som forholder sig til, hvordan det enkelte individs psykologi håndterer den moderne forandrede verden, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Læs mere



Decembristerne fylder 90 år i år
DEN FRIE UDSTILLINGSBYGNING
24. november 2018 - 6. januar 2019

Det er på ingen måde "Same procedure as last year", når Decembristerne fejrer deres 90 års fødselsdags med et brag af en udstilling og et omfattende program med "En Kakofoni af kunstarter", som er titlen på årets udstilling.

Kunstnersammenslutningen blev grundlagt i 1928 af Jørgen Thomsen, Svend Albrectsen, Søren Hjorth Nielsen, Holger J. Jensen og Erik Sievert. Dengang som i dag er Decembristerne kendetegnet ved en samling af individualistiske kunstnere, der ikke er bange for at gå imod strømmen og lave larm, både hvad angår holdninger til samtiden, kunstpolitisk engagement og tematikker i deres kunstneriske praksisser. Udstillingen i år har fokus på forskellige kunstarter på tværs af genre.

Læs mere



Kunsthal Charlottenborg præsenterer omfattende documenta-værk
22. november - 13. januar 2019

Et mesterværk blev Angela Melitopoulos video- og lydinstallation "Crossings" udråbt til, da det sidste år blev skabt til documenta 14. Det omfattende værk er samfinansieret af Kunsthal Charlottenborg og præsenteres nu for første gang i Skandinavien.

Crossings skaber en fortælling om krig, om forskellige former for slaveri i fortid og nutid samt om miljømæssige katastrofer. Værket fokuserer på de kaotiske vilkår, der vokser ud af den aktuelle gældskrise i Grækenland, hvor dereguleringer skaber en form for borgerkrig mod landets indbyggere. Krig, ødelæggelse og oplevelsen af en traumatisk neoliberal virkelighed videreføres fra krop til krop, fra generation til generation. I værket høres en endeløs række stemmer, der hæver sig, sammenflettes og danner nye udtryksformer.

Værket omslutter publikum med skærme og højttalere, der viser en række sammenkædede scener, hvilke tilsammen danner den overordnede fortælling, som samtidig står og sitrer i forhold til hinanden.

Blandt disse scener ser man blandt andet, hvordan grænsen mellem Grækenland og Makedonien i Idomeni blev lukket i foråret 2016, og den brutale forflytning af flygtninge fra havnen i Piræus, hvor en særligt sårbar gruppe migranter havde slået lejr under en motorvejsbro.

Crossings er en fire-kanals video- og seksten kanals lydinstallation af Angela Melitopoulos (f. 1961) i samarbejde med komponist Pascale Criton, videokunstner Angela Anderson, filosof Maurizio Lazzarato, videoaktivist Oktay Ince og schizoanalytiker Paula Cobo Guevara.

Kunsthal Charlottenborg



Sydkoreansk kunstner viser poetiske korridorer på ARoS
Do Ho Suh - Korridor
10. november 2018 - 17. februar 2019

En visuelt forførende udstilling der byder op til interaktion. Do Ho Suh viser poetiske korridorer i stof fra sine hjem i Seoul, Berlin og London.
Do Ho Suh er kendt verden over for at skabe nærmest vægtløse transparente stofrum, der præcist og i fuld størrelse gengiver de hjem, han har boet i. Udstillingen er den tredje i rækken Intermezzo, der viser kunst, hvor perceptionen og forståelsen af kunstværkerne sker gennem mere og andet end blot synssansen. Det er Do Ho Suhs første soloudstilling i Danmark.

ARoS



Louisiana præsenterer Cecily Brown
Cecily Brown
Where, When, How Often and with Whom
8. november 2018 - 10. marts 2019

Cecily Brown (f. 1969) er britisk, men har boet i New York de seneste 20 år. Helt fra begyndelsen har maleriet og tegning udgjort hendes kunstneriske virke. Louisianas udstilling viser værker fra 1997 frem til i dag og er den første større europæiske museumspræsentation i en årrække.
Udstillingens titel stammer fra det over 10 meter lange triptykon fra 2017, Where, When, How Often and with Whom, som vises offentligt for første gang. Titlen indikerer et plot, der angiver sted, tid og forholdet mellem mennesker. Men Browns værker stiller hverken spørgsmål eller giver nemme svar. Det omtalte triptykon afslutter udstillingen og er karakteristisk for, hvad hendes billeder stræber efter. I et interview til Louisiana Magasin har kunstneren forklaret, hvordan en sten fundet på stranden ved Louisiana, har farvet værket, mens pressebilleder fra aktuelle, globale konflikter har leveret stof til det.
Brown arbejder med mange aktuelle problemstillinger, bl.a. opløsningen af de traditionelle kønsroller, den politiserede hverdag og tidens rastløse, erotiske energi. Hun opbygger tableauer med lige dele ironi, heroisme og greb fra pornografien. Det lette anslag til trods henter kunstneren ofte inspiration til sin motivverden fra menneskelige konflikter. I en kommentar siger kunstneren om udstillingens tidligste værk, Untitled (1997): "Det gode og det onde kan eksistere på samme tid og samme sted. Om det så er små kaniner, der bliver massevoldtaget i et smukt, idyllisk landskab på en dag med drivende skyer og solskin."
Selv om hendes værker er delvist forankrede i maleriets langstrakte tradition, og i særdeleshed forbundet til modernismen fra Manet og frem, sprænger samtiden sig mærkbart vej ind i værkerne. Værkerne bliver til i krydsfeltet mellem figuration og abstraktion. Som hos få samtidige kunstnere er også de gamle mestre, altså dem fra før det moderne, på spil i Browns værker. Især i hendes tegninger benytter hun andre kunstneres værker som forlæg til at studere og indøve kompositioner og motiver. I titlerne er der som regel et nik til dem ? Bruegel, Hogarth, Géricault, Degas og Manet. Denne relation finder vi ikke direkte i forhold til de moderne mestre, der også inspirerer hende ? som f. eks. Joan Mitchell, Frances Bacon, Philip Guston og Willem de Kooning.
En af de indsigter, som studierne af ældre kunst giver hende, er troen på kroppen som betydningsbærer. Kroppen er ikke kun et motiv, men også en kropslig erfaring, en direkte indgang til værkerne for beskueren. Kroppene er sjældent skildret med ansigtstræk, men ikke desto mindre er der næsten altid øjne, der kigger ud, hvilket yderligere aktiverer relationen mellem værk og beskuer.

Udstillingen lægger sig naturligt i forlængelse af Louisianas præsentationer af samtidskunstens malere Peter Doig, Daniel Richter og Tal R.

Louisiana



Ny podcast fra Museet for Samtidskunst
Podcast for Samtidskunst er Museet for Samtidskunst nye lydplatform. Nu kan kunstinteresserede få samtidskunst, der hvor de er. Podcasten er en forlængelse af museets udstillinger og samtidig en selvstændig kanal for nye lydværker.

Museet for Samtidskunst er kendt for sin store samling af lydkunst og eksperimenterende musik. Det er værker, som sagtens kan lyttes til uden for museets fire vægge og uafhængigt af museets åbningstider. Derfor har museet valgt at arbejde med podcasts som platform for lydkunst og kunstformidling, så flere kan få glæde af værkerne.

Podcasten kan lyttes til via museets hjemmeside



Glyptoteket præsenterer Odilon Redon
Odilon Redon - Into the Dream
12. oktober 2018 - 20. januar 2019

"Odilon Redon. Into the Dream" er den første soloudstilling i Danmark, som introducerer den franske kunstners værk i hele dets bredde.

Udstillingen er baseret på spektakulære indlån fra både offentlige og private samlinger i Europa og fra Kröller-Müller Museum i Holland, der har skabt udstillingen sammen med Glyptoteket. I alt kan man opleve mere end 150 værker fra den franske grafiker og malers hånd.

Ind i drømmen
Odilon Redons univers er fyldt med fortællinger, og Glyptoteket inviterer gæsterne til at gå på opdagelse i disse på alle tre etager i museets Henning Larsen-tilbygning. Med udstillingstitlen "Odilon Redon. Into the Dream" ledes gæsten ind i drømmen - ikke blot Redons drøm, men også sin egen. I et sansemættet og nysgerrigt univers henvender udstillingen sig til gæsterne gennem en række universelle temaer. Temaer, der er lige så aktuelle for os i dag, som de var for Redon.

Med temaer som drøm, mørke, mytologi, litteratur, musik, ånd og videnskab præsenterer Glyptoteket Redon som en sammensat og drømmerisk kunstner, der omfavner fremskridtet og videnskaben men også alt det uforklarlige.

En ener
Odilon Redon er berømt for sine ekspressive kompositioner i sort-hvid grafik og sine stærkt farvede pasteller og oliemalerier. Redon henter karrieren igennem inspiration fra både naturvidenskab, religion, litteratur, musik, fabler og mytologi. Redons værker trækker på den sene impressionisme, men modsat impressionisterne dykker han ned i alt det, man ikke kan se.

Redon er en sælsom karakter, der lever og arbejder i Paris på samme tid som blandt andre Edgar Degas, Eugène Delacroix, Pierre Bonnard og Vincent van Gogh. Kunstnere, der er repræsenteret i Glyptotekets permanente samling og som med udvalgte værker også vil blive repræsenteret i udstillingen.

Redon var sammen med disse kunstnere en del af avantgarden. Han insisterede karrieren igennem på uafhængighed fra enhver form for kunstnerskole eller formel. Derfor står han måske i dag som en af sin tids mest idiosynkratiske malere.

Mikrober og fabeldyr
Redon levede i en tid, hvor alt var til evaluering. Verdensbilledet ændrede sig blandt andet pga. videnskab, viden om hygiejne, bakterier, dissektion af lig, neurologi, mikroskoper og luftballoner. Kunstneren er optaget af at undersøge, hvad det er, han ser og oplever i verden og benytter videnskaben til at forfølge disse eksistentielle spørgsmål. Redon er omgivet af fremskridt og byder det velkommen.

Samtidig søger Redon også tilbage i tiden og trækker på adskillige inspirationskilder simultant såsom antikken, middelalderen og renæssancens myter og figurer. Redons motiver finder klangbund i Glyptotekets rige permanente samlinger af ældre kunst. Gæsterne vil derfor kunne opleve flere hovedværker fra husets oldtidssamlinger som f.eks. græske portrætter og ægyptiske fabeldyr samt mindre kendte værker som russiske ikoner. Publikum får dermed direkte adgang til Redons inspirationskabinet.

Glyptoteket



Joachim Koester - Patterns, Shimmers, Scenes
Statens Museum for Kunst
11. oktober 2018 - 3. februar 2019

Fortællinger om cannabis, insekter, finanskrisen og polarekspeditioner. Joachim Koester udforsker skjulte sider af sindet og vores fælles historie i ny udstilling.

Læs mere



Johannes Wilhjelm - fra Italien til Skagen
Fuglsang Kunstmuseum
12. oktober 2018 - 6. januar 2019

Den danske maler Johannes Wilhjelm (1868-1938) kom vidt omkring - fra Italiens bjerglandsbyer til Skagens strande og klitter - men han beholdt livet igennem fodfæstet i fødeegnens lollandske muld, hvor han voksede op som godsejersøn.

Blandt venner var Wilhjelm kendt som "naturbarn", og den harmoniske barndom på landet fik afgørende betydning for hans mange yndede skildringer af uspoleret folkeliv, storslået natur og idyllisk familiesamvær.

Wilhjelm kastede først sin kærlighed på hede- og klitlandskaber omkring Svinkløv ved Vesterhavet og senere kunstnerlivet i Skagen, hvor han indgik i kredsen af yngre skagensmalere. Han efterlod sig en omfangsrig produktion, som trods sin originalitet længe har stået i skyggen af læremestrene P.S. Krøyer og Kristian Zahrtmann.

I anledning af 150-året for Johannes Wilhjelms fødsel stiller Fuglsang Kunstmuseum skarpt på en lokalt forankret kunstner med internationalt udsyn, der i sin samtid var en del af det etablerede danske kunstliv med hædersbevisninger.

Udstillingen sker i samarbejde med Skagens Kunstmuseer og Ribe Kunstmuseum.

Fuglsang Kunstmuseum



Louisiana præsenterer chilensk tegnestue
ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER
ELEMENTAL
ALEJANDRO ARAVENA
11. oktober 2018 - 28.februar 2019

I serien Arkitekturens Værksteder præsenterer Louisiana den chilenske tegnestue ELEMENTAL med Alejandro Aravena som kunstnerisk leder. Han blev i 2016 tildelt den prestigefyldte Pritzker Prize og var samme år direktør for arkitekturbiennalen i Venedig, med støtte fra hele ELEMENTAL-gruppen.

Tegnestuen ELEMENTAL, der har base i Chiles hovedstad Santiago, er utraditionelt sammensat af personer med vidt forskellige fagligheder. De arbejder med arkitektur i både stor og lille skala i Chile og i resten af verden og med en tilgang til arkitektur og byplanlægning, der er både analytisk og pragmatisk.

Med den prisvindende Alejandro Aravena (f. 1967) i spidsen har ELEMENTAL høstet international anerkendelse for bl.a. originale løsninger på boligmangel i Santiagos fattigste bydele. I stedet for at tegne billige huse har tegnestuen opført halve huse til de samme penge og derefter overladt den anden halvdel af huset til at blive udfyldt af beboerne.

Kombinationen af et godt design og beboernes egen investering og engagement i projektet har været med til at skabe et mere bæredygtigt boligområde. Som ELEMENTAL selv formulerer det: "Det handler ikke så meget om svaret, men om at stille de rigtige spørgsmål."

Louisiana Museum of Modern Art



ARoS viser monumentale værker af Julian Schnabel
Julian Schnabel - Aktion Paintings 1985 - 2017
12. oktober 2018 - 3. marts 2019

ARoS byder på en retrospektiv præsentation af en af amerikansk kunsts helt store sværvægtere - den amerikanske maler og filminstruktør Julian Schnabel.

Udstillingen er blevet til i tæt samarbejde med Schnabel, som har givet ARoS lov til at låne værker fra kunstnerens egen samling. Publikum får derfor mulighed for at se værker, der aldrig tidligere er blevet vist for offentligheden.

ARoS har arbejdet på at muliggøre denne udstilling i mere end to år. Det ligger i museets ånd at afsøge muligheder og bevæge sig ud af komfortzonen. Derfor har Schnabel haft et stort råderum under udviklingen af denne udstilling. Han har skabt en anderledes opbygning, som vil overraske publikum fra det øjeblik, de bevæger sig ind i hans univers, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Udstillingen ligger i forlængelse af tidligere udstillinger, hvor museet har præsenteret betydningsfuld ameri­kansk kunst. Samtidig er udstillingen en videreførelse af ARoS´ mangeårige interesse for 1980ernes vilde maleri, som Schnabel står som den amerikanske pendant til.

Udstillingen er den største præsentation nogensinde af Schnabel i Norden og er en tour de force gennem kunstnerens mangeårige virke. Den viser over 40 værker i stor skala, hvor størstedelen måler mere end tre meter og det største mere end otte meter i længden. Udstillingens arkitektur er bygget op over Via Dolorosa, lidelsens vej for Jesus, og publikum vil opleve, hvordan de går fra lys til skygge og tilbage igen.

ARoS



Ny rektor til Kunstakademiets Billedkunstskoler
Kulturminister Mette Bock har udnævnt Kirsten Langkilde til rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Langkilde tager turen hjem fra Schweiz for igen at blive en del af den danske kunstscene.

Når Kirsten Langkilde starter som rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, er det langt fra første gang, hun sætter sine ben på Kunstakademiet. I 1986 blev Langkilde uddannet fra samme sted, og siden da har hun en lang karriere bag sig, både som udøvende kunstner, forsker, professor og direktør på kunstuddannelser rundt omkring i Europa. Senest i Basel hvor hun er direktør for Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW.



Ny udstilling åbner med lille sensation
Sorø Kunstmuseum viser "Guld og grønne skove. Ordrupgaard 100 år"
6. okt. 2018 - 13. jan. 2019

Sorø Kunstmuseum har grebet muligheden for at bringe en unik samling af betydelige kunstværker til Vestsjælland. Med denne udstilling præsenteres 95 udvalgte værker fra kunstmuseet Ordrupgaard.

En lille sensation
For første gang nogensinde kan man desuden komme til at se værket "Portræt af en dreng" af den verdensberømte maler Camille Pissarro. Det hidtil ukendte maleri dukkede pludselig op på en dansk kunstauktion i foråret og fik derfor stor medieomtale. Selvom Pissarro primært er kendt som fransk impressionist, var han nemlig livet igennem dansk statsborger - født og opvokset på Skt. Thomas i den daværende koloni, Dansk Vestindien. Der er tale om en absolut ener i dansk kunsthistorie: Et dansk guldalderportræt af en afrikansk dreng, malet af en af de største, franske impressionister - en helt igennem usædvanlig cocktail.

Sorø Kunstmuseum



Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat
Modtagerne af Danmarks største kunstpris, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, er blevet offentliggjort i dag.

De tre legatmodtagere i år er Tina Maria Nielsen (f.1964), Jeppe Hein (f. 1974) og Christian Lemmerz (1959).

De kunstfaglige medlemmer af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats bestyrelse, billedhuggerne Elisabeth Toubro og Søren Schaarup, begrunder bl.a. udnævnelsen således:

Tina Maria Nielsens tolkninger og fortællinger om og af (red. verden) er mystiske og dybt fascinerende. For hendes evne til at åbne verden for os på en svær, omvendt og dragende måde tildeles hun Anne Marie Carl Nielsen og Carl Nielsens hæderspris 2018.

Jeppe Hein tildeles legatet for sin evne til at undersøge grænselandet mellem kunst og arkitektur og skabe kunstværker, der helt konkret inviterer beskuerne til at deltage i værket, får dem til at sanse og være nærværende både i forhold til sig selv og andre.

Christian Lemmerz har gennem 40 år formået at fastholde sin kunstneriske integritet og budskab samtidig med at han har udvist en unik evne til hele tiden at afprøve nye grænser og muligheder for sit kunstneriske udtryk. Han tildeles legatet for sin evne til at holde fast i sit kunstneriske univers, der stiller etiske, moralske og ekstentielle spørgsmål til os alle, samt for sin sublime tekniske kunnen indenfor alle billedkunstens discipliner.

Legatet er en af landets største hæderspriser til danske kunstnere. Hvert andet år æres Carl Nielsen, ved at hædersprisen tildeles udøvende musikere og komponister, og hvert andet år æres Anne Marie Carl-Nielsen, idet prisen uddeles til tre billedhuggere. Hver især modtager de tre prisvindere en hæderspris på 750.000 skattefri kroner. I forlængelse af prisoverrækkelsen viser vi i Den Frie en udstilling med årets modtagere, hvor både helt nye og ældre værker kan opleves. Prisen tildeles som en særlig anerkendelse af kunstnernes virke og som en opbakning og støtte til den enkelte kunstners fremtidige arbejde.

Udstillingen i Den Frie Udstillingsbygning kan opleves fra den 29. september til den 28. oktober 2018.



ARoS præsenterer Agnes Slott-Møller
Agnes Slott-Møller: Helte & heltinder
29. september 2018 - 6. januar 2019

ARoS præsenterer en omfattende udstilling med den danske kvindelige symbolistiske maler Agnes Slott-Møller (1862-1937).

Den danske symbolisme er en central del af den tidlige modernisme i Danmark, symbolismen markerer begyndelsen på en periode, hvor Danmark åbner op for impulser udefra og lader sig inspirere af både fransk og engelsk kunst. Agnes Slott-Møllers indflydelse på symbolismens indtog i Danmark fortjener en udstilling, der vil øge kendskabet til hendes omfattende og monumentale kunstnerskab.

Slott-Møller repræsenterer en af de, desværre alt for få, stærke kvindelige kunstnerskikkelser i slut 1800-tallet. Hun var en af de centrale aktører i den sammenslutning af kunstnere der skabte Den Frie udstilling, og i sin samtid havde hun en fremtrædende rolle på den danske kunstscene, både som maler, men i høj grad også som debattør.

Hun fandt en interessant alliance hos de engelske Prærafaelitter, der havde formået at skabe et udtryk, der blandede en middelalderlig, gotisk æstetik med en sagnomspunden engelsk myteverden. For Prærafaelitterne, såvel som hos Agnes Slott-Møller, fornemmer man en stærk længsel efter en fortid, hvor kunsten skulle udtrykke "det sande, det gode, og det skønne".

Læs mere



Kvindernes surrealisme
Kunstforeningen GL STRAND
15. september 2018 - 20. januar 2019

Udstillingen Kvindernes surrealisme. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen skriver dansk kunsthistorie ved for første gang at vise de tre kunstnere side om side i en omfattende præsentation af deres surrealistiske værker fra de succesfulde år i perioden 1920erne-1940erne. Udstillingens værker tæller mere end 100 malerier og papirværker og udgør en rigdom af surrealistiske landskaber, komplekse figurkompositioner og poetiske verdener.

Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen gik alle tre af forskellige årsager i glemmebogen i årene efter deres storhedstid. Både Clausen og Kernn-Larsen har imidlertid opnået retrospektive soloudstillinger i nyere tid, mens det er første gang, at den mere ukendte Elsa Thoresens værker bliver bredt præsenteret.

Udstillingens iscenesættelse, formidling og værkudvalg forener de tre kvinder kunstnerisk og undersøger samtidig deres forskellige tilgange til surrealismens idéer. Med en sammensætning af netop de tre kunstnere
har udstillingen ligeledes blik for de tre bemærkelsesværdige kvindelige maleres historie, hvis spor krydser hinanden igen og igen i en tid fyldt med kunstneriske omvæltninger. Som unge kunststuderende var de alle
optaget af avantgardens nytænkning inden for samtidens kunst i 1920erne. For at lære af de bedste opsøgte de de fremmeste eksponenter for de nye kunstretninger, hvilket bl.a. bragte dem til Paris og Bruxelles.

I Paris havde den surrealistiske bevægelse med frontfiguren, digteren André Breton, og dennes manifest fra 1924 skabt en ny vej for kunsten, som udtrykte et revolutionært opgør med de herskende værdisæt.
Surrealisterne ønskede at gøre op med det fornuftstyrede samfund og i stedet sætte drømme, fantasi og det ubevidste som deres inspirationskilde og rettesnor. Det førte ikke mindst til nye metoder og motiver i
kunsten. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresens tilknytning til surrealismen var meget individuel, men de fortolkede alle tre dens metoder og idéer i såvel figurative som abstrakte billedformer. Surrealismen blev således et afsæt for de tre kunstnere til at udforske indre landskaber, psyken og forskellige udtryk i deres kunst. Sidenhen mødtes de omkring surrealismen i Danmark i 1930erne, og her markerede især Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen sig som en central del af bevægelsen.

GL STRAND



Alicja Kwades første store soloudstilling i Danmark
Kunsthal Charlottenborg
21. september - 17. februar 2019

Udstillingstitlen Out of Ousia slår tonen an til kunstkometen Alicja Kwades (f. 1979) første store soloudstilling i Danmark: Med afsæt i en poetisk minimalisme og kraftfulde skulpturer har den polskfødte kunstner skabt en udstilling, der stiller spørgsmål til videnskaben og sociale konventioner. En vase skabt af støvet fra en blendet PowerMac, surrealle spejlinger og et helt nyt værk skabt særligt til udstillingen bestående af enorme stenkugler der let svæver i luften er blandt de skulpturelle elementer, der udgør udstillingen, og som er med til både at overraske og skabe eftertanke.

Alicja Kwades skulpturlandskaber består ofte af familiære objekter og gængse materialer fra naturen som fratages deres vante funktion og gives nye egenskaber og værdi. Tyngder, overflader og materialer præsenterer og opfører sig anderledes end de plejer: Småsten er slebet som var de diamanter, kul er forklædt som guldbarer og grene, glas og kobber rejser sig fra jorden og ophæver tyngdekraften. Naturens fysiske love sættes ud af spil og Alicja Kwade tager os ind i hendes bøjede virkelighed, som både er genkendelig og fremmed, nær og fjern, virkelig og uvirkelig.

Gennem kunsten stiller Alicja Kwade spørgsmål til vores forståelse af abstrakte størrelser som tidens, rummets og lysets natur, til fysikkens love, naturvidenskabens gåder og til de dybe sociale konventioner, som er grundsten i vores virkelighedsforståelse. Hun rejser disse store spørgsmål på en let, poetisk og humoristisk måde, som gør én både nysgerrig, forundret og underholdt.

Alicja Kwade har gennem det seneste årti vundet global opmærksomhed og sikret sig en prominent plads på den internationale samtidskunstscene. Hendes bemærkelsesværdige karriere omfatter udstillinger på førende museer og gallerier som Londons Whitechapel Gallery, Berlins Hamburger Bahnhof og Venedig Biennalen.

Se mere



Kurt Trampedachs værker og livets skyggesider i et nyt lys
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
13. september 2018 - 6. januar 2019

Kunsten i Aalborg præsenterer i efteråret 2018 en stor soloudstilling med en absolut éner i dansk kunsthistorie. Kunstneren Kurt Trampedach har som få andre formået at skabe værker, som brænder sig fast på nethinden. Til trods for at flere af hans værker er skabt for mere end 50 år siden, vedrører de temaer, der er bemærkelsesværdigt aktuelle.

Kurt Trampedach skildrede i 1960erne og 1970erne livet og den moderne tilværelse gennem et mørkt og foruroligende kunstnerisk univers. Han gjorde det altid med udgangspunkt i mennesket og sig selv såvel fysisk som psykisk. Resultatet er mørke malerier og livagtige figurer, der lukker os ind i en verden befolket af rodløse, hvileløse, længselsfulde og ensomme mennesker. Intenst og umiddelbart spejler figurerne dagligdagssituationer og almengyldige, eksistentielle vilkår og følelser; Hvor kommer vi fra? Hvem er vi? Og hvor skal vi hen?

Udstillingen på Kunsten præsenterer et bredt udvalg af Kurt Trampedachs væsentligste værker fra 1960erne og 1970erne, herunder værker fra Kunstens egen samling samt indlån fra danske museer og private samlere. Med fokus på kunstnerens tidlige værker og mest vægtige kunstneriske periode er det udstillingens hensigt at udfolde det mørke, der er på spil i Trampedachs unikke kunstneriske univers.

Læs mere