Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsb√łll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan S√łrensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita J√łrgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete S√łrensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte H√ły
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan S√łrensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars N√łrg√•rd
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bj√łrn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars N√łrg√•rd
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke T√łjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone H√łyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portræt - Adam Saks

Maleriets transgressor


Af cand.mag Lisbeth Bonde


Portræt ¬Ė Adam Saks
Adam Saks
Foto: Hans Ole Madsen
Adam Saks arbejder sig frem til en ny sk√łnhed hinsides det h√¶slige i sine hybride billeder. Han tilh√łrer den unge generation af kunstnere, der har opdaget maleriets og grafikkens svimlende mange muligheder, og som maler billeder, som alle kan forholde sig til. Som det g√¶lder for mange af hans j√¶vnaldrende kolleger b√•de i Danmark og i udlandet befinder hans kunst sig i en ¬ípostmedial¬í fase, hvor maleriet har fortr√¶ngt de nye medier. Men Saks skruer ingenlunde tiden tilbage til det abstrakt-ekspressive maleris uskyldstilstand, hvor man alene maler p√• f√łlelsen og intuitionen, tv√¶rtimod integrerer han erfaringerne fra installationskunsten, videokunsten, computerkunsten p√• fladen, ligesom han inviterer omverdenen indenfor og bruger respektl√łst af de massemedierede billeder, herunder b√łrnebogsillustrationer, tatoveringskunst, tegneseriernes fort√¶llende universer. I det f√łlgende har artiklens forfatter, Lisbeth Bonde, en samtale med Adam Saks i Berlin:


Adam Saks
Voie, 2007. Olie på lærred, 200 x 150 cm
Foto: Roman März


Man n√¶rmer sig landingsbanens k√¶mpem√¶ssige oval som en √łrn i flugten, sv√¶vende hen over byens tage. Den danske maler og grafiker Adam Saks (f. 1974) tager imod i den varme morgendis i verdens √¶ldste lufthavn, Tempelhof, "alle lufthavnes moder", som den britiske arkitekt Norman Foster har kaldt den. En lufthavn midt i Berlins sydlige centrum og en bygning, der straks minder den tilrejsende om byens nationalsocialistiske fortid. Sammen tager vi en taxa til bydelen Sch√∂neberg et par kilometer derfra. Saks¬í atelier ligger ¬Ė traditionen tro - i en nedlagt fabriksbygning, men denne er lidt flottere end alle de andre. Den er i funkisstil, og man kan skimte dens farverige, kakkelbekl√¶dte facade, d√©r hvor krigens bomberegn ikke har gjort det af med den. P√• tredje sal residerer Adam Saks og har gjort det i en √•rr√¶kke til sin store tilfredshed, for "Berlin er fortsat supersp√¶ndende med masser af muligheder, og her er stadig billigt", konstaterer han. P√• gulvet har han str√łet sine nye, meget farvestr√•lende akvareller rundt. Det er eksotiske landskabsmotiver, men blikkets vej ind i billedets dyb forstyrres af ord som ¬íChasseurs d¬íhommes¬í (menneskej√¶gere), ¬íCavalerie¬í, ¬íEtrangers¬í (fremmede) og ¬íBody Crawling Insects¬í. Adam Saks har rejst meget. Sidst tilbragte han seks uger som eremit p√• en atol uden for Madagaskar. Han s√łger v√¶k fra civilisationen og "alt det kunstgejl og genoplader i det fremmede." I sine billeder ¬íabonnerer¬í han derfor p√• andre kulturformer: "Her har jeg brugt franske tatoveringer fra gamle fremmedlegion√¶rers kroppe, s√• der indg√•r de i et stykke fransk kolonihistorie i akvareller. Det giver en eksotisk stemning og en vis distance at indf√łje s√•danne fremmede elementer," forklarer han.

Akvareller fungerer ofte som en slags skitseforl√¶g for malerier ¬Ė som nye, friske begyndelser ¬Ė er det ogs√• tilf√¶ldet for dig?

"Ja, akvareller har en umiddelbarhed og spontanitet, fordi man p√•f√łrer farven intuitivt og med en legende lethed. Jeg har tit t√¶nkt p√• at overf√łre metoden til mit maleri, men jeg har opgivet det igen, for malerier fungerer bedst med en vis kompakthed, volumen og gennemf√łrthed. Akvarellerne st√•r mere √•bne."

Akvarellerne rummer bjerglandskaber med kaktusser, √łde ensomme vidder, som brydes af disse ¬ítatoverede¬í, ofte ildevarslende billedmeddelelser: Der er d√łdningehoveder eller natdyr som ugler. Det er en transgressor ¬Ė en der overskrider forskellige barrierer. Det er en person, der er sin egen herre, og som bryder alle regler, fx i et f√¶ngsel. Men der er flere betydningslag i ordet, som ogs√• kan henvise til fx uglen, der lever om natten, hvor vi andre sover og s√•ledes overskrider d√łgnrytmen: "I akvarellerne parrer jeg et mere kontemplativt landskab i baggrunden med de aggressive meddelelser i forgrunden. Der er et indre sp√¶ndingsmotiv, vi er et stykke vej fra det ¬ínicy-nicy¬í, fra det risikofrie. Jeg fors√łger at accelerere fladen og skabe mods√¶tninger. Det g√¶lder ogs√• i mine malerier. P√• den ene side maler jeg postkortsk√łnne billeder, dvs. rolige og dekorative motiver, men p√• den anden side bryder jeg bestandigt med det p√¶ne og lader billederne med et andet og mere dramatisk indhold."


Adam Saks
Anchorboy, 2007. Olie på lærred, 200 x 150 cm
Foto: Roman März


Kan du ikke nogen gange få lyst til bare at male smukke malerier og som en anden Matisse dyrke overfloden, roen og vellysten?

"Jo, jeg kunne m√•ske godt have lyst til det, men jeg kan ikke gennemf√łre det. Jeg bliver n√łdt til at bryde med det sk√łnne, ellers lever maleriet ikke for mig. Mine billeder har et specielt energiniveau. Jeg fors√łger at forstyrre fladen ved at g√łre op med dens perfektion og indf√łre nogle skalaforskydninger og mange forskellige visuelle niveauer, der m√łdes p√• fladen. Dog undlader jeg at bruge tegn i mine nye oliemalerier. Men selv om mange af mine v√¶rker har ¬íh√¶slige¬í eller ¬íbeskidte¬í temaer, s√• arbejder jeg vha. b√•de mine kompositionsprincipper og min palet hen imod at skabe en sk√łnhed hinsides det h√¶slige."

Hos Saks er vi p√• vej hen imod en ny form for √¶stetisk orden og dermed en ny form for sensibilitet. Han bestr√¶ber sig p√• at lave nogle spring mellem figuration og abstraktion og genererer nogle mindre former i √©t maleri, som han bl√¶ser op og g√łr til hovedmotivet i et andet. Han zoomer ind og ud ¬Ė arbejder med det store i det sm√• og det sm√• i det store.
P√• v√¶ggene h√¶nger nye malerier. Farvestr√•lende interi√łrmalerier i syntetiske, bevidst artificielle farver, af hotelv√¶relser, badev√¶relser og forskellige rum. Som mange af Adam Saks¬í kolleger ¬Ė ogs√• fra den ber√łmte Leipzigerskole med efterh√•nden ubetalelige navne som Matthias Weischer og Tilo Baumg√§rtel - udtrykker han sig i et interi√łrmaleri, som integrerer erfaringer fra bl.a. installationskunsten. Adam Saks maler disse rumlige perceptioner ind i sine farvest√¶rke og signalkraftige malerier med oliemalingens fluidum. Her og der bremser han vores synsfelt med nogle store, saftiggr√łnne planter, der giver billedet liv. Malerierne giver som helhed indtryk af at v√¶re velkendte konstruktioner eller dr√łmte scener, selv om vi genkender elementer fra fx boligmagasinerne. Saks¬í malerier best√•r af mennesketomme rum eller landskaber, som er ladet med usagte betydninger og ugjorte gerninger. Fladerne gennemkrydses af tegn, naturfragmenter og arkitektoniske elementer, der l√łsrives fra deres vante sammenh√¶nge, og som en anden DJ-sampler stykker Adam Saks dem sammen til en fragmentarisk, men dog harmonisk helhed, s√• man kan tale om visuel collageteknik med mange referencer. I billederne forekommer lyset af str√•le inde fra billedet og ud mod betragteren. Indimellem forekommer objekterne flossede i kanterne, som var der tale om en computercollage. Det er et helt nyt billedsprog.
S√• vidt jeg kan se, dekomponerer du dine billeder: Du skaber nogle regler, som du konstant bryder med, og p√• den m√•de kommer du hele tiden nye steder hen ¬Ė samtidig med at du lokker betragteren ind i billedet, fordi du betjener dig af kendte objekter. Det er en subtil forf√łrelsesstrategi.

"Jeg m√• hele tiden overskride mine egne begr√¶nsninger og ogs√• forf√łre mig selv til at komme nye steder hen. Lad mig her n√¶vne et eksempel: Sidste √•r lavede jeg fire omslag til det danske kunsttidsskrift ¬íBilledkunst¬í, som dengang endnu blev redigeret af id√©historikeren Lars Morell. Her stillede jeg mig selv en s√¶rlig opgave: Jeg ville benytte fire forskellige teknikker eller medier for at tvinge mig selv videre. Der var ingen grund til at lave en ¬íserie-serie¬í, fordi der gik tre m√•neder imellem de enkelte udgivelser. Hvert omslag skulle kunne fungere 3-2-1, dvs. f√łrst ser man det p√• hylden hos boghandleren, hvor forsiden skal fungere som eyecatcher. N√•r du har l√¶st magasinet og l√¶gger det fra dig igen, skal bagsiden ogs√• v√¶re interessant, ligesom man skal kunne l√¶gge det fra sig i opsl√•et tilstand, hvis man fx skal tage telefonen. Jeg benyttede akvarellen, computertegningen ¬Ė som jeg ofte tager i anvendelse som forl√¶g for malerierne ¬Ė desuden ¬íBuntstift¬í, som det hedder hernede, alts√• farveblyant, og endelig raderingen. Alle udtryk skulle have en flosset karakter. Raderingen er skabt med en boremaskine og hammer, der afs√¶tter sm√• punkter i kobberpladen ¬Ė det er primitivt og r√•t, og man skal holde ekstremt godt fast i boremaskinen, s√• den ikke skrider. Hermed opst√•r en helt s√¶regen streg, som er umulig at frembringe med h√•nden. Den minder om et ar, en tatovering eller noget, der er syet p√• en symaskine. Hvad ang√•r computertegningen, anvendte jeg det mest simple program ¬Ė Paint ¬Ė som fremst√•r naivt og ligefremt. Bagefter har jeg ¬ícollageret¬í computertegningen ¬Ė dvs. printet delene ud og sat dem sammen som en collage. Med hensyn til farveblyantstegningen, s√• har jeg her tydeligvis mimet en tatovering. Alts√• fire vidt forskellige teknikker, fire forskellige sprog, der taler sammen."


Adam Saks
Resistor, 2007. Olie på lærred, 200 x 150 cm
Foto: Roman März


Hvorfor er du så optaget af tatoveringer?

"Jeg er mest interesseret i ¬íold school¬í tatoveringer fra forrige √•rhundredeskifte, som blev brugt af marginaliserede grupper. De var ofte afvigere uden fast job fx soldater, s√łm√¶nd, prostituerede og havde stort set ingen materielle besiddelser. Tatoveringerne, disse tegninger, som de bogstaveligt talt bar rundt p√• kroppen. var de eneste vidnesbyrd om deres levede liv, og deres livshistorie l√• s√•ledes p√• huden og v√¶rdierne, de stod for, liges√•, og det synes jeg er uhyre interessant. Mange af dem er udf√łrt i f√¶ngslerne, og de har en primitiv ligefremhed og rummer en rebusagtig billedkombination. I virkeligheden var b√¶rerne en slags omvandrende Rauschenberg-malerier med de mange lag og kombinationer. Jeg tager udgangspunkt i en s√¶rlig tematik, som dyrkedes af de franske fremmedlegion√¶rer og i straffekolonierne i Fransk Guyana. I dag er tatoveringer blevet salonf√§hige, men de moderne tatoveringer interesserer mig overhovedet ikke."

Adam Saks voksede op i Klampenborg nord for K√łbenhavn. Allerede som barn tegnede han meget - det var en naturlig udfoldelse for ham og langt at foretr√¶kke frem for fodbold. Efter studentereksamen skaffede hans arkitektfar ham ind som elev hos Svend Wiig Hansen i Helsing√łr, hvor han ¬ílagde op til¬í Akademiet. Det var i den periode, hvor Wiig stod og baksede med den store skulptur ¬íSl√¶gt f√łlger sl√¶gt¬í til Kulturministeriet p√• Gammel Strand. Adam Saks kom ind p√• Akademiet i en alder af 19 √•r efter et l√¶rerigt √•r hos Svend Wiig Hansen: "Svend var ekstremt gener√łs f√łlelsesm√¶ssigt og havde en direkthed, n√•r han kastede sig ud i malerakten, som tiltalte mig. Hans ekspressivitet, beslutsomhed og hurtighed gjorde indtryk, om end jeg selv arbejder anderledes ¬Ė mere omst√¶ndeligt og med mere konstruerede og medierede billedverdener end han gjorde det. Men af Svend fik jeg modet til at angribe l√¶rredet uden skrupler", siger Saks. P√• Akademiet fik han f√łrst maleren Elmer og billedhuggeren √ėivind Nyg√•rd som l√¶rere, "og det var to v√¶sensforskellige, men inspirerende rollemodeller." Herefter blev han inspireret af nogle tyske g√¶stel√¶rere, bl.a. Troels W√∂rsel og Jutta Koether til at komme til Tyskland og fik kontakt til Bernd Koberling i Berlin, som han studerede hos i et √•r, inden han vendte tilbage til Grafisk Skole p√• Kunstakademiet, hvilket var uvurderligt for hans kunstneriske uddannelse: "Det var paradisiske tilstande, et eldorado af sp√¶ndende, grafiske muligheder. Jeg l√¶rte alle teknikker: computertryk, serigrafi, litografi, tr√¶snit, raderinger ¬Ė you name it ¬Ė du kunne veksle lige s√• hurtigt, du ville. Jeg lavede hovedsagelig serigrafier ¬Ė silketryk - og eksperimenterede vildt med alle mulighederne. Jeg sluttede af med at male p√• Claus Carstensens malerskole, og han var ogs√• alle tiders. Hans udsyn er legendarisk, og hans foredrag var simpelt hen non plus ultra. Men mit ophold p√• Grafisk Skole har betydet meget for mig," siger Saks.

Hvilke kunstneriske valgslægtskaber har du?

"Den amerikansk-britiske maler Malcolm Morley har p√•virket mig meget. Han maler fx efter en akvarel ved at kvadrere den op p√• l√¶rredet. Derved opn√•r han spontaniteten fra akvarellen i det store format, samtidig med at hvert enkelt kvadrat udg√łr et selvst√¶ndigt maleri. Han sp√¶nder s√•ledes mellem et mikro- og et makrokosmos, og de sm√• kvadrater bliver rene Monet-malerier. F√łrst n√•r man tr√¶der fire skridt tilbage, opst√•r billedet. Samtidig dyrker han en sp√¶ndende eksotisk motivverden og opbygger billedrummet p√• en interessant m√•de. Han var pioner inden for amerikansk neoekspressionisme i 1970¬íerne, ligesom han var pioner inden for fotorealismen lidt tidligere, s√• han har en stor sp√¶ndvidde ¬Ė og er vitterlig meget sp√¶ndende. Ogs√• Los Angeles-kunstneren Larry Pittman ¬Ė is√¶r hans billedkompositioner, der er meget grafiske - har betydet meget for mit eget virke, selv om hans homoseksuelle motivverden ikke interesserer mig."

Vi kan tydeligt se, hvad dine billeder forestiller, men dels er der ingen mennesker i dine landskaber og rum ¬Ė det er ofte transitrum, anonyme offentlige eller semioffentlige rum - dels m√łdes flere virkelighedsplaner p√• dine flader. Hvorfor vil du ikke dyrke den totale fiktion?

"Jeg arbejder med hybride malerier og bryder fiktionen op. Jeg maler tingene, s√• de fremst√•r umiddelbare, henkastede og konstruerede p√• fladen. Bl.a. maler jeg store palmeblade, der fungerer som abstrakte elementer. Hvis du ser efter, er der en hvid kant, som jeg har malet for at f√• det til at ligne en computertegning. Jeg bruger forskellige malemetoder ¬Ė nogle af elementerne er malet med stor akkuratesse og meget glat, mens andre er mere abstrakte. Jeg fors√łger at accelerere sp√¶ndingen i billedrummet og veksler mellem det mere ekspressive og det mere pr√¶cise og detaljerige. Hvis man bruger den samme ¬íh√•ndskrift¬í over det hele, s√• d√łr det ud, synes jeg."


Adam Saks
Pazi S, 2007. Olie på lærred, 200 x 150 cm
Foto: Roman März


Har du også noget emotionelt i klemme i dine billeder?

"Ja, det har jeg faktisk. Jeg maler en masse biografiske spor ind i malerierne, som betyder noget ganske s√¶rligt for mig. Men jeg g√łr det indirekte og diskret. N√•r jeg fx maler en seng, er det fordi den er s√¶rlig betydningsfuld for mig: Her er man inaktiv og kontemplativ, her er alle det v√•gne livs hierarkier suspenderet, her flyder tilv√¶relsen sammen i tankerne, og her er man taget ud af den sociale kontekst og er ekstra s√•rbar ¬Ė og n√łgen. Men jeg renser mine interi√łrer og g√łr dem s√• tidsubestemte som muligt, ligesom jeg blander flere stilarter fra flere √•rtier sammen for at l√łfte dem ud af den specifikke tid, som billedet er blevet til i."

Hvorfor maler du aldrig mennesker?

"Jeg kan ikke arbejde s√• √•bent, som jeg g√łr nu, n√•r jeg maler mennesker, fordi det hele lukker sig om og fikseres i en entydig fort√¶lling, synes jeg. Hvis jeg ville skildre mennesker, m√•tte det blive i en film."

Hvorfor har du valgt at male? Hvad betyder maleriet egentlig for dig, hvor dr√łmmer du om at blive f√łrt hen af maleriet?

"At male er for mig som at f√łre en udvidet dagbog. Mine motiver er velkendte og alligevel tilpas fremmede, og de kan afl√¶ses p√• mange niveauer af publikum. At male har en simpelhed og enkelhed. Jeg kan bare g√• rundt om hj√łrnet og k√łbe for 500 kr. materialer og g√• i gang med det hvide l√¶rred. Det er en frihed, og jeg elsker at skabe et nyt rum og give plads til et nyt drama. Jeg har efterh√•nden konstrueret mit eget alfabet. Men for at svare p√• dit sidste sp√łrgsm√•l, s√• har jeg n√¶sten ingen dr√łmme mere. Det vigtigste for mig er at have en helt almindelig dag i mit atelier. Another day in the office vekslende mellem de langsomme oliemalerier og de hurtige papirarbejder og mine kunstb√łger."

Adam Saks viser mig sine kunstb√łger. De er lavet p√• mange forskellige typer papir, og de udg√łr en lille, transportabel udstilling i bogform.

"I b√łgerne mikser jeg computertegninger, monotypier, h√•ndtegninger, papirklipsornamenter og kropstatoveringer. Det er et id√©katalog, der rummer mit ¬íalfabet¬í. B√łgerne er den nederste del i den visuelle f√łdek√¶de, der ender i malerierne. De forskellige teknikker mimer hinanden og n√¶rer hinanden."