Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Tate Modern
Pablo Picasso - LOVE, FAME, TRAGEDY
8. mar. 2018 - 9. sep. 2018

Deichtorhallen Hamburg
Asger Jorn - WITHOUT BOUNDARIES
22. jun. 2018 - 23. sep. 2018

Louisiana Museum of Modern Art
Gabriele Münter - GABRIELE MÜNTER
3. maj. 2018 - 19. aug. 2018

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Jake & Dinos Chapman - March of the Banal
16. jun. 2018 - 21. okt. 2018

Guggenheim Bilbao
Marc Chagall - The Breakthrough Years, 1911-1919
1. jun. 2018 - 2. sep. 2018

ARKEN Museum for Moderne Kunst
J.F. Willumsen - Farver & striber
2. jun. 2018 - 13. jan. 2019

ARoS Aarhus Kunstmuseum
James Rosenquist - Painting as Immersion
14. apr. 2018 - 19. aug. 2018

Kunsthal Charlottenborg
Kirstine Roepstorff - Renaissance of the Night
16. jun. 2018 - 22. aug. 2018

Moderna Museet Malmö
Katarzyna Kobro, Wladyslaw Strzeminski - Ny konst i turbulenta tider
10. mar. 2018 - 2. sep. 2018

Palazzo Grassi
Albert Oehlen - Cows by the Water
8. apr. 2018 - 6. jan. 2019

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
William Kentridge - The Refusal of Time
21. mar. 2018 - 19. aug. 2018

GL STRAND
Gruppeudstilling - VOGUE LIKE A PAINTING
5. maj. 2018 - 2. sep. 2018

Louisiana Museum of Modern Art
Edward Ruscha - VERY - Works from the UBS Art Collection
17. maj. 2018 - 19. aug. 2018

Museum der Moderne Salzburg
Marisa Merz - The Sky Is a Great Space
25. maj. 2018 - 4. nov. 2018

Tate Britain
Gruppeudstilling - Aftermath: Art in the Wake of World War One
5. jun. 2018 - 23. sep. 2018

Museum Frieder Burda
James Turrel - The Substance of Light
9. jun. 2018 - 28. okt. 2018

Kunsthal Charlottenborg
Jonah Freeman & Justin Lowe - Scenario in the Shade
16. jun. 2018 - 12. aug. 2018

Copenhagen Contemporary
Superflex - One Two Three Swing!
29. jun. 2018 - 30. dec. 2018

Copenhagen Contemporary
Doug Aitken - SONG 1
29. jun. 2018 - 30. dec. 2018

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

ARoS præsenterer Jake & Dinos Chapman
Jake & Dinos Chapman
March of the Banal
16. juni - 21. oktober 2018

De britiske kunstnere, brødrene Jake & Dinos Chapman (f. 1966 og 1962), har siden 1990erne været markante skikkelser på kunstscenen. Fra midten af juni kan deres konfronterende og chokerende univers opleves på ARoS i udstillingen Jake & Dinos Chapman - March of the Banal. Udstillingen er den anden i rækken Intermezzo, der viser kunst, hvor perceptionen og forståelsen af kunstværkerne sker gennem mere og andet end synssansen.

Det er på mange måder en dyster udstilling. Den vil chokere og aktivere vores publikum og få dem til at reflektere over, hvorfor vi bliver stødt eller på anden måde forarget over det, vi ser. Og så vil den forhåbentlig åbne vores øjne endnu mere for nogle af de problemstillinger, som verden står overfor, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

OM UDSTILLINGEN
Den ene væg i galleriet er malet i regnbuens farver, hvilket står i stærk kontrast til resten af den ellers dystre opsætning. I denne kontrastfyldte ramme møder publikum en række af ondskabens arketyper, som Jake & Dinos Chapman ser dem; Ku Klux Klan-mannequindukker, uhyrligheder i form af Francisco Goyas skildringer af de franske troppers overgreb på den spanske befolkning i 1800-tallet og 11 akvareller oprindeligt malet af Adolf Hitler og herefter modificeret af brødrene Chapman.

Brødrenes kunstneriske projekt sætter fokus på ondskab. I deres optik er mennesker ikke født onde, men bliver onde og tankeløse, hvis de glemmer at standse op og tænke sig om. Ondskaben i denne udstilling er derfor ikke dyb og dæmonisk, men et billede på den ondskab, der kan bo i enhver. Netop derfor er den banal, siger museumsinspektør og udstillingsansvarlig Rasmus Stenbakken, ARoS.

OM JAKE & DINOS CHAPMAN
Brødrene Chapman tog begge afgangseksamen fra Royal College of Art, London, i 1990 og er sammen med kunstnere som Damien Hirst, Tracey Emin og Sarah Lucas en del af kernen i generationen af Young British Artists (YBA). De er blandt de førende skulptører i deres generation. Gennem to årtier har de skabt substantielle værker, der beskæftiger sig med komplekse emner som erfaring og moral.

Brødrenes værker er provokerende og groteske. De spiller på en åbenlys chok-taktik, der går igen hos mange andre YBA-kunstnere. Under denne umiddelbare chok-taktik gemmer deres værker på en større og mere dybtgående analyse af samfundets forhold til krig, vold, seksualitet og moral. Jake & Dinos Chapman bruger provokation som æstetisk virkemiddel for at opnå en konfrontation med beskueren og tvinge vedkommende til at tage stilling.

ARoS



ARKEN viser J.F. Willumsen
Farver & striber
2. juni 2018 - 13. januar 2019

Fra den 2. juni kan den danske kunstner J.F. Willumsens største værker opleves på ARKEN. Udstillingen J.F. Willumsen - Farver & striber inviterer publikum på en farverig tour de force gennem Willumsens kompromisløse livsværk, men føjer også nye sider til den kendte kunstner.

Jens Ferdinand Willumsen er en ener i dansk kunsthistorie - anerkendt for sine stilmæssige nybrud, men en evig outsider på den danske kunstscene. Gennem syv årtier skabte Willumsen banebrydende værker kendetegnet ved deres radikale formsprog, voldsomme farvepalet og stærke symbolisme. I samarbejde med J.F. Willumsens Museum viser ARKEN en omfattende udstilling med alle hovedværkerne fra museets enestående samling. Deriblandt ikoniske værker som Bjergbestigerske, Himmelgåden, Badende børn på Skagens Strand og Kongesønnens bryllup. Udstillingen sætter spot på pionéren Willumsen og på hans nyskabende brug af populærkulturens billedstrøm.

Pionér og provokatør
Gentagne gange skabte Willumsens værker heftig debat på den danske kunstscene. Blandt andet vakte en lille radering af kunstnerens gravide hustru og en kornaks i vild knopskydning i 1891 dyb forargelse på grund af billedets forplantningssymbolik, men udstillingen blev et sandt tilløbsstykke. Willumsen var helt bevidst om sin outsider-position og dyrkede rollen som antihelt i selviscenesættende og humoristiske selvportrætter. I sit arbejde med at udvikle kunstens kritiske og frisættende potentiale var Willumsen en radikal forgænger. Hans farvestærke univers og iscenesatte værker rammer imidlertid lige ind i vores tidsånd, hvor grænsen mellem det teatralske og naturlige er mere sløret end nogensinde.

ARKEN



Louisiana præsenterer Ed Ruscha
Louisiana on Paper
Ed Ruscha VERY
Works from the UBS Art Collection
17. maj - 19. august 2018

Ed Ruscha er ubetinget kunstnernes helt. Udstillingen VERY giver nu også et dansk publikum mulighed for at få et større indtryk af den nu 80-årige amerikanske mesters værk. I 2015 viste Louisiana et overblik over den britiske kunstner Lucian Freuds grafiske værk. Værkerne kom fra UBS Art Collection. Det samme gør sig gældende ved denne første udstilling i Danmark af Ed Ruschas kunst.

Samlingens værker, fordelt på tegninger og grafiske blade, giver ikke alene en generel introduktion til Ruschas kunst, men også en indsigt i hans til tider radikale tilgang til materialer - som f. eks. krudt og organiske væsker. Endvidere præsenterer udstillingen kunstnerens legendariske kunstnerbøger, som er
en del af Louisianas samling.

I seks årtier har Ed Ruscha (f. 1937) forfulgt det tankesæt, at man i det almindelige og bekendte også finder anslaget til det usædvanlige og tankevækkende. Genstande, ord og tanker, hvoraf ingen forekommer at være for store eller for små, indgår som ingredienser i hans livsværk samtidig med en underspillet humor, der skiller sig ud fra den samtidige popkunst i New York-scenen omkring f.eks. Warhol og Lichtenstein.

Som ganske ung kom Ruscha til Los Angeles fra Oklahoma City. I bil naturligvis, og det er heller ikke med New Yorks perspektiv og skala, vi erfarer verden i hans værker. Der er ofte tale om en særlig rumlig udstrækning, der knytter sig til forrudens panoramiske udsyn på samme måde, som hans kunstnerbøger udfolder sig, fortløbende, men uden en klassisk fortælling. Hans billeder kredser om Los Angeles, den store flade by, ørkenen, bjergene og himlen omkring den. De viser konkrete steder og navne også, men værkerne næres ligeså vel af de mere konceptuelle billeder af den amerikanske vestkyst. Et særligt mix af amerikansk provins, Hollywoods hedonisme og en mindre ængstelig udgave af det moderne liv end den, der præger kunsten i New York.

Med rødder tilbage til det 20. århundredes avantgarde, især konstruktivismen i Rusland, har Ruscha hentet reklameslogans, benzinstationer, typografier og sproglige vendinger ind i sit værk som en kulturhistorie, hvor ordenes og billedernes samliv til stadighed prikker til vores begær efter mening. Selvom Ruscha fra omkring 1960 og frem i sin håndtering af teknikker og materialer tydeligt har viet håndværket sin interesse, er han som leverandør af billeder af tingenes flydende og relationelle eksistens samtidig fascinerende tæt på vor tids digitale billedkultur.

Louisiana Museum of Modern Art



GRØN - modernisten Christine Swane
19. maj. 2018 - 9. september 2018

Sommerudstillingen på Johannes Larsen Museet er en stort anlagt separatudstilling med Christine Swane, der ikke har været vist i så stor skala siden 1988. Oplev også en række værker, som aldrig før har været udstillet. Med udstillingen "GRØN - modernisten Christine Swane" sætter Johannes Larsen Museet fokus på Christine Swane og vejen mod hendes karakteristiske flade- og linjebårne udtryk - i primært grønne, men også blå, gule og røde toner.

Som søster til Johannes Larsen og elev af Fritz Syberg havde Christine Swane nok sit kunstneriske udgangspunkt i Fynbomaler-miljøet, men hendes udtryk ændrede sig markant, da hun i 1910 blev gift med maleren Sigurd Swane og dermed kom i kontakt med den spirende, danske modernisme.

Efter parrets skilsmisse i 1920 udviklede Christine Swane sin særlige, kubistisk påvirkede, flade- og linjebårne stil ud fra modernismens ønske om at selvstændiggøre form og farve.

Christine Swane så sammenhænge mellem naturen, det kunstneriske og det dekorative og brugte det som en vedvarende inspiration i sit maleri og kunsthåndværk. Karakteristisk er, at hun i sine opstillinger stiliserer og samtidig holder fast i en botanisk genkendelse, at hun koncentrerer sin farveskala til grøn, blå, gul og rød, markeret med blå konturer. Christine Swane arbejdede cirkulært. Hun var dybt interesseret i botanik, hun dyrkede selv de planter, som hun brugte i sine værker, ligesom de fugle og fisk, hun holdt som husdyr, også inspirerede hende. På samme måde ser man, at Christine Swane bruger sine egne malerier og sit eget kunsthåndværk - duge, keramik, kakkelborde mm. - i forskellige kombinationer, ofte konstrueret med grønne planter og blomster i opstillingernes motivverdener. Det giver en ekstra dybde og dimension til hendes opstillinger.

Johannes Larsen Museet



Per Kirkeby er død
Den verdensberømte kunstner er død 79 år gammel.
Ved sin død stod han som en af de betydeligste billedkunstnere i Europa.

Læs portrættet af Per Kirkeby på Kunstonline.dk



GL STRAND præsenterer Vogue Like a Painting
5. maj - 2. september 2018

Udstillingen Vogue Like a Painting stiller skarpt på modefotograferiets inspiration fra maleriet og forskellige kunsthistoriske perioder. For hvilken sammenhæng drager fotograferne mellem mode, fotografiet og maleriet? Det giver udstillingen et bud på og inviterer publikum til at dykke ned i Vogues arkiver gennem tiderne.

Fotografer som Annie Leibovitz, Sheila Metzner, Cecil Beaton, Horst P. Horst, m.fl. er i perioden fra 1930erne til i dag blandt nogle af verdens mest indflydelsesrige modefotografer og alle tilknyttet Vogue.

Gennem mere end 60 ikoniske værker af 28 fotografer kan man udforske fotografiernes dialog med billedkunsten, der drager inspiration fra kendte malerier. Eksempelvis kan man opleve Erwin Blumenfelds genskabelse af Johannes Vermeers ikoniske billede Pige med perleørering fra 1665 og Michael Thompsons portræt af supermodellen Carmen Kass i en fortolkning af den spanske barokmaler Zurbarans berømte maleri af Den hellige dronning Elisabeth af Portugal.

GL STRAND



Louisiana præsenterer Gabriele Münter
3. maj - 19. august 2018

Sommerens store udstilling på Louisiana er en omfattende præsentation af den tyske kunstner Gabriele Münters maleriske værk med omkring 140 værker, hvoraf flere vises for første gang.

Den tyske maler Gabriele Münter (1877-1962), er en af de væsentligste repræsentanter i tysk ekspressionisme og medlem af kunstnergruppen "Der Blaue Reiter". Hun deltog aktivt i det moderne maleris gennembrud i München omkring 1910. Münters samlede værk har hidtil ikke optaget megen plads i kunsthistorien. Oftest er hun blevet udstillet og fortolket i sammenhæng med hendes forhold til og samarbejde med den russiske maler Wassily Kandinsky (1866-1944) i årene omkring kunstnergruppen "Der Blaue Reiter" (1911-1914).

I tematiske nedslag, som tydeliggør både kunstneriske brud og gennemgående træk, kaster udstillingen et nutidigt blik på kunstnerens samlede værk. Temaerne spænder fra klassiske genrer som landskab, portræt og interiør til kapitler, der uddyber Münters mellemværende med Neue Sachlichkeit (ny saglighed) og abstraktion til hendes optagethed af fremmede kulturer, folkekunst og børnetegninger. For første gang vises desuden en større gruppe af Münters tidlige fotografier, som Gabriele Münter tog på en rejse gennem USA som 21-årig, sammen med hendes malerier.

Louisiana Museum of Modern Art



Copenhagen Contemporary genåbner til sommer på Refshaleøen
Copenhagen Contemporary (CC) genåbner til sommer i mere permanente rammer i Københavns nye kulturkvarter på Refshaleøen. Copenhagen Contemporary har underskrevet en lejekontrakt på Svejsehallen og får dermed i alt 7.000 m2 højloftede, gamle industrihaller til rådighed. Fortsættelsen af CC bliver med ny direktør, Marie Nipper, som CC har hentet hjem fra en direktørstilling på Tate Liverpool.

Med visionen om at skabe et nyt udstillingssted i København for samtidskunstens store og teknisk krævende installationer gennemførte CC fra juni 2016 et halvandet år langt succesfuldt pilotprojekt på Papirøen. I løbet af den meget korte tid lykkedes det CC at præsentere et udstillingsprogram med nogle af verdens mest anerkendte kunstnere. CC blev Danmarks mest besøgte kunsthal og høstede stor ros og anerkendelse fra dansk og international presse. Da Papirøen de kommende år skal gennemgå en byfornyelsesproces, har CC det seneste år arbejdet på at sikre institutionen nye rammer samt på at finde den nødvendige økonomi til en varig fortsættelse af kunstcenteret.

Marie Nipper, der tidligere har været overinspektør på ARoS, seniorkurator og direktør på Tate Liverpool, har pr. 1. februar afløst Jens Erik Sørensen, tidl. projektdirektør for Copenhagen Contemporary. Jens Erik Sørensen fortsætter sin tilknytning til CC som senior advisor.

Om CCs udstillingsprogram på Refshaleøen fortæller Marie Nipper:

"På Copenhagen Contemporary vil vi fortsætte strategien med at vise den store og teknisk krævende installationskunst. Vi vil præsentere publikum for kunstens verdensstjerner, men også for de nye talenter, der markerer sig på den internationale kunstscene netop nu. Af nye tiltag ønsker jeg bl.a. at sætte fokus på den aktuelle internationale performancekunst, der i Danmark ellers ikke har fået stor institutionel opmærksomhed. Ved at dedikere 2.000 m2 til mødet mellem samtidskunsten og børn og unge tilføjer vi ligeledes en ambitiøs og nytænkende formidlingsstrategi for samtidskunsten på det nye CC. Vi skal både nationalt og internationalt markere os som Skandinaviens mest ambitiøse udstillingssted for samtidskunst."

CC åbner den 28. juni 2018 med udstillinger af:

SUPERFLEX One Two Three Swing! 28.6.18 - 30.12.18
Doug Aitken Song 1. 28.6.18 - 30.12.18

Copenhagen Contemporary



ARoS præsenterer James Rosenquist
James Rosenquist: Painting as Immersion
14. april - 19. august

Den sidste store amerikanske popkunstner James Rosenquist døde sidste år, efter et langt liv og som én af USAs mest indflydelsesrige kunstnere indenfor popkunsten. Sammen med Andy Warhol og Roy Lichtenstein har han siden 1950erne været med til at ændre billedkunsten, til at kunne være mere end malerier i guldrammer. Hans malerier er af et format, som man ikke kendte til før ham. Og det skal forstås både i overført og bogstavelig forstand. For i 1960erne begyndte han at arbejde med enorme størrelser, som han havde et indgående kendskab til, fra sit arbejde med billboards. Som man vil kunne opleve på udstillingen, er det ikke unormalt at Rosenquists billeder er så store, at de strækker sig udover ens synsfelt.

Udstillingen vil strukturere sig om 3 centrale og monumentale værker, hvor de kæmpemæssige panelmalerier er blevet til rum: det ikoniske popkunst værk Horse Blinders (1968), Horizon Home Sweet Home (1970) som med sine spejlpaneler og dramatiske tøriståger for alvor giver fornemmelsen af billedet som illusion, og sidst men ikke mindst, det overvældende tredelte værk The Swimmer in the Econo-mist (1997-98) ejet af Guggenheim, som strækker sig over imponerende 27 meter. Disse 3 helhedsinstallationer vil blive suppleret med store centrale værker, som strækker sig fra kunstnerens tidlige produktion i starten af 60erne og helt frem til 2011.

Som en væsentlig del af udstillingen præsenteres også kunstnerens proces, hvor arbejdet med populærkulturens billeder, reklamer og blade i første omgang omsattes til collager, som senere dannede forlæg for de gigantiske malerier. ARoS viser i alt 52 værker samt en del arkivmateriale. Det tætte samarbejde med Rosenquist Studio har muliggjort, at vi kan inkludere disse hidtil usete collager og forarbejder i udstillingen.

James Rosenquist er født i North Dakota i 1933 og gik på kunstakademiet i Minnesota. Han arbejdede som industriarbejder og i reklamebranchen inden han i 1950erne flyttede til New York, hvor han hurtigt begyndte at omgås kunstnerne fra generationen før popkunsten - de kunstnere man betegner som de abstrakte ekspressionister. Han delte atelier med andre af kendte kunstnere som Ellsworth Kelly og Agnes Martin, hvorigennem han lærte Robert Rauschenberg og Jasper Johns at kende. Han arbejdede som skiltemaler i Brooklyn og på Manhattan, med de store Amerikanske skilte-formater, bedre kendt som billboards. Og han malede de samme motiver igen og igen. Som han sagde: "Jeg malede billboards over hver en kiosk i Brooklyn, i en sådan grad at jeg kan male en Schenley whiskyflaske i søvne."

Læs mere



Per Kirkeby Arkivet
Per Kirkeby har doneret sit righoldige arkiv til Museum Jorn. Takket være en generøs gave fra kunstneren selv og ARoS Aarhus Kunstmuseum, kan Museum Jorn nu gøre arkivet tilgængeligt for forskere og publikum.

Per Kirkeby Arkivet er et af Danmarks mest betydningsfulde og største kunstnerarkiver. Arkivet består af titusindvis af arkivalier, bl.a.: fotodokumentation, notesbøger, skitser, korrespondance, projektdokumentation, notater, dagbøger, dele af Kirkebys private bibliotek, udstillingskataloger og publikationer af og om Kirkeby, filmruller og manuskripter, avisudklip, plakater, gipsmodeller, trykstokke, bogomslag, personlige arbejdsredskaber og rejseinventar foruden tusindevis af grafiske værker (tegninger, raderinger, træsnit, linoleumstryk og monotypier), kunstnerens 50 første malerier og markante værker fra 1960erne.

Læs mere



Stor donation sikrer SMK mesterværk af Matisse
Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden har med et tocifret millionbeløb sikret Statens Museum for Kunst det enestående maleri Nymfe og faun af den franske kunstner Henri Matisse. Et maleri, som SMK har været på udkig efter i mere end 20 år.
Danmarks nationalgalleri SMK har en af de største samlinger af Henri Matisses kunst uden for Frankrig. Nu føjer museet endnu et vigtigt værk af Matisse til samlingen, der nu tæller 25 malerier og skulpturer samt et stort antal arbejder på papir. Det var ingeniør, politiker og kunstsamler Johannes Rump, som i 1928 forærede sin samling af moderne fransk kunst til museet, og den generøse gave udgør i dag størstedelen af museets samling af Matisse-værker.

Med værket Nymfe og faun fra 1911 bliver SMKs Matisse-samling ikke blot et billede rigere men også mere fuldendt, da værket har en særlig forbindelse til Danmark og på flere måder relaterer sig til SMKs samling og historie. Nymfe og faun er blandt de største enkeltdonationer i nyere tid til SMK.

Forbindelsen til Danmark
Billedet blev i 1919 hentet til Danmark af den store danske kunstsamler Christian Tetzen-Lund, der indtil 1924 ejede en af verdens største og vigtigste samlinger af Matisse og opbevarede den i sin private bolig i København. Flere værker i SMKs franske samling tilhørte oprindelig Tetzen-Lund, før de blev købt af Johannes Rump og siden doneret til SMK.

Nymfe og faun kan ses på SMK fra 27. marts 2018.

Læs mere



ARoS erhverver Grayson Perry-værk
I 2016 kunne man opleve engelske Grayson Perrys farverige univers på ARoS i udstillingen Hold Your Beliefs Lightly. Med generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet har museet nu erhvervet ét af udstillingens populære værker.

Det internationale hovedværk Expulsion from Number 8 Eden Close fra 2012 er kommet tilbage til ARoS og kan allerede nu opleves i museets galleri for installationskunst på niveau 0.

- Grayson Perrys historier om identitet, køn og sociale klasser vedkommer og berører os alle. Med erhvervelsen af værket sikrer vi, at et absolut centralt værk fra denne toneangivende kunstner går til en dansk samling. Det vil, som et af kunstnerens hovedværker, være en betydningsfuld og central tilføjelse til museets samling af international samtidskunst, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Læs mere



Louisiana viser værker på Kunsten
Kunstmuseerne Louisiana og Kunsten har tidligere annonceret et udstillingssamarbejde, hvor Louisianas verdenskendte samling når ud til en større del af Danmark. Nu er der sat navn på den første større udstilling, der åbner den 21. marts. The Refusal of Time præsenterer værker af den verdenskendte, sydafrikanske kunster William Kentridge. Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden.

Louisiana har valgt Kunsten, da de altid har haft et svagt punkt for det arkitektoniske mirakel, som museet er. Hvert år i de næste tre år vises derfor en række udstillinger i de unikke rammer på Kunsten i Aalborg, der er tegnet af den finske stjernearkitekt Alvar Aalto.

Læs mere



Nyt hovedværk i ARKENs samling
Sydafrikanske Candice Breitz er en af de stærkeste stemmer i samtidskunsten lige nu. Hendes højaktuelle og tankevækkende videoinstallation Love Story var et af de mest omtalte værker på Venedig Biennalen i 2017. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet bliver værket nu et nyt hovedværk i ARKENs samling.

De ansigtsløse og de berømte
Love Story sætter spot på, hvordan populærkulturen og populismen let fortrænger den ubehagelige sandhed om de humanitære katastrofer, der præger verdensbilledet og påvirker millioner af menneskeliv. Candice Breitz konfronterer publikum med stærke spørgsmål: Hvornår bliver en fortælling virkelig og vedkommende? Er der grænser for solidariteten? Breitz' installation er både rørende og rystende, fordi den peger på de psykologiske mekanismer, der aktiveres, når en historie fortælles af enten en berømt skuespiller eller en ukendt flygtning. I selskab med kunstnerens kærlighedshistorie er man på én gang underholdt, medskyldig og betroet medsammensvoren.

Det nye værk i samlingen kan opleves på ARKEN allerede fra den 10. marts og frem til den 9. september 2018.



Den Hirschsprungske Samling sætter fokus på overset maler
Mod fjerne horisonter. Anton Melbye - 200 år
8. marts - 17. juni 2018

I 200 året for Anton Melbyes fødsel viser Den Hirschsprungske Samling i samarbejde med Altonaer Museum i Hamburg en stor udstilling om kunstneren. Melbye var vidt berømt i sin egen levetid, og hans værker var i høj kurs både hos det danske kongehus og hos adelen, ligesom hans værker også var internationalt efterspurgte fra Hamburg over Paris til Istanbul. Melbyes vigtigste motivkreds fandt han ved havet, og han skildrede det gerne med sans for dramatiske stemninger.

Melbye er i dag først og fremmest kendt som marinemaler, men blandt hans værker findes også en række landskaber, særligt fra egnen omkring Paris, men også Tyrkiets dramatiske landskaber udforskede han i tegninger og olieskitser. Kunstnerens internationale karriere og en motivkreds med bud til internationale strømninger gjorde ham med tiden mindre velset i et dansk kunstpolitisk klima, der i midten af 1800-tallet var præget af fronterne mellem de "nationale" og "europæerne". Kunstkritikken kategoriserede Melbye som en af "europæerne". I en tid, hvor fortællingen om, hvad Danmark var for en nation, og hvad det ville sige at være dansk, var under etablering, forekom Melbyes og de øvrige "europæeres" værk ude af trit med den dominerende nationale fortælling.

Udstillingen om Anton Melbye præsenterer en i dag næsten glemt kunstner. Med den første udstilling nogensinde om kunstneren i Danmark sætter Den Hirschsprungske Samling fokus på en overset, men vigtig historie, hvor havet er scene for fortællinger om internationale forbindelser og alliancer, udsyn, følelser og dramatiske politiske begivenheder.

Den Hirschsprungske Samling



Hidtil ukendte billeder fra det befriede Danmark
Det Nationalhistoriske Museum
9. marts - 24. juni 2018

I maj 1945 ankom amerikanske Lee Miller (1907-1977) til Danmark fra Tyskland som krigskorrespondent for magasinet Vogue. I Tyskland havde hun været vidne til og fotograferet krigens rædsler, kapitulationen og befrielsen af koncentrationslejrene i Dachau og Buchenwald. I Danmark fotograferede hun blandet andet nogle af de allersidste tyske tropper, britiske soldater, hjemvendte flygtninge fra Sverige, den kongelige familie og officielle begivenheder.

Lee Millers hidtil ukendte billeder kan opleves for første gang på Det Nationalhistoriske Museum.

Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot udstiller næsten 100 hidtil ukendte billeder fra det befriede Danmark i maj-juni 1945. Fotografen er Lee Miller, der kom til Danmark som krigskorrespondent for magasinet Vogue. Lee Millers billeder fra Danmark har aldrig tidligere været udstillet, og kun et fåtal af dem har været bragt i britisk og amerikansk Vogue. Billederne tilhører i dag Lee Miller Archives.

Lee Miller kom til Danmark fra Tyskland i bil, og hendes billeder og noter fra opholdet i Danmark fortæller, at hun ankom den 20. maj og rejste igen den 10. juni. De fleste af hendes fotografier er optaget i København, men fotos af idylliske danske bondegårde bevidner, at hun også færdedes uden for byen, og det kan dokumenteres, at hun har været ved Ledreborg Slot ved Lejre, samt at hun besøgte Korsør.

Lee Millers bemærkelsesværdige historie

Historien om Lee Miller er først og fremmest en begivenhedsrig og spændende historie om en af det 20. århundredes mest bemærkelsesværdige kvinder. Historien tager sin begyndelse foran kameraet, men det er utvivlsomt Lee Millers arbejde bag kameraet - som modefotograf, kunstner og krigskorrespondent - der har givet hende en stor plads i eftertiden.
I 1920ernes New York bliver Lee Miller model for Vogue efter at være blevet castet af selveste Conde Nast, og hun bliver hurtigt en populær model blandt byens toneangivende fotografer. Efterfølgende arbejder Lee Miller som modefotograf, blandt andet for Vogue, og i 1929 drager hun til Paris. Her danner hun par med surrealisten Man Ray og etablerer sit eget studie, hvor hun arbejder med portræt- og modefotografi, men det er hendes surrealistiske kunstfotografier, der står klarest for eftertiden.
I 1932 vender Lee Miller retur til New York og etablerer sig succesfuldt som fotograf. Efter et par år møder hun den egyptiske forretningsmand Aziz Eloui Bey, og sammen med ham bosætter hun sig i Ægyptens hovedstad Cairo. I slutningen af trediverne træffer hun den britiske surrealist Roland Penrose, der senere bliver hendes anden ægtemand, og hun lever sammen med ham i London, da 2. Verdenskrig bryder ud.
I London trodser hun hjemrejseordrerne fra den amerikanske ambassade og begynder at arbejde som freelancefotograf for magasinet Vogue. Det blev starten på mere end fem års dokumentation af livet i Europa under 2. Verdenskrig. I 1944 bliver Lee Miller akkrediteret fotograf til den amerikanske hær og følger blandt andet de amerikanske tropper på D-dag og de tyve efterfølgende dage. Ved fronten vel af mærke. Senere er hun førstehåndsvidne ved en række øvrige dramatiske fronter, og hun skaber stor opmærksomhed omkring sig selv, da hun i slutningen af krigen lader sig fotografere i Hitlers badekar af fotografen David E. Scherman, der arbejder for magasinet Life.
I ugerne inden hun kommer til Danmark er Lee Miller også ved frontlinjen, da koncentrationslejrene Dachau og Buchenwald bliver befriede, og efter den tyske kapitulation befinder hun sig i Flensborg, hvor Rigspræsident Karl Dönitz havde slået sig ned med sin regering og kortvarigt gjorde Flensborg til regeringsby.

Det Nationalhistoriske Museum



Jesper Justs værk Servitudes er solgt til Metropolitan Museum of Art
En generøs donation fra Ny Carlsbergfondet har været med til at sikre, at den danske kunstner Jesper Justs mest ambitiøse projekt til dato "Servitudes" er blevet solgt til samlingen på det prestigefyldte Metropolitan Museum of Art i New York. Det omfattende værk vises over sommeren 2019 for et dansk publikum på Kunsthal Charlottenborg i København.

Formand for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt, udtaler: "Når Ny Carlsbergfondet har skærpet støtten til dansk kunst på den internationale scene, er det ud fra erkendelsen af, at hele verden er arbejdsplads og inspirationsbank for danske kunstnere. Og når vi støtter museer som Metroplitan Museum of Art, Tate Modern, Centre Pompidou og Guggenheim Museum med bevillinger til at erhverve, formidle og forske i dansk kunst, er det netop for at styrke den store internationale interesse, danske kunstnere helt fortjent oplever for tiden."



HAITI - ERIK A. FRANDSEN
Randers Kunstmuseum
10. februar - 29. juli 2018

Udstillingen viser for første gang kunstnerens samlede værker med afsæt i rejser til det caribiske Haiti i 2016 og 2018, og giver et udstrakt indblik i samtidskunsten og de mange mediale former den antager - fra farverige fresker og sanselige pasteller til monumentale lysskulpturer af kunstnerens dagbogsnotater fra rejserne.

Læs mere



Isaac Julien - Western Union: small boats
ARoS
3. februar 2018 - 27. maj 2018

Den britiske instruktør og filmkunstner Isaac Julien, bliver årets første udstilling i 2018, i Focus galleriet. Fra og med 2018 skifter vi til et andet fokus end det nordiske. Vi åbner horisonterne og udvider sanser ved at koncentrere os om kunst, der arbejder med andre sanser end synssansen. Serien hedder INTERMEZZO og viser kunst, hvor perceptionen og forståelsen af kunstværkerne sker gennem mere og andet end synssansen. Dermed arbejder værkerne med en anden form for sanselig rumlighed. Isaac Julien viser, i et helt omsluttende blåt rum, sit 3-skærms værk Western Union: small boats fra 2007. Værket har vundet utallige priser og skildrer menneskers forsøg på at krydse kontinenter, blandt andet havet mellem Afrika og Europa. Selv om filmen er fra 2007, og tragedien også kendt som den Sicilianske Holocaust, er det en højaktuel problematik der i dag er mere presserende end nogensinde før.

Læs mere



ARKENs store udstilling udfolder Muchas kunst i al dens bredde
3. februar - 3. juni 2018

Planter, kvinder og ornamenter smyger sig om hinanden i Muchas smukke billedverden. Den tjekkiskfødte art nouveau-kunstner Alphonse Mucha (1860-1939) opnåede stor berømmelse i Paris i tiden omkring forrige århundredeskifte. Hans plakater indtog det offentlige rum, og han skelnede ikke mellem maleri, design og reklame. Hans store produktion var en hyldest til skønheden, den fysiske og den åndelige, ud fra ønsket om at forbedre mennesket og verden. I Muchas værker smelter natur og storby sammen, planter og mennesker, godhed og forbrug. Higer man efter mindfulness og slow living, er Muchas æstetiske univers det rigtige sted at søge til.

ARKENs store udstilling udfolder Muchas kunst i al dens bredde med både maleri, plakater, reklamer, fotografier, design, smykker og interiør. Samtidig præsenteres eksempler på 1960erne og 1970ernes psykedeliske kunst, der fandt inspiration i Muchas kunstneriske univers.

ARKEN