Privatlivspolitik
Kunstrejse Cote d'Azur med Matisse Chagall & Fondation Maeght samt Asger Jorn's Albissola » Læs mere om
rejsen her
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

05:2011 : Anne Vilsb√łll
03:2011 : Lars Dan
12:2010 : David Lynch
11:2010 : Anselm Kiefer
10:2010 : Svend-Allan S√łrensen
05:2010 : Jytte Rex
03:2010 : Anita J√łrgensen
02:2010 : Cai-Ulrich von Platen
12:2009 : Margrete S√łrensen
09:2009 : Anette Abrahamsson
06:2009 : Jytte H√ły
05:2009 : Niels Bonde
04:2009 : Leonard Forslund
03:2009 : Nina Saunders
02:2009 : Svend-Allan S√łrensen
01:2009 : Jesper Rasmussen
11:2008 : Kirsten Ortwed
10:2008 : John Olsen
08:2008 : Torben Ebbesen
07:2008 : Christian Vind
05:2008 : Sophia Kalkau
04:2008 : Randi og Katrine
03:2008 : Lars N√łrg√•rd
02:2008 : Jasper Sebastian Sturup
01:2008 : Toni Larsen
12:2007 : Søren Elgaard
11:2007 : Anne Marie Ploug
10:2007 : Bjørn Nørgaard
09:2007 : Lise Harlev
07:2007 : Troels Wörsel
06:2007 : Erik A. Frandsen
05:2007 : Kirstine Roepstorff
04:2007 : Sys Hindsbo
02:2007 : Paul McCarthy
01:2007 : Bosch og Fjord
12:2006 : Adam Saks
11:2006 : Signe Guttormsen
10:2006 : Per Bak Jensen
09:2006 : Anders Moseholm
07:2006 : Per Kirkeby
06:2006 : Alechinsky
05:2006 : Cathrine Raben Davidsen
04:2006 : Eske Kath
03:2006 : Hans Voigt Steffensen
02:2006 : Michael Kvium
01:2006 : Kirsten Justesen
12:2005 : Morten Schelde
11:2005 : Bj√łrn Poulsen
10:2005 : Mona Hatoum
09:2005 : Pontus Kjerrman
08:2005 : Corneille
06:2005 : Peter Land
05:2005 : Martin Erik Andersen
04:2005 : Kirsten Dehlholm
03:2005 : Lars N√łrg√•rd
02:2005 : Erik Steffensen
01:2005 : Marco Evaristti
12:2004 : Lisa Rosenmeier
11:2004 : Claus Carstensen
10:2004 : Viera Collaro
09:2004 : Tal R
08:2004 : Hans Christian Rylander
06:2004 : Ib Geertsen
05:2004 : Vibeke T√łjner
04:2004 : Milena Bonifacini
03:2004 : Lone H√łyer Hansen
02:2004 : Peter Martensen
01:2004 : Frithioff Johansen
12:2003 : Anette H. Flensburg
11:2003 : Eva Koch
10:2003 : Carl-Henning Pedersen
09:2003 : Thomas Bang
08:2003 : Aksel Jensen
06:2003 : Ingvar Cronhammar
05:2003 : Kathrine Ærtebjerg
04:2003 : Morten Stræde
03:2003 : Nils Erik Gjerdevik
02:2003 : Peter Mandrup
Portræt - Viera Collaro

Af Eva Pohl

Viera Collaro
Viera Collaro
© Fotograf Anders Sune Berg

I installationskunstneren og maleren Viera Collaros kunstneriske univers står lyset, farverne, rummet og reflekserne centralt. Lyset er den overordnede kraft. Klart og poetisk stråler værkerne mod beskueren og tilbyder et grænseophævende rum for eftertanken.

Ringen, 1997, Randers Kulturhus. Statens Kunstfond
Ringen, 1997, Randers Kulturhus. Statens Kunstfond

V√¶kst, 1998 , Landboh√łjskolen, K√łbenhavn.¬†Erik M√łllers tegn.
V√¶kst, 1998 , Landboh√łjskolen, K√łbenhavn.¬†Erik M√łllers tegn.

Installationerne har oftest et minimalistisk udtryk, men man skal ikke tage fejl. Med passager, intense lysvirkninger og et indbyrdes spil mellem installationer, malerier og fotografier skaber Viera Collaro p√• sine udstillinger meditative rum, hvor beskueren oplever, at der kastes lys over gr√¶nseegne i bevidstheden. I nogle tilf√¶lde er en dr√łmmende atmosf√¶re dominerende, andre steder er udtrykket mere kraftfuldt. Beskueren tr√¶der ind i et felt, hvor skellet tilsyneladende er oph√¶vet mellem sanseligt og √•ndeligt.

Ekspansion, 2000.¬†Nobel Parken, √Örhus Universitet. C.F. M√łllers tegn.
Ekspansion, 2000. Nobel Parken, Århus Universitet.
C.F. M√łllers tegnestue

Energy Unfolds, 2001. Aved√łre Kraftv√¶rk, Hvidovre.¬†Arkt. Hauxner, Krarup og Mortensen
Energy Unfolds, 2001. Aved√łre Kraftv√¶rk, Hvidovre.
Arkt. Hauxner, Krarup og Mortensen

Dybest set er det menneskelige v√¶rdier som hensyn, indlevelse, modtagelighed, sandhed og klarhed, Viera Collaro udtrykker i sine v√¶rker, som vi har kunnet se det p√• de senere √•rs udstillinger. Det er s√•ledes karakteristisk, at hun kalder udstillingen p√• S√łnderjyllands Kunstmuseum for >>Respect<<.

H√łjder, 2003. K√łbenhavns Universitet, Amager. KHR ark.
H√łjder, 2003. K√łbenhavns Universitet, Amager. KHR ark.

The Grid, 2003. K√łbenhavns Universitet, Amager
The Grid, 2003. K√łbenhavns Universitet, Amager

De efterh√•nden mange, markante og monumentale udsmykninger har understreget Viera Collaros position som pion√©r i integrering af lys i arkitektur. Det er ikke overraskende, at hun har v√¶ret udvalgt til at skabe lysinstallationer til flere uddannelsessteder. Hun har kastet √•ndens og storbyens lys over √Örhus Universitet (2000), K√łbenhavns Universitet (2003) og Danmarks Tekniske Universitet (2004). √ėjet f√łlger linjerne i lysudsmykningerne, s√• man fornemmer en dynamik. I udsmykningerne aner man en dobbelthed i det klare udtryk og det sanselige og √•ndelige indhold. Koncentrationen omkring lys i udsmykninger, installationer og malerier g√łr Viera Collaros kunst universel og ansporende. Enkeltv√¶rker og permanente lysinstallationer st√•r som energikilder, samtidig med at de antyder √•bninger til andre rum, som vi i dagligdagen ikke er bevidste om.

The Wheel, 2000. Arken, Museum¬†for Moderne Kunst, Ish√łj
The Wheel, 2000. Arken, Museum¬†for Moderne Kunst, Ish√łj

Levitation, 2003. Overgaden, Institut for samtidskunst, K√łbenhavn
Levitation, 2003. Overgaden, Institut for samtidskunst, K√łbenhavn

Viera Collaro er f√łdt 1946 i Bratislava, Slovakiet og uddannet p√• University of Michigan og Kunstakademiet i K√łbenhavn. I 1960erne arbejdede hun i USA med gr√¶nseoverskridende udtryksformer og var is√¶r inspireret af kunstnere som Frank Stella og Robert Rauschenberg. Dan Flavin har ligeledes v√¶ret blandt de v√¶sentlige inspirationskilder med sine v√¶rker i neonr√łr. Fascinationen af storbyens puls, lys og spejlinger har sat sig tydelige spor i hendes kunst, hvor der ofte er en kombination af materialer som maleri, tredimensionelle objekter og lysstofr√łr. Geometriske grundformer indg√•r i hendes v√¶rker, som b√•de udspringer af systematik og intuition. Viera Collaro var i en √•rr√¶kke medlem af kunstnergruppen Ny Abstraktion. Siden 1991 har hun v√¶ret medlem af Gr√łnningen og sidder her i bestyrelsen. I 2002 modtog hun Eckersbergmedaljen.

Setting the Scene for Whom, 2004. Gr√łnningen, Charlottenborg, K√łbenhavn
Setting the Scene for Whom, 2004. Gr√łnningen, Charlottenborg, K√łbenhavn

The Heritage, 2004. Statens Museum for Kunst, K√łbenhavn
The Heritage, 2004. Statens Museum for Kunst, K√łbenhavn

Viera Collaro arbejder intenst med rumoplevelse. Med udstillingerne >>Levitation<< (2003) i Overgaden, Kulturministeriets Udstillingsbygning og >>Respect<< (2004) p√• S√łnderjyllands Kunstmuseum g√•r hun i dialog med arkitekturen p√• de enkelte udstillingssteder, ligesom hun gjorde det med v√¶rket >>Tunnel<< p√• Arken (2001) og p√• den store gruppeudstilling >>Clinch!<< (2004) p√• Statens Museum for Kunst i anledning af Kunstakademiets 250-√•rs jubil√¶um. P√• sidstn√¶vnte skabte hun lysformationer i vekselvirkning med blandt andet Nike-statuen fra Afst√łbningssamlingen. P√• den meget vellykkede, dr√łmmende og elegante udstilling i Overgaden inviterede Viera Collaro med v√¶rker med en fornem lethed p√• en sv√łmmetur i et lyshav. Det var b√•de det naturlige lys fra kanalen og det kunstige lys, der blev filtreret gennem farvede plader p√• udstillingen.

The Process, 2000. Acryl på lærred, 190x190 cm.
The Process, 2000. Acryl på lærred, 190x190 cm.

Blue, 2002. Acryl på lærred, 190x190 cm.
Blue, 2002. Acryl på lærred, 190x190 cm.

P√• S√łnderjyllands Kunstmuseums udstilling >>Respect<< bringes v√¶rker fra de sidste fem √•r sammen til en helhedsoplevelse. Det latinske ord respectus: det at se tilbage, tage hensyn, rummer tillige betydningen agtelse og √¶rb√łdighed. Karakteristisk for Viera Collaro er der et spil mellem denne skuen tilbage, √¶rb√łdighed overfor menneskelige v√¶rdier og sans for ungdommens sprog, hvor respekt n√¶rmest betyder sejt! Udstillingen p√• S√łnderjyllands Kunstmuseum pr√¶senterer installationen >>Setting the Scene for Whom?<<, der skaber et forventningsmoment og desuden peger p√• vor tids tendens til iscenes√¶ttelse. P√• udstillingen indg√•r den syv meter lange, orange lyspassage >>Tunnel<< og de seneste monumentale malerier.

Purple Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.
Purple Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.

Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.
Luminocity, 2003. Acryl på lærred, 190x190 cm.

Malerierne viser en ny tone hos Viera Collaro. Grundfarverne er i malerierne >>The Dark Magician<< lagt lag p√• lag, hvorved der dannes nye dybe toner og en vertikal, s√łjlelignende linje er fremtr√¶dende. Man f√•r fornemmelse af energi og vandfald. Og det er ikke helt galt, for sammen med malerierne h√łrer de nye landskabsfotografier med poetiske tr√¶stammer og all√©er i t√•get, hvidt lys. Lyset binder naturen og kunsten sammen. Man aner en retning mod betoning af naturens sk√łnhed og dr√łmmeagtige atmosf√¶re samtidig med, at energien er synligt til stede.
V√¶rkerne kr√¶ver modtagelig af beskueren. At man √•bner sig for den str√łmmende energi - og for lyset.