Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Louisiana Museum of Modern Art
Tal R - Academy of Tal R
20. maj. 2017 - 10. sep. 2017

Danish Pavilion at the Venice Biennale
Kirstine Roepstorff - influenza. theatre of glowing darkness
13. maj. 2017 - 26. nov. 2017

documenta 14
Gruppeudstilling - documenta 14
10. jun. 2017 - 17. sep. 2017

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - ARoS Triennial - The Garden - The Present
3. jun. 2017 - 30. jul. 2017

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - ARoS Triennial - The Present og The Future
3. jun. 2017 - 30. jul. 2017

GL STRAND
Tove Jansson - Kunst, kærlighed & mumitrolde
10. jun. 2017 - 3. sep. 2017

Brandts
Vilhelm Lundstrøm - Vilhelm Lundstrøm og den gode smag
6. apr. 2017 - 27. aug. 2017

HEART Herning Museum of Contemporary Art
62 kunstnere, der alle går i dialog med Manzoni - Socle du Monde Biennale 2017 ... udfordrer jorden, månen, solen og stjernerne
22. apr. 2017 - 27. aug. 2017

Copenhagen Contemporary
Christian Marclay - The Clock
1. jun. 2017 - 3. sep. 2017

Sorø Kunstmuseum
Sophia Kalkau - Line of Circles
3. jun. 2017 - 27. aug. 2017

Louisiana Museum of Modern Art
Marina Abramovic - The Cleaner
17. jun. 2017 - 22. okt. 2017

Centre Pompidou
David Hockney - Une Retrospective
21. jun. 2017 - 23. okt. 2017

Museo Thyssen-Bornemisza
Sonia Delaunay - Arte, diseno y moda
4. jul. 2017 - 15. okt. 2017

Museum Frieder Burda
Rodney Graham - Lightboxes
8. jul. 2017 - 26. nov. 2017

Musée d´Orsay
Paul Cézanne - Portraits by Cézanne
13. jun. 2017 - 24. sep. 2017

MAMbo Museo d´Arte Moderna di Bologna & Museo per la Memoria di Ustica
Christian Boltanski - Anime. Di luogo in luogo
26. jun. 2017 - 12. nov. 2017

Ashmolean Museum
Rafael - The Drawings
1. jun. 2017 - 3. sep. 2017

Guggenheim Bilbao
Bill Viola - A Retrospective
30. jun. 2017 - 9. nov. 2017

Museum Boijmans van Breuningen
Richard Serra - Drawings 2015-2017
24. jun. 2017 - 24. sep. 2017

Serpentine Gallery
designed by Francis Kéré - Serpentine Pavilion 2017
23. jun. 2017 - 8. okt. 2017

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Ordrupgaard har erhvervet Hammershøi-maleri
Hammershøis maleri "Hvide døre" er nu vendt tilbage til Danmark

Vilhelm Hammershøi er kendt og elsket for sine stemningsmættede interiørmalerier og anses for at være en af Danmarks største kunstnere. Hammershøi malede i 1899 maleriet Hvide Døre, som siden dets oprindelse har været en del af en privat kunstsamling i USA. Værket var for første gang under hammeren den 6. juni 2017, og takket være generøse donationer fra tre store fonde er det lykkedes Ordrupgaard at erhverve værket og dermed bringe det tilbage til Danmark.

Med et hammerslag på 1.2 millioner pund vendte et vigtigt Hammershøi-maleri i går tilbage til Danmark. Maleriet var en del af Sothebys auktion af europæiske malerier fra 1800-tallet, der fandt sted den 6. juni 2017 i London. Takket være generøse donationer fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden og Ny Carlsbergfondet lykkedes det Ordrupgaard at erhverve maleriet, som for fremtiden vil være en del af museets betydningsfulde samling af dansk kunst.

Ordrupgaard og Hammershøi
Ordrupgaards grundlægger, forsikringsdirektør Wilhelm Hansen, var en af de første samlere af Hammershøis kunst og støttede ham tidligt. Museet har sidenhen fortsat Hansens engagement, og har i årenes løb varetaget kunstnerens interesser - både ved enkelte erhvervelser til samlingen og ikke mindst gennem en række udstillinger - senest publikumssuccesen Hjemme hos Hammershøi i 2016, som fokuserede på kunstnerens malerier fra lejligheden i Strandgade, hvor han boede med sin hustru fra 1898 til 1909.

Også internationalt har Ordrupgaard stået for hovedparten af de senere årtiers store Hammershøi-udstillinger, blandt andet på The Phillips Collection i Washington DC, Wildenstein i New York, Musée d´Orsay i Paris, Guggenheim Museum i New York og Centre de cultura contemporània de Barcelona.

Om Hvide døre
Værket Hvide Døre er blandt de første værker, Hammershøi skabte på adressen Strandgade 30. Det er malet i spisestuen, hvor kunstneren siden skabte talrige af sine malerier. Værket er et eksempel på den minimalistiske og afdæmpede stil, der skulle kendetegne Hammershøi som maler, ligesom de hvide døre bliver et tilbagevendende tema. Det var netop en væsentlig pointe i Ordrupgaards udstilling "Hjemme hos Hammershøi", at værkerne ofte rummer en drivkraft på vej mod den abstrakte modernisme, hvilket Hvide døre er et lysende eksempel på.

Et vigtigt Hammershøi-værk tilbage i Danmark
Det er første gang, at Hvide døre er på markedet siden det blev malet i 1899. Maleriet har nemlig været en del af den dansk-amerikanske møbelarkitekt Jens Risoms private samling i USA. Her er maleriet gået i arv gennem tre generationer af familien. På Ordrupgaards udstilling "Hjemme hos Hammershøi" i 2016 havde Hvide Døre været selvskrevet som en hovedrolleindehaver, og museet forsøgte at få det med, men uden held. Jens Risom havde kun én gang tidligere udlånt værket - til den første udstilling om Hammershøi i udlandet, "Hammershøi. Painter of Stillness and Light", arrangeret i 1983 af Ordrupgaard i samarbejde med The Phillips Collection i Washington DC og Wildenstein, New York.

Hvide døre vil kunne ses på Ordrupgaards kommende sommerudstilling "Masterpieces. Fra Degas til Hammershøi", som åbner den 14. juli 2017.

Ordrupgaard



Værdivogtere på Vestegnen
Den danske kunstner FOS har skabt 10 seks meter høje Værdivogtere, som står festlige og flagrende i vinden på kanten af Kunstens Ø og indbyder til en debat om værdier.

De oppustelige værker er skabt til Folkemødet på Bornholm som en påmindelse om den vigtige værdidebat, der er grundstenen i et demokratisk samfund. Hvert opstillingsberettiget parti blev inviteret af FOS til ikke bare at ytre sig på hans kunst, men også til at deltage i en debat om værdierne på Folkemødet. På de viftende arme af de vindomsuste "skydancers" står værdierne skrevet i versaler. Selv om Værdivogternes skrøbelige nylonkroppe har printede mursten på sig, har de ingen rygrad og skifter holdning som vinden blæser. De danser og dasker til hinanden som en desorienteret gruppe uden retning. Med humor og glimt i øjet tager FOS livtag med politikerne i en diskussion om værdierne i dansk politik.

Nu flankerer de farvestrålende Værdivogtere kunstmuseet ARKEN og FOS´ spørgsmål blæser stadig i vinden: Tager politikerne hånd om vores værdier, eller er det blot varm luft, når værdier som frihed, lighed og fællesskab går igen som de vigtigste?

ARKEN



Louisiana præsenterer Marina Abramovic
The Cleaner
17. juni - 22. oktober 2017

En af krops- og performancekunstens centrale skikkelser, Marina Abramovic (f. 1946 i Beograd), indtager Louisiana Museum of Modern Art fra lørdag den 17. juni med udstillingen "The Cleaner". Igennem halvtreds år har Abramovi? som kunstner reageret på den verden, hun er en del af, og har indskrevet sig i kunsthistorien med sine fysisk og mentalt krævende performances, der spænder fra 1970ernes voldsomme og risikable handlinger til mere tyste energiudvekslinger og møder med publikum.
Louisianas retrospektive udstilling vises i samtlige gallerier i museets Sydfløj. Den spænder med over 100 værker en bue fra tidlige konceptskitser, malerier og lydværker til præsentationer af kunstnerens performancepraksis frem til i dag.

Louisiana Museum of Modern Art



Ordrupgaards samling på Danmarksturné
Til september tages det første spadestik til Ordrupgaards nye underjordiske tilbygning Himmelhaven. Den omfattende byggeproces betyder, at museet lukker for besøgende i to år, men heldigvis skal Ordrupgaards fine samling af dansk kunst ikke samle støv. Samlingen, der tæller navne som L.A. Ring, Vilhelm Hammershøi, Fritz Syberg, Johannes Larsen m.fl., drager nemlig ud i landet, hvor den skal besøge en række prominente museer, blandt andet Ribe Kunstmuseum, Holstebro Kunstmuseum og Skovgaard Museet.

Skønt stilheden fra september vil sænke sig over de gamle stuer, hvor museumsstifter Wilhelm Hansen boede med sin hustru Henny, vil man stadig kunne opleve Hansens fine samling af dansk kunst - dog ikke i de vante rammer på Ordrupgaard. I 2018 drager museets danske samling på Danmarksturné, hvor endnu flere danskere vil få mulighed for at nyde malerierne på kunstmuseer over hele landet. Udstillingen, som markerer Ordrupgaards 100-års fødselsdag, har fået titlen Guld og grønne skove. Udvalgte værker fra Ordrupgaard - en titel, som henleder tankerne på de naturskønne omgivelser omkring museet, samt Wilhelm Hansens passion for dansk guldalderkunst.



World Refugee Day på Kunsthal Charlottenborg
Den 20. juni markeres Verdens flygtningedag på Kunsthal Charlottenborg med den officielle indvielse af Ai Weiweis installation på kunsthallens facade og et arrangement med taler af bl.a. tidligere formand for FNs generalforsamling Mogens Lykketoft, generalsekretær for Red Barnet Jonas Keiding Lindholm, talskvinde for UNHCR i Danmark Elisabeth Arnsdorf Haslund og den syriske flygtning Rafat Al-hamoud, der har grundlagt House of Humanity.

Fokus på humanitær krise
Med værket ønsker Ai Weiwei at sætte fokus på den humanitære krise, der fortsat rammer Europas kyster hver dag. I 2015 og 2016 ankom ifølge UNHCR 1.377.349 mennesker til Europa via havet. I løbet af samme periode er over 8000 mennesker døde eller forsvundet efter at have gennemført denne rejse. Det er denne humanitære krise, som Ai Weiwei med installationen på Kunsthal Charlottenborg ønsker at skabe opmærksomhed omkring.

Læs mere om Ai Weiweis installation på Kunsthal Charlottenborgs facade



Magt og afmagt
Statens Museum for Kunst
15. juni - 10. september 2017

Christian II er en af Danmarks mest fascinerende konger - og den første danske konge, der brugte billedkunsten til at promovere sig selv og fremme sine politiske mål. I udstillingen kan du udforske, hvordan han brugte kunst som redskab i sine politiske strategier.

Christian II (1481-1559) var kongen, der giftede sig ind i et af Europas mest magtfulde fyrstedynastier, lagde sig ud med adelen, mistede kronen og blev fordrevet fra landet. Samtidig skulle han navigere mellem den gamle katolske kirke og den nye lutherske tro. Og så var Christian II den første danske konge, der i stor stil brugte billeder i forsøget på at promovere sig selv og fremme sine politiske mål.

I udstillingen kan du dykke ned i og udforske, hvordan Christian II brugte billeder som strategisk magtmiddel - både mens han endnu var konge og senere i sin landflygtighed, hvor han forgæves kæmpede for at generobre de tabte riger.

Malerier og tryk af anerkendte kunstnere
Christian II brugte malerier og især grafiske tryk, kobberstik og træsnit til at få sit budskab ud. Og han benyttede sig af tidens mest berømte kunstnere til sin propaganda.

Med på udstillingen er malerier, tegninger, kobberstik og træsnit af bl.a. Albrecht Dürer, Jan Gossart, Michiel Sittow og Lucas Cranach den Ældre.

Læs mere



STORM20 - et nyt mødested
Besøgende og borgere i København kan ikke bare opleve, men også bruge historie og kunst på nye måder i fremtiden. En bevilling på 4,7 millioner fra Nordea-fonden sikrer projektet "Historie & Kunst i gadeplan". Centralt i projektet står ønsket om, at borgere kan "lære ved at skabe" med udgangspunkt i historie og kunst.

Det er Københavns Museum, Københavns Stadsarkiv, Thorvaldsens Museum og Nikolaj Kunsthal som står bag "Historie & Kunst i gadeplan". De fire institutioner er samlet i en fælles organisation, Historie & Kunst, som siden 2015 har været københavnernes ressource og platform for brug af kunst, kultur og historie i Københavns Kommune.

Københavnerne og byens gæster inviteres til at dele historisk viden, erindringer og oplevelser med hinanden - og samtidig skabe noget konkret sammen i en række brugerdrevne værksteder. Aktiviteterne skal foregå på institutionerne, på det nye mødested STORM20 i Stormgade og ude i byens forskellige kvarterer - fra Østerbro til Sundbyerne - over Brønshøj til Tingbjerg.

Projektet er toårigt. Forberedelser og finansiering har fundet sted i 2016/2017 og mødestedet STORM20 åbner i eftersommeren. I 2018 fortsætter aktiviteterne både inde og ude i byen.



The Crowd, Jørgen Haugen Sørensen og Pietrasanta,
Jørgen Haugen Sørensen er, som den første danske kunstner, udvalgt til at udstille på den prestigefyldte sommerudstilling i byen Pietrasanta i Toscana, hvor han har levet en stor del af sit liv. Udstillingen viser værker fra 1970erne og frem til i dag. Hovedværket The Crowd er en helt ny bronzeskulptur skabt til en af byens centrale pladser med støtte fra
Ny Carlsbergfondet. Skulpturen afsløres ved åbningen den 17. juni.

"The Crowd. Jørgen Haugen Sørensen og Pietrasanta" er titlen på den retrospektive udstilling, der går tilbage til 70erne, men har et særligt fokus på Haugen Sørensens seneste værker i keramik og bronze og belyser hans livslange forhold til byen Pietrasanta.

Pietrasantas årlige sommerudstilling indbefatter store dele af byen og vises på flere centrale historiske pladser og institutioner: Museo dei Bozzetti indbefatter San Agostino kirken, kirkens klostergård og have, samt de to smukke klostersale Sala Capitolo og Sala Putti og byens centrale Piazza del Duomo. Blandt internationale kunstnere, der gennem tiden har vist værker på Pietrasantas sommerudstilling, finder man Fernando Botero, Igor Mitoraj, Kan Yasuda, Giuseppe Penone og Dashi Namdakov.

Udstillingens centrale værk, doneret til Pietrasanta af Ny Carlsbergfondet, er den monumentale bronzeskulptur The Crowd. Skulpturen, der er 2,50 m høj, forestiller en tæt samlet gruppe menneskeskikkelser, og den placeres under udstillingen på Piazza del Duomo, men efter den 6. august vil den blive opstillet centralt og permanent i byen. The Crowd udstilles sammen med en anden skulptur i bronze, Skyggen, som er støbt med støtte fra bl.a. Statens Kunstfond. I San Agostino kirken vises flere serier af Haugen Sørensens hovedværker, bearbejdet i ler. Den tilhørende klosterhave vil danne rammen om fem granitskulpturer fra 80erne, opstillet i relation til byens tårne og bygninger, og på Galleriet Paola Raffo Arte Contemporanea udstilles polykrome skulpturer fra 90erne. En ny række af hvidglaserede keramiske værker fra serien En sort historie i hvidt vises i Sala Capitolo.

Udstillingen vises fra 18. juni til 6. august 2017.

The Crowd, Jørgen Haugen Sørensen og Pietrasanta



TOVE JANSSON - KUNST, KÆRLIGHED & MUMITROLDE
10. juni - 3. september 2017

For første gang i Danmark præsenterer Kunstforeningen GL STRAND hen over sommeren en stor udstilling af Tove Janssons mangeartede værk. Tove Jansson er verdensberømt som kvinden bag mumitroldene, men Tove Jansson er også en meget alsidig kunstner - hun malede, skrev, illustrerede og lavede tegneserier og politiske karikaturer, og i dag betragtes hun som en af Finlands væsentlige modernistiske kunstnere.

Tove Jansson (1914-2001) voksede op i et kunstnerisk bohemehjem med en mor, der var illustrator, og en far, der var billedhugger, og kunsten blev tidligt en uadskillelig del af hendes liv. Den unge Tove Jansson ville være maler, men hendes liv og værk skulle vise sig at komme til at rumme meget mere end blot maleriet.

Da anden verdenskrig brød ud var Tove Jansson 25 år, og i krigsårene tegnede hun illustrationer til tidsskriftet Garm. Hendes bidrag til Garm var - tiden taget i betragtning - meget dristige og satiriske. Krigen præger også Tove Janssons første historier om mumitroldene, for de første mumitrolde var magre, havde store, røde øjne og udstrålede mismod og uro. Op gennem 40erne og 50erne fik mumitroldene det udtryk, vi kender i dag, og deres udbredelse og popularitet voksede. I 50erne tegnede Tove Jansson en fast mumi-stribe til den store engelske aftenavis The Evening News. Siden er hendes mumi-bøger blevet oversat til mere end 40 sprog.

Tove Jansson malede det meste af sit liv, og udstillingen i Kunstforeningen GL STRAND præsenterer et udvalg af Tove Janssons tidlige surrealistiske malerier fra 1930erne, de modernistiske og eksperimenterende værker fra 40erne og 50erne og de lyriske værker fra 60erne og 70erne. Dertil udstilles hendes illustrationer, bidrag til tegneserier og børnebøger, det store værk omkring mumitroldene og endelig en række materialer, der kaster lys over kunstnerens person. På 3. sal skabes et unikt mumi-univers af den roste finske kunst- og designgruppe COMPANY.

Udstillingen er skabt af Ateneum Finnish Art Gallery i samarbejde med Kunstforeningen GL STRAND.

GL STRAND



Ordrupgaard holder lukket i to år
Ordrupgaard lukker i to år for i 2019 at genåbne i nye rammer
Ordrupgaard, der er museum for fransk impressionisme og dansk guldalder, lukker i to år på grund af en omfattende ombygning der finder sted i perioden september 2017 til medio 2019.

Museet får efter ombygningen en helt ny bygning ved navn Himmelhaven. Med Himmelhaven får Ordrupgaard en ny tilbygning, som lever op til moderne bevaringskrav om lys- og temperaturstyring. Himmelhaven skal give Ordrupgaards franske samling optimale betingelser, sådan at museet kan udstille de sarte pasteller af blandt andre Edgar Degas, som i øjeblikket ikke kan opleves af offentligheden. Samtidig vil et større museumsareal give Ordrupgaards besøgende mere glæde af hele museets permanente samling, der tæller navne som Monet, Manet, Gauguin, Renoir, Courbet, Morisot m.fl.

Himmelhaven er tegnet af den norske tegnestue Snöhetta, som blev grundlagt i Oslo i 1987. Snöhetta har siden modtaget adskillige priser for nyskabende bygningsprojekter som operaen i Oslo, biblioteket i Alexandria og mindesmærket for World Trade Center i New York. Ligesom Ordrupgaards tilbygning af Zaha Hadid var den første af sin slags i hele Nordeuropa, vil Himmelhaven ligeledes være Snöhettas første projekt i Danmark.

Bygningens placering Himmelhaven bliver en underjordisk bygning, der vil markere sig over jorden på grusarealet ved siden af Zaha Hadids tilbygning.

Museet rummer en af Nordeuropas betydeligste samlinger af dansk og fransk kunst fra det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede.
Nybygningen, der forventes at stå klar i 2019, vil give museets gæster mulighed for at se hele den franske samling, hvoraf en væsentlig del hidtil har været opmagasineret på grund af pladsproblemer. Det gælder bl.a. en af Nordeuropas fineste samlinger af franske impressionistpasteller.

Derudover vil museets gæster i 2019 kunne se frem til nye, spændende udstillinger og endnu flere kunstværker i museets park.
Museet kan ikke gennemføre publikumsaktiviteter i den periode, hvor byggearbejdet står på. Derfor vil kunstsamlingen ikke være tilgængelig i perioden, ligesom arkitekt Finn Juhls hus vil være lukket. Museet forventer dog at gennemføre enkelte arrangementer i sin kunstpark.

Lukningen af Ordrupgaard betyder ikke, at kunstsamlingen samler støv på et magasin. En række af kunstværkerne vil blive udlånt til museer i udlandet, mens den danske samling kommer på turné til en række danske museer rundt om i landet med henblik på at dele museets fornemme kunstsamling med hele Danmark i anledning af Ordrupgaards 100 års fødselsdag til næste år.

Ordrupgaard



Christian Marclays The Clock
1. juni - 3. sepyember 2017

Copenhagen Contemporary viser den schweizisk-amerikanske kunstner og komponist Christian Marclays The Clock (2010) for allerførste gang i Skandinavien. Videoinstallationen er bredt anerkendt som et moderne mesterværk og har blandt andet modtaget Den Gyldne Løve ved Venedig Biennalen i 2011. Udover at vise The Clock i CCs almindelige åbningstid ser CC også frem til at afholde seks døgnlange særforvisninger, hvor publikum kan se værket i sin fulde, 24 timer lange udstrækning.

Copenhagen Contemporary



THE GARDEN - THE FUTURE
The Future 3. juni til 30. juli 2017

The Future er 3. del af 2017-projektet The Garden - End of Times; Beginning of Times og finder sted langs kysten syd for Aarhus.

The Future, strækker sig fra Tangkrogen til Ballehage. Fælles for mange af kunstværkerne i The Future er, at de ikke tilgår naturen som et "landskab" i et stillbillede. I stedet ser de naturen som en fysisk oplevelse.

The Future vil blive præget af spektakulære værker der blandt andet udforsker bæredygtig forandring og søger nye økologiske og bæredygtige modeller for vores fremtidige samspil med naturen, og hvordan denne kan forbindes til hverdagslivet. Her vil man opleve et bredt spekter af visioner for fremtiden og et flerstemmigt bud på menneskets forhold til naturen. The Future byder på værker som udfordrer og provokerer samt bryder grænserne for, hvad der betragtes som et kunstværk. Blandt de udstillede kunstnere er Katharina Grosse, Doug Aitken, Sarah Sze, Meg Webster, Tomás Saraceno samt Rirkrit Tiravanija og Nikolaus Hirsch m.fl.

Læs mere



THE GARDEN - THE PRESENT
The Present 3. juni til 30. juli 2017

The Present er 2. del af 2017-projektet The Garden - End of Times; Beginning of Times og finder sted på lokaliteter spredt ud over Aarhus by.

The Present finder sted i byrummet. Her vil der blive placeret en række kunstværker, der vil fungere som kunstneriske hot spots rundt om i byen. Blandt andet vil området omkring O Space (Mindet 6) og industrihavnen fungere som centralt punkt for udstillingen, ligesom bordtennis baren Shen Mao, Naturhistorisk Museum, Mindeparken og ikke mindst taget på ARoS, vil lægge hus til en række overraskende møder.

På udstillingen vil man blandt andet kunne opleve værker af Cyprien Gaillard, Ismar Cirkinagic, Elmgreen og Dragset samt Fujiko Nakaya.

Læs mere



Tal R indtager Louisiana - en farvefest for øjet
Academy of Tal R
20. maj - 10. september 2017

For Louisiana er det oplagt at lave en udstilling for at skabe overblik over den danske kunstner Tal R's værk gennem de sidste to årtier. Dels fordi museet har fulgt ham, siden han var elev på Kunstakademiet i slutningen af 1990'erne, dels fordi museet gennem årene har erhvervet en række meget væsentlige værker til samlingen. I dag, i en alder af 50 år, står Tal R internationalt som en af sin generations store malere.

Det er 20 år siden, Tal R debuterede i museumsverdenen ved sin deltagelse i 'Louisiana-udstillingen 1997. Ny kunst fra Danmark og Skåne'. Langt de fleste kender Tal R som maler, men dengang var det et energisk mix af maleri, tegning og collage, han præsenterede. Den kæmpestore collage Red Man fra 1996 var og er stadig et hovedværk, og i dag indgår den som en del af museets samling - og i udstillingen Academy of Tal R. Udstillingen viser med al tydelighed, at hans maleri fortsat er et resultat af en betydelig erfaringsudveksling med et utal af andre materialer og værktyper.

Læs mere



Venedig Biennalen 2017
Danmarks bidrag til Venedig Biennalen - verdens ældste og mest prestigefyldte biennale for samtidskunst - består i år af udstillingen "influenza. theatre of glowing darkness", som er skabt af billedkunstneren Kirstine Roepstorff.

Udstillingen i Den Danske Pavillon består af både en teaterinstallation og et vildtvoksende grønt, skulpturelt landskab, der radikalt forandrer pavillonens arkitektur og omgivelser.

51 lande deltager
Venedig Biennalens hovedudstilling er i år kurateret af den franske kurator Christine Macel, der med titlen "VIVA ARTE VIVA" præsenterer 120 forskellige kunstnere fra i alt 51 lande. Der er i år 85 nationale pavilloner repræsenteret på biennalen. Udover Kirstine Roepstorff deltager også de to danske billedkunstnere Søren Engsted og Olafur Eliasson. Danmark har deltaget i biennalen siden dens begyndelse i 1895, og i 1932 fik Danmark sin egen nationale pavillon: Den Danske Pavillon.

Venedig Biennalen er åben for publikum fra den 13. maj til den 26. november 2017.

Om billedkunstner Kirstine Roepstorff
Kirstine Roepstorff (født 1972) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Hun bor og arbejder i dag i Fredericia. Kirstine Roepstorff har haft en række soloudstillinger på blandt andet Künstlerhaus Göttingen og Kunstpalais Erlangen i Tyskland, Kunstmuseum Basel i Schweiz, Nasjonalmuseet, Museet for Samtidskunst i Norge og Taxispalais i Østrig. I de senere år har Kirstine Roepstorff desuden skabt flere offentlige kunstprojekter i Danmark, herunder blandet andet "Kolding Hospital" på Lillebælt Sygehus (2017), "Gongen" til Dokk1 i Aarhus (2015) og "Klangfrø" til Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet (2014).

Udstillingen "influenza. theatre of glowing darkness" består af en teaterinstallation og et vildtvoksende indgreb i pavillonen og den omkringliggende have. Det italienske ord "influenza" betyder på dansk "at påvirke", "at have indflydelse på" eller "at influere". Men "influenza" er også det gængse ord for den virussygdom, der rammer mennesker med jævne mellemrum. På den måde har udstillingstitlen en dobbeltbetydning.

Om Statens Kunstfond og Venedig Biennalen
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst har ansvaret for Danmarks deltagelse på Venedig Biennalen og udpeger den eller de kunstnere, der repræsenterer Danmark på Biennalen. Det er Statens Kunstfond, der finansierer den danske deltagelse og fastlægger de organisatoriske, økonomiske og kunstpolitiske rammer. Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst består i øjeblikket af Gitte Ørskou (formand), Lilibeth Cuenca Rasmussen, Bodil Nielsen og Jacob Tækker

Læs mere om Kirstine Roepstorffs udstilling på kunst.dk



En motorvejsbro indtager SMK
Mark Leckeys nye totalinstallation i x-rummet på SMK

En gigantisk motorvejsbro indhyllet i gult lys har indtaget museet! Oplev den berømte kunstner Mark Leckeys nye totalinstallation.
Den britiske kunstner Mark Leckey (f. 1964) voksede op uden for Liverpool i England. I en ny udstilling inviterer han publikum med tilbage til et særligt sted fra sin barndom: ramperne under motorvejsbroen M53 i byen Ellersmere Port.

Til x-rummet har han ud fra hukommelsen genskabt broen og ramperne, hvor han og hans venner hang ud i starten af 1970erne.

Læs mere om udstillingen



Socle du Monde Biennalen 2017
22. april - 27. august 2017
Organiseret af HEART Herning Museum of Contemporary Art og ZERO Foundation, Düsseldorf. Socle du Monde Biennale 2017 er en del af AARHUS 2017 - European Capital of Culture.

Biennalen udfolder sig i et møde mellem over 60 kunstnere, der alle går i dialog med Manzoni. Biennalen er inddelt i 7 kapitler, der hver er tilrettelagt af et medlem af det internationale kuratorteam bag biennalen. Med fokus på Piero Manzoni og Socle du Monde skabes en fortælling, som binder enkeltstående udstillingskoncepter sammen til et komplekst spil mellem historien og nutiden.

2017-udgaven af Socle du Monde Biennalen har fået den underfundige undertitel: "...udfordrer Jorden, Månen, Solen og Stjernerne". Socle du Monde 2017 er ikke alene en hyldest til Manzoni men også til alle de store kunstnere før og efter ham, der lod sig udfordre til at vende vores verden på hovedet. Biennalen er således en ny udstillingsplatform, der udfordrer kunstnerne og får dem til at eksperimentere med såvel fortiden som nutiden og fremtiden.
At Manzoni under sit skelsættende ophold i Herning skrev verdenshistorie med sin kunst gør det indlysende at samle fortiden op og fortsætte udfordringen af fremtiden i netop Herning, mener Holger Reenberg, direktør for HEART

Socle du Monde Biennalen er grundlagt i 2002 og er Danmarks ældste biennale for samtidskunst.

Socle du Monde Biennalen 2017



ARoS Triennial - The Garden
The Garden - End of Times, Beginning of Times
THE PAST
Indtil 10. september 2017

3000 kvadratmeter kunst fordelt på to etager markerer begyndelsen på fortællingen om menneskets forhold til naturen gennem 400 år

Med udstillingen "The Past" slår ARoS lørdag den 8. april dørene op til den første del af triennalen "The Garden - End of Times, Beginning of Times". The Past rummer over 100 værker (malerier, installationer, videokunst og skulpturer) af kunstnere som René Magritte, Nicolas Poussin, Paul Gauguin, Edvard Munch, Robert Smithson og Meg Webster, og den strækker sig over to gallerier på museets niveau 1 og 5.

OM THE PAST
The Past præsenterer publikum for en række værker, der illustrerer forskellige tiders forhold til natur: fra barokhavens magtfulde iscenesættelse, nyklassicismens matematisk konstruerede landskaber og rokokoens lystfulde haver over den monumentale brug af natur i land art-projekter til samtidskunstens skildring af det moderne menneskes påvirkning af naturen.

Udstillingen giver et samlet billede af menneskets skiftende forhold til naturen set igennem kunsten. Disse forskelle er ikke kun et udtryk for den enkelte malers æstetiske smag, men også et udtryk for de generelle forandringer i samfundet. Vi påvirker og skaber naturen frem til i dag, og nu er vi nået til en tidsalder, hvor naturen i højere grad påvirker den måde, som vi lever på i form af for eksempel menneskeskabte klimaforandringer, siger museumsinspektør Jakob Vengberg Sevel, ARoS.

Åbningen af The Past er startskuddet på den mest ambitiøse udstilling i museets historie. Vi har samlet en lang række imponerende værker, som gør det muligt for os at sætte nogle af de største kunstnere side om side. Vi viser 400 års kunsthistorie, som blandt andet skal gøre os klogere på, hvor vi kommer fra, så vi får større forståelse for, hvor vi er på vej hen, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Læs mere



Vilhelm Lundstrøm og den gode smag
Brandts
6. april - 27. august 2017

Vilhelm Lundstrøm erobrede ikke bare publikum og kunstsamlere i 1930erne med sine enkle opstillinger af kander og frugter. Han inspirerede en hel generation af moderne, danske designere som PH og Finn Juhl og lagde grunden til den smagfulde enkelhed, der har kendetegnet dansk design i snart 100 år. Hvad gjorde Lundstrøm så særlig i samtidens øjne? Og hvilket ideal om det gode, sunde, rene liv var det, de moderne danske designere fandt hos maleren? Forårets store udstilling på Brandts stiller skarpt på Vilhelm Lundstrøm og oprindelsen til den gode smag. Udstillingen er produceret i samarbejde med Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg.

Læs mere



Copenhagen Contemporary præsenterer Anselm Kiefer
Anselm Kiefer, en af vor tids væsentligste nulevende kunstnere, viser sin monumentale installation For Louis-Ferdinand Céline: Voyage au bout de la nuit på Copenhagen Contemporary (CC) fra 2. april til 6. august 2017.

For Louis-Ferdinand Céline: Voyage au bout de la nuit
Anselm Kiefers malerier og skulpturer er fyldt med henvisninger til fortiden. Gennem de næsten halvtreds år, der er gået, siden han først begyndte sit arbejde som kunstner i efterkrigstidens Tyskland, har han ladet sig inspirere af historiske begivenheder, litteratur, digtekunst, alkymi, astronomi, kemi og religion. Denne installation omfatter fire malerier og fire blyskulpturer, formgivet som fly. Disse monumentale værker har aldrig været udstillet før.

Kiefer har arbejdet med flyskulpturer skabt i bly siden slutningen af 1980erne. Værkerne i denne udstilling dominerer det 1500 m2 store rum med deres medtagne, krigshærgede aura. Flyene, der er ladet med allegoriske betydninger, indgår i samspil og dialog med en række malerier, der er op til 6,6 m høje og 11,4 meter brede. Malerierne indarbejder referencer til en række fotografier, som maleren tog under en rejse i Gobi-ørkenen i 1993, og til en scene i den østrigste forfatter Ingeborg Bachmanns roman Der Fall Franza (1955), hvor titelpersonen søger trøst og lindring i ørkenens øde med tragiske konsekvenser.

De mange forskellige henvisninger og materialer kan - men skal ikke nødvendigvis - fortolkes som en afspejling af tanken om "emanation", der hævder, at al ting strømmer ud fra og vender tilbage til ét enkelt, uendeligt princip eller guddom.

Copenhagen Contemporary