Helhesten Det danske kunsttidsskrift Helhesten udkom med ni numre i årene 1941-44. Helhesten blev redigeret af arkitekten Robert Dahlmann Olsen og med Asger Jorn som den inspirerende drivkraft. Blandt øvrige kunstnere var Ejler Bille, Egill Jacobsen og Carl-Henning Pedersen.
Gruppen blev dannet med
henblik at skabe et forum for inklusion frem for eksklusion og dens talerør var foruden deres få udstillinger det kulturdebatterende kunsttidsskrift Helhesten, navngivet efter den trebenede hest fra nordisk folketro, der varsler død og ødelæggelse. Navnet var tænkt som en passende kommentar til
nazismens ideologi og specifikt den nazistiske kulturpolitik, der var en direkte modsætning til den abstrakt-ekspressionistiske kunst, der blev udfoldet i gruppen. Kunstnerne var aktive i Paris og Tyskland før krigen og var lidenskabeligt optaget af at videreføre aspekter fra surrealismen, dadaismen og den tyske ekspressionisme. Deres genfortolkning af disse kunstretninger og deres interesse for nordisk mytologi, etnografiske genstande og børnekunst bidrog til fremkomsten af en helt unik stilart under krigen og grundstenen blev lagt for efterkrigstidens Cobra-bevægelse. |