Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Tate Britain
David Hockney - DAVID HOCKNEY
9. feb. 2017 - 29. maj. 2017

Tate Modern
Robert Rauschenberg - Retrospective
1. dec. 2016 - 2. apr. 2017

Museum Jorn, Silkeborg
Asger Jorn, Edvard Munch - JORN + MUNCH
11. feb. 2017 - 28. maj. 2017

Louisiana Museum of Modern Art
William Kentridge - Thick Time
16. feb. 2017 - 18. jun. 2017

Randers Kunstmuseum
Jenny Holzer, Christian Lemmerz - BEGÆR/LUST - De Syv Dødssynder
4. feb. 2017 - 28. maj. 2017

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Gruppeudstilling - GYS! Er den levende?
4. feb. 2017 - 6. aug. 2017

Statens Museum for Kunst
Gruppeudstilling - Japanomania i Norden 1875-1918
19. jan. 2017 - 23. apr. 2017

Sorø Kunstmuseum
Theodor Philipsen - Lyset og farvens mester
4. feb. 2017 - 5. jun. 2017

Moderna Museet
Marina Abramovic - The Cleaner
18. feb. 2017 - 21. maj. 2017

MMK Museum Für Moderne Kunst Frankfurt Am Main
Gruppeudstilling - Primary Structures. Masterworks of Minimal Art
22. feb. 2017 - 13. aug. 2017

Royal Academy of Arts
Gruppeudstilling - Revolution: Russian Art 1917-1932
11. feb. 2017 - 17. apr. 2017

Tate Modern
Wolfgang Tillmans - WOLFGANG TILLMANS
15. feb. 2017 - 11. jun. 2017

Schirn Kunsthalle Frankfurt
René Magritte - The Treachery of Images
10. feb. 2017 - 5. jun. 2017

Whitechapel Gallery
Eduardo Paolozzi - Retrospective
16. feb. 2017 - 14. maj. 2017

Guggenheim Bilbao
Gruppeudstilling - Abstract Expressionism
3. feb. 2017 - 4. jun. 2017

Fondation Beyeler
Claude Monet - Monet
22. jan. 2017 - 28. maj. 2017

Museum Ludwig
Otto Freundlich - Cosmic Communism
18. feb. 2017 - 14. maj. 2017

Kunstmuseen Krefeld
Michael Elmgreen & Ingar Dragset - Die Zugezogenen
19. feb. 2017 - 27. aug. 2017

Solomon R. Guggenheim Museum
Jackson Pollock - Exploring Alchemy
10. feb. 2017 - 6. sep. 2017

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

William Kentridge - Thick Time
Louisiana
16. februar - 18. juni 2017

Museets store forårsudstilling præsenterer den sydafrikanske kunstner William Kentridge (f. 1955). Udstillingen fokuserer på markante værker fra perioden 2003-2016 med vægt på de store videoinstallationer, der er karakteristiske for hans arbejde igennem de seneste 15 år. I disse kombinerer han sin forkærlighed for tegning, film og musik med humor, indlevelse og poesi med emner som tidsbegreb, kolonihistorie og russisk revolution. Udstillingen viser ligeledes en række mindre filmværker, tegninger, skulpturer og maskiner. Kunstnerens sene værker markerer et nybrud i Kentridges oeuvre, hvor han forbinder kunstarterne gennem levende billeder, ord, musik og scenografi. Scenen er så at sige sat.
Og i midten står beskueren.

Værkerne handler om os. Om hvordan vi gør verden forståelig, og hvad der betinger vores evne til at se, forstå og formulere os. Om hvordan vi husker historien, og hvordan vi glemmer den. Om ideologierne, de religiøse, videnskabelige og politiske, som vi er underlagt, og som betinger vores konklusioner om det erfarede. I Kentridges kunstneriske univers er det ikke muligt at danne sig et overblik, men kun sandheder med modifikationer, for tvivlen overfor det vi ser, er et bærende element.

Louisiana



JORN + MUNCH
11. februar - 28. maj 2017
Museum Jorn

Nordens to største malere møder hinanden for første gang, når Museum Jorn viser udstillingen JORN + MUNCH. I kraft af et enestående samarbejde med Munchmuseet i Oslo er det nu muligt at præsentere et udvalg af Edvard Munchs absolutte hovedværker i Silkeborg.

Dermed går en mangeårig drøm i opfyldelse om at vise en af de mest betydningsfulde inspirationskilder til Asger Jorns værk. Projektet vil for alvor sætte Jorns kunst i et internationalt perspektiv og samtidig gøre Nordens største kunstnere tilgængelige for et bredere publikum.

Munch og Jorn beskæftigede sig begge med menneskets vilkår i det moderne samfund, og denne udstilling viser, hvordan deres arbejder er beslægtede, når de stiller de store spørgsmål om liv og død, frygt og drømme - tematikker som stadig har stor relevans i dag.

Udstillingen på Museum Jorn viser 46 værker af Edvard Munch samt 60 værker af Asger Jorn, hvilke spænder over både maleri, grafik, arbejder på papir, bøger og skitsebøger.

Museum Jorn



Pierre Huyghe Untitled (Human Mask)
10. februar - 21. maj 2017
Copenhagen Contemporary

Pierre Huyghes video Untitled (Human Mask) (2014) åbner med billeder fra Fukushimas atomkatastrofeområde efter jordskælvet og tsunamien i 2011. Byen er fuldstændig ødelagt med huse skubbet væk fra deres fundamenter og med gader, der ligger øde hen.
Et ubemandet dronekamera følger os ind i en restaurant, der synes forladt, men i et halvmørkt rum møder vi en abe, der er dresseret til at fungere som tjener. Aben udfører stadig de rutiner, den er oplært til, ganske som hvis den var en maskine. Uden gæster synes de at udgøre et meningsløst mønster af gentagelse og variation. Med den dystopiske verden i Untitled (Human Mask) peger Pierre Huyghe på de konsekvenser, som den menneskelig indvirkning har på naturen. Filmen indfanger væsentlige temaer i Pierre Huyghes værk, og dens gådefulde og urovækkende situationer peger hen imod en nedbrydning af såvel biologiske som kulturelle skel.

Pierre Huyghe er en af vor tids vigtigste samtidskunstnere. I hans værker sløres grænserne mellem traditionelle modsætninger; det levende og det livsløse, det virkelige og det symbolske. Siden begyndelsen af 1990erne har Huyghe arbejdet med udstillingen som præsentationsform og udfordret dens traditionelle formater.

Copenhagen Contemporary



Louisiana udstiller ny, visionær arkitektur fra Kina
Wang Shu - Amateur Architecture Studio
Louisiana 9. februar - 30. april 2017

Udstillingen er bygget op omkring tre hovedtemaer - Amatørarkitektur, Arkitektur som Modstand og Historien genopbygget - der til sammen giver et billede af tegnestuens processer, ambitioner og projekter. Foruden modeller, video, foto, materialeprøver og interviews med Wang Shu, omfatter den også en mere generel introduktion til traditionel kinesisk kultur og filosofi, som er tydelige inspirationskilder for tegnestuens praksis.

Udstillingen er første del af Louisianas nye serie Arkitekturens Værksteder. Her præsenteres en ny generation af toneangivende arkitekter, som rundt om i verden forholder sig til og arbejder med såvel lokale som globale udfordringer. Arkitekter, der er socialt bevidste, kritiske, visionære, tænker bæredygtigt og arbejder med traditionelle materialer og håndværk.

Læs mere



MoMA tager afstand fra Trumps racistiske politik
Kunst og kulturlivet samt det innovative erhvervsliv i Amerika har kun hovedrysten til overs for Donald Trump. Nu skilter MoMA, Museum of Modern Art i New York også med sin utilfredshed over Trumps indrejseforbud.

MoMA viser en udstilling med kunstnere der er omfattet af Trumps indrejseforbud. Det er lande, hvor der hovedsageligt bor muslimer. De syv lande er: Somalia, Iran, Irak, Yemen, Sudan, Libyen og Syrien. Udstillingen viser værker af bl.a. den irakisk-fødte stjernearkitekt Zaha Hadid, den sudanske maler Ibrahim el-Salahi og den Los Angeles-baserede iranske videokunstner Tala Madani.

"Den gale hund" er kendt for sine mange uhyrlige udtalelser, som: "Jeg bliver den største præsident, som Gud nogensinde har skabt".

Hans politik er til stor skade for USAs kultur- og erhvervsliv, og der har været daglige demonstrationer siden hans indsættelse.

Læs mere på New York Times' website



LYSETS OG FARVENS MESTER. Theodor Philipsen
4. februar - 5. juni 2017
Foråret på Sorø Kunstmuseum byder på et enestående møde med den danske impressionistiske maler, Theodor Philipsen (1840-1920). Mange kender først og fremmest Philipsen som dyremaleren med forkærlighed for kreaturerne på Saltholm. Andre vil med rette fremhæve Philipsens landskaber, der vibrerer af lys, farve og atmosfære og cementerer hans rolle som impressionisten og fornyeren i dansk kunst. Som en syntese af hans maleriske ekvilibrisme og motiviske mod, står malerier i blændende modlys med lange skygger fra køernes kroppe, ligesom et simpelt staldinteriør kan forvandles til en eksplosion af lys og farve, når en gylden stråle strømmer frem under koens løftede hale og glimter som en stjernekaster, idet den rammer gulvet.

Udstillingen vil fokusere på Philipsen som impressionist. Den vil tage os med på en rejse gennem hans livsværk og vise, hvorledes han med afsæt i Guldalderens traditionelle dyremaleri bevæger sig over i et moderne landskabsmaleri og overgiver sig til lysets og farvenes kraft. Denne udvikling blev igangsat under flere udlandsrejser bl.a. til Paris, og siden næret gennem hans venskab med den franske kunstner Paul Gauguin under dennes ophold i København.

Ikke siden Philipsens død i 1920 har der været vist en så ambitiøs og omfattende udstilling af hans værker. Udstillingen er udviklet af Randers Kunstmuseum og omfatter mere end 60 udvalgte malerier og skulpturer - absolutte hovedværker såvel som sjældent viste arbejder - stillet til rådighed af danske museer og en lang række private samlere.

Læs mere



DE SYV DØDSSYNDER
Som led i Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad - sætter syv jyske kunstmuseer med syv store udstillinger fokus på og gentænker den vestlige civilisations grundværdier

Aarhus 2017 har som motto Rethink - gentænk. Syv jyske kunstmuseer har valgt at gentænke De syv dødssynder. De blev opfyúndet af den katolske kirke i middelalderen, og betegnede menneskets venden sig bort fra Gud. Men hvordan forholder det sig med De syv dødssynder i dag? Opfatter vi dem stadig som centrale moralske principper, der styrer vores liv? Eller har vi vendt dem på hovedet, så de er blevet forvandlet til dyder? Er syndernes tid forbi? Spiller de overhovedet en rolle i dag?

Hvert museum er blevet tildelt en dødssynd, og tilsammen danner de syv udstillinger ét samlet udstillingsprojekt, som er del af Europæisk Kulturhovedstad - Aarhus 2017.

De syv udstillinger: Fra begær til vrede, fra Lemvig til Ebeltoft

BEGÆR - Randers Kunstmuseum, Randers
Randers Kunstmuseum har inviteret den legendariske amerikanske kunstner Jenny Holzer og den anerkendte dansk-tyske kunstner Christian Lemmerz til at gentænke dødssynden begær eller utugt. Er begær en synd i dag, hvor den frie kærlighed siden 1970?erne har været højt besunget? Udstillingen tager afsæt i en forståelse af begær som en overdrevet og ukontrolleret seksuel besættelse, der kan føre til utroskab, voldtægt og bestialske handlinger.

FRÅSERI - Museet for religiøs kunst, Lemvig
Med afsæt i dødssynden fråseri skaber den internationalt anerkendte kunstner Barbara Kruger (USA) en totalinstallation, hvor vægge og gulvet i ét af museets udstillingssale beklædes med ord fra top til tå. Ud fra et nutidigt perspektiv gentænker Kruger fråseri med forbrugerismen som en central tematik og retter et kritisk blik på, hvordan forbrug og magt skaber kulturelle værdier, identitet og stereotyper samt former den verden, vi lever i.

DOVENSKAB - Glasmuseet Ebeltoft, Ebeltoft
Med dybe rødder i den farverige mexicanske kultur og motivverden kaster de erklærede anti-minimalister Einar og Jamex de la Torre (Mexico) et både personligt og globalt blik på dødssynden dovenskab. I udstillingen forholder de sig bl.a. til klichéen om den dovne mexicaner og det paradoks, at netop mexicanerne i det sydlige USA i høj grad varetager det manuelle og fysisk hårde arbejde, som ingen andre gider udføre.

GRÅDIGHED - Holstebro Kunstmuseum, Holstebro
Peter Linde Busk (DK), Steinar Haga Kristensen (NO) og Alexander Tovborg (DK) fokuserer hver især på de grundlæggende betingelser for menneskets eksistens. I sin genfortolkning af begrebet grådighed sætter udstillingen på Holstebro Kunstmuseum gang i en debat og understreger samspillet mellem kunst, det offentlige rum og politisk-religiøs ideologi.

HOVMOD - Skovgaard Museet, Viborg
Det er ikke kun i kristendommen, at hovmod betragtes som en synd ? også jødedommen og islam anser hovmod for noget negativt og et udtryk for et oprør mod gud. Hovmod opfattes som en misforståelse af menneskets plads i forhold til gud. Men hvordan forholder det sig i dag, i det 21. århundrede? På Skovgaard Museet forholder Rebecca Louise Law (GB) sig til hovmod.

MISUNDELSE - Muse®um, Skive
MUSE®UM i Skive har inviteret den danske videokunstner Katja Bjørn til at gentænke dødssynden misundelse. Katja Bjørn har særligt markeret sig med omfattende videoinstallationer og unikke videoskulpturer, hvor kroppen og relationer imellem mennesker ofte er gennemgående temaer. I Skive vil Katja Bjørn skabe to videoværker i byens rum, som vil konfrontere de forbipasserende med dødssynden, og bryde ind i deres hverdag og vante omgivelser.

VREDE - Horsens Kunstmuseum, Horsens
På Horsens Kunstmuseum forholder Martin Erik Andersen (DK), René Schmidt (DK), og Vinyl Terror & Horror (DK) sig til vreden gennem en totaloplevelse af lyd, lys og skulpturelle objekter. Martin Erik Andersens værker kombinerer mange forskellige elementer på overraskende måder, René Schmidt arbejder med 3D-print og beton, og under navnet Vinyl Terror & Horror arbejder Camilla Sørensen og Greta Christensen med installationer, hvor mekaniske objekter konstrueres i en ganske særlig cut-up-teknik.

DE SYV DØDSSYNDER er et samarbejde mellem syv forskellige kunstmuseer og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

Læs mere



Dennis Hoppers fotografier bliver udstillet i Danmark
Fredag den 3. februar åbner udstillingen "Dennis Hopper - som fotograf" på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg. Udstillingen viser tæt på 200 af Dennis Hoppers sort-hvid fotografier fra 1960erne. Fotografierne skildrer et Amerika under social og politisk forandring. Et årti med De Sorte Pantere, pop-art og hippiekultur. En tid med frihed, oprør og modstand. Midt i denne turbulens befandt Hopper sig - og han fotograferede ihærdigt. Hans venner kaldte ham "turisten", fordi han altid havde et kamera hængende om halsen.

Dennis Hoppers billedverden er befolket af bikere, hippier, skuespillere, musikere og kunstnere - men også anonyme folk på gaden, som har fanget Hoppers blik. Kulissen er Amerika i koncentreret form: endeløse highways, gigantiske billboards og brede boulevarder. Fotografierne lader os se verden gennem Dennis Hoppers øjne; vi får lov til at møde personerne rundt om ham og tage med på hans rejser.

Dennis Hopper (1936-2010) er bedst kendt som skuespiller og filminstruktør for film som Apocalypse Now, Blue Velvet og True Romance. Hans store gennembrud kom i 1969 med filmen Easy Rider, som også var hans debut som instruktør. Filmen fortæller historien om de to antihelte Billy og Wyatt - spillet af Hopper og Peter Fonda - som kører Amerika tyndt på deres motorcykler. Filmen blev symbolet på hippieæraen og blev en verdensomspændende succes.

Den første store filmrolle kom i 1955 i filmen Rebel Without a Cause med James Dean i hovedrollen, men da Hopper nogle år senere oplevede at være blacklistet i Hollywood, blev fotografering hans hovedbeskæftigelse. Mellem 1961 og 1967 tog Hopper tusindvis af billeder, og først da han begyndte arbejdet med Easy Rider, lagde han kameraet til side.

Fra kunstscene til protestmarch
De afslappede og intime billeder af vennerne fra Los Angeles? kunstscene viser Hoppers styrke som portrætfotograf. I New York får vi lov til at møde Andy Warhol, før han blev superstjerne - ualmindelig cool bag sine sorte solbriller. Den legendariske skuespiller Paul Newman kigger direkte ind i kameraet med sit umiskendelige nærvær. Hoppers fotografier af den historiske protestmarch fra Selma til Montgomery i 1965 under Martin Luther Kings ledelse, er en vigtig skildring, som garanterer ham en plads blandt de store amerikanske dokumentarfotografer.

Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg



Alvar Aalto - Second Nature
Kunstmuseet Kunsten, Aalborg
26. januar - 17. april 2017

Nordisk arkitektur og design er berømt i hele verden og er i disse år igen blevet hypermoderne. I Danmark kender vi blandt andet Arne Jacobsen, Finn Juhl og Jørn Uzon. Men en pionér inden for den nordiske arkitektur er imidlertid den finske stjernearkitekt Alvar Aalto. Aalto er I Danmark mest kendt for Aalto-vasen og som arkitekten bag Aalborgs kunstmuseum, Kunsten. Nu åbner Kunsten en ny udstilling i samarbejde med et af verdens mest anerkendte museer, Vitra Design Museum, som præsenterer hele Alvar Aaltos virke og samtidig afslører en helt ny side af arkitekten.

Kunstmuseet Kunstens største kunstværk er selve museumsbygningen. Hvert år besøger flere tusinde arkitekturinteresserede gæster det eneste kunstmuseum, der er tegnet af Alvar Aalto. Det er dog ikke kun bygningen, som Aalto tegnede, men også store dele af inventaret fra møbler og lamper til dørgreb og andre detaljer. Bygningen blev til i et samarbejde med Elissa Aalto og den aarhusianske arkitekt Jean-Jacques Baruël. Udstillingen "Alvar Aalto - Second Nature" sætter den unikke museumsbygning i relation til Alvar Aaltos omfattende virke.

I udstillingen tages publikum med på en rejse i Aaltos liv og arbejde. Publikum får først et levende indblik i Aaltos tidlige arbejde og udvikling mod det karakteristiske moderne udtryk. Det var i denne periode, han blandt andet designede det legendariske Paiomio Sanatorium. Ofte bliver den finske natur og landskab fremstillet som Aaltos primære inspirationskilde, men i det næste udstillingstema afsløres uopdagede sider af Alvar Aalto. Aalto hentede nemlig også inspiration hos billedkunstnere fra hans tid. Dette illustreres i udstillingen gennem værker af blandt andre Alexander Calder, Fernand Léger og Jean Arp samt en dybdegående præsentation af to hovedværker af Aalto, Villa Mairea i Finland og Maison Louis Carré i Frankrig. Det næste tema er en rejse i Aaltos design af møbler, lamper og glas. Her præsenteres firmaet Artek, som Aalto var med til at stifte. Det fjerde og sidste tema er dedikeret til Aaltos internationale karriere.

Læs mere



Lotte Nielsen blev vinder af EXTRACT - YOUNG ART PRIZE- CPH 2017
Lotte Nielsen (DK) dimitterede I 2016 fra Royal College of Art i London. I sin kunstneriske praksis har hun i de senere år været optaget af at udforske begreber som erindring, tab og identitet med udgangspunkt i en forladt lokation. Således også i afgangsværket, YAOI, som er både en video og en bog om en gammel forladt biograf i Stenløse. Der bliver ikke længere vist film på stedet, som har fået ny mening gennem unges brug af huset som festlokale og tilflugtssted. Lotte Nielsen er opvokset i Stenløse. I sin film og bog undersøger hun i poetiske billeder og tekster biografen som metafor for sine egne oplevelser af sin fars fremadskridende demens. I værkerne, som vises i GL STRAND, dvæler Lotte Nielsen ved interiørets stemninger og facader, som gradvist har ændret sig på samme måde, som hendes fars demens har slettet mere og mere af hans hukommelse.

GL STRAND



Kunstforeningen GL STRAND præsenterer ung kunst
EXTRACT - YOUNG ART PRIZE - CPH 2017
EXTRACT SOLO: Jens & Morten - AGORA
21. januar - 5. marts 2017

Kunstforeningen GL STRAND indleder 2017 med to udstillinger, der begge giver et indblik i en ny generation af talentfulde kunstnere. Syv nyuddannede kunstnere fra kunstakademier i Beijing, London og København viser på EXTRACT - YOUNG ART PRIZE - CPH 2017 nye værker. Én af dem modtager EXTRACT Prisen for det mest overbevisende bidrag i udstillingen. Med prisen følger et rejselegat på 50.000 kr. og en soloudstilling i GL STRAND. Juryen består af den danske billedkunstner Joachim Koester, overinspektør Katrin Bucher Trantow ved Kunsthaus Graz, Østrig og udstillingsinspektør Sean Kissane ved IMMA, Irland. Samtidig med den store EXTACT-udstilling åbner udstillingen AGORA af kunstnerduoen Jens & Morten, der modtog EXTRACT Prisen i 2014.

EXTRACT - YOUNG ART PRIZE - CPH 2017 præsenterer syv af de mest lovende dimittender fra masteruddannelserne ved kunstakademier i København, Beijing og London. Diversiteten er nødvendigvis stor, når alle kunstnere i hvert deres gallerirum viser nye værker, som tilsammen giver et billede af en stor mangfoldighed i samtidskunsten i dag. Kunstnerne arbejder i en bred vifte af medier som video, maleri, skulptur, installation, fotografi og bogkunst, som også tematisk og motivisk spænder vidt. Fra processer i naturens, i bygningers og i menneskers forfald over skjulte og absurde forhold i samfundet, kulturhistorien og i de mellemmenneskelige relationer til performative undersøgelser af eksistentielle billeder og fortællinger. Fælles for deres kunst er en interesse for at undersøge underliggende strukturer og betydningslag i verden udfoldet i et poetisk udtryk.

Kunstforeningen GL STRAND



WINDOW TO CHINA
Robert Rauschenberg: The Lotus Series
Gl. Holtegaard
20. januar - 17. april 2017

Gl. Holtegaards udstilling WINDOW TO CHINA tager udgangspunkt i Robert Rauschenbergs fotografiske og grafiske praksis og kaster med udstillingen af værkserierne The Lotus Series og Study for Chinese Summerhall lys over kunstnerens store engagement i Kina. Helt central er fortællingen om den idealistisk kunstner, der nægtede at acceptere konventionelle begrænsninger både i sin kunst og i livet. Rauschenberg nærede en dyb tiltro til kunstens potentiale som løftestang for tværkulturel dialog, og denne åbenhed og entusiasme bragte ham milevidt rundt i verden.

Kina som motiv
På en rejse til Kina i 1982 tog Rauschenberg mere end 500 fotografier. Fra denne rejsedagbog hentede han materialet til de to serier, der nu vises på Gl. Holtegaard, og som ikke før har været vist i Danmark.

Idealisten Rauschenberg
Ideen til Rauschenbergs internationale rejseudstilling ROCI - Rauschenberg Overseas Culture Interchange blev til på hans rejse til Kina, hvor han oplevede et lands kulturelle lukkethed. Hans ambition med ROCI var at skabe tværkulturelle møder gennem udstilling af egne værker i ti lande, som Rauschenberg selv betegnede som sensitive stater. ROCI blev sat op i Mexico, Chile, Venezuela, Kina, Tibet, Japan, Cuba, USSR, Malaysia, Tyskland og USA. Han finansierede selv projektet ved at sælge værker fra sin egen private kunstsamling for at holde projektet fri af politiske og økonomiske interesser.

I tråd med koldkrigstidens verdenssyn var det Rauschenbergs vision, at ROCI-udstillingerne både ville udgøre et vindue til omverdenen for det pågældende land og samtidigt vise lokalbefolkningen dets egen kultur i et nyt lys.

Gl. Holtegaard



Japanomania i Norden 1875-1918
Statens Museum for Kunst
19. januar - 23. april 2017

Det sneklædte Fuji-bjerg, blomstrende kirsebærtræer og "den store bølge". I anden halvdel af 1800-tallet strømmer en begejstring for alt japansk hen over den vestlige verden - en JAPANOMANIA. Hele Europa bliver ramt, og ogsa, den nordiske billedkunst forandrer sig. Kompositionerne bliver asymmetriske, mere dekorative, og motiverne forenklede og meditative.

Med værker af kunstnere som Claude Monet, Edvard Munch, Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher, Albert Edelfelt og L.A. Ring, skruer SMK tiden tilbage og viser, hvordan kunsten i årtierne omkring 1900 påvirkes af japansk æstetik.

Japanomania i Norden 1875-1918 er udarbejdet i samarbejde med Ateneum i Helsinki og Nasjonalmuseet i Oslo.

Læs mere



At iagttage uden at slå blikket ned
Peter Martensens portrætter indtager Prinsessefløjen på Frederiksborg Slot i Hillerød.

Fredag den 13. januar åbner udstillingen "Peter Martensen - portrætter" for publikum på Det Nationalhistoriske Museum. Flere end 100 værker er udstillet i Prinsessefløjen, heriblandt en helt ny portrætserie. Peter Martensen har portrætteret ti kunstnere fra forskellige kunstarter under et helt nyt koncept, der kommer til at vare resten af hans liv.

Hen over fem årtier har Peter Martensens arbejde med portrætgenren opnået et betydeligt omfang på trods af, at han ikke opfatter sig selv som egentlig portrætmaler. Han elsker at male mennesker, og han er permanent fascineret af portrættet, hvor han tilbringer tid med et andet menneske og bliver en del af det fælles rum, der opstår under arbejdet.

Nyt koncept og en serie på ti nye portrætter
De mest dominerende portrætter i vores hverdag er selfien. Det er vidt udbredt at stille sit ansigt til skue digitalt. I det offentlige rum er det omvendt. Mange føler sig intimiderede, hvis de bliver iagttaget over længere tid af et ukendt eller fremmed blik, fx i bussen eller på gaden. Peter Martensen bruger kunstnerens privilegie, at iagttage mennesker og ansigter uden at skulle slå blikket ned, og dyrker samtidig sin kærlighed til portrættet.

Udstillingen kan opleves på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot frem til den 2. april 2017.

Læs mere



Rekordår for Kunsten
En nyrestaureret bygning kombineret med en bredere og mere folkelig profil har været væsentlige ingredienser i en publikumsrekord på Aalborgs kunstmuseum Kunsten. Sidste år strømmede publikum til det genåbnede museum for at opleve alt fra en brasiliansk regnskov og andre nyskabende kunstudstillinger, familieværksteder, billedjagter, guidede ture, brunch i caféen og meget mere. I alt 117.834 gæster valgte at lægge vejen forbi, og det er hele 26% flere end den hidtidige besøgsrekord og næsten dobbelt så mange som et gennemsnitligt år.

Kunstmuseet Kunsten var savnet, da dørene genåbnede den 23. januar 2016 efter halvandet års omfattende restaurering. Under titlen Kunsten to go blev lukkeperioden dog benyttet til at komme i kontakt med et nyt publikum på banegårde, i byens rum, på skoler, musikfestivaler og sågar i private hjem.
Det betød, at både trofaste gæster og helt nye museumsgængere valgte at løse billet, da museet åbnede dørene igen.
"Vi har arbejdet hårdt på at skabe et museum, som er for alle. Det er derfor med stor glæde, at publikum har taget fantastisk godt imod det nye museum. Vi har haft besøg af gæster med mange forskellige baggrunde. Fra vores trofaste museumsgæster til familier, unge og andre som bare gerne vil have en oplevelse med gode venner. Kunstmuseer kan have et image, hvor man skal være "fin og særligt dannet" for at komme. Den fordom har vi ramt en tyk pæl igennem." siger museumsdirektør Gitte Ørskou.

I det kommende år vil Kunsten fastholde sin strategi om at give oplevelser, som rammer en bred målgruppe. I dag går publikum ikke blot museum for at se udstillinger, men også for at indgå i forskellige aktiviteter for familier, deltage i foredrag, spise i caféen eller handle i butikken. Udstillingerne danner dog stadig fundamentet og derfor vil 2017 byde på udstillinger med den dansk-britiske kunstner Nina Saunders, den finske mesterarkitekt Alvar Aalto, danske Vilhelm Lundstrøm og den slovakiske verdensstjerne Roman Ondak.

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg



Louisiana on Paper - Barnett Newman
6. januar - 17. april 2017

Udstillingsåret 2017 på Louisiana skydes i gang med en ny udstilling i serien Louisiana on Paper - en serie, som viser arbejder på papir. Fra fredag den 6. januar vises den amerikanske kunstner Barnett Newman (1905-1970) i museets Østfløj.

Barnett Newman var en af de fremtrædende figurer på 1950ernes kunstscene i New York. I lighed med andre kunstnere som Willem de Kooning, Jackson Pollock, Mark Rothko m. fl. arbejdede han på radikal og revolutionerende vis med maleriet. De brød med den dominerende europæiske tradition og åbnede med den såkaldte "abstrakte ekspressionisme" og "Color Field"-maleri for helt nye retninger inden for kunsten. Den australske kritiker og skribent Robert Hughes betegnede i 1980, i sin tv-serie for BBC om det 20. århundredes kunst, bl.a. den abstrakte ekspressionisme som The Shock of the New.

Også når det gælder andre medier end maleriet, var Barnett Newman grænseoverskridende og søgte nye veje til at udtrykke mentale og eksistentielle grundvilkår. Louisiana on Paper viser et udvalg på 12 tegninger og 26 grafiske arbejder. I Louisianas samling findes to meget berømte tegninger: Untitled (1946) og Untitled (1960), begge gaver fra hans hustru gennem 34 år Annalee Newman, der ni år efter Barnett Newmans død stiftede The Barnett Newman Foundation. Ud over at være det officielle kunstneriske bo efter Newman, arbejder stiftelsen også på at fremme kendskabet til og forståelsen for hans liv og værk. Barnett Newman havde stor indflydelse på bl.a. Donald Judd og Frank Stella, som ligeledes er at finde i museets samling.

Udstillingen er tilrettelagt af Kunstmuseum Basel, hvor den vistes hen over sommeren 2016. Louisianas to tegninger var udlånt til udstillingen.

Louisianas udstillingsprogram 2017



Besøgsrekord på ARoS i 2016
ARoS gik ud af 2016 med endnu et rekordhøjt besøgstal. 835.606 besøgte museet hvoraf hele 73,5 procent indløste billet til gallerierne.

Udstillinger som Robert Mapplethorpe - On The Edge, Hold Your Beliefs Lightly med Grayson Perry, Textures of Life med portugisiske Joana Vasconcelos og senest Den vilde, vovede og sene Willumsen har været med til at trække et stort publikum til ARoS fra både ind- og udland.

Det høje besøgstal understreger, at ARoS er et attraktivt sted at besøge. Vi har haft et stærkt og relevant program, åbnet formidlingscentret ARoS Public og erhvervet den 50 meter lange Valkyrie Rán, som kan opleves af alle, der besøger museet. Derudover har der været øget fokus på Aarhus og dermed også ARoS som destination i medier verden over, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

ARoS´ udstillingsprogram 2017



Toptrimmet Tørskind
Et stort reetableringsprojekt er i gang i Tørskind Grusgrav hvor Robert Jacobsen og Jean Clareboudts skulpturer er forsvundet i den grønne bevoksning. Nu bliver de befriet.

De skulle TALE sammen, skulpturerne, på tværs af højdedrag og dale i grusgravens bakker. Det var kunstnernes mening med den enorme landskabsskulptur, som består af ni skulpturer. Flere års tilgroning har dog gjort det svært overhovedet at se fra den ene skulptur til den næste, men det bliver der nu lavet om på. Vejle Kommune har fundet de nødvendige midler, og derfor har VejleMuseerne sat gang i arbejdet med at genetablere de grønne områder, så skulpturerne kan genoptage samtalen.

Naturen skæres tilbage
Naturen omkring de monumentale skulpturer af jern og kæmpe granitsten skal ikke ligne en prydhave, det ønskede kunstnerne ikke. Faktisk sagde Robert Jacobsen om Tørskind Grusgrav og omgivelserne, at #det er ikke natur for tøsedrenge". Omvendt var der en klar idé med placeringen af skulpturer i de grønne omgivelser: Der skulle være forbindelse mellem dem, og naturen skulle ikke overtage. Det er fem år siden, skulpturparken sidst blev trimmet, men nu er arbejdet gået i gang. Et stykke ind i 2017 vil HedeDanmark være i gang med at beskære skråninger, under træer og vildtvoksende buske og krat og køre nye søsten til belægningen i den centrale "gryde" midt i grusgraven. Derfor vil besøgende nok opleve masser af aktivitet og bunker af grene, der skal køres væk. Måske vil skråninger og bøgehækken øverst på skråningen også i en periode se ud, som om motorsaven har haft for travlt. Men HedeDanmark lover, at naturen ikke er nogen tøsedreng og vil komme sig flot igen. I fremtiden vil VejleMuseerne sørge for, at naturen hele tiden holdes tilbage, så landskabsskulpturen altid fremstår, som det var kunstnernes intention.
Samtidig med genetableringen af natur-arealerne mellem skulpturerne har VejleMuseerne iværksat en gennemgribende undersøgelse af de nu 25 år gamle skulpturer i samarbejde med Konserveringscenter Vejle. Undersøgelsen skal gøre det klart, hvordan skulpturerne har klaret de 25 års vejr og vind, og om der er behov for restaurering, så de kan klare de næste mange årtier.

Følg processen
Har man lyst til at følge processen, åbner Kunstmuseet den 3. januar en lille udstilling om arbejdet med at genetablere skulpturparken. Her kan man se en projektion om Tørskind Grusgrav og læse og høre mere om arbejdet.
Torsdag den 19. januar fortæller kunsthistoriker Trine Grøne fra VejleMuseerne og leder af Konserveringscentret, Lise Ræder Knudsen, om det kunstfaglige baggrundsarbejde for projektet, om selve skulpturparken og om de to kunstneres intentioner med den. Arrangementet foregår på Kunstmuseet.

Landskabsskulptur i særklasse
Robert Jacobsen og Jean Clareboudts Landskabsskulptur i Tørskind Grusgrav blev officielt indviet af Hendes Majestæt Dronning Margrethe i 1991 og betragtes som en af de mest markante landsskabsskulpturer i verden. Skulpturparken er anlagt i den oprindelige grusgravs kratere og vejanlæg og giver udsigt til den storslåede Vejle Ådal. I Danmark findes flere eksempler på landart, men ingen andre med så store forandringer af et industrielt område eller med så markante og monumentale skulpturer, som Jean Clareboudts og Robert Jacobsens i Tørskind Grusgrav.
Internationalt måler Tørskind Grusgrav i sin omdannelse af et industrielt område (grusgrav) til skulpturpark sig med waste-land-projektet Turnaround/Surround i Danehy Park i Massachusetts i USA, udført i 1989 af den amerikanske kunstner Mierle Laderman Ukeles. Landart er stadig aktuel hos samtidskunstnere, som på forskellig vis inddrager naturområder som materiale og del af deres kunstneriske udtryk.

Sol, mennesker og natur
De to internationalt anerkendte kunstneres indsats betyder, at Tørskind Grusgrav i dag er en skulpturpark af international klasse med et originalt og universelt kunstnerisk koncept. Idémanden Jean Clareboudt var meget bevidst om og inspireret af områdets oldtid og vikingernes formsprog.
Nationalt og internationalt står landskabsskulpturen Tørskind Grusgrav stærkt kunstfagligt, fordi skulpturen visuelt som helhed er meget stramt komponeret over et stærkt og universelt koncept: Solens bevægelse over himlen, i samspil med menneskets kultur og naturens processer.

Jacobsen og Clareboudt
Både Robert Jacobsen (1912-1993) og Jean Clareboudt (1944-1997) er begge gået over i historien som internationalt anerkendte kunstnere af højt niveau. Deres kunstneriske kvalitet er for længst demonstreret på museer og i offentlige udsmykninger og parkanlæg verden rundt.
Der er næsten en generation i aldersforskel mellem de to kunstnere. Som ganske ung traf Jean Clareboudt Robert Jacobsen i Paris, omkring 1960. Deres sympati for hinanden blev til et livslangt venskab, trods meget forskellige kunstneriske karrierer: Jean Clareboudt som landskabskunstner over hele verden, fra Japan til USA, og Robert Jacobsen som moden kunstner, der var still going strong, men også på vej fra Paris til Tågelund i Egtved.
At lige netop Robert Jacobsen bosatte sig ved Egtved gav Ib Grunnet, fhv. beskæftigelseskonsulent i daværende Egtved Kommune, idéen til at omdanne Tørskind Grusgrav til en skulpturpark. Han og Egtveds daværende borgmester Jørgen Petersen præsenterede ideen for Robert Jacobsen, som var sidst i 70erne på det tidspunkt. Da Robert Jacobsen ikke tidligere havde erfaring med store land-art projekter, foreslog han sin ven og kollega Jean Clareboudt som projektleder. Sammen skabte de en skulpturpark med ni delskulpturer: fem af Jean Clareboudt og fire af Robert Jacobsen. Skulpturparken Tørskind Grusgrav blev indviet sommeren 1991.

Tørskind Grusgrav



L.A. RING. MELLEM LYS OG MØRKE
Ordrupgaard
16. december 2016 - 26. februar 2017

Sjællandske landskaber, melankolske stemninger og det barske liv på landet - sådan kender vi den danske realist og symbolist L.A. Ring. Men med udstillingen L.A. Ring. Mellem lys og mørke viser Ordrupgaard en ny side af Ring og fremhæver samtidig Rings hustru, Sigrid Kählers kunstneriske arbejde. Udstillingen lægger sig dermed i forlængelse af museets række af udstillinger om kunstnerægtepar og kunstnerhjem fra tiden omkring forrige århundredeskifte.

Et vendepunkt
Ægteskabet i 1896 med den purunge Sigrid Kähler (1874-1923) markerer et nyt og lykkeligere livsafsnit for den da 42-årige Ring - og en ny fase i hans kunst. I de følgende år præges hans værker af en varme, intimitet og optimisme, der ikke findes i kunstnerens tidligere værker. Rings motiver kredser om Sigrid, hjemlige interiører og parrets tre børn. Også hans landskaber bliver oplyst af en ny klarhed, og efterår og vinter udskiftes med forår og sommer. Udstillingen præsenterer værker af Ring fra omkring 1896 og frem og viser, hvordan Sigrid Kähler og parrets fælles hjem og kreative samspil påvirker Rings værk.

Et kunstnerpar
Sigrid Kähler var selv kunstner. Hun og L.A. Ring mødte hinanden i miljøet omkring hendes fars, keramikeren Herman A. Kählers værksted, hvor Sigrid arbejdede som "malerdame" med at dekorere keramik. Man kender ikke meget til Sigrid Kählers værker, da "malerdamernes" arbejde var anonymt, og der findes derfor kun få eksempler på hendes arbejde. Selvom Sigrid elskede at tegne og male betød ægteskabet med Ring også, at hun, ligesom så mange andre af tidens kunstner-hustruer, måtte lægge penslerne på hylden. Alligevel blomstrede parrets kunstneriske samspil, og det formede deres fælles hjem og liv.

Kählers værksted
L.A. Ring blev introduceret for Herman A. Kählers værksted i 1885. Herefter tilbragte Ring ofte tid på værkstedet, hvor han udfoldede sig kunstnerisk med skulpturelle eksperimenter i ler. Lertøjets forenklede, dekorative former satte sine spor i Rings maleri, særligt i 1890erne. Udstillingen viser et udvalg af Rings keramiske værker og andre eksempler på Kählers kunstnerisk prægede keramik fra samme periode.

Kunstnerhjemmet
Selvom Rings lykkelige ægteskab dæmpede hans rastløshed, forlod en grundlæggende uro, rodløshed og melankoli ham aldrig helt. Det fik indflydelse på familiens liv, og de boede i alt fire forskellige steder på Sjælland. Bortset fra Skt. Jørgensbjerg i Roskilde, hvor familien slog sig ned i 1914, boede de i mindre landsbysamfund, der mindede Ring om hans barndomsby. I Roskilde flyttede familien ind i en kunstnerbolig, som de indrettede i tråd med tidens stil. Udstillingen præsenterer Rings skildringer af de skiftende hjem, hjemlige interiører med familien og landsbybefolkningen og fremstillinger af hjemmets nære naturomgivelser.

Ordrupgaard



Statens Museum for Kunst sikrer sig vigtigt værk
Statens Museum for Kunst har modtaget en enestående gave: et maleri af en af de mest betydningsfulde tyske landskabsmalere Caspar David Friedrich. Erhvervelsen er intet mindre end fantastisk, mener SMK-direktør Mikkel Bogh, og kom museet i hænde ved lidt af et tilfælde.

SMK's samling bliver nu et vigtigt værk rigere. Takket være en helt ekstraordinær støtte fra Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal er det lykkes museet at erhverve maleriet Efter stormen fra 1817 af tyske Caspar David Friedrich.

"Vi har længe drømt om at kunne føje Caspar David Friedrich til SMK's samling, og særligt dette maleri har vi været interesserede i. Friedrich, hvis landskabssyn fik kolossal indflydelse på nordisk kunst i 1800-tallet, handles kun yderst sjældent. Derfor er det intet mindre end en enestående tilføjelse til vores samling af europæisk kunst, og jeg er meget glad for, at vi nu kan dele maleriet med vores gæster", siger Mikkel Bogh.

I "Efter stormen" er et skib slået ud af kurs, og et klippeskær har slået det til vrag. Men måske er klipperne også skibets redning, da det nu ligger på fast grund. Skibe på havet var et gennemgående tema i Caspar David Friedrichs kunst, ofte som symbol på livets rejse. I dette tilfælde er det måske troens faste klippe, der har reddet skibet.

"Efter stormen" er fra Friedrichs modne periode, hvor flere af hans hovedværker blev til. Med sit motiv foregriber det mesterværket "Ishavet" fra 1824. På bagsiden af den gamle 1800-talsramme sidder et laksegl, der er meget vigtigt for billedets tidligere historie. Det stammer fra en Dresden-familie ved navn Bongardt, som formodentlig allerede i Friedrichs levetid erhvervede maleriet, og det forblev i den samme families eje indtil 1956. Maleriet skiftede med andre ord ikke ejer i nazitiden. Den seneste ejer købte det i slutningen af 1980'erne, og det blev præsenteret for offentligheden gennem Galerie Arnoldi-Livie i München i 1987.

Dengang kontaktede SMKs daværende direktør Villads Villadsen galleriet for at høre om prisen, men på det tidspunkt var det uden for museets økonomiske rækkevidde. Det blev ikke solgt og blev i stedet deponeret på Neue Pinakothek i München, hvor det hang i 25 år. Det lykkedes dog at låne maleriet til SMK's udstilling Caspar David Friedrich og Danmark i 1991. Det er lidt af et tilfælde, at Friedrich-maleriet nu kommer til SMK forklarer overinspektør og seniorforsker på SMK Kasper Monrad.

"Sjovt nok var det en lige lovlig kreativ henvendelse, der satte gang i den aktuelle proces. Tilbage i 2012 kontaktede en dansk kunsthandler museet og tilbød at sælge netop dette maleri. Prisen var lidt svævende, men ret så høj, og det var uklart, om kunsthandleren havde billedet på hånden eller blot var mellemmand. Efter nogen tid meddelte han imidlertid, at maleriet var solgt til et amerikansk kunstmuseum. Da jeg nogle få uger senere genså maleriet på sin vante plads på Neue Pinakothek, blev jeg derfor ret overrasket og kontaktede derfor ejerne - der aldrig havde hørt om den danske kunsthandler. Maleriet var ikke til salg på det tidspunkt, men vi fik os en god snak, og ejerne lovede at tænke på SMK, hvis de skulle beslutte at sælge. Det skete så for nogle måneder siden," fortæller Kasper Monrad.

Friedrichs malerier er uhyre efterspurgte, og efterhånden er der meget få tilbage i privat eje. I løbet af de seneste 25 år er kun fem malerier blevet solgt på auktioner. Fire af de fem malerier er endt på nogle af verdens førende museer: J. Paul Getty Museum i Los Angeles, Louvre i Paris, Metropolitan Museum of Art i New York og National Gallery of Art i Washington.

Om Caspar David Friedrich
Caspar David Friedrich (1774-1840) voksede op i Greifswald nær Østersøen, og han kom hele sit liv på den nærliggende ø Rügen. Her iagttog han igen og igen himlen og havet i al slags vejr, og kystmotiver og mariner udgør en meget væsentlig del af hans malerier og tegninger. Det er sandsynligvis ved Rügens kyst, han har gjort forstudier til Efter stormen. Den dramatiske og nuancerede skildring af uvejrshimlen vidner om, at Friedrich ligesom mange andre malere over hele Europa var stærkt optaget af at udforske skyformationerne og det skiftende lys. Med stor omhu har han skildret detaljer som mågerne, de flagrende reb, den delvist flækkede mast og regnen ude over havet.

Friedrichs kunst var kendt og beundret i Danmark i samtiden, og efter studieårene i København 1794-98 bevarede han en vis forbindelse til guldalderens danske kunstscene. Han boede i Dresden, men ikke mindst takket være hans venskab med den norske landskabsmaler J.C. Dahl kom flere danske kunstnere i kontakt med ham. Især det indgående naturstudium forbandt Friedrich med den danske kunst. Flere unge danske malere søgte inspiration hos ham, fordi de ønskede et mere stemningsskabende og romantisk udtryk, end de fandt hos deres lærer Eckersberg.

Efter stormen er netop ophængt på SMK (sal 217 E) side om side med malerier af J.C. Dahl og andre af romantikkens landskabsmalere.

SMK