Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsbøll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan Sørensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita Jørgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete Sørensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte Høy
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan Sørensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars Nørgård
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bjørn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars Nørgård
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke Tøjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone Høyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portræt – Cathrine Raben Davidsen  

Portræt – Cathrine Raben Davidsen
Cathrine Raben Davidsen
META MORFOSER

Forvandlingens svære kunst
af Nanna Kronberg Frederiksen
Cathrine Raben Davidsens arbejdsmetode minder på mange måder om den klassiske historiemalers arbejde med figurer og fortælling. Hun lader sig inspirere af ældre mesterværker fra renæssancen og læser klassikere som Homers Odysseen og Ovids Forvandlinger for dér at finde emner for sin kunst. Ved at dykke ned i historien, mytologien og traditionen finder hun stof til sine malerier og tegninger.

Lippi, 2005. Olie, kul og spray på lærred, 100x80 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Lippi, 2005. Olie, kul og spray på lærred, 100x80 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
Cathrine Raben Davidsens strategi er alligevel anderledes end fordums historiemaleres. Først og fremmest fordi de menneskefigurer, dyr og symboler, som hun henter fra kunst- og litteraturhistorien ikke placeres i sammenhængende, narrative kompositioner. Dernæst fordi Cathrine Raben Davidsen ofte blander de klassiske figurer med moderigtig makeup, nutidig påklædning og ekstravagante frisurer, som hun finder i diverse modemagasiner.

(Lippi), 2005. Olie, kul og spray på lærred, 60x40cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
(Lippi), 2005. Olie, kul og spray på lærred, 60x40cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
Cathrine Raben Davidsen illustrerer ikke, men omsætter snarere de fundne figurer til elementer i et personligt vokabularium, til en slags “selv-billeder” om man vil. Hendes værker handler om kvindelighed, køn og identitet, men de mange slørede øjne, maskerede ansigter og labile kroppe viser, at det langt fra er en smertefri eller uproblematisk proces at komme til sig selv. Figurerne er både skønne og tomme, eksistentielle og kitsch’ede, insisterende og fjerne, markante og diffuse, traditionsbundne og historieløse.

Heroides (Untitled no.1), 2005. Olie, kul og blyant pĂĄ papir, 153x91cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Heroides (Untitled no.1), 2005. Olie, kul og blyant pĂĄ papir, 153x91cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg

Heroides (Untitled no. 2), 2005. Olie, kul og blyant pĂĄ papir, 172x66cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Heroides (Untitled no. 2), 2005. Olie, kul og blyant pĂĄ papir, 172x66cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
Metamorfose betyder formændring, transformation eller forvandling. Når META MORFOSER er valgt som udstillingens titel er det for at markere den komplekse tilstand af tilblivelse/opløsning, som kendetegner Cathrine Raben Davidsens figurformer. Samtidigt er metamorfosen et hovedmotiv i mange af de sagn og myter fra den klassiske oldtid, som Cathrine Raben Davidsen bruger som afsæt for sin kunst.
La Primavera
Sandro Botticellis maleri La Primavera fra o. 1482 er ét af de renæssance-malerier som Cathrine Raben Davidsen har genfortolket. La Primavera er en storslået allegori over kærlighed, forår og vækst. Et af billedets centrale motiver er Chloris’ forvandling til Flora. Ifølge myten voldtog vestenvindens gud, Zefyr, nymfen Chloris. For at bøde for sin vold forvandlede han Chloris til gudinden Flora, blomsternes dronning. Hun fik en frugtbar have, blev Zefyrs brud og blomster faldt fra hendes læber, når hun talte.

The Flourishing One, 2004. Olie, kul og spray på lærred, 240x200 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
The Flourishing One, 2004. Olie, kul og spray på lærred, 240x200 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
The Flourishing One er en skøn men anæmisk udgave af Chloris/Flora. Kvinden er bleg med udflydende øjne, og de farver der traditionelt set kendetegner Chloris, den bleggrønne, den grøn-gule og den lyse fersken, er sat sammen med grå og sort. Blomsterne, der falder fra hendes læber, er markerede som tynde stængler med gråsorte blade, og minder os om, at det frodige også er forgængeligt.

Costume of a Bride, 2005. Olie, kul og spray pĂĄ papir, 165x70cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Costume of a Bride, 2005. Olie, kul og spray pĂĄ papir, 165x70cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
Bruden i Costume of a Bride har dyrelignende ben, og der springer en blomst ud fra hendes hjerte. Gommen er fraværende. Kun rækker han ind i billedet med sit sværd – det sværd som Merkur bærer i La Primavera – og skærer noget af blomsten over. Zefyr og Chloris’ forhold begyndte med vold, men endte med at bære frugt. Hos Cathrine Raben Davidsen er forholdet mellem mand og kvinde svært at tyde. Beskytter han hende med sit sværd, eller har han stukket hende i hjertet, så blodet springer?

Detail of Floras Dress, 2004. Blæk, kul, og kridt på papir, 70x50cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Detail of Floras Dress, 2004. Blæk, kul, og kridt på papir, 70x50cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
I Detail of Flora’s Dress er Cathrine Raben Davidsen gået tæt på det væld af hvide, lyserøde og røde roser som Botticelli lader Flora holde i sin kjole, og som hun strøer ud. I Detail of Flora’s Dress er kjolefolderne glattet ud til en ensartet grå baggrund med spredte sorte plantevækster. Floras hænder er tegnet med en løs og vibrerende streg, og det ser ud som om de værner om et lille foster. Livets og forårets genkomst virker her som en uendelig skrøbelig affære.

Penelope (with Knife), 2005. Olie, spray og pulver på lærred, 80x50 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Penelope (with Knife), 2005. Olie, spray og pulver på lærred, 80x50 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
Penelope
Fortællingen om Odysseus’ trofaste hustru Penelope er en anden af de historier som Cathrine Raben Davidsen har genfortolket. Odysseus drog i krig, og Penelope blev overladt til sig selv. I mandens fravær invaderede over hundrede bejlere hjemmet og krævede, at Penelope skulle vælge sig en ny mand. Penelope lovede at træffe valget, når hun var færdig med at væve et ligklæde til sin aldrende svigerfar Laertes. Penelope vævede om dagen, men trævlede klædet op om natten for således at holde de aggressive bejlere på afstand.

Patient-Hearted (Argos), 2005. Olie og spray på lærred, 200x130 cm, Horsens Kunstmuseum, Foto: Anders Sune Berg
Patient-Hearted (Argos), 2005. Olie og spray på lærred, 200x130 cm
Horsens Kunstmuseum
Foto: Anders Sune Berg
Patient-Hearted (Argos) er et dobbeltportræt af Penelope og Argos, Odysseus’ trofaste hund. Penelopes ansigt er det eneste med en nogenlunde fast form. Hendes krop og klædedragt fremstår immateriel og gennemsigtig. Få sorte, hvide og blå konturstreger bevæger sig hvileløst rundt på lærredet og samler sig, næsten mirakuløst, i et kort øjeblik, om at danne figurkroppen. Hen over ansigtet og kroppen flyder en række sorte, vibrerende felter som perler på en snor, der er ved at gå op. Et lysende, hvidt punkt udgår fra brystet - måske som en markering af den hjerteskærende tålmodighed, hvormed de to venter. Patient-Hearted (Argos) er et sært billede på det dualistiske forhold mellem skabelse og destruktion. Penelope selv er på én gang under dannelse og opløsning på samme måde som ligklædet, der konstant væves og trævles op igen.

Between Seven and Twelve, 2005. Olie, kul og spray på lærred, 130x100 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Between Seven and Twelve, 2005. Olie, kul og spray på lærred, 130x100 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg

The Dream (Athene), 2005. Olie og spray på lærred, 90x50 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
The Dream (Athene), 2005. Olie og spray på lærred, 90x50 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg

Helene, 2005. Olie, kul og spray på lærred, 90x80 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Helene, 2005. Olie, kul og spray på lærred, 90x80 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg
Arachne
Der går en rød tråd mellem Penelope og en anden af oldtidens heroiske kvinder, Arachne. Arachne var så dygtig til at spinde og væve, at hun vovede at udfordre gudinden Athene, vævekunstens opfinder, til en dyst. Arachne vævede et tæppe med motiver fra gudernes kærlighedsliv. Da Athene til sin ærgrelse ikke kunne finde noget at udsætte på Arachnes arbejde, rev hun klædet i stykker. I fortvivlelse hængte Arachne sig selv, men Athene lod hende ikke dø. Hun forvandlede rebet til et spind og Arachne til en edderkop.

(Her Own Desire), 2006. Olie, kul og spray på papir, 196x117cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
(Her Own Desire), 2006. Olie, kul og spray pĂĄ papir, 196x117cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Envy (Athene), 2006. Kridt på papir, 106x71cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Envy (Athene), 2006. Kridt på papir, 106x71cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg

Arachne, 2006. Kridt på papir, 106x71cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachne, 2006. Kridt på papir, 106x71cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
I en række enkle, sort/hvide monotypier har Cathrine Raben Davidsen skildret Arachnes forvandling: Ansigtet smerter. Kroppen er væk. Et kaotisk spind hvirvler omkring en ensom figur. Tynde tråde, uden begyndelse og uden ende, flyder hen over billedet. Kun langsomt falder tingene på plads. En edderkop har form som et menneskeansigt mens en anden hænger ned fra sin line med tynde, vibrerende ben. Dens lille spole banker midt i kroppen som et hjerte og vækker mindelser om Arachnes tabte menneskelighed.

Arachnes Web (Untitled 23), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 23), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 3), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 3), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 4), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 4), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 5), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Privateje, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 5), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Privateje
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 20), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 20), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 1), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 1), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 7), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 7), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 12), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 12), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 22), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 22), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 14), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 14), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 29), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 29), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 16), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 16), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 18), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 18), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg

Arachnes Web (Untitled 15), 2006. Monotypi, 50x66 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
Arachnes Web (Untitled 15), 2006. Monotypi, 50x66 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg
Cathrine Raben Davidsens mange figurer er hentet fra fortiden. Trods det virker de som sære spejlinger af det moderne menneske, hvor en blanding af narcissistisk selvforelskelse, tomhed og isolation præger dem. Figurernes ansigter er sminkede og skønne, men de har ingen eller kun sparsom forbindelse til deres kroppe. Lange halse og spæde lemmer, dyrekroppe og puppelignende kroppe, opløste kroppe og kroppe, der kun eksisterer i kraft af tøj, dominerer billedet og gør eksistensen til en skrøbelig og kaotisk balanceakt mellem at være og ikke at være. Cathrine Raben Davidsen væver, spinder og maler billeder af selv-forvandlingens svære kunst. Spørgsmålet er, hvor META MORFOSERNE fører hen.

The Passing, 2006. Olie, spray og kul på papir, 115x113 cm, Courtesy Martin Asbæk Projects, Foto: Anders Sune Berg
The Passing, 2006. Olie, spray og kul pĂĄ papir, 115x113 cm
Courtesy Martin Asbæk Projects
Foto: Anders Sune Berg