Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Palazzo Reale
Caravaggio - Dentro Caravaggio (Inside Caravaggio)
29. sep. 2017 - 28. jan. 2018

Statens Museum for Kunst
Nairy Baghramian - SÅ LÆNGE DET VARER
7. dec. 2017 - 2. apr. 2018

National Portrait Gallery
Paul Cézanne - Cézanne Portraits
26. okt. 2017 - 11. feb. 2018

Henie Onstad Kunstsenter
Marina Abramovic - The Cleaner
24. nov. 2017 - 11. mar. 2018

Centre Pompidou
André Derain - 1904-1914. LA DÉCENNIE RADICALE
4. okt. 2017 - 29. jan. 2018

Tate Modern
Amedeo Modigliani - Retrospective
23. nov. 2017 - 2. apr. 2018

Kunstmuseum Basel
Marc Chagall - DIE JAHRE DES DURCHBRUCHS 1911-1919
16. sep. 2017 - 21. jan. 2018

Kunsthistorisches Museum Wien
Peter Paul Rubens - The Power of Transformation
17. okt. 2017 - 21. jan. 2018

Moderna Museet
Öyvind Fahlström - Manipulate the World - Connecting Öyvind Fahlström
21. okt. 2017 - 21. jan. 2018

Tate Modern
Emilia & Ilya Kabakov - NOT EVERYONE WILL BE TAKEN INTO THE FUTURE
18. okt. 2017 - 28. jan. 2018

Whitechapel Gallery
Thomas Ruff - Photographs 1979 - 2017
27. sep. 2017 - 21. jan. 2018

Grand Palais
Paul Gauguin - L´alchimiste
11. okt. 2017 - 22. jan. 2018

Legion of Honor
Gustav Klimt, Auguste Rodin - An Artistic Encounter
14. okt. 2017 - 28. jan. 2018

SFMOMA | San Francisco Museum of Modern Art
Robert Rauschenberg - Erasing the Rules
18. nov. 2017 - 25. mar. 2018

The Metropolitan Museum of Art
Edvard Munch - Between the Clock and the Bed
15. nov. 2017 - 4. feb. 2018

The Metropolitan Museum of Art
Michelangelo Buonarroti - Divine Draftsman and Designer
13. nov. 2017 - 12. feb. 2018

National Gallery of Art, Washington
Gruppeudstilling - Vermeer and the Masters of Genre Painting: Inspiration and Rivalry
22. okt. 2017 - 21. jan. 2018

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Christiansen i høj sø
19. januar - 22. april 2018

TV-kunst, kommunistmusik og valsende melodier. Ny udstilling på Museet for Samtidskunst sætter fokus på overset periode i kunstneren og komponisten Henning Christiansens arbejde.

Udstillingen Christiansen i høj sø udfolder komponisten Henning Christiansens oversete kunstneriske arbejde fra 1970erne og sætter fokus på et årti med nyromantik og håb for en bedre fremtid. For Christiansen var den smukke musik tæt knyttet sammen med en bidende politisk bevidsthed og moralsk stillingtagen til verden. "Kunsten skal være sådan at folket tror på sig selv", skrev Christiansen i sin notesbog. Musikken skulle bidrage til både den indre og ydre revolution - til at omforme verden efter kommunistisk forbillede.

I 1970erne begyndte Henning Christiansen at skabe musik, der var helt anderledes fortællende, smuk og let at nynne med på, end alt det han ellers var kendt for i 1960erne. Samtidig vendte han København og kunstscenen ryggen og flyttede til en gård på Møn med sin hustru Ursula Reuter Christiansen. Her komponerede han ræve-røde kommunistiske sange, filmmusik og værker til TV.

Men historien om årtiet med den nyromantiske musik stoppede tragisk og brat, da det ambitiøse TV-værk, operaen Den otteøjede skorpion, fik en meget hård modtagelse. Værket blev vist i bedste sendetid og skulle samle nationen omkring Hans Scherfigs opbyggelige historie. I stedet blev værket mødt med hård kritik, og Christiansen blev genstand for en offentlig skandale om brug af licensmidler. Ønsket om en bred folkelighed brast på forsiden af landets aviser. Tilbage står et årtis værker med boblende glæde og oprigtigt håb for menneskeligt fællesskab og kunstens samlende kraft. Christiansens ønske om at tro på det gode, på sammenhold og medmenneskelighed virker ikke mindre tiltrængt eller visionært i dag.

Du kan læse mere om udstillingen her



GULD OG GRØNNE SKOVE. ORDRUPGAARD 100 ÅR
Danske mesterværker på Holstebro Kunstmuseum.

Den 20. januar 2018 åbner Holstebro Kunstmuseum udstillingen "Guld og grønne skove. Ordrupgaard 100 år". Udstillingen viser et forment udvalg af Ordrupgaards danske mesterværker.

Værker af C.W. Eckersberg, L.A. Ring, Theodor Philipsen og Peter Hansen er blot nogle af de mange skatte, der fra den 20. januar kan tages i øjesyn på Holstebro Kunstmuseum. Med på udstillingen er også hele ni værker af Vilhelm Hammershøi - blandt dem ét af den senere tids mest omtalte danske kunstværker, nemlig Ordrupgaards nyerhvervelse Hvide døre. Strandgade 30 (1899).

I 1918 åbnede forsikringsdirektøren Wilhelm Hansen og hans hustru Henny deres hjem Ordrupgaard for kunstelskende medborgere, der kunne tage ægteparrets fornemme samling af franske impressionister og danske malere fra guldalderen til det moderne gennembrud i øjesyn.

2018 markerer således 100-året for åbningen af Ordrupgaard. Men en nært forestående udbygning betyder, at Ordrupgaard ikke kan markere jubilæet med en udstilling i eget hus. I stedet fejres jubilæet med en slags omvendt fødselsdagsfest, hvor museets danske samling kommer ud til gæsten. Og festen starter i Holstebro.

Wilhelm Hansen var forsikringsuddannet. Og optaget af internationale forhold og en moderne tilgang til fremtiden. I 1892 begyndte han og Henny at samle kunst. I første omgang danske kunstnere som vennen Peter Hansen samt bl.a. L.A. Ring og Vilhelm Hammershøi - dristige køb af kunstnere, der ikke var etablerede i samtiden.

Under 1. verdenskrig voksede samlingen med enestående værker af franske impressionister, som Wilhelm Hansen var i stand til at købe, både fordi økonomien blomstrede i det neutrale Danmark, og fordi store privatsamlinger på grund af krigen blev sat til salg i blandt andet Frankrig.

Wilhelm Hansen døde i 1936 og efter Hennys død i 1951, overgik Ordrupgaard til Staten. I 1956 åbnede Ordrupgaard som museum ? et museum der i dag - helt i stifterfamiliens ånd - er en levende institution med mange strenge at spille på: en stor samling dansk og international kunst, spændende arkitektur og en kunstpark med værker af samtidskunstens verdensstjerner.

Det er første gang Ordrupgaards danske samling vises udenfor København. På den måde giver "Guld og grønne skove. Ordrupgaard 100 år" publikum i Nordvestjylland en enestående mulighed for at opleve værker fra populære perioder i dansk kunsthistorie og fra én af Danmarks fineste kunstsamlinger - værker der ellers ikke er tilgængelige på vores egn. Og for at opleve historien om en familie af livsnydere og fremsynede samlere, der byggede en villa i skoven til sig selv og deres kunst - og bagefter inviterede offentligheden inden for på besøg.

"Vi håber rigtigt mange danskere får glæde af samlingen - udtaler Ordrupgaards direktør Anne-Birgitte Fonsmark. Turnéen er en unik mulighed for at dele én af Danmarks fineste kunstsamlinger med resten af landet, og vi glæder os meget til mødet mellem vores kunstværker og gæsterne landet rundt".

"Ordrupgaard 100 år" er tilrettelagt i nært samarbejde med Ordrupgaard. Efterfølgende skal udstillingen vises på Ribe Kunstmuseum, Sorø Kunstmuseum og Skovgaardmuseet i Viborg.

Holstebro Kunstmuseum



Kunst med jordforbindelse
Visionær udstilling om malerkunst og klima åbner på Faaborg Museum
14. januar - 21. maj 2018

Udstillingen Jordforbindelser viser, hvordan landskabet har ændret sig de seneste 200 år. Vi lever i en tid, hvor klimaet forandrer sig, og mennesket sætter spor overalt. Udviklingen tog fart i 1800-tallet. Dengang fik vi ny viden om landskabets historie og de ressourcer, det gemte. Landskabsmaleriet blev til og sammen med videnskaben formede kunsten vores måde at se naturen på. På udstillingen hjælper kunsten os med at forstå naturen på ny og anerkende vores egne medskabende kræfter.

Udstillingen byder på en perlerække af landskabsmalerier af C.W. Eckersberg, Johan Th. Lundbye, Vilhelm Hammershøi og Fynboerne fra 1800-tallet og ind i starten af 1900-tallet, alle indlånt fra danske museer og private samlere. Disse kunstnere fortolkede landskabernes store forandringer i tæt dialog med naturvidenskaben, og sammen med naturvidenskabelige genstande knyttet til geografi, geologi og landbrugsudvikling fortæller malerierne historien om menneskets aftryk i landskabet. Kunsten i dag tilfører nye perspektiver på landskabsmaleriet, idet to samtidskunstnere, Camilla Berner og Rune Bosse, er blevet inviteret til at skabe værker til udstillingen.

Faaborg Museum



Danmark i ambitiøs kultursatsning med Tyskland
De kulturelle bånd mellem Danmark og Tyskland på kulturområdet bliver fra 2018 til 2020 markant styrket. En intensiv treårig periode med kulturudveksling sættes nu i gang.

Det konkrete mål for Danmarks indsats for kulturudveksling med Tyskland i 2018-2020 er at styrke og opprioritere kulturudvekslingen mellem de to lande med henblik på at etablere nye og langsigtede samarbejdsrelationer. Formålet med kultursamarbejdet er også at sikre større synlighed i befolkningerne om hinanden i de to lande og om værdifællesskab- og forskelle.

Indsatsen er opdelt i to dele:
1. 2018: Fokus på det europæiske perspektiv i dansk-tyske kulturelle forbindelser. Det sker i forbindelser med en række dansk-tyske samarbejdsprojekter, der bidrager til bl.a. markeringen af det Europæiske Kulturarvsår.
2. 2018-2020: Danmark vil skabe større kunstnerisk fodfæste i de tyske delstater og optimere allerede etablerede kunstneriske platforme. Samtidig skal dansk kulturturisme intensiveres i forhold til det tyske marked, og dansk kulturturisme skal markedsføres i Tyskland.



OVER 1,5 MILLION HAVDE EN ARoS-OPLEVELSE I 2017
Besøgstallene for 2017 er gjort op, og det har været et ekstraordinært år for ARoS. I alt besøgte 980.909 museet, mens ARoS Triennial The Garden - End of Times, Beginning of Times havde ca. 563.500 besøgende i byrummet og langs kysten syd for Aarhus. Det betyder, at over halvanden million mennesker i løbet af 2017 har haft en ARoS-oplevelse.

Over 23 procent af de besøgende kom i 2017 fra udlandet. De fleste af disse lå i løbet af sommerperioden, hvor udlændinge i perioden juni-september udgjorde omkring 42 procent af det samlede antal besøgende. Derudover har ARoS i 2017 fået stor mediedækning i både ind- og udland med en annonceværdi på over 208.000.000 kroner ligeligt fordelt mellem ind- og udenlandske medier.

UDSTILLINGSPROGRAM 2018



LEGO House på BBC-verdensliste over bedste bygninger 2017
Gennem årene er moderne arkitektur fra tid til anden blevet affærdiget med at bygningen "ligner LEGO klodser". Den påstand er fremover ikke en fornærmelse. Tværtimod. LEGO House i Billund er igen røget til tops på anerkendt liste for arkitektoniske mesterværker.

BBCs Best buildings of 2017 fremhæver blandt andet Yves Saint Laurent museet i Marrakech, Louvre i Abu Dhabi og Zaha Hadids Napoli-Afragola station i Napoli.

LEGO House er på listen med blandt andet følgende begrundelse:

"En dristig, udtryksfuld bygning (...) der giver perfekt mening for et farvestrålende LEGO besøgscenter, som kan bestiges og udforskes på en kunstnerisk, vidende og legende måde".

LEGO House er et unikt oplevelseshus, der er placeret midt i Billund - klodsens hjemsted. Her kan LEGO fans i alle møde 25 millioner LEGO klodser og masser af legemuligheder. Både børn og voksne får en række nye LEGO oplevelser og muligheden for at slippe sin kreativitet løs.

Hjertet i det 12.000 m2 LEGO House er oplevelseszonerne, som består af fire farvede legeområder, et spektakulært Masterpiece Gallery, hvor fans udstiller deres imponerende kreationer og en History Collection, hvor gæsterne oplever virksomhedens og LEGO varemærkets udvikling gennem tiden.

Se BBC-verdensliste her



Ny udstilling i x-rummet: SÅ LÆNGE DET VARER
Fra 7. december 2017 viser x-rummet på SMK udstillingen SÅ LÆNGE DET VARER af den internationalt anerkendte kunstner Nairy Baghramian. Med en installation skabt specielt til x-rummet, reflekterer Baghramian over den institutionelle ramme som et eksperimentelt rum, der stilles til rådighed for samtidskunsten.

I sin mangefacetterede skulptur implementerer Nairy Baghramian en arkitektonisk reminiscens fra det vigtige udstillingssted The Renaissance Society i Chicago og refererer dermed til den amerikanske institutions historie og betydning. Skulpturen til SMK er baseret på loftsgitteret i The Renaissance Society, og med overflytningen til x-rummet sætter hun fokus på den gensidige afhængighed mellem den kunstneriske skabelse og den institutionelle repræsentation.

Den oprindelige loftskonstruktion i stål fungerede som et strukturelt arkitektonisk element, der bar lamper med mere. Gennem årtier blev den bearbejdet af kunstnere og inddraget i deres udstillinger. I dag er konstruktionen taget ned, men Baghramian har sikret sig et stykke af det originale gitter og brugt det til at støbe sin skulptur fra. Gitteret fungerer som grundform for Baghramians skulpturelle indgreb i x-rummet, men i hendes version er den oprindelige solide og vægtbærende struktur transformeret til lette, semi-transparente former understøttet af tynde polerede metalstænger.

Gitterværket i stål kan ses som en støttekonstruktion for The Renaissance Society og er blevet et ikon for institutionen, som har været en generel inspiration for kunstinstitutioner, der samarbejder med samtidskunstnere. Baghramians skulptur bugter sig gennem x-rummet og peger på det eksperimentelle potentiale, som rum som dette understøtter. Baghramian er generelt interesseret i "støtter" - i det, som holder noget oppe; det, som noget står på; det som understøtter og afstiver funktioner i vores kroppe, i vores rum og i vores tilværelse som sådan.

Som det ofte er tilfældet med Baghramians installationer, bruger hun fotos til at tilføje et ekstra betydningsniveau. På denne udstilling viser hun selvportrættet Smart Water, som er en reference til den offentlige skulptur Uden titel fra 1991 af den amerikanske konceptkunstner Michael Asher, der er opstillet ved University of California, San Diego. Fotoet viser Baghramian, der drikker af Ashers skulptur, der er udformet som den type drikkefontæne, som findes overalt i officielle amerikanske bygninger - men Ashers er lavet i sten og til et udendørs rum.

Udstillingens titel SÅ LÆNGE DET VARER er en oversættelse af tekst-værket AS LONG AS IT LASTS af kunstneren Lawrence Weiner, som i 1994 malede en version af værket på væggen i The Renaissance Society.

Om Nairy Baghramian
Den tyske kunstner Nairy Baghramian (født i 1971 i Isfahan, Iran) bor og arbejder i Berlin, Tyskland. Udstillingen i x-rummet er hendes første soloudstilling i Skandinavien.

SMK



Cool, Calm and Collected
Fra lørdag den 25. november præsenterer ARoS dansk samtidskunst i udstillingen Cool, Calm and Collected. De 80 værker, der udgør udstillingen, er skabt af 47 kunstnere eller kunstnergrupper, som er optaget af form og æstetik og af aktuelle problemstillinger i samfundet. Cool, Calm and Collected inkluderer blandt andet en performanceinstallation af Christian Falsnaes, skulpturen He (gold) af Elmgreen & Dragset samt flagserien Native, Exotic, Normal / State of Emergency af Hesselholdt & Mejlvang.

Udstillingen præsenterer de seneste års mest dominerende tendenser inden for dansk samtidskunst og giver et indblik i de emner og udtryksformer, der driver de danske kunstnere i dag. Det handler ikke kun om æstetik, men også om det indhold, der bobler lige under overfalden, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

I sin helhed er udstillingen et udtryk for den formorienterede og æstetiserende tendens, som mange danske kunstnere har været optaget af de seneste 15 år. Samtidig viser udstillingen, hvor forskelligt kunstnerne arbejder i deres valg af materialer, medier og tematikker.

Indholdsmæssigt omhandler værkerne vidt forskellige emner - fra det okkulte, posthumane, samfundsdebatterende og videnskabelige til det psykologiske med inspiration hentet fra andre dele af verden og fra tidligere kunstretninger som minimalisme, surrealisme og konceptkunst, siger museumsinspektør og kurator for udstillingen, Maria Kappel Blegvad, ARoS.

ARoS



Præsentationen af samlingen på Louisiana
7 x RUM x TID
Louisiana 9.11.2017 - 15.4.2018

Udstillingen er en præsentation af samlingen, udvalgt og nytænkt af museets direktør Poul Erik Tøjner. Et gensyn med favoritter og klassikere (som f.eks. Richter, Rothko, Warhol og Bourgeois) men også et møde med nye erhvervelser - fra en markant skulptur af Lichtenstein til en sælsom kinesisk købmandsbutik. Alt sat sammen på tværs af tid, medie og størrelse til en overvældende, sanselig og levende helhed, der peger frem mod 2018, hvor Louisiana fylder 60 år. "Og skal man fejre et museums 60 års fødselsdag," siger Poul Erik Tøjner, "må det ske med samlingen i centrum. For det er jo i enhver forstand den, der forbliver som årene går."

Læs mere



Første udstilling med George Condo i Skandinavien
George Condo - The Way I Think
Louisiana 9.11.2017 - 4.2.2018

I serien Louisiana On Paper præsenteres ikke mindre end 150 arbejder af denne i hjemlandet højt berømmede, sære, skæve og morsomme kunstner. George Condo, der begyndte karrieren på Andy Warhols "fabrik", mikser og twister på original vis elementer fra kunstens klassiske mestre med input fra amerikansk pop- og tegneseriekultur. Hans kunst er blevet beskrevet som "et møde mellem Picasso og Snurre Snup".

Læs mere



Bacon, Freud, and the London painters
ARoS
14. oktober 2017 - 4. februar 2018

Med udstillingen Bacon, Freud, and the London Painters indleder ARoS et samarbejde med Tate, London, som stiller en række kunstneriske mesterværker til ARoS´ rådighed. Udstillingen tager afsæt i årtierne efter 2. verdenskrig, hvor den engelske kunstscene domineredes af malere, som fandt deres inspiration i menneskekroppen - herunder blandt andre de legendariske kunstnere Francis Bacon og Lucian Freud. Tilsammen går disse britiske efterkrigstidskunstnere under betegnelsen "The School of London".

I billeder, som motivisk skildrer deres venner, kærester, familie og nære omgivelser, beskæftigede "The School of London" sig med emner, som de følte påtrængende og dybt personlige. Opfattelsen af, at angst og håbløshed er grundvilkåret for menneskets eksistens, løber som en understrøm i kunstneres billeder, og deres værker reflekterer det eksistentialistiske livssyn, som hastigt spredte sig gennem Europa i kølvandet på Anden Verdenskrigs død og ødelæggelse. Kunstnerne i "The School of London" redefinerede det klassiske kropsideal ved at fremstille mennesket skrøbeligt og desperat som et direkte modsvar på nazismens kropsdyrkelse af den sunde, stærke krop.

Særudstillingen Bacon, Freud, and the London Painters præsenterer i alt 90 værker af kunstnerne fra "The School of London" - kun enkelte af disse har tidligere været vist i Danmark.
Den samlede liste af deltagende kunstnere er: Francis Bacon, Lucian Freud, Michael Andrews, Frank Auerbach, David Bomberg, William Coldstream, R.B. Kitaj, Leon Kossoff, Paula Rego og Euan Uglow.

Læs mere



Ordrupgaard hitter i Paris
Ordrupgaard er i øjeblikket på manges læber i Paris! Den 15. september åbnede en stor udstilling om Ordrupgaards imponerende samling af fransk kunst på det berømte kunstmuseum Musée Jacquemart-André i den franske hovedstad. Udstillingen Hansens Hemmelige Have. Ordrupgaards samling har fået stor opmærksomhed i den franske presse, hvor avisen Le Monde blandt andet sidestiller Ordrupgaards stiftere, Wilhelm og Henny Hansen, med nogle af verdens største og mest legendariske kunstsamlere.

Det er ikke hver dag, at en fornem samling af fransk kunst besøger sit moderland for første gang siden sin oprindelse. Flere franske medier skriver, at udstillingen Hansens hemmelige have. Ordrupgaards samling er en helt enestående mulighed for at opleve en perlerække af værker af store kunstnere som Monet, Cézanne, Morisot, Renoir, Courbet m.fl. Værkerne er ukendte i Frankrig, fordi de, siden Wilhelm Hansen erhvervede dem for snart 100 år siden, har været en del af Ordrupgaards permanente samling i Danmark.

Kunstsamler i verdensklasse
En af Frankrigs førende kunstanmeldere, Philippe Dagen fra Le Monde, hylder Ordrupgaards stiftere og nævner Wilhelm og Henny Hansen i flæng med epokens største og mest legendariske kunstsamlere, fx de kendte russere Sergei Shchukin og Ivan Mozorov, deres amerikanske pendanter, søskendeflokken Gertrude, Michael og Leo Stein, samt søstrene Claribel og Etta Cone. Anmelderen fra Le Monde tildeler ligefrem Wilhelm Hansen rollen som forsvarer af den moderne kunst fra 1800-tallet i modsætning til sine franske samlerkollegaer, som: "på samme tid akkumulerede slotte, jordbesiddelser og 1700-tals kunst."

Udstillingen Hansens hemmelige have. Ordrupgaards samling kan opleves på kunstmuseet Musée Jacquemart-André i Paris frem til den 22. januar 2018.

Musée Jacquemart-André



ARoS Triennial nomineret til en Global Fine Art Award
ARoS Triennial The Garden - End of Times, Beginning of Times er nomineret til en Global Fine Art Award (GFAA) i kategorien Best Public Art / Exhibition or Installation. Nomineringen blev offentliggjort ved et arrangement i London her til morgen.

- Vi er meget stolte af at være blandt finalisterne. Nomineringen fortæller os noget om, at ARoS Triennial i høj grad har været med til at sætte ARoS på verdenskortet. Derudover er det en blåstempling af udstillingen og museets kunstneriske niveau generelt, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

I alt er 85 udstillinger nomineret i 13 forskellige kategorier. Vinderne bliver afsløret ved en prisoverrækkelse i New York i marts 2018. Over 2000 udstillinger var i spil til at blive én af de 85 nominerede finalister til en Global Fine Art Award 2017.

ARoS Triennial, der løb af stablen fra april til oktober 2017, blev besøgt af over 860.000 og har fået stor international mediedækning. Triennalen er blandt andet blevet omtalt i CNN Style, The Guardian, The Sunday Times, Vogue og tyske ZDF. Også kunstmagasiner som Frieze, The Art Newspaper og Monopol har dækket udstillingen.

Læs mere om Global Fine Art Award her



SMK viser udstillingen: Gillian Wearing - Family Stories
13. oktober - 7. januar 2018

Udstillingens værker har alle familien som omdrejningspunkt. Dette gælder også for det nye debatskabende værk En rigtig dansk familie, der involverer ca. 500 danske familier, et dommerpanel og en stor offentlig bronzeskulptur af en dansk familie.

Den engelske kunstner Gillian Wearing (f. 1963) har gennem hele sin karriere været optaget af mennesker og menneskelige relationer. I værkerne lader hun almindelige mennesker komme til orde - hun dokumenterer private fortællinger, undersøger familiekonstruktioner og udforsker grænserne mellem det private og det offentlige.

Læs mere



Louisiana præsenterer ti yngre samtidskunstnere
BEING THERE
10. oktober 2017 - 25. februar 2018

Et møde med ti yngre, internationale samtidskunstnere, der på hver deres måde og i vidt forskellige medier - video, installation, maleri og skulptur ? forholder sig til livet i en tid, hvor det fysiske og digitale smelter stadig tættere sammen.

Det digitale fylder stadig mere i vores tilværelse, og det betyder, at begreber som krop, maskine, liv, død, socialitet, isolation, natur og tid er under forandring og får ny betydning. Samtidig synes forestillingen om, at der findes en fysisk verden, som er virkelig, og en tilsvarende digital verden, som er uvirkelig, under hastig nedbrydning.

Being There præsenterer en række kunstnere, der er optaget af, hvordan disse forandringer påvirker os, hvordan vi lever med hinanden og med os selv, og hvordan vi navigerer mellem ruinerne af en gammel verden og byggestenene til en ny.

I udstillingens ni scenarier vikler det fysiske og det digitale sig ind og ud af hinanden. Der er ingen klar sondring mellem, hvor det ene holder op og hvor det andet begynder. Måske kan vores tilværelse lige nu bedst beskrives som dét at have en fod permanent i hver lejr - en tilstand af både nærvær og fravær, som udstillingens titel, BEING THERE, angiver.

BEING THERE



Første separate præsentation af Archipenkos værker i Danmark
Alexander Archipenko - A Modern Legacy
29. september 2017 - 21. januar 2018.
Øregaard Museum

Den ukrainsk-amerikanske kunstner Alexander Archipenko (1887-1964) er en af den moderne kunsts pionerer. Både i sin samtid og i dag anses han som kunsthistoriens mest indflydelsesrige kubistiske billedhugger. Omkring 1910 introducerer han en helt ny tilgang til skulpturmediet, udforsker et abstrakt formsprog og genopfinder den polykrome skulptur, som har været fortrængt i århundreder. Med sine innovative idéer redefinerer han den traditionelle forestilling om, hvordan skulptur kan formgives og får stor betydning for den moderne kunst i Europa og USA.

Udstillingen præsenterer et eksklusivt udvalg af omkring 50 værker fra perioden 1912 til 1963, der alle befinder sig i privateje i udlandet. Værkerne er nøje udvalgt, så man kan opleve de forskellige måder, Archipenko bearbejder den skulpturelle krop og forbinder skulptur og maleri. Hans skulpturer og bemalede relieffer vil blive vist sammen med relevante fotografier, tegninger og noter fra hans eget private arkiv.

Derudover er et afsnit i udstillingen viet til godt 16 værker af de to væsentligste kunstnere fra Skandinavien, der var elever på Archipenkos kunstskole i Berlin i begyndelsen af 1920erne: den danske maler Franciska Clausen (1899-1986) og den svenske maler Axel Olson (1899-1986). Dermed bliver Archipenkos betydning for udviklingen af den moderne kunst sat i et relevant, nordisk perspektiv.

Udstillingen, der er den første separate præsentation af Archipenkos værker i Danmark, tilrettelægges i samarbejde med Mjellby Konstmuseum i Halmstad samt The Archipenko Foundation i New York og International Arts & Artist, Washington D.C.

Øregaard Museum



Sorø Kunstmuseum viser Revolutionens Billeder
23. sept. 2017 - 14. jan. 2018

Russiske plakater og fotografier af Rodchenko

Udstillingen Revolutionens Billeder markerer hundredeåret for den russiske revolution. Revolutioner omvælter ikke alene samfundet og de politiske systemer. De ryster også blikket på verden. Den banebrydende russiske avantgardekunstner Aleksandr Rodchenko var en af de kunstnere, der i kølvandet på den russiske revolution så og gengav verden på en helt ny måde gennem sine fotografier, fotocollager og plakater. Med sine ekstreme forkortninger, diagonale blikretninger og overraskende vinkler revolutionerede han fotografiet og skabte en ny opfattelse af fotografiets æstetik og funktion i samfundet.

Gennem den senere jurist og politiker Hermod Lannung, kan vi få et dansk blik på revolutionen og dens billeder. Lannung opholdt sig i Rusland under revolutionen, hvorfra han skrev førstehåndsberetninger til danske dagblade og indsamlede revolutionsplakater. Han opbyggede desuden en samling af russisk maleri, som han efterfølgende donerede til Sorø Kunstmuseum.

Det er med Hermod Lannung som den russiske forbindelse, at museet viser udstillingen Revolutionens billeder, der dels viser en lang række af Aleksandr Rodchenkos epokegørende fotografier og dels viser Hermod Lannungs samling af revolutionsplakater.

Både kunstneren og samleren indså at fotografiet og plakaten blev den nye tids demokratiske medier - medier der var billige, reproducerbare og som kunne forene tekstligt og visuelt budskab.

Sorø Kunstmuseum



Museum Jorn viser Cindy Sherman
23. september - 10. december 2017

Museum Jorn præsenterer en retrospektiv udstilling med 65 fotografier af den amerikanske fotokunstner Cindy Sherman, udlånt af Sammlung Olbricht i Berlin.

Cindy Sherman er en af vor tids mest indflydelsesrige kunstnere, der med sine chokerende, selvudleverende og nyskabende portrætter har fået en afgørende betydning for fotografiets rolle i kunsthistorien, foruden at have forårsaget utallige diskussioner af vestens kvindefremstillinger i 1950erne og frem til i dag.

Sherman er kendt for sine tydeligt konstruerede opstillinger af karakterer i afvigende situationer, hvor hun udelukkende benytter sig selv som model. Hun har vakt megen opmærksomhed i hendes brug af kunstige remedier i sine fotografier, med scenarier der henter inspiration fra både pornoindustrien såvel som renæssancens portrætmalerier. I sit arbejde med forskellige identiteter, iklæder Sherman sig kostumer, masker og plastik-legemsdele som hun bruger i performative undersøgelser, alene, i selskab med sit kamera.

Hun har været præsenteret på blandt andre Laforet Museum, Tokyo i 1984, Tel Aviv Museum of Art i 1993, The Museum of Modern Art i New York i 1997, Jeu de Paume i Paris i 2006 og har desuden kurateret udstillinger på blandt andre Venedig Biennalen i 2013.

Museum Jorn



Ordrupgaards samling udstilles i Paris
I efteråret 2017 kan Ordrupgaards imponerende samling af fransk impressionisme opleves på nye breddegrader. I et ekstraordinært samarbejde mellem Ordrupgaard og det berømte franske museum Jaquemart-André er intet mindre end 44 af Ordrupgaards værker rejst til Paris for at blive til udstillingen Hansens Hemmelige have.

Til december 2017 lukker Ordrupgaard i en toårig periode mens museets nye tilbygning, Himmelhaven, opføres. Det betyder dog ikke at Ordrupgaards store samling af impressionistiske værker skal samle støv på magasin. I stedet rejser hele 44 værker fra samlingen til Paris, hvor de fra den 15. september skal udstilles på det smukke Musée Jaquemart-André. Udstillingen Hansens hemmelige have viser nogle af Ordrupgaards mest ikoniske værker i helt nye omgivelser, og inkluderer kunstnere som Cézanne, Matisse, Monet, Renoir og Morisot.

Tilbage i Frankrig efter 100 år
Den franske interesse for Ordrupgaards samling er stor, og udstillingen har allerede fået masser af opmærksomhed i de franske medier. Det skyldes blandt andet at flere af værkerne er forholdsvis ukendte i Frankrig, selv om det er der, de er malet. Den franske samling afspejler Ordrupgaards stifter Wilhelm Hansens store passion for impressionisme, som han hentede hjem fra Frankrig, og placerede i herskabshjemmet i Charlottenlund. Størstedelen af værkerne har ikke været i Frankrig siden Hansen købte dem for snart 100 år siden. Wilhelm Hansen opdagede den skelsættende impressionisme på sine forretningsrejser til Paris omkring århundredeskiftet. Sammen med sin kone Henny opførte han Ordrupgaard i 1918 - som sit private hjem og til at udstille sin store samling af fransk kunst for den danske offentlighed.

Museer og private hjem
Samarbejdet imellem Ordrupgaard og Musée Jaquemart-André er spændende på grund af de mange ligheder mellem de to museer. Ligesom Ordrupgaard, er Musée Jaquemart-André opført som både herskabshjem og centrum for en storslået privat kunstsamling. Det var bankmanden Edouard André der opførte det enorme palæ på Boulevard Hausmann i Paris i 1876. André og hans kone, Nélie Jacquemart, var barnløse, men var passionerede samlere af fransk og italiensk kunst. Efter deres død blev herskabshjemmet omdannet til museum, og alle værkerne overdraget til den franske stat i 1913. Lige som på Ordrupgaard får man på Musée Jaquemart-André både en udsøgt kunstoplevelse og oplevelsen af et historisk hjem. Det er i disse omgivelser at Ordrupgaards samling kan opleves fra 15. september 2017 til 22. januar 2018.

Musée Jacquemart-André



Rineke Dijkstra - Den enkelte og de mange
Louisiana
21. september - 30. december 2017

Rineke Dijkstra er kendt fra værker i Louisianas samling - fotografier og et videoværk - men udstillingen er det første overblik over hendes kunst i en skandinavisk sammenhæng. Hendes position som en af kunstverdenens største fotografer indrammes ydermere af det forhold, at hun til oktober modtager den fornemme Hasselblad Award i Göteborg. I den anledning viser Hasselblad Centret en udstilling.

Den hollandske kunstner Rineke Dijkstra (f. 1959) slog for alvor igennem internationalt for 20 år siden med fotoserien Strandportrætter. De portrætteredes udtryk er stærke og indtrængende, og de bliver hængende længe i beskuerens bevidsthed. Dijkstra fotograferer mennesker i deres naturlige omgivelser, men samtidig isolerer billedets komposition dem fra deres omgivelser. Ved at koncentrere sig om den portrætteredes position, blik og gestik, resulterer Dijkstras observationer i billeder, som både indeholder det poserende og det ligefremme. Også små detaljer, som normalt dårligt nok vil blive bemærket, bliver vigtige i fortolkningen af fotografiet, og får de portrætterede til at se ud som om de er løftet ud af virkeligheden. Dijkstra er altid på udkig efter det specifikke og individuelle hos hver enkelt; den måde den enkelte adskiller sig fra andre. Samtidig er hun også i stand til at give hver enkelt, som poserer for hende, en næsten universel betydning ? som gengiver noget i hver af os.

Poul Erik Tøjner skriver i sit essay i kataloget:
Der findes en stor og rig tradition i kunstens historie for at se på andre - en arv, som Dijkstra bekender sig til. Kunstnerens værker tilbyder os på samme tid et blik langt ind i de enkelte mennesker, de portrætterer, og - når billederne hænger ved siden af hinanden eller sammenstilles - en mulighed for social identifikation. Hendes værker aktiverer vores egne erfaringer fra at se på folk og blive set på. De baserer sig på to grundlæggende sandheder: at vi ikke er alene i verden, og at vi som mennesker på samme tid er ret ens og alligevel uendeligt forskellige. Deraf udstillingens undertitel - "Den enkelte og de mange".

Tilhørsforholdet og følelsen af forskel er det eksistentielle vilkår for Rineke Dijkstras kunst. Som i den virkelige verden støder vi på hinanden i hendes billeder. Med alt, hvad dette indebærer. I begge verdener kræver det opmærksomhed, hvis det ikke skal ende galt eller løbe helt ud i sandet. Opmærksomhed er en praktisk evne, men også en forudsætning for empati og forståelse mellem mennesker. Vi deler den kollektive skæbne at være individer.

Udstillingen er organiseret af Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, i samarbejde med De Pont museum, Tilburg

Louisiana Museum of Modern Art