Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Tate Britain
David Hockney - DAVID HOCKNEY
9. feb. 2017 - 29. maj. 2017

Museum Jorn, Silkeborg
Asger Jorn, Edvard Munch - JORN + MUNCH
11. feb. 2017 - 28. maj. 2017

Louisiana Museum of Modern Art
William Kentridge - Thick Time
16. feb. 2017 - 18. jun. 2017

Ordrupgaard
Fritz Melbye, Camille Pissarro - PISSARRO. ET MØDE PÅ SKT. THOMAS
10. mar. 2017 - 2. jul. 2017

Copenhagen Contemporary
Anselm Kiefer - Voyage au bout de la nuit
2. apr. 2017 - 6. aug. 2017

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - ARoS Triennial - The Garden - The Past
8. apr. 2017 - 10. sep. 2017

Brandts
Vilhelm Lundstrøm - Vilhelm Lundstrøm og den gode smag
6. apr. 2017 - 27. aug. 2017

HEART Herning Museum of Contemporary Art
62 kunstnere, der alle går i dialog med Manzoni - Socle du Monde Biennale 2017 ... udfordrer jorden, månen, solen og stjernerne
22. apr. 2017 - 27. aug. 2017

MMK Museum Für Moderne Kunst Frankfurt Am Main
Gruppeudstilling - Primary Structures. Masterworks of Minimal Art
22. feb. 2017 - 13. aug. 2017

Moderna Museet
Marina Abramovic - The Cleaner
18. feb. 2017 - 21. maj. 2017

Kunsthaus Zürich
Ernst Ludwig Kirchner - Grossstadtrausch / Naturidyll. Kirchner - Die Berliner Jahre
10. feb. 2017 - 7. maj. 2017

Schirn Kunsthalle Frankfurt
René Magritte - The Treachery of Images
10. feb. 2017 - 5. jun. 2017

Whitechapel Gallery
Eduardo Paolozzi - Retrospective
16. feb. 2017 - 14. maj. 2017

Guggenheim Bilbao
Gruppeudstilling - Abstract Expressionism
3. feb. 2017 - 4. jun. 2017

Tate Liverpool
Ellsworth Kelly - Ellsworth Kelly in Focus
3. apr. 2017 - 29. maj. 2017

Museum Ludwig
Otto Freundlich - Cosmic Communism
18. feb. 2017 - 14. maj. 2017

Kunstmuseen Krefeld
Michael Elmgreen & Ingar Dragset - Die Zugezogenen
19. feb. 2017 - 27. aug. 2017

Solomon R. Guggenheim Museum
Jackson Pollock - Exploring Alchemy
10. feb. 2017 - 6. sep. 2017

MoMA | Museum of Modern Art
Gruppeudstilling - Making Space: Women Artists and Postwar Abstraction
15. apr. 2017 - 13. aug. 2017

The Metropolitan Museum of Art
Lygia Pape - A Multitude of Forms
21. mar. 2017 - 23. jul. 2017

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Socle du Monde Biennalen 2017
22. april - 27. august 2017
Organiseret af HEART Herning Museum of Contemporary Art og ZERO Foundation, Düsseldorf. Socle du Monde Biennale 2017 er en del af AARHUS 2017 - European Capital of Culture.

Biennalen udfolder sig i et møde mellem over 60 kunstnere, der alle går i dialog med Manzoni. Biennalen er inddelt i 7 kapitler, der hver er tilrettelagt af et medlem af det internationale kuratorteam bag biennalen. Med fokus på Piero Manzoni og Socle du Monde skabes en fortælling, som binder enkeltstående udstillingskoncepter sammen til et komplekst spil mellem historien og nutiden.

2017-udgaven af Socle du Monde Biennalen har fået den underfundige undertitel: "...udfordrer Jorden, Månen, Solen og Stjernerne". Socle du Monde 2017 er ikke alene en hyldest til Manzoni men også til alle de store kunstnere før og efter ham, der lod sig udfordre til at vende vores verden på hovedet. Biennalen er således en ny udstillingsplatform, der udfordrer kunstnerne og får dem til at eksperimentere med såvel fortiden som nutiden og fremtiden.
At Manzoni under sit skelsættende ophold i Herning skrev verdenshistorie med sin kunst gør det indlysende at samle fortiden op og fortsætte udfordringen af fremtiden i netop Herning, mener Holger Reenberg, direktør for HEART

Socle du Monde Biennalen er grundlagt i 2002 og er Danmarks ældste biennale for samtidskunst.

Socle du Monde Biennalen 2017



ARoS Triennial - The Garden
The Garden - End of Times, Beginning of Times
THE PAST
Indtil 10. september 2017

3000 kvadratmeter kunst fordelt på to etager markerer begyndelsen på fortællingen om menneskets forhold til naturen gennem 400 år

Med udstillingen "The Past" slår ARoS lørdag den 8. april dørene op til den første del af triennalen "The Garden - End of Times, Beginning of Times". The Past rummer over 100 værker (malerier, installationer, videokunst og skulpturer) af kunstnere som René Magritte, Nicolas Poussin, Paul Gauguin, Edvard Munch, Robert Smithson og Meg Webster, og den strækker sig over to gallerier på museets niveau 1 og 5.

OM THE PAST
The Past præsenterer publikum for en række værker, der illustrerer forskellige tiders forhold til natur: fra barokhavens magtfulde iscenesættelse, nyklassicismens matematisk konstruerede landskaber og rokokoens lystfulde haver over den monumentale brug af natur i land art-projekter til samtidskunstens skildring af det moderne menneskes påvirkning af naturen.

Udstillingen giver et samlet billede af menneskets skiftende forhold til naturen set igennem kunsten. Disse forskelle er ikke kun et udtryk for den enkelte malers æstetiske smag, men også et udtryk for de generelle forandringer i samfundet. Vi påvirker og skaber naturen frem til i dag, og nu er vi nået til en tidsalder, hvor naturen i højere grad påvirker den måde, som vi lever på i form af for eksempel menneskeskabte klimaforandringer, siger museumsinspektør Jakob Vengberg Sevel, ARoS.

Åbningen af The Past er startskuddet på den mest ambitiøse udstilling i museets historie. Vi har samlet en lang række imponerende værker, som gør det muligt for os at sætte nogle af de største kunstnere side om side. Vi viser 400 års kunsthistorie, som blandt andet skal gøre os klogere på, hvor vi kommer fra, så vi får større forståelse for, hvor vi er på vej hen, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Læs mere



Vilhelm Lundstrøm og den gode smag
Brandts
6. april - 27. august 2017

Vilhelm Lundstrøm erobrede ikke bare publikum og kunstsamlere i 1930erne med sine enkle opstillinger af kander og frugter. Han inspirerede en hel generation af moderne, danske designere som PH og Finn Juhl og lagde grunden til den smagfulde enkelhed, der har kendetegnet dansk design i snart 100 år. Hvad gjorde Lundstrøm så særlig i samtidens øjne? Og hvilket ideal om det gode, sunde, rene liv var det, de moderne danske designere fandt hos maleren? Forårets store udstilling på Brandts stiller skarpt på Vilhelm Lundstrøm og oprindelsen til den gode smag. Udstillingen er produceret i samarbejde med Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg.

Læs mere



Copenhagen Contemporary præsenterer Anselm Kiefer
Anselm Kiefer, en af vor tids væsentligste nulevende kunstnere, viser sin monumentale installation For Louis-Ferdinand Céline: Voyage au bout de la nuit på Copenhagen Contemporary (CC) fra 2. april til 6. august 2017.

For Louis-Ferdinand Céline: Voyage au bout de la nuit
Anselm Kiefers malerier og skulpturer er fyldt med henvisninger til fortiden. Gennem de næsten halvtreds år, der er gået, siden han først begyndte sit arbejde som kunstner i efterkrigstidens Tyskland, har han ladet sig inspirere af historiske begivenheder, litteratur, digtekunst, alkymi, astronomi, kemi og religion. Denne installation omfatter fire malerier og fire blyskulpturer, formgivet som fly. Disse monumentale værker har aldrig været udstillet før.

Kiefer har arbejdet med flyskulpturer skabt i bly siden slutningen af 1980erne. Værkerne i denne udstilling dominerer det 1500 m2 store rum med deres medtagne, krigshærgede aura. Flyene, der er ladet med allegoriske betydninger, indgår i samspil og dialog med en række malerier, der er op til 6,6 m høje og 11,4 meter brede. Malerierne indarbejder referencer til en række fotografier, som maleren tog under en rejse i Gobi-ørkenen i 1993, og til en scene i den østrigste forfatter Ingeborg Bachmanns roman Der Fall Franza (1955), hvor titelpersonen søger trøst og lindring i ørkenens øde med tragiske konsekvenser.

De mange forskellige henvisninger og materialer kan - men skal ikke nødvendigvis - fortolkes som en afspejling af tanken om "emanation", der hævder, at al ting strømmer ud fra og vender tilbage til ét enkelt, uendeligt princip eller guddom.

Copenhagen Contemporary



Ai Weiwei i ny protest mod Donald Trump
Ai Weiwei: Good Fences Make Good Neighbors
12. oktober 2017 - 11. februar 2018

Den kinesiske kunstner Ai Weiwei vil bygge over 100 hegn og installationer i New York City i protest mod Donald Trumps politik. Installationerne har fokus på mure, der adskiller mennesker og markerer grænser.
The Public Art Fund kalder projektet i New York for det største udført af Ai Weiwei.

Ai Weiwei bor i dag i Berlin, og var selv immigrant i New York i 1980erne.

The Public Art Fund



Sidste udstilling i Clausens Kunsthandel
1. april - 10. juni 2017

Clausen - for altid er en særlig udstilling i Toldbodgade nr. 9. Den markerer, at dette er den sidste udstilling med Lis ved roret, og at huset med det lange udstillingsliv bliver sat til salg.

Det er ni af kunsthandlens "yngste" kunstnere: Jytte Rex, Toni Larsen, Bendt Ulrich Sørensen, Steen Møller Rasmussen, Kirstine Vaaben, Ole Tophøj, Helle Frøsig og Cai Ulrich v. Platen, som har taget initiativ til og er gået sammen om at arrangere en stor kalejdoskopisk udstilling, der gerne skulle vise værker af flest mulig af de kunstnere som har haft en væsentlig berøring med Clausens Kunsthandel gennem årene. Det drejer sig om ca. 120 kunstnere, så det har været oplagt at tænke utraditionelt når det gjaldt udstillingens udformning. Værkerne er blevet spredt ud i ni gavmilde vifter. De ni kunstnere har hver især valgt et udstillingsgreb, og dermed er der dannet ni forskellige zoner, hvor de arrangerende kunstnere har haft frie hænder til at hænge eller installere kollegaernes værker på den måde, de fandt det mest interessant. Når de har taget denne frihed, er det sket med en respekt for både kunstnernes intentioner og stedets ånd. Mangfoldigheden bliver vist respekt.

Udstillingen har taget afsæt i huset: husets rum, de utallige udstillinger huset har rummet og de bunker af kunst som huset stadig rummer. Samtidigt åbnes der for adgang til områder i huset, som ikke tidligere har været vist frem f.eks kælderen. På 2.sal er der indrettet en lille biograf, der vil vise udvalgte kunstnerportrætter.

Det er en frodig og sikkert også temmelig uoverskuelig udstilling, der gerne må afspejle den bredde og seriøsitet, der har kendetegnet Clausens Kunsthandel siden 1953. Udstillingen er fra de ni kunstneres side tænkt som en hyldest til stedet, og ved at sammenstille værker af kunstnere fra mindst tre generationer skal udstillingen opfattes som både visende den enkelte kunstner og som et selvstændigt totalværk - en slags collage eller en kunstnerstyret iscenesættelse.

Efterskrift:
Viggo Clausen (1916-1992) lavede 210 udstillinger før han 1. januar 1984 overlod roret og ansvaret til sin datter Lis. Lis (f.1946) laver nu sin udstilling nr. 398 og dermed sin sidste, som hun så oven i købet har fået andre til at lave. Det er hermed slut med Clausens Kunsthandel, som vi kender den i dag.

Clausens Kunsthandel



Roman Ondak - History Repeats Itself
KUNSTEN
25. marts - 17. september 2017

Med den første soloudstilling i Skandinavien har den internationalt anerkendte kunstner Roman Ondak skabt en omsluttende fornemmelse af, at tiden går i ring.

De centrale temaer i udstillingen med titlen "History Repeats Itself" er sammenstødet mellem fortid og nutid samt dét at være teenager. Udstillingen udforsker emner af relevans i forhold til nutidens politiske udvikling, idet kunstnerens genskabte erindringer fra en opvækst under kommunismen i det tidligere Tjekkoslovakiet - som ved et "tids-loop" - vil kunne konfrontere en ny generation med vor egen tid.

Udstillingen inviterer publikum til at deltage i en iscenesat udstilling, hvor objekter er lagt frem som spor, der sætter fokus på både tidens gang og vores evne til at lære af historien. Publikum bliver aktiveret i et slags arkæologisk feltarbejde, der mimer kunstnerens egen metode, hvor objekter nøjsomt indsamles og fremlægges som skjulte meddelelser.

Roman Ondak har en forkærlighed for små oversete objekter fra fortiden, som han graver frem og sætter i scene som kunst. Udstillingen fremstår som et spredt landskab af malerier, tegninger, fotos, objekter og glasvitriner, der indeholder tidlige malerier og tegninger af opstillede genstande parret med de originale genstande. Udstillingens mange elementer kan sættes sammen på ny i beskuerens bevidsthed og give ny indsigt.

Roman Ondak har skabt et helt nyt værk "Spy Ring" specielt til Kunsten i dialog med lokale teenagere fra Aalborg. Værket er udformet som et spionspil med udgangspunkt i gamle spionageobjekter fra den kolde krig, der står i stor modsætning til nutidens nye overvågningsteknologier og kommunikationsmuligheder. I løbet af udstillingsperiodens godt seks måneder vil spionageobjekter blive skabt af lokale teenagere fuldstændig som under den kolde krig. Objekterne indeholder hemmelige beskeder, og udstillingen vil blive en platform for udveksling mellem de involverede grupper.

Udstillingen "History Repeats Itself" har stor relevans i dag, når mure bygges op og nationer lukker sig om sig selv. Udstillingen sætter fokus på emner som personlig frihed, tvang, overvågning, censur samt drømme og håb på et personligt såvel som almengyldigt plan.

KUNSTEN



MALENE LANDGREEN - ARTISTIC REALITY
Fra 25. marts til 28. maj præsenterer billedkunstner Malene Landgreen en omfattende soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND. I udstillingen arbejder Landgreen med maleriet i mange udtryk og formater, og lærredsmaleriet udgør udstillingens omdrejningspunkt. Siden starten af sin karriere har Landgreen udforsket grundlæggende maleriske forhold omkring skalaen, formen, farven, linjen og maleriets placering i rummet. Hvordan påvirker spændingen mellem skala, form og farve vores oplevelse af det rum, som vi bevæger os i?

I udstillingen sprænger maleriet sin egen ramme og breder sig ud til vægge, lofter og paneler og videre til nye medier - frem for alt transparente tekstiler. Udstillingen fordeler sig over to etager i GL STRAND. På 1. sal udfoldes installatoriske opsætninger, og på 2. sal udfordrer Landgreen blandt andet det traditionelle lærredsmaleris rumlige muligheder. På den måde går hun i dialog med GL STRANDs klassiske arkitektur og afprøver nye ophængnings- og præsentationsformer. Landgreens maleriske totalinstallation udfordrer kunstrummet og kroppen radikalt. Når hun omformer rummet til et tredimensionelt lærred, udfordrer hun rummets funktion som ramme for kunsten. Et kendetegn for Landgreens arbejde med farven og farvernes indbyrdes samspil er udforskningen af farvens fysiske karakter. Farven er i hendes omfattende værker markant til stede i rummet, og denne tilstedeværelse påvirker os kraftigt.

Kunstforeningen GL STRAND



Thorvaldsens Museum præsenterer Det tabte paradis
9. marts - 24. september 2017

Kærligheden, håbet og tidens ubønhørlige gang. På udstillingen "Det tabte paradis" bliver tilværelsens store spørgsmål belyst gennem skulptur, grafik og maleri. Udstillingen er både baseret på Bertel Thorvaldsens egne værker og hans samlinger af andre kunstneres værker, som repræsenterer flere århundreder.

Udstillingen er en billedbåren fortælling om menneskets forestilling om lykke - den der var engang, og den som vi kan drømme om eller håbe på at opnå i fremtiden for os selv, vores børn og efterkommere. Udstillingen er bygget tematisk op over de syv temaer "det tabte paradis", "store spørgsmål", "tiden", "håb", "blind eller afklaret kærlighed", "kærlighedens skyggesider" og "frugtbarhed". Emner, der er alment menneskelige, og som derfor binder os sammen på tværs af alder, geografi og tro.

Udstillingen Det tabte paradis handler ikke så meget om det paradis, som kristendommen taler om, og ikke om det himmerige, som kristne har higet efter igennem århundreder. Det drejer sig mere om håbet på fremgang, velstand, frihed, kærlighed, lykke og sandhed. At se ud over dagligdagen og at dagdrømme om bedre tider kan ofte give den energi og inspiration, der er nødvendig for at overvinde arbejdets og virkelighedens udmattende rutiner.

Kærligheden og tiden
Fortællingen om Amor og Psyke er den klassiske fortælling om, at kærligheden overvinder alt, og at alt ender lykkeligt. På udstillingen kan man se en afstøbning af en romersk kopi fra 2. århundrede af Amor og Psyke, som Thorvaldsen selv lod sig inspirere af, da han udførte sin skulptur af Amor og Psyche. Men kærligheden er ikke altid fryd og gammen og en af livets lykkebringere. Dens skyggesider er talrige, og netop den side er ofte afbilledet i kunsten.

Tidens gang og årstidernes skiften er et grundvilkår i menneskets tilværelse. I metaforens form henviser årstiderne også til noget grundlæggende i menneskets natur. De kan billedliggøre livets foranderlighed, menneskets livsfaser og dødens omgængelighed. Årstiderne er derfor et kendt og elsket motiv i billedkunsten.

Thorvaldsens Museum



Hæderslegat til fem kvindelige kunstnere
Fem kvindelige kunstnere er tildelt maleren Anne Marie Telmányis legat til kvindelige kunstnere over 40 år, som har ydet en bemærkelsesværdig kunstnerisk indsats. Legatet omfatter, ud over hæderen, en pengegave på 100.000 kroner til hver kunstner.

De fem legatmodtagere er billedhuggerne Karin Lorentzen, Astrid Svangren og Rose Eken samt fotografen Astrid Kruse Jensen og maleren Lisbeth Eugenie Christensen.



ARKENs Kunstpris 2017 går til FOS
Torsdag den 16. marts uddeler ARKEN for 12. gang sin store kunstpris på 100.000 kroner. Årets prismodtager er Thomas Poulsen alias FOS. Desuden uddeles to rejselegater på hver 50.000 kroner til henholdsvis Nina Beier og Marie Kølbæk Iversen. ARKENs Kunstpris og ARKENs Rejselegat er stiftet af Annie & Otto Johs. Detlefs.

Kompromisløst socialt design
FOS har gjort sig bemærket både herhjemme og internationalt med kompromisløse værker, der udforsker krydsfeltet mellem arkitektur, design, kunst og performance. Kunstværket kan være en campingvogn, en sæbefabrik, indretningen af en modebutik, et koncertprogram eller en flydende bar. I sine både funktionelle og folkelige værker undersøger FOS, hvordan vores fysiske omgivelser og sociale relationer gensidigt påvirker hinanden. Hans arbejde tager afsæt i det, som han kalder socialt design. FOS skaber en fysisk ramme om kunsten, hvor publikum ikke kun er beskuere, men aktive deltagere. Fælles for hans værker er, at de først og fremmest skal gøre nytte og række ud i samfundet og ind i hverdagen. Om sin praksis siger han: "Jeg ser design som et brugbart værktøj: Hvor design skaber løsninger, skaber kunsten muligheder."

Tidligere modtagere af ARKENs Kunstpris
2016: Cyprien Gaillard
2015: Danh Vo
2014: Jeppe Hein
2013: Carsten Höller
2012: Anselm Reyle
2011: Pascale Marthine Tayou
2010: Bharti Kher
2009: Olafur Eliasson
2008: John Bock
2007: Tim Noble og Sue Webster
2006: Elmgreen & Dragset

ARKEN



Helle Behrndt tildelt Ny Carlsbergfondets Hæderslegat
Kunstforeningen GL STRANDs direktør Helle Behrndt modtog Ny Carlsbergfondets Hæderslegat 2017 på 250.000 kroner med følgende begrundelse ved formand for fondet, Karsten Ohrt:
» Helle Behrndt har altid haft et præcist blik for, hvad der rør sig i samtidskunsten og blandt de unge kunstnere. De udstillinger, Helle Behrndt er ansvarlig for, har altid høj professionalisme i finish og formidling. Emnerne overrasker, og den nære kontakt til kunstnerne giver et forfriskende pust til alt, hun beskæftiger sig med. For sit fremragende og visionære arbejde med kunsten, sin professionelle og visuelle måde at drive kunstinstitutioner på og for sin insisteren på at formidle med samfunds- og samtidsrelevans tildeles Helle Behrndt Ny Carlsbergfondets Hæderslegat.«

Hæderslegatet blev første gang uddelt i 2010 til daværende museumsdirektør for ARoS, Jens Erik Sørensen og er efterfølgende gået til museumsdirektør for Roskilde Museum, Frank Birkebæk i 2015.

Kunstforeningen GL STRAND



Millionstøtte til Kunsthal Charlottenborg
Godt 4,5 mio. kr. er der foreløbig blevet doneret i støtte fra Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, 15. Juni Fonden, Oticon Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond og Beckett-Fonden til Kunsthal Charlottenborgs udstillingsprogram og øvrige aktiviteter i 2017.

Støtten til Kunsthal Charlottenborg kommer efter år med stor fremgang. Besøgstallet i 2016 endte på over 65.000 personer, hvilket er 15 % højere end i 2015, som i sig selv var et rekordår.

Kunsthal Charlottenborg har siden 1883 været en af de fremmeste institutioner for samtidskunst i Danmark. Kunsthallen har siden opførelsen haft et særligt fokus på videreudviklingen af det unge talent, og denne ambition er blevet styrket efter sammenlægningen med Billedkunstskolerne - Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2012.

Kunsthal Charlottenborg



William Kentridge - Thick Time
Louisiana
16. februar - 18. juni 2017

Museets store forårsudstilling præsenterer den sydafrikanske kunstner William Kentridge (f. 1955). Udstillingen fokuserer på markante værker fra perioden 2003-2016 med vægt på de store videoinstallationer, der er karakteristiske for hans arbejde igennem de seneste 15 år. I disse kombinerer han sin forkærlighed for tegning, film og musik med humor, indlevelse og poesi med emner som tidsbegreb, kolonihistorie og russisk revolution. Udstillingen viser ligeledes en række mindre filmværker, tegninger, skulpturer og maskiner. Kunstnerens sene værker markerer et nybrud i Kentridges oeuvre, hvor han forbinder kunstarterne gennem levende billeder, ord, musik og scenografi. Scenen er så at sige sat.
Og i midten står beskueren.

Værkerne handler om os. Om hvordan vi gør verden forståelig, og hvad der betinger vores evne til at se, forstå og formulere os. Om hvordan vi husker historien, og hvordan vi glemmer den. Om ideologierne, de religiøse, videnskabelige og politiske, som vi er underlagt, og som betinger vores konklusioner om det erfarede. I Kentridges kunstneriske univers er det ikke muligt at danne sig et overblik, men kun sandheder med modifikationer, for tvivlen overfor det vi ser, er et bærende element.

Louisiana



JORN + MUNCH
11. februar - 28. maj 2017
Museum Jorn

Nordens to største malere møder hinanden for første gang, når Museum Jorn viser udstillingen JORN + MUNCH. I kraft af et enestående samarbejde med Munchmuseet i Oslo er det nu muligt at præsentere et udvalg af Edvard Munchs absolutte hovedværker i Silkeborg.

Dermed går en mangeårig drøm i opfyldelse om at vise en af de mest betydningsfulde inspirationskilder til Asger Jorns værk. Projektet vil for alvor sætte Jorns kunst i et internationalt perspektiv og samtidig gøre Nordens største kunstnere tilgængelige for et bredere publikum.

Munch og Jorn beskæftigede sig begge med menneskets vilkår i det moderne samfund, og denne udstilling viser, hvordan deres arbejder er beslægtede, når de stiller de store spørgsmål om liv og død, frygt og drømme - tematikker som stadig har stor relevans i dag.

Udstillingen på Museum Jorn viser 46 værker af Edvard Munch samt 60 værker af Asger Jorn, hvilke spænder over både maleri, grafik, arbejder på papir, bøger og skitsebøger.

Museum Jorn



Pierre Huyghe Untitled (Human Mask)
10. februar - 21. maj 2017
Copenhagen Contemporary

Pierre Huyghes video Untitled (Human Mask) (2014) åbner med billeder fra Fukushimas atomkatastrofeområde efter jordskælvet og tsunamien i 2011. Byen er fuldstændig ødelagt med huse skubbet væk fra deres fundamenter og med gader, der ligger øde hen.
Et ubemandet dronekamera følger os ind i en restaurant, der synes forladt, men i et halvmørkt rum møder vi en abe, der er dresseret til at fungere som tjener. Aben udfører stadig de rutiner, den er oplært til, ganske som hvis den var en maskine. Uden gæster synes de at udgøre et meningsløst mønster af gentagelse og variation. Med den dystopiske verden i Untitled (Human Mask) peger Pierre Huyghe på de konsekvenser, som den menneskelig indvirkning har på naturen. Filmen indfanger væsentlige temaer i Pierre Huyghes værk, og dens gådefulde og urovækkende situationer peger hen imod en nedbrydning af såvel biologiske som kulturelle skel.

Pierre Huyghe er en af vor tids vigtigste samtidskunstnere. I hans værker sløres grænserne mellem traditionelle modsætninger; det levende og det livsløse, det virkelige og det symbolske. Siden begyndelsen af 1990erne har Huyghe arbejdet med udstillingen som præsentationsform og udfordret dens traditionelle formater.

Copenhagen Contemporary



Louisiana udstiller ny, visionær arkitektur fra Kina
Wang Shu - Amateur Architecture Studio
Louisiana 9. februar - 30. april 2017

Udstillingen er bygget op omkring tre hovedtemaer - Amatørarkitektur, Arkitektur som Modstand og Historien genopbygget - der til sammen giver et billede af tegnestuens processer, ambitioner og projekter. Foruden modeller, video, foto, materialeprøver og interviews med Wang Shu, omfatter den også en mere generel introduktion til traditionel kinesisk kultur og filosofi, som er tydelige inspirationskilder for tegnestuens praksis.

Udstillingen er første del af Louisianas nye serie Arkitekturens Værksteder. Her præsenteres en ny generation af toneangivende arkitekter, som rundt om i verden forholder sig til og arbejder med såvel lokale som globale udfordringer. Arkitekter, der er socialt bevidste, kritiske, visionære, tænker bæredygtigt og arbejder med traditionelle materialer og håndværk.

Læs mere



MoMA tager afstand fra Trumps racistiske politik
Kunst og kulturlivet samt det innovative erhvervsliv i Amerika har kun hovedrysten til overs for Donald Trump. Nu skilter MoMA, Museum of Modern Art i New York også med sin utilfredshed over Trumps indrejseforbud.

MoMA viser en udstilling med kunstnere der er omfattet af Trumps indrejseforbud. Det er lande, hvor der hovedsageligt bor muslimer. De syv lande er: Somalia, Iran, Irak, Yemen, Sudan, Libyen og Syrien. Udstillingen viser værker af bl.a. den irakisk-fødte stjernearkitekt Zaha Hadid, den sudanske maler Ibrahim el-Salahi og den Los Angeles-baserede iranske videokunstner Tala Madani.

"Den gale hund" er kendt for sine mange uhyrlige udtalelser, som: "Jeg bliver den største præsident, som Gud nogensinde har skabt".

Hans politik er til stor skade for USAs kultur- og erhvervsliv, og der har været daglige demonstrationer siden hans indsættelse.

Læs mere på New York Times' website



LYSETS OG FARVENS MESTER. Theodor Philipsen
4. februar - 5. juni 2017
Foråret på Sorø Kunstmuseum byder på et enestående møde med den danske impressionistiske maler, Theodor Philipsen (1840-1920). Mange kender først og fremmest Philipsen som dyremaleren med forkærlighed for kreaturerne på Saltholm. Andre vil med rette fremhæve Philipsens landskaber, der vibrerer af lys, farve og atmosfære og cementerer hans rolle som impressionisten og fornyeren i dansk kunst. Som en syntese af hans maleriske ekvilibrisme og motiviske mod, står malerier i blændende modlys med lange skygger fra køernes kroppe, ligesom et simpelt staldinteriør kan forvandles til en eksplosion af lys og farve, når en gylden stråle strømmer frem under koens løftede hale og glimter som en stjernekaster, idet den rammer gulvet.

Udstillingen vil fokusere på Philipsen som impressionist. Den vil tage os med på en rejse gennem hans livsværk og vise, hvorledes han med afsæt i Guldalderens traditionelle dyremaleri bevæger sig over i et moderne landskabsmaleri og overgiver sig til lysets og farvenes kraft. Denne udvikling blev igangsat under flere udlandsrejser bl.a. til Paris, og siden næret gennem hans venskab med den franske kunstner Paul Gauguin under dennes ophold i København.

Ikke siden Philipsens død i 1920 har der været vist en så ambitiøs og omfattende udstilling af hans værker. Udstillingen er udviklet af Randers Kunstmuseum og omfatter mere end 60 udvalgte malerier og skulpturer - absolutte hovedværker såvel som sjældent viste arbejder - stillet til rådighed af danske museer og en lang række private samlere.

Læs mere



DE SYV DØDSSYNDER
Som led i Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad - sætter syv jyske kunstmuseer med syv store udstillinger fokus på og gentænker den vestlige civilisations grundværdier

Aarhus 2017 har som motto Rethink - gentænk. Syv jyske kunstmuseer har valgt at gentænke De syv dødssynder. De blev opfyúndet af den katolske kirke i middelalderen, og betegnede menneskets venden sig bort fra Gud. Men hvordan forholder det sig med De syv dødssynder i dag? Opfatter vi dem stadig som centrale moralske principper, der styrer vores liv? Eller har vi vendt dem på hovedet, så de er blevet forvandlet til dyder? Er syndernes tid forbi? Spiller de overhovedet en rolle i dag?

Hvert museum er blevet tildelt en dødssynd, og tilsammen danner de syv udstillinger ét samlet udstillingsprojekt, som er del af Europæisk Kulturhovedstad - Aarhus 2017.

De syv udstillinger: Fra begær til vrede, fra Lemvig til Ebeltoft

BEGÆR - Randers Kunstmuseum, Randers
Randers Kunstmuseum har inviteret den legendariske amerikanske kunstner Jenny Holzer og den anerkendte dansk-tyske kunstner Christian Lemmerz til at gentænke dødssynden begær eller utugt. Er begær en synd i dag, hvor den frie kærlighed siden 1970?erne har været højt besunget? Udstillingen tager afsæt i en forståelse af begær som en overdrevet og ukontrolleret seksuel besættelse, der kan føre til utroskab, voldtægt og bestialske handlinger.

FRÅSERI - Museet for religiøs kunst, Lemvig
Med afsæt i dødssynden fråseri skaber den internationalt anerkendte kunstner Barbara Kruger (USA) en totalinstallation, hvor vægge og gulvet i ét af museets udstillingssale beklædes med ord fra top til tå. Ud fra et nutidigt perspektiv gentænker Kruger fråseri med forbrugerismen som en central tematik og retter et kritisk blik på, hvordan forbrug og magt skaber kulturelle værdier, identitet og stereotyper samt former den verden, vi lever i.

DOVENSKAB - Glasmuseet Ebeltoft, Ebeltoft
Med dybe rødder i den farverige mexicanske kultur og motivverden kaster de erklærede anti-minimalister Einar og Jamex de la Torre (Mexico) et både personligt og globalt blik på dødssynden dovenskab. I udstillingen forholder de sig bl.a. til klichéen om den dovne mexicaner og det paradoks, at netop mexicanerne i det sydlige USA i høj grad varetager det manuelle og fysisk hårde arbejde, som ingen andre gider udføre.

GRÅDIGHED - Holstebro Kunstmuseum, Holstebro
Peter Linde Busk (DK), Steinar Haga Kristensen (NO) og Alexander Tovborg (DK) fokuserer hver især på de grundlæggende betingelser for menneskets eksistens. I sin genfortolkning af begrebet grådighed sætter udstillingen på Holstebro Kunstmuseum gang i en debat og understreger samspillet mellem kunst, det offentlige rum og politisk-religiøs ideologi.

HOVMOD - Skovgaard Museet, Viborg
Det er ikke kun i kristendommen, at hovmod betragtes som en synd ? også jødedommen og islam anser hovmod for noget negativt og et udtryk for et oprør mod gud. Hovmod opfattes som en misforståelse af menneskets plads i forhold til gud. Men hvordan forholder det sig i dag, i det 21. århundrede? På Skovgaard Museet forholder Rebecca Louise Law (GB) sig til hovmod.

MISUNDELSE - Muse®um, Skive
MUSE®UM i Skive har inviteret den danske videokunstner Katja Bjørn til at gentænke dødssynden misundelse. Katja Bjørn har særligt markeret sig med omfattende videoinstallationer og unikke videoskulpturer, hvor kroppen og relationer imellem mennesker ofte er gennemgående temaer. I Skive vil Katja Bjørn skabe to videoværker i byens rum, som vil konfrontere de forbipasserende med dødssynden, og bryde ind i deres hverdag og vante omgivelser.

VREDE - Horsens Kunstmuseum, Horsens
På Horsens Kunstmuseum forholder Martin Erik Andersen (DK), René Schmidt (DK), og Vinyl Terror & Horror (DK) sig til vreden gennem en totaloplevelse af lyd, lys og skulpturelle objekter. Martin Erik Andersens værker kombinerer mange forskellige elementer på overraskende måder, René Schmidt arbejder med 3D-print og beton, og under navnet Vinyl Terror & Horror arbejder Camilla Sørensen og Greta Christensen med installationer, hvor mekaniske objekter konstrueres i en ganske særlig cut-up-teknik.

DE SYV DØDSSYNDER er et samarbejde mellem syv forskellige kunstmuseer og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

Læs mere