Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsb√łll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan S√łrensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita J√łrgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete S√łrensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte H√ły
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan S√łrensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars N√łrg√•rd
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bj√łrn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars N√łrg√•rd
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke T√łjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone H√łyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portr√¶t ¬Ė Eske Kath  


Samtale

Samtale mellem Eske Kath
og Jane L√łvschall Dolmer om
udstillingen Hurricane Party i
GL STRAND.




Portr√¶t ¬Ė Eske Kath
   Eske Kath
JLD: Din nye udstilling her i GL STRAND best√•r b√•de af maleri og installation, og ligesom i dine tidligere v√¶rker besk√¶ftiger du dig med naturen som potentiel katastrofe. Udstillingen har titlen Hurricane Party. Hvor er du st√łdt p√• det f√¶nomen?

EK: Det m√• have v√¶ret en bog om vejrf√¶nomener. Men man har ogs√• h√łrt om det her i forhold til de orkaner, der har v√¶ret inden for den seneste tid. Det er alts√• et f√¶nomen, hvor unge mennesker, n√•r resten af byen bliver evakueret p√• grund af orkanfare, bliver tilbage og holder fest. Og det er jo et paradoks i sig selv ¬Ė n√¶rmest en leg med sk√¶bnen. I bogen er en bestemt fest beskrevet, hvor ca. 25 mennesker festede under orkanen Camille i 1969.
Huset de befandt sig i blev j√¶vnet med jorden, og kun √©n person overlevede. Hun blev fundet i et tr√¶ 8 km v√¶k. Faktisk er jeg st√łdt p√• p√•stande om, at den specifikke episode i st√łrre eller mindre grad er en myte. Men Hurricane Parties er under alle omst√¶ndigheder et f√¶nomen, der er mere eller mindre udbredt, specielt i USA.

Descend, 2004. Akryl og collage på lærred. 320x250 cm, Foto: Anders Sune Berg
Descend, 2004. Akryl og collage på lærred. 320x250 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: A Party for Camille... det er også et sjovt fænomen, det der med at give orkaner navne.

EK: Ja, man giver dem skiftevis drenge og pigenavne, og s√• har man allerede p√• forh√•nd lagt en r√¶kke navne ud p√•, hvad de skal hedde det kommende √•r, et navn for hvert bogstav i alfabetet. Det giver dem n√¶rmest en personlighed, og g√łr f√¶nomenet mere medg√łrligt i tanken. P√• den m√•de bilder man ogs√• sig selv ind, at man har kontrol over det ved oven i k√łbet at give det et navn, inden det opst√•r.

Descending Arena, 2005. Akryl og collage på lærred. 230x300 cm, Foto: Anders Sune Berg
Descending Arena, 2005. Akryl og collage på lærred. 230x300 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Dine værker handler tit om noget, der er ved at bryde sammen og om kaos og eksplosion. Er det en form for dommedagsbilleder anno 2006, du maler?

EK: Det kan man måske godt sige. Jeg har tidligere helt konkret arbejdet ud fra dommedagsmotiver fra barokken. I disse værker tog jeg udgangspunkt i nogle gamle kristne dommedagskompositioner, og så fjernede jeg de kristne ikoner og beholdt nogle af de kompositoriske træk i billederne, f.eks. de vertikale bevægelser.

Event, 2006. Akryl og collage på lærred. 280x230 cm, Foto: Anders Sune Berg
Event, 2006. Akryl og collage på lærred. 280x230 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Hvad har du villet med de gamle kristne motiver?

EK: Jeg har p√• en m√•de fors√łgt at tage fat i nogle af de samme grundl√¶ggende temaer, som man har besk√¶ftiget sig med i de ting: sp√łrgsm√•l til livet, skr√łbeligheden og vores egen d√łdelighed. Hvor man f√łr har h√¶ngt dem op p√• kristne knager i vores del af verden og f√łr d√©t nogle hedenske knager, s√• har de fleste af os ikke i dag religi√łse motiver, som knytter sp√łrgsm√•lene til sig. P√• den m√•de har jeg ogs√• villet vise i mine v√¶rker, at vi st√•r i en m√¶rkelig position i dag med en masse viden om, hvordan ting h√¶nger sammen og s√• alligevel ogs√• utrolig megen tomhed og √•bne sp√łrgsm√•l.
Fireworks, 2006. Akryl og collage på denim. 35x35 cm, Foto: Anders Sune Berg
Fireworks, 2006. Akryl og collage på denim. 35x35 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Det er jo karakteristisk, at dine dommedagsbilleder ikke indeholder religi√łse figurer eller referencer, men mere visualiserer forskellige kaotiske, komplekse og overlappende rum, eller rum der bryder sammen under jordsk√¶lv, vulkanudbrud og flodb√łlger. Bliver disse naturkatastrofer s√• dine billeder eller symboler p√• de eksistentielle trusler, vi st√•r overfor i dag.

EK: Ja, det kan man godt sige. Hvor der f.eks. i barokken fandtes en kristen metaforik med en billedliggjort opdeling af et himmel og et helvede, der blev afbildet med megen fantasi med alle mulige personificeringer i b√•de himmel og helvedesscenariet. Jeg har for nylig arbejdet med et triptykon (et tredelt v√¶rk red.) ligesom de traditionelle altertavler. Det tredelte v√¶rk er bygget op over en klassisk triptykon, hvor man ofte havde opadstigningen til himlen til venstre og s√• havde man selve dommedagsscenen i midten og nedfarelsen til helvede til h√łjre. I mine billeder er alle tre scenarier bare lige kaotiske, og alle religi√łse ikoner er v√¶k.

First Parquet, 2006. Akryl og collage på lærred. 160x125 cm, Foto: Anders Sune Berg
First Parquet, 2006. Akryl og collage på lærred. 160x125 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Dette er jo interessant, fordi p√• den m√•de er det som om, at det hele, at alle de her v√¶rdier, de alligevel bare bliver k√łrt rundt i en stor gryde, og s√• er der nogle formelle ting tilbage. Det er jo et meget typisk tr√¶k ved vores tid dette opg√łr med alle v√¶rdier og en form for grufuld v√¶rdirelativisme, der lader det op til den enkelte at definere sin mening i verden. Dine billeder virker p√• den m√•de ogs√• meget som opg√łr med tidligere fortolkninger af verden udfra en monolitisk og universel sandhed. I vores nuv√¶rende verdensbillede er det det fragmenterede mangefacetterede rum og det kalejdoskopiske perspektiv, der dominerer. Men i din malerstil kan man sige, at du ogs√• tr√¶kker p√• noget fra det moderne maleri. Kan man sige, at du kombinerer det abstrakte og det figurative i dit maleri?

EK: Malerierne bliver i h√łj grad lavet p√• maleriets pr√¶misser, men alle elementer i billederne er i virkeligheden som udgangspunkt figurative. Men de er alligevel abstrakte, i og med at de er lavet om til et malerisk sprog. Det er ikke tilf√¶ldigt, at det er hudfarve, jeg bruger i de der b√łlgende formationer. Det er vel n√¶rmest menneskemasserne, der er skiftet ud med noget mere abstrakt. Det er blevet til s√•dan en draperingsagtig organisk form, der minder om hud og krop, og som derfor b√•de er meget t√¶t p√• mennesket og kroppen men stadigv√¶k langt fra.

A Party For Camille, 2006. Akryl og collage på lærred. 280x260 cm, Foto: Anders Sune Berg
A Party For Camille, 2006. Akryl og collage på lærred. 280x260 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Der er jo aldrig rigtige mennesker afbildet i dine billeder, men der er mange ting, der er kropslige på en eller anden måde. Organiske former findes på forskellige måder i værkerne, og det betyder også, synes jeg, at man kan opleve dine billeder på mange niveauer. Man kan opleve dem som metaforer også på en indre, psykologisk tilstand som psykologiske scenarier. For den menneskelige psykologi bevæges jo også konstant mellem ekstremer og forskellige sindsstemninger. Og der ligger konstante trusler om kaos, sammenbrud og omvæltninger af tilstande.

EK: Ja, men det er ogs√•, fordi tingene i virkeligheden ikke handler s√¶rlig meget om selve den √łdel√¶ggelse, som skildres i v√¶rkerne. Men de handler meget mere om tanken om den ¬Ė eller om angsten og is√¶r fascinationen for det truende, det katastrofale og det kaotiske, end det egentlig handler om den direkte h√¶ndelse.

Residential Subversion, 2006. Akryl og collage på lærred. 160x230 cm, Foto: Anders Sune Berg
Residential Subversion, 2006. Akryl og collage på lærred. 160x230 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: I den titel du tager udgangspunkt i ¬Ė Hurricane Party ¬Ė der har vi i den grad et f√¶nomen, som er menneskeligt og som rummer det kontrastfyldte imellem festen og √łdel√¶ggelsen. Fordi festen, det farverige osv. er jo ogs√• til stede i billederne. Man kan jo ogs√• fornemme en fascination af disse grufulde scenarier, hvor alt flyder ud, br√¶nder op eller eksploderer, fordi det er jo ogs√• smukt. Dine billeder er jo virkelig nogle smukke billeder at betragte. S√• man bliver b√•de draget og samtidig frast√łdt af det, man ser.

EK: Ja, og det kan man sige netop er det, der er det grundl√¶ggende udgangspunkt for det hele. Hele unders√łgelsen og konfrontationen der ligger i det paradoks.

Standard Houses, 2006. Akryl og collage på lærred. 160x125 cm, Foto: Anders Sune Berg
Standard Houses, 2006. Akryl og collage på lærred. 160x125 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Noget af det påfaldende ved dit udtryk er som nævnt også, at man både kan fornemme det moderne maleris præg, hvor det er farverne og formerne, der dominerer, og samtidig er der et lag af det klassiske, figurative og fortællende maleri. Og det indholdsmæssige giver jo en ekstra dimension til værket, hvor det abstrakte maleri for mange er lukket om sig selv og også uinteressant i forhold til den verden, vi lever i.

EK: Ja, for nogen kan det jo v√¶re interessant at arbejde udelukkende med former og farver og udforske maleriets muligheder som s√•dan. Men det synes jeg ikke er specielt sp√¶ndende i sig selv. Det er ikke noget, jeg tror, jeg kunne dedikere mit liv til. Jeg har dedikeret nogle √•r af mit liv til det, men det kunne bare ikke rigtig holde ved ¬Ė der er for mange tanker udenfor maleriet, der tr√¶nger sig p√•. Det var ikke bare et sp√łrgsm√•l om, at nu besluttede jeg mig for at proppe noget indhold ind. Det var mere en beslutning om at opgive maleriet for en tid, fordi jeg ikke f√łlte, at jeg kunne bruge det til ret meget. Men det, at jeg stoppede, har jo s√• ogs√• v√¶ret grunden til, at mit nuv√¶rende udtryk overhovedet er opst√•et.

Ascending Arena, 2005. Akryl og collage på lærred. 230x300 cm, Foto: Anders Sune Berg
Ascending Arena, 2005. Akryl og collage på lærred. 230x300 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: I flere af de nye v√¶rker til denne udstilling er huset til stede. I et af v√¶rkerne skildrer du n√¶rmest s√•dan et parcelhuskvarter ved at male en hel r√¶kke af s√•danne husikoner, der n√¶rmest er placeret p√• en grund, der udg√łres af et grid. Men grunden er ved at bryde sammen under husene, og der er huller i tagene. Du har p√• den ene side et overskueligt og afkodeligt korrekt perspektiv, men s√• har du grunden, der √•bner sig under husene, som p√• mig virker st√¶rkt inciterende i forhold til fornemmelsen af, at noget katastrofalt lurer. Samtidig har du de kul√łrte lamper, der er malet i et n√¶rmest v√¶ltende perspektiv ind over husene, hvilket skaber en kontrast til den hyggespredende atmosf√¶re. Med d√©t at du maler den her tydelige b√¶rende struktur under husene, som bliver synlig skr√łbelig, s√• minder du om, at intet kan tages for givet, ingen strukturer er sikre og ingen orden er immun over for sammenbrud. Der er altid nogle skr√łbeligheder ved de elementer, som tingene er bygget op af.

EK: Ja, og det v√¶rste er jo i virkeligheden, at jo mere tryghed vi bilder os ind, at vores rammer giver os, jo mere fantasifuldt bygger vi tanker op omkring, hvor mange farer, der st√•r og lurer udenfor. Jeg synes, at den angst, som bl.a. disse tanker medf√łrer, er meget tydelig herhjemme for tiden, og den ser ud til at f√łre en hel del protektionisme og skepsis med sig. Jeg har lige v√¶ret i Japan, hvor folk bor p√• en form for tikkende bombe. F. eks. hvis du bor i Tokyo, s√• ved du, at inden for de n√¶ste ti √•r, s√• kommer der et jordsk√¶lv, og det kommer med den st√łrste sandsynlighed til at blive rigtig alvorligt. I Japan har det ligesom v√¶ret givet altid, at s√•dan er det. Man dyrker det ikke. Der er f.eks. s√•dan nogle Memorialmuseer, som er bem√¶rkelsesv√¶rdigt tomme. Noget af det eneste, som ikke er velholdt, det er de der museer, fordi det interesserer dem ikke s√¶rligt. Jeg snakkede med folk om emnet og blev overrasket over, at jeg vidste mere om jordsk√¶lvsrisikoen end de gjorde. Jeg vidste mere om, hvilken fare de lever med, end de selv g√łr. Og s√• t√¶nker man p√•, hvor mange imagin√¶re farer vi besk√¶ftiger os med hele tiden i vores del af verden. Og m√•ske netop fordi vi bor i s√•dan et sm√łrhul, kan man m√•ske argumentere for, at den meget direkte kontakt med katastrofen, som japanerne har, i historisk perspektiv kan have medf√łrt en vis kynisme. Og lige i forhold til husene i malerierne, s√• vil de fleste danskere sikkert opfatte dem som danske parcelhuse, men egentlig kunne det v√¶re typehuse hvor som helst i verden. Det er jo n√¶rmest standardtegnet.

Organic Still (Ascending/Descending), 2004. Akryl og collage på lærred. 240x350 cm, Foto: Anders Sune Berg
Organic Still (Ascending/Descending), 2004. Akryl og collage på lærred. 240x350 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Du har også fotografier med på udstillingen?

EK: Det er nogle fotos, som jeg har taget i Japan. De har udgangspunkt i en lille by ved navn Toshima, som blev n√¶sten j√¶vnet med jorden under et jordsk√¶lv for 10 √•r siden. Jeg bes√łgte byen og husene st√•r fuldst√¶ndig som nye nu. Der er i byen s√•dan en form for IKEA stemning. Alt er p√¶nt og rent. De er jo sindsygt dygtige til det med at rejse sig igen, fordi de har gjort det gennem hele deres historie. De rejser sig op i samme √łjeblik, de falder. Det har de s√• ogs√• gjort her. Og byen st√•r igen men uden synlig personlighed.

Red Arena, 2005. Akryl og collage på demin. 55x50 cm, Foto: Anders Sune Berg
Red Arena, 2005. Akryl og collage på demin. 55x50 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Var det en af grundene til, at du ville rejse til Japan, at du var fascineret af den der påvirkning af den potentielle katastrofe?

EK: Ja, det var til dels det og ogs√•, hvordan de har billedgjort det igennem tiden. Tidligere havde de som resten af verden et religi√łst syn p√• naturens kr√¶fter. De havde shintoreligionen, hvor f√¶nomener blev forklaret via myter. F. eks. blev jordsk√¶lv efter sigende for√•rsaget af en stor malle, der l√• under Japan. Der var en gud, der holdt mallen i skak med en stor hellig sten, men n√•r han en gang imellem blev uopm√¶rksom, kunne mallen bev√¶ge sig og skabe jordsk√¶lv. Fisken hed Namazu og der blev lavet en masse tr√¶snit, som hed Namazue, som beskrev de forskellige historier om den. Og det sjove er, at den her fisk oftest blev beskrevet som ond, men den var ogs√• nogle gange god, fordi den ogs√• f√łrte noget godt med sig. Ofte er det ogs√• s√•dan i dag med de steder, der bliver udsat for en katastrofe af en eller anden slags. De f√•r ofte en stor √łkonomisk fremgang i tiderne efter. En af de ting som ogs√• har gjort, at Japan har udviklet sig som det har, er at de er s√• omskiftelige. Hver gang strukturerne br√łd sammen, s√• blev der arbejde til en masse mennesker, som s√• kunne bygge tingene op p√• ny, s√• de passede til den tid, de nu var i. De samme mekanismer g√łr sig g√¶ldende i forbindelse med Tsunamikatastrofen i Asien, hvor man kan se, at for flere af de ber√łrte lande er der kommet et slags √łkonomisk boom siden hen, blandt andet p√• grund af den indspr√łjtning, de har f√•et √łkonomisk. De der mekanismer har Japan jo levet med altid. S√• det, der virkelig g√łr sig g√¶ldende i den del af verden, er en udbredt Fugl F√łnix-effekt, hvor man rejser sig fra asken. Dette var ogs√• tilf√¶ldet for Japan efter 2. verdenskrig, hvor de fleste af landets st√łrste byer ikke var meget andet end en bunke murbrokker.
Jeg synes også, at disse indbyggede paradokser er utrolig interessante i en mindre skala. Hvordan vi har brug for nedture i livet for at opleve opturene. Og for den sags skyld i de helt store træk, hvor livet som helhed slet ikke kunne eksistere uden det, vi kalder naturkatastrofer.

Rising Ground, 2003. Akryl og collage på lærred. 240x360 cm, Foto: Anders Sune Berg
Rising Ground, 2003. Akryl og collage på lærred. 240x360 cm
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Ja, det er som om, at vi i vores kultur n√¶rmest synes, at man har en ret til at have udryddet alle former for farer og trusler. At man heller ikke rent psykisk kan rumme at leve med nogle usikkerhedsmomenter. Der kommer jeg ogs√• til at t√¶nke p√• det f√¶nomen, som du s√• tager udgangspunkt i; de her hurricane parties, som selvf√łlgelig er et meget smalt f√¶nomen, ligesom det ogs√• er relativt smalt, at nogen dyrker ekstremsport og lignende. Det at man bevidst uds√¶tter sig selv for farer, og at det er d√©t, der giver intensitet. Det er ligesom den anden side af det. Selve f√¶nomenet hurricane parties, m√• jeg sige, at jeg synes er helt ekstremt dumt. Jeg ved ikke, hvad det er for mennesker, som dyrker det og hvorfor.

EK: Jo, men det er jo nok fordi, at folk... jeg ved ikke, hvad jeg egentlig skal mene om det. P√• mange m√•der synes jeg jo ogs√•, det er dumt, men p√• den anden side giver det ogs√• mening. P√• en m√•de er vi jo skabt til, at livet er farligt, og at vi bliver udsat for farer. Og med det for √łje kan man jo sp√łrge sig selv, hvor mange der har brug for at dyrke ekstremsport i f.eks. Irak lige nu. Det er sikkert ikke ret mange. Det er nok fordi vi er s√• overbeskyttede i vores del af verden, at man har brug for at udfordre s√•dan nogle gr√¶nser ¬Ė specielt som ung. Nogen f√łler vel en trang til at udfordre sin egen d√łdelighed.

Hurricane Party (1), Gl. Strand 2006, Foto: Anders Sune Berg
Hurricane Party (1), Gl. Strand 2006
Foto: Anders Sune Berg

Hurricane Party (2), Gl. Strand 2006, Foto: Anders Sune Berg
Hurricane Party (2), Gl. Strand 2006
Foto: Anders Sune Berg

Hurricane Party (3), Gl. Strand 2006, Foto: Anders Sune Berg
Hurricane Party (3), Gl. Strand 2006
Foto: Anders Sune Berg
JLD: Der t√¶nker jeg ogs√• p√• forholdet mellem os selv og naturen. Vi er kommet s√• langt v√¶k fra naturen og det naturlige, hvor det naturlige netop er en kraft, som arbejder imod os nogle gange, som tvinger os til at bruge os selv p√• en anden m√•de. Vi bliver ikke udfordrede p√• samme m√•de, og det kan vel v√¶re s√•dan noget som det, der ogs√• g√łr, at folk f√•r lyst til at kaste sig ud af et fly fra 5 km¬ís h√łjde og vente til sidste √łjeblik med at √•bne faldsk√¶rmen.

EK: (...) Naturen st√•r ogs√• som noget, vi p√• mange m√•der har afskrevet. Vi har jo s√•dan en kontroldrift og det g√łr egentlig, at vi ser naturen som noget unaturligt. Det er meget m√¶rkv√¶rdigt, og det er ogs√• det, naturen bliver i mine v√¶rker. Naturen st√•r som noget unaturligt.

My Tsunami (1), Galerie Mikael Andersen 2003, Foto: Anders Sune Berg
My Tsunami (1), Galerie Mikael Andersen 2003, Foto: Anders Sune Berg

My Tsunami (2), Galerie Mikael Andersen 2003, Foto: Anders Sune Berg
My Tsunami (2), Galerie Mikael Andersen 2003, Foto: Anders Sune Berg

My Tsunami (3), Galerie Mikael Andersen 2003, Foto: Anders Sune Berg
My Tsunami (3), Galerie Mikael Andersen 2003, Foto: Anders Sune Berg

My Vertical Zero, Galerie Schuster, Frankfurt 2004, Foto: Anders Sune Berg
My Vertical Zero, Galerie Schuster, Frankfurt 2004, Foto: Anders Sune Berg
JLD: Jeg synes godt nok p√• mange m√•der, at vi lever med et h√•rdt verdensbillede, det ikke religi√łse om man vil. Er dine billeder ikke ogs√• et udtryk for det tab af centrum, der pr√¶ger vores liv? Man kunne se billederne af sammenbrud som et symbol p√• overlapninger af forskellige rum: de fysiske, de mentale og det virtuelle, som kan virke kaotisk p√• os, og som vi har sv√¶rt ved at orientere os i forhold til. Eller et billede p√• det fragmenterede personlige rum, som pr√¶ger den globaliserede tidsalder og et billede p√• den forskydning i forst√•elsen af, hvad er et subjekt og hvad er et rum, som er sket inden for de seneste √•r.
Mange teoretikere peger på, at ikke blot subjektet er en konstruktion styret af kaos dvs. fravær af meningsrelationer, men det gælder også for hele den kontekst, vi er omgivet af. I den mediedominerede tidsalder, vi er en del af, er der også opstået nye opfattelser af rum. Der er f.eks. opstået nye grænser mellem fysiske og virtuelle rum. Overlapninger mellem det personlige rum og det offentlige rum.

EK: Mine billeder kan b√•de ses som mentale og fysiske rum. Husene og bygningsfragmenterne er elementer i billederne, som man kan sige skal henvise til den m√•de, vi danner vores eget centrum p√•. Nogle strukturer og en orden, som skal danne et v√¶rn mod verden udenfor og dens mange virkelige og imagin√¶re farer. Farer som kan v√¶re alt for store katastrofer, sygdom eller m√•ske bare noget fremmed, som man ikke forst√•r og derfor frygter. For mig h√¶nger de sm√• personlige katastrofer, angsten og den personlige skr√łbelighed metaforisk sammen med de store katastrofer i naturen.