Privatlivspolitik
Kunstrejse Asger Jorn's
Albissola
» Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Tate Britain
David Hockney - DAVID HOCKNEY
9. feb. 2017 - 29. maj. 2017

Tate Modern
Robert Rauschenberg - Retrospective
1. dec. 2016 - 2. apr. 2017

Museum Jorn, Silkeborg
Asger Jorn, Edvard Munch - JORN + MUNCH
11. feb. 2017 - 28. maj. 2017

Louisiana Museum of Modern Art
William Kentridge - Thick Time
16. feb. 2017 - 18. jun. 2017

Ordrupgaard
Fritz Melbye, Camille Pissarro - PISSARRO. ET MØDE PÅ SKT. THOMAS
10. mar. 2017 - 2. jul. 2017

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Gruppeudstilling - GYS! Er den levende?
4. feb. 2017 - 6. aug. 2017

Statens Museum for Kunst
Gruppeudstilling - Japanomania i Norden 1875-1918
19. jan. 2017 - 23. apr. 2017

Copenhagen Contemporary
Sarah Sze - Timekeeper
10. mar. 2017 - 3. sep. 2017

Moderna Museet
Marina Abramovic - The Cleaner
18. feb. 2017 - 21. maj. 2017

MMK Museum Für Moderne Kunst Frankfurt Am Main
Gruppeudstilling - Primary Structures. Masterworks of Minimal Art
22. feb. 2017 - 13. aug. 2017

Royal Academy of Arts
Gruppeudstilling - Revolution: Russian Art 1917-1932
11. feb. 2017 - 17. apr. 2017

Kunsthaus Zürich
Ernst Ludwig Kirchner - Grossstadtrausch / Naturidyll. Kirchner - Die Berliner Jahre
10. feb. 2017 - 7. maj. 2017

Schirn Kunsthalle Frankfurt
René Magritte - The Treachery of Images
10. feb. 2017 - 5. jun. 2017

Whitechapel Gallery
Eduardo Paolozzi - Retrospective
16. feb. 2017 - 14. maj. 2017

Guggenheim Bilbao
Gruppeudstilling - Abstract Expressionism
3. feb. 2017 - 4. jun. 2017

Fondation Beyeler
Claude Monet - Monet
22. jan. 2017 - 28. maj. 2017

Museum Ludwig
Otto Freundlich - Cosmic Communism
18. feb. 2017 - 14. maj. 2017

Kunstmuseen Krefeld
Michael Elmgreen & Ingar Dragset - Die Zugezogenen
19. feb. 2017 - 27. aug. 2017

Solomon R. Guggenheim Museum
Jackson Pollock - Exploring Alchemy
10. feb. 2017 - 6. sep. 2017

Museo Nacional Reina Sofía
Bruce Conner - It´s All True
22. feb. 2017 - 22. maj. 2017

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

MALENE LANDGREEN - ARTISTIC REALITY
Fra 25. marts til 28. maj præsenterer billedkunstner Malene Landgreen en omfattende soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND. I udstillingen arbejder Landgreen med maleriet i mange udtryk og formater, og lærredsmaleriet udgør udstillingens omdrejningspunkt. Siden starten af sin karriere har Landgreen udforsket grundlæggende maleriske forhold omkring skalaen, formen, farven, linjen og maleriets placering i rummet. Hvordan påvirker spændingen mellem skala, form og farve vores oplevelse af det rum, som vi bevæger os i?

I udstillingen sprænger maleriet sin egen ramme og breder sig ud til vægge, lofter og paneler og videre til nye medier - frem for alt transparente tekstiler. Udstillingen fordeler sig over to etager i GL STRAND. På 1. sal udfoldes installatoriske opsætninger, og på 2. sal udfordrer Landgreen blandt andet det traditionelle lærredsmaleris rumlige muligheder. På den måde går hun i dialog med GL STRANDs klassiske arkitektur og afprøver nye ophængnings- og præsentationsformer. Landgreens maleriske totalinstallation udfordrer kunstrummet og kroppen radikalt. Når hun omformer rummet til et tredimensionelt lærred, udfordrer hun rummets funktion som ramme for kunsten. Et kendetegn for Landgreens arbejde med farven og farvernes indbyrdes samspil er udforskningen af farvens fysiske karakter. Farven er i hendes omfattende værker markant til stede i rummet, og denne tilstedeværelse påvirker os kraftigt.

Kunstforeningen GL STRAND



Thorvaldsens Museum præsenterer Det tabte paradis
9. marts - 24. september 2017

Kærligheden, håbet og tidens ubønhørlige gang. På udstillingen "Det tabte paradis" bliver tilværelsens store spørgsmål belyst gennem skulptur, grafik og maleri. Udstillingen er både baseret på Bertel Thorvaldsens egne værker og hans samlinger af andre kunstneres værker, som repræsenterer flere århundreder.

Udstillingen er en billedbåren fortælling om menneskets forestilling om lykke - den der var engang, og den som vi kan drømme om eller håbe på at opnå i fremtiden for os selv, vores børn og efterkommere. Udstillingen er bygget tematisk op over de syv temaer "det tabte paradis", "store spørgsmål", "tiden", "håb", "blind eller afklaret kærlighed", "kærlighedens skyggesider" og "frugtbarhed". Emner, der er alment menneskelige, og som derfor binder os sammen på tværs af alder, geografi og tro.

Udstillingen Det tabte paradis handler ikke så meget om det paradis, som kristendommen taler om, og ikke om det himmerige, som kristne har higet efter igennem århundreder. Det drejer sig mere om håbet på fremgang, velstand, frihed, kærlighed, lykke og sandhed. At se ud over dagligdagen og at dagdrømme om bedre tider kan ofte give den energi og inspiration, der er nødvendig for at overvinde arbejdets og virkelighedens udmattende rutiner.

Kærligheden og tiden
Fortællingen om Amor og Psyke er den klassiske fortælling om, at kærligheden overvinder alt, og at alt ender lykkeligt. På udstillingen kan man se en afstøbning af en romersk kopi fra 2. århundrede af Amor og Psyke, som Thorvaldsen selv lod sig inspirere af, da han udførte sin skulptur af Amor og Psyche. Men kærligheden er ikke altid fryd og gammen og en af livets lykkebringere. Dens skyggesider er talrige, og netop den side er ofte afbilledet i kunsten.

Tidens gang og årstidernes skiften er et grundvilkår i menneskets tilværelse. I metaforens form henviser årstiderne også til noget grundlæggende i menneskets natur. De kan billedliggøre livets foranderlighed, menneskets livsfaser og dødens omgængelighed. Årstiderne er derfor et kendt og elsket motiv i billedkunsten.

Thorvaldsens Museum



Hæderslegat til fem kvindelige kunstnere
Fem kvindelige kunstnere er tildelt maleren Anne Marie Telmányis legat til kvindelige kunstnere over 40 år, som har ydet en bemærkelsesværdig kunstnerisk indsats. Legatet omfatter, ud over hæderen, en pengegave på 100.000 kroner til hver kunstner.

De fem legatmodtagere er billedhuggerne Karin Lorentzen, Astrid Svangren og Rose Eken samt fotografen Astrid Kruse Jensen og maleren Lisbeth Eugenie Christensen.



ARKENs Kunstpris 2017 går til FOS
Torsdag den 16. marts uddeler ARKEN for 12. gang sin store kunstpris på 100.000 kroner. Årets prismodtager er Thomas Poulsen alias FOS. Desuden uddeles to rejselegater på hver 50.000 kroner til henholdsvis Nina Beier og Marie Kølbæk Iversen. ARKENs Kunstpris og ARKENs Rejselegat er stiftet af Annie & Otto Johs. Detlefs.

Kompromisløst socialt design
FOS har gjort sig bemærket både herhjemme og internationalt med kompromisløse værker, der udforsker krydsfeltet mellem arkitektur, design, kunst og performance. Kunstværket kan være en campingvogn, en sæbefabrik, indretningen af en modebutik, et koncertprogram eller en flydende bar. I sine både funktionelle og folkelige værker undersøger FOS, hvordan vores fysiske omgivelser og sociale relationer gensidigt påvirker hinanden. Hans arbejde tager afsæt i det, som han kalder socialt design. FOS skaber en fysisk ramme om kunsten, hvor publikum ikke kun er beskuere, men aktive deltagere. Fælles for hans værker er, at de først og fremmest skal gøre nytte og række ud i samfundet og ind i hverdagen. Om sin praksis siger han: "Jeg ser design som et brugbart værktøj: Hvor design skaber løsninger, skaber kunsten muligheder."

Tidligere modtagere af ARKENs Kunstpris
2016: Cyprien Gaillard
2015: Danh Vo
2014: Jeppe Hein
2013: Carsten Höller
2012: Anselm Reyle
2011: Pascale Marthine Tayou
2010: Bharti Kher
2009: Olafur Eliasson
2008: John Bock
2007: Tim Noble og Sue Webster
2006: Elmgreen & Dragset

ARKEN



Helle Behrndt tildelt Ny Carlsbergfondets Hæderslegat
Kunstforeningen GL STRANDs direktør Helle Behrndt modtog Ny Carlsbergfondets Hæderslegat 2017 på 250.000 kroner med følgende begrundelse ved formand for fondet, Karsten Ohrt:
» Helle Behrndt har altid haft et præcist blik for, hvad der rør sig i samtidskunsten og blandt de unge kunstnere. De udstillinger, Helle Behrndt er ansvarlig for, har altid høj professionalisme i finish og formidling. Emnerne overrasker, og den nære kontakt til kunstnerne giver et forfriskende pust til alt, hun beskæftiger sig med. For sit fremragende og visionære arbejde med kunsten, sin professionelle og visuelle måde at drive kunstinstitutioner på og for sin insisteren på at formidle med samfunds- og samtidsrelevans tildeles Helle Behrndt Ny Carlsbergfondets Hæderslegat.«

Hæderslegatet blev første gang uddelt i 2010 til daværende museumsdirektør for ARoS, Jens Erik Sørensen og er efterfølgende gået til museumsdirektør for Roskilde Museum, Frank Birkebæk i 2015.

Kunstforeningen GL STRAND



Millionstøtte til Kunsthal Charlottenborg
Godt 4,5 mio. kr. er der foreløbig blevet doneret i støtte fra Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, 15. Juni Fonden, Oticon Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond og Beckett-Fonden til Kunsthal Charlottenborgs udstillingsprogram og øvrige aktiviteter i 2017.

Støtten til Kunsthal Charlottenborg kommer efter år med stor fremgang. Besøgstallet i 2016 endte på over 65.000 personer, hvilket er 15 % højere end i 2015, som i sig selv var et rekordår.

Kunsthal Charlottenborg har siden 1883 været en af de fremmeste institutioner for samtidskunst i Danmark. Kunsthallen har siden opførelsen haft et særligt fokus på videreudviklingen af det unge talent, og denne ambition er blevet styrket efter sammenlægningen med Billedkunstskolerne - Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2012.

Kunsthal Charlottenborg



William Kentridge - Thick Time
Louisiana
16. februar - 18. juni 2017

Museets store forårsudstilling præsenterer den sydafrikanske kunstner William Kentridge (f. 1955). Udstillingen fokuserer på markante værker fra perioden 2003-2016 med vægt på de store videoinstallationer, der er karakteristiske for hans arbejde igennem de seneste 15 år. I disse kombinerer han sin forkærlighed for tegning, film og musik med humor, indlevelse og poesi med emner som tidsbegreb, kolonihistorie og russisk revolution. Udstillingen viser ligeledes en række mindre filmværker, tegninger, skulpturer og maskiner. Kunstnerens sene værker markerer et nybrud i Kentridges oeuvre, hvor han forbinder kunstarterne gennem levende billeder, ord, musik og scenografi. Scenen er så at sige sat.
Og i midten står beskueren.

Værkerne handler om os. Om hvordan vi gør verden forståelig, og hvad der betinger vores evne til at se, forstå og formulere os. Om hvordan vi husker historien, og hvordan vi glemmer den. Om ideologierne, de religiøse, videnskabelige og politiske, som vi er underlagt, og som betinger vores konklusioner om det erfarede. I Kentridges kunstneriske univers er det ikke muligt at danne sig et overblik, men kun sandheder med modifikationer, for tvivlen overfor det vi ser, er et bærende element.

Louisiana



JORN + MUNCH
11. februar - 28. maj 2017
Museum Jorn

Nordens to største malere møder hinanden for første gang, når Museum Jorn viser udstillingen JORN + MUNCH. I kraft af et enestående samarbejde med Munchmuseet i Oslo er det nu muligt at præsentere et udvalg af Edvard Munchs absolutte hovedværker i Silkeborg.

Dermed går en mangeårig drøm i opfyldelse om at vise en af de mest betydningsfulde inspirationskilder til Asger Jorns værk. Projektet vil for alvor sætte Jorns kunst i et internationalt perspektiv og samtidig gøre Nordens største kunstnere tilgængelige for et bredere publikum.

Munch og Jorn beskæftigede sig begge med menneskets vilkår i det moderne samfund, og denne udstilling viser, hvordan deres arbejder er beslægtede, når de stiller de store spørgsmål om liv og død, frygt og drømme - tematikker som stadig har stor relevans i dag.

Udstillingen på Museum Jorn viser 46 værker af Edvard Munch samt 60 værker af Asger Jorn, hvilke spænder over både maleri, grafik, arbejder på papir, bøger og skitsebøger.

Museum Jorn



Pierre Huyghe Untitled (Human Mask)
10. februar - 21. maj 2017
Copenhagen Contemporary

Pierre Huyghes video Untitled (Human Mask) (2014) åbner med billeder fra Fukushimas atomkatastrofeområde efter jordskælvet og tsunamien i 2011. Byen er fuldstændig ødelagt med huse skubbet væk fra deres fundamenter og med gader, der ligger øde hen.
Et ubemandet dronekamera følger os ind i en restaurant, der synes forladt, men i et halvmørkt rum møder vi en abe, der er dresseret til at fungere som tjener. Aben udfører stadig de rutiner, den er oplært til, ganske som hvis den var en maskine. Uden gæster synes de at udgøre et meningsløst mønster af gentagelse og variation. Med den dystopiske verden i Untitled (Human Mask) peger Pierre Huyghe på de konsekvenser, som den menneskelig indvirkning har på naturen. Filmen indfanger væsentlige temaer i Pierre Huyghes værk, og dens gådefulde og urovækkende situationer peger hen imod en nedbrydning af såvel biologiske som kulturelle skel.

Pierre Huyghe er en af vor tids vigtigste samtidskunstnere. I hans værker sløres grænserne mellem traditionelle modsætninger; det levende og det livsløse, det virkelige og det symbolske. Siden begyndelsen af 1990erne har Huyghe arbejdet med udstillingen som præsentationsform og udfordret dens traditionelle formater.

Copenhagen Contemporary



Louisiana udstiller ny, visionær arkitektur fra Kina
Wang Shu - Amateur Architecture Studio
Louisiana 9. februar - 30. april 2017

Udstillingen er bygget op omkring tre hovedtemaer - Amatørarkitektur, Arkitektur som Modstand og Historien genopbygget - der til sammen giver et billede af tegnestuens processer, ambitioner og projekter. Foruden modeller, video, foto, materialeprøver og interviews med Wang Shu, omfatter den også en mere generel introduktion til traditionel kinesisk kultur og filosofi, som er tydelige inspirationskilder for tegnestuens praksis.

Udstillingen er første del af Louisianas nye serie Arkitekturens Værksteder. Her præsenteres en ny generation af toneangivende arkitekter, som rundt om i verden forholder sig til og arbejder med såvel lokale som globale udfordringer. Arkitekter, der er socialt bevidste, kritiske, visionære, tænker bæredygtigt og arbejder med traditionelle materialer og håndværk.

Læs mere



MoMA tager afstand fra Trumps racistiske politik
Kunst og kulturlivet samt det innovative erhvervsliv i Amerika har kun hovedrysten til overs for Donald Trump. Nu skilter MoMA, Museum of Modern Art i New York også med sin utilfredshed over Trumps indrejseforbud.

MoMA viser en udstilling med kunstnere der er omfattet af Trumps indrejseforbud. Det er lande, hvor der hovedsageligt bor muslimer. De syv lande er: Somalia, Iran, Irak, Yemen, Sudan, Libyen og Syrien. Udstillingen viser værker af bl.a. den irakisk-fødte stjernearkitekt Zaha Hadid, den sudanske maler Ibrahim el-Salahi og den Los Angeles-baserede iranske videokunstner Tala Madani.

"Den gale hund" er kendt for sine mange uhyrlige udtalelser, som: "Jeg bliver den største præsident, som Gud nogensinde har skabt".

Hans politik er til stor skade for USAs kultur- og erhvervsliv, og der har været daglige demonstrationer siden hans indsættelse.

Læs mere på New York Times' website



LYSETS OG FARVENS MESTER. Theodor Philipsen
4. februar - 5. juni 2017
Foråret på Sorø Kunstmuseum byder på et enestående møde med den danske impressionistiske maler, Theodor Philipsen (1840-1920). Mange kender først og fremmest Philipsen som dyremaleren med forkærlighed for kreaturerne på Saltholm. Andre vil med rette fremhæve Philipsens landskaber, der vibrerer af lys, farve og atmosfære og cementerer hans rolle som impressionisten og fornyeren i dansk kunst. Som en syntese af hans maleriske ekvilibrisme og motiviske mod, står malerier i blændende modlys med lange skygger fra køernes kroppe, ligesom et simpelt staldinteriør kan forvandles til en eksplosion af lys og farve, når en gylden stråle strømmer frem under koens løftede hale og glimter som en stjernekaster, idet den rammer gulvet.

Udstillingen vil fokusere på Philipsen som impressionist. Den vil tage os med på en rejse gennem hans livsværk og vise, hvorledes han med afsæt i Guldalderens traditionelle dyremaleri bevæger sig over i et moderne landskabsmaleri og overgiver sig til lysets og farvenes kraft. Denne udvikling blev igangsat under flere udlandsrejser bl.a. til Paris, og siden næret gennem hans venskab med den franske kunstner Paul Gauguin under dennes ophold i København.

Ikke siden Philipsens død i 1920 har der været vist en så ambitiøs og omfattende udstilling af hans værker. Udstillingen er udviklet af Randers Kunstmuseum og omfatter mere end 60 udvalgte malerier og skulpturer - absolutte hovedværker såvel som sjældent viste arbejder - stillet til rådighed af danske museer og en lang række private samlere.

Læs mere



DE SYV DØDSSYNDER
Som led i Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad - sætter syv jyske kunstmuseer med syv store udstillinger fokus på og gentænker den vestlige civilisations grundværdier

Aarhus 2017 har som motto Rethink - gentænk. Syv jyske kunstmuseer har valgt at gentænke De syv dødssynder. De blev opfyúndet af den katolske kirke i middelalderen, og betegnede menneskets venden sig bort fra Gud. Men hvordan forholder det sig med De syv dødssynder i dag? Opfatter vi dem stadig som centrale moralske principper, der styrer vores liv? Eller har vi vendt dem på hovedet, så de er blevet forvandlet til dyder? Er syndernes tid forbi? Spiller de overhovedet en rolle i dag?

Hvert museum er blevet tildelt en dødssynd, og tilsammen danner de syv udstillinger ét samlet udstillingsprojekt, som er del af Europæisk Kulturhovedstad - Aarhus 2017.

De syv udstillinger: Fra begær til vrede, fra Lemvig til Ebeltoft

BEGÆR - Randers Kunstmuseum, Randers
Randers Kunstmuseum har inviteret den legendariske amerikanske kunstner Jenny Holzer og den anerkendte dansk-tyske kunstner Christian Lemmerz til at gentænke dødssynden begær eller utugt. Er begær en synd i dag, hvor den frie kærlighed siden 1970?erne har været højt besunget? Udstillingen tager afsæt i en forståelse af begær som en overdrevet og ukontrolleret seksuel besættelse, der kan føre til utroskab, voldtægt og bestialske handlinger.

FRÅSERI - Museet for religiøs kunst, Lemvig
Med afsæt i dødssynden fråseri skaber den internationalt anerkendte kunstner Barbara Kruger (USA) en totalinstallation, hvor vægge og gulvet i ét af museets udstillingssale beklædes med ord fra top til tå. Ud fra et nutidigt perspektiv gentænker Kruger fråseri med forbrugerismen som en central tematik og retter et kritisk blik på, hvordan forbrug og magt skaber kulturelle værdier, identitet og stereotyper samt former den verden, vi lever i.

DOVENSKAB - Glasmuseet Ebeltoft, Ebeltoft
Med dybe rødder i den farverige mexicanske kultur og motivverden kaster de erklærede anti-minimalister Einar og Jamex de la Torre (Mexico) et både personligt og globalt blik på dødssynden dovenskab. I udstillingen forholder de sig bl.a. til klichéen om den dovne mexicaner og det paradoks, at netop mexicanerne i det sydlige USA i høj grad varetager det manuelle og fysisk hårde arbejde, som ingen andre gider udføre.

GRÅDIGHED - Holstebro Kunstmuseum, Holstebro
Peter Linde Busk (DK), Steinar Haga Kristensen (NO) og Alexander Tovborg (DK) fokuserer hver især på de grundlæggende betingelser for menneskets eksistens. I sin genfortolkning af begrebet grådighed sætter udstillingen på Holstebro Kunstmuseum gang i en debat og understreger samspillet mellem kunst, det offentlige rum og politisk-religiøs ideologi.

HOVMOD - Skovgaard Museet, Viborg
Det er ikke kun i kristendommen, at hovmod betragtes som en synd ? også jødedommen og islam anser hovmod for noget negativt og et udtryk for et oprør mod gud. Hovmod opfattes som en misforståelse af menneskets plads i forhold til gud. Men hvordan forholder det sig i dag, i det 21. århundrede? På Skovgaard Museet forholder Rebecca Louise Law (GB) sig til hovmod.

MISUNDELSE - Muse®um, Skive
MUSE®UM i Skive har inviteret den danske videokunstner Katja Bjørn til at gentænke dødssynden misundelse. Katja Bjørn har særligt markeret sig med omfattende videoinstallationer og unikke videoskulpturer, hvor kroppen og relationer imellem mennesker ofte er gennemgående temaer. I Skive vil Katja Bjørn skabe to videoværker i byens rum, som vil konfrontere de forbipasserende med dødssynden, og bryde ind i deres hverdag og vante omgivelser.

VREDE - Horsens Kunstmuseum, Horsens
På Horsens Kunstmuseum forholder Martin Erik Andersen (DK), René Schmidt (DK), og Vinyl Terror & Horror (DK) sig til vreden gennem en totaloplevelse af lyd, lys og skulpturelle objekter. Martin Erik Andersens værker kombinerer mange forskellige elementer på overraskende måder, René Schmidt arbejder med 3D-print og beton, og under navnet Vinyl Terror & Horror arbejder Camilla Sørensen og Greta Christensen med installationer, hvor mekaniske objekter konstrueres i en ganske særlig cut-up-teknik.

DE SYV DØDSSYNDER er et samarbejde mellem syv forskellige kunstmuseer og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

Læs mere



Dennis Hoppers fotografier bliver udstillet i Danmark
Fredag den 3. februar åbner udstillingen "Dennis Hopper - som fotograf" på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg. Udstillingen viser tæt på 200 af Dennis Hoppers sort-hvid fotografier fra 1960erne. Fotografierne skildrer et Amerika under social og politisk forandring. Et årti med De Sorte Pantere, pop-art og hippiekultur. En tid med frihed, oprør og modstand. Midt i denne turbulens befandt Hopper sig - og han fotograferede ihærdigt. Hans venner kaldte ham "turisten", fordi han altid havde et kamera hængende om halsen.

Dennis Hoppers billedverden er befolket af bikere, hippier, skuespillere, musikere og kunstnere - men også anonyme folk på gaden, som har fanget Hoppers blik. Kulissen er Amerika i koncentreret form: endeløse highways, gigantiske billboards og brede boulevarder. Fotografierne lader os se verden gennem Dennis Hoppers øjne; vi får lov til at møde personerne rundt om ham og tage med på hans rejser.

Dennis Hopper (1936-2010) er bedst kendt som skuespiller og filminstruktør for film som Apocalypse Now, Blue Velvet og True Romance. Hans store gennembrud kom i 1969 med filmen Easy Rider, som også var hans debut som instruktør. Filmen fortæller historien om de to antihelte Billy og Wyatt - spillet af Hopper og Peter Fonda - som kører Amerika tyndt på deres motorcykler. Filmen blev symbolet på hippieæraen og blev en verdensomspændende succes.

Den første store filmrolle kom i 1955 i filmen Rebel Without a Cause med James Dean i hovedrollen, men da Hopper nogle år senere oplevede at være blacklistet i Hollywood, blev fotografering hans hovedbeskæftigelse. Mellem 1961 og 1967 tog Hopper tusindvis af billeder, og først da han begyndte arbejdet med Easy Rider, lagde han kameraet til side.

Fra kunstscene til protestmarch
De afslappede og intime billeder af vennerne fra Los Angeles? kunstscene viser Hoppers styrke som portrætfotograf. I New York får vi lov til at møde Andy Warhol, før han blev superstjerne - ualmindelig cool bag sine sorte solbriller. Den legendariske skuespiller Paul Newman kigger direkte ind i kameraet med sit umiskendelige nærvær. Hoppers fotografier af den historiske protestmarch fra Selma til Montgomery i 1965 under Martin Luther Kings ledelse, er en vigtig skildring, som garanterer ham en plads blandt de store amerikanske dokumentarfotografer.

Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg



Alvar Aalto - Second Nature
Kunstmuseet Kunsten, Aalborg
26. januar - 17. april 2017

Nordisk arkitektur og design er berømt i hele verden og er i disse år igen blevet hypermoderne. I Danmark kender vi blandt andet Arne Jacobsen, Finn Juhl og Jørn Uzon. Men en pionér inden for den nordiske arkitektur er imidlertid den finske stjernearkitekt Alvar Aalto. Aalto er I Danmark mest kendt for Aalto-vasen og som arkitekten bag Aalborgs kunstmuseum, Kunsten. Nu åbner Kunsten en ny udstilling i samarbejde med et af verdens mest anerkendte museer, Vitra Design Museum, som præsenterer hele Alvar Aaltos virke og samtidig afslører en helt ny side af arkitekten.

Kunstmuseet Kunstens største kunstværk er selve museumsbygningen. Hvert år besøger flere tusinde arkitekturinteresserede gæster det eneste kunstmuseum, der er tegnet af Alvar Aalto. Det er dog ikke kun bygningen, som Aalto tegnede, men også store dele af inventaret fra møbler og lamper til dørgreb og andre detaljer. Bygningen blev til i et samarbejde med Elissa Aalto og den aarhusianske arkitekt Jean-Jacques Baruël. Udstillingen "Alvar Aalto - Second Nature" sætter den unikke museumsbygning i relation til Alvar Aaltos omfattende virke.

I udstillingen tages publikum med på en rejse i Aaltos liv og arbejde. Publikum får først et levende indblik i Aaltos tidlige arbejde og udvikling mod det karakteristiske moderne udtryk. Det var i denne periode, han blandt andet designede det legendariske Paiomio Sanatorium. Ofte bliver den finske natur og landskab fremstillet som Aaltos primære inspirationskilde, men i det næste udstillingstema afsløres uopdagede sider af Alvar Aalto. Aalto hentede nemlig også inspiration hos billedkunstnere fra hans tid. Dette illustreres i udstillingen gennem værker af blandt andre Alexander Calder, Fernand Léger og Jean Arp samt en dybdegående præsentation af to hovedværker af Aalto, Villa Mairea i Finland og Maison Louis Carré i Frankrig. Det næste tema er en rejse i Aaltos design af møbler, lamper og glas. Her præsenteres firmaet Artek, som Aalto var med til at stifte. Det fjerde og sidste tema er dedikeret til Aaltos internationale karriere.

Læs mere



Lotte Nielsen blev vinder af EXTRACT - YOUNG ART PRIZE- CPH 2017
Lotte Nielsen (DK) dimitterede I 2016 fra Royal College of Art i London. I sin kunstneriske praksis har hun i de senere år været optaget af at udforske begreber som erindring, tab og identitet med udgangspunkt i en forladt lokation. Således også i afgangsværket, YAOI, som er både en video og en bog om en gammel forladt biograf i Stenløse. Der bliver ikke længere vist film på stedet, som har fået ny mening gennem unges brug af huset som festlokale og tilflugtssted. Lotte Nielsen er opvokset i Stenløse. I sin film og bog undersøger hun i poetiske billeder og tekster biografen som metafor for sine egne oplevelser af sin fars fremadskridende demens. I værkerne, som vises i GL STRAND, dvæler Lotte Nielsen ved interiørets stemninger og facader, som gradvist har ændret sig på samme måde, som hendes fars demens har slettet mere og mere af hans hukommelse.

GL STRAND



Kunstforeningen GL STRAND præsenterer ung kunst
EXTRACT - YOUNG ART PRIZE - CPH 2017
EXTRACT SOLO: Jens & Morten - AGORA
21. januar - 5. marts 2017

Kunstforeningen GL STRAND indleder 2017 med to udstillinger, der begge giver et indblik i en ny generation af talentfulde kunstnere. Syv nyuddannede kunstnere fra kunstakademier i Beijing, London og København viser på EXTRACT - YOUNG ART PRIZE - CPH 2017 nye værker. Én af dem modtager EXTRACT Prisen for det mest overbevisende bidrag i udstillingen. Med prisen følger et rejselegat på 50.000 kr. og en soloudstilling i GL STRAND. Juryen består af den danske billedkunstner Joachim Koester, overinspektør Katrin Bucher Trantow ved Kunsthaus Graz, Østrig og udstillingsinspektør Sean Kissane ved IMMA, Irland. Samtidig med den store EXTACT-udstilling åbner udstillingen AGORA af kunstnerduoen Jens & Morten, der modtog EXTRACT Prisen i 2014.

EXTRACT - YOUNG ART PRIZE - CPH 2017 præsenterer syv af de mest lovende dimittender fra masteruddannelserne ved kunstakademier i København, Beijing og London. Diversiteten er nødvendigvis stor, når alle kunstnere i hvert deres gallerirum viser nye værker, som tilsammen giver et billede af en stor mangfoldighed i samtidskunsten i dag. Kunstnerne arbejder i en bred vifte af medier som video, maleri, skulptur, installation, fotografi og bogkunst, som også tematisk og motivisk spænder vidt. Fra processer i naturens, i bygningers og i menneskers forfald over skjulte og absurde forhold i samfundet, kulturhistorien og i de mellemmenneskelige relationer til performative undersøgelser af eksistentielle billeder og fortællinger. Fælles for deres kunst er en interesse for at undersøge underliggende strukturer og betydningslag i verden udfoldet i et poetisk udtryk.

Kunstforeningen GL STRAND



WINDOW TO CHINA
Robert Rauschenberg: The Lotus Series
Gl. Holtegaard
20. januar - 17. april 2017

Gl. Holtegaards udstilling WINDOW TO CHINA tager udgangspunkt i Robert Rauschenbergs fotografiske og grafiske praksis og kaster med udstillingen af værkserierne The Lotus Series og Study for Chinese Summerhall lys over kunstnerens store engagement i Kina. Helt central er fortællingen om den idealistisk kunstner, der nægtede at acceptere konventionelle begrænsninger både i sin kunst og i livet. Rauschenberg nærede en dyb tiltro til kunstens potentiale som løftestang for tværkulturel dialog, og denne åbenhed og entusiasme bragte ham milevidt rundt i verden.

Kina som motiv
På en rejse til Kina i 1982 tog Rauschenberg mere end 500 fotografier. Fra denne rejsedagbog hentede han materialet til de to serier, der nu vises på Gl. Holtegaard, og som ikke før har været vist i Danmark.

Idealisten Rauschenberg
Ideen til Rauschenbergs internationale rejseudstilling ROCI - Rauschenberg Overseas Culture Interchange blev til på hans rejse til Kina, hvor han oplevede et lands kulturelle lukkethed. Hans ambition med ROCI var at skabe tværkulturelle møder gennem udstilling af egne værker i ti lande, som Rauschenberg selv betegnede som sensitive stater. ROCI blev sat op i Mexico, Chile, Venezuela, Kina, Tibet, Japan, Cuba, USSR, Malaysia, Tyskland og USA. Han finansierede selv projektet ved at sælge værker fra sin egen private kunstsamling for at holde projektet fri af politiske og økonomiske interesser.

I tråd med koldkrigstidens verdenssyn var det Rauschenbergs vision, at ROCI-udstillingerne både ville udgøre et vindue til omverdenen for det pågældende land og samtidigt vise lokalbefolkningen dets egen kultur i et nyt lys.

Gl. Holtegaard



Japanomania i Norden 1875-1918
Statens Museum for Kunst
19. januar - 23. april 2017

Det sneklædte Fuji-bjerg, blomstrende kirsebærtræer og "den store bølge". I anden halvdel af 1800-tallet strømmer en begejstring for alt japansk hen over den vestlige verden - en JAPANOMANIA. Hele Europa bliver ramt, og ogsa, den nordiske billedkunst forandrer sig. Kompositionerne bliver asymmetriske, mere dekorative, og motiverne forenklede og meditative.

Med værker af kunstnere som Claude Monet, Edvard Munch, Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher, Albert Edelfelt og L.A. Ring, skruer SMK tiden tilbage og viser, hvordan kunsten i årtierne omkring 1900 påvirkes af japansk æstetik.

Japanomania i Norden 1875-1918 er udarbejdet i samarbejde med Ateneum i Helsinki og Nasjonalmuseet i Oslo.

Læs mere



At iagttage uden at slå blikket ned
Peter Martensens portrætter indtager Prinsessefløjen på Frederiksborg Slot i Hillerød.

Fredag den 13. januar åbner udstillingen "Peter Martensen - portrætter" for publikum på Det Nationalhistoriske Museum. Flere end 100 værker er udstillet i Prinsessefløjen, heriblandt en helt ny portrætserie. Peter Martensen har portrætteret ti kunstnere fra forskellige kunstarter under et helt nyt koncept, der kommer til at vare resten af hans liv.

Hen over fem årtier har Peter Martensens arbejde med portrætgenren opnået et betydeligt omfang på trods af, at han ikke opfatter sig selv som egentlig portrætmaler. Han elsker at male mennesker, og han er permanent fascineret af portrættet, hvor han tilbringer tid med et andet menneske og bliver en del af det fælles rum, der opstår under arbejdet.

Nyt koncept og en serie på ti nye portrætter
De mest dominerende portrætter i vores hverdag er selfien. Det er vidt udbredt at stille sit ansigt til skue digitalt. I det offentlige rum er det omvendt. Mange føler sig intimiderede, hvis de bliver iagttaget over længere tid af et ukendt eller fremmed blik, fx i bussen eller på gaden. Peter Martensen bruger kunstnerens privilegie, at iagttage mennesker og ansigter uden at skulle slå blikket ned, og dyrker samtidig sin kærlighed til portrættet.

Udstillingen kan opleves på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot frem til den 2. april 2017.

Læs mere