Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Ordbog

<
Abstraction-Création
Abstrakt ekspressionisme
Action Painting
Aeropittura
Aesthetic Movement
Affiches lacérées
Akademi
Aktionskunst
Akvarel
Akvatinte
All-over painting
Allianz
American Abstract Artists
American Scene
Analytisk maleri
Anti-Form
Anti-Kunst
Antikken
Arkitekturmaleri
Arme og Ben
Ars accurata
Art Brut
Art Deco
Art Nouveau
Arte Povera
Arts and Crafts Movement
Ashcan School
Assemblage
Automatisme
Baghuset
Bamboccianti
Barbizon-skolen
Barokken
Bauhaus
Biedermeier
Blødgrundsætsning
Body Art
Bornholmerskolen
Caravaggisterne
Carborundum-dybtrykket
chiaroscuro
clair obscur
Cloisonnisme
Cobra
Collage
Color Field
Combine Painting
Conceptual Art
Corner
Dadaisme
De Stijl
De Unge Vilde
Decembristerne
Den frie Udstilling
Den Fynske Forårsudstilling
Den Gyldne
Der Blaue Reiter
Det ideale landskab
Die Blaue Vier
Die Brücke
Documenta
Eks-skolen
Ekspressionisme
Empire
Environment Art
Fauvisme
Feministisk kunst
Field Painting
Fladbidning
Fluxus
Futurisme
Fynboerne
Gobelins
Grafik
Grønningen
Happening
Hard Edge
Helhesten
Heliogravure
Illusionisme
Impressionisme
Informel kunst
Installation
International gotik
Japonisme
Jylland
Kammeraterne
Karl Johan-stil
Kinetisk kunst
Klassicisme
Klingen
Kobberstik
Koloristerne
Konkret Kunst
Konstruktivisme
Kubisme
Kvindelige Kunstneres Samfund
Land Art
Les Vingt
Light and Space
Linien
Linien II
Linoleumssnit
Litografi
Lydkunst
Maleri
Mezzotinte
Minimal Art
Moderne dansk design
Monotypi
Mørkemalerne
Naivistisk kunst
Neo Pop
Neue Wilden
New Image Painting
New York Skolen
Nueva Figuracion
Ny Abstraktion
Ny-ekspressionisme
Nyklassicisme
Offset
Op Art
Orfisme-kubisme
P.R.B. The Pre-Raphaelite Brotherhood
Pariser Skolen
Performance Art
Polymerplade-dybtryk
Pont-Aven-skolen
Pop Art
Post-impressionisme
Post-Minimalisme
Post-Painterly Abstraction
PRO
Purisme
Quadratura
Realisme
Renæssance
Rokoko
Romantik
Salonen
Serigrafi
Seven Up
sfumato
Situationisme
Skagensmalerne
Skønvirke
Spazialismo
Stregætsning
Superrealisme
Suprematisme
Surrealisme
Syntetisme
Systemkunst
Tachisme
Transavantgarde
Trompe l'oeil
Træsnit
Vedute
Violet Sol
Værkstedet Værst
Winckelmann, J.J.
Xylografi
Young British Artists (YBA)
Zebra
Zinkografi
Winckelmann, J.J.
Johann Joachim Winckelmann blev født 1717 i Stendal, Tyskland. Han blev en af centrale skikkelser i udviklingen af nyklassicismen i 1700-tallet.

Winckelmann var arkæolog og kunsthistoriker med antikken som speciale. Han analyserede den klassiske oldgræske kultur og mente, at der var en sammenhæng mellem samfundets sociale vilkår og kunstens kvalitet. Filosofien var, at den store kunst blev skabt i opgangstider og den dårlige i nedgangstider. Han nåede aldrig selv til Grækenland.

I 1755 flyttede Winckelmann til Rom, hvor han studerede den klassiske kunst og hvor han øvede indflydelse på samtidige nyklassicistiske kunstnere som Anton Raphael Mengs, Pompeo Batoni og danske Johannes Wiedewelt.

Hans kendteste kunsthistoriske bogværker er Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst (Tanker om efterligning af græske værker i maler- og billedhuggerkunsten) udgivet i 50 eksemplarer i Dresden 1755 og Geschichte der Kunst des Alterthums (Oldtidens kunsthistorie), udgivet i Rom 1764. I sidstnævnte bog fremhævede han skulpturen Apollon Belvedere (Vatikan museet) som det højeste kunstideal. Apollon Belvedere fik senere stor betydning for de nyklassicistiske billedhuggere i Rom, Canova og Bertel Thorvaldsen.

Winckelmann blev myrdet i Triest, Italien i 1768.

Se også: Antikken, Nyklassicisme