Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Kunsthistorisk nedslag - J.M.W. Turner


J.M.W. Turner - The Golden Bough

Joseph Mallord William Turner
The Golden Bough (exhibited 1834)
Oil paint on canvas Presented by Robert Vernon 1847.
Photo: Tate

 

J.M.W. Turner (1775-1851) var sin generations mest revolutionære kunstner og den betydeligste fornyer af malerkunsten i 1800-tallet. Han beherskede maleteknikkerne som ingen anden, og hans abstrakte formsprog foregreb den abstrakte ekspressionisme med mere end 100 år. Turner blev så radikal og abstrakt i sit udtryk, at han oplevede, at et af hans billeder blev ophængt på hovedet, endda til Turners store tilfredshed.

Turner er aktuel med udstillingen Sun is God på ARoS fra 16. oktober 2021 til 6. marts 2022. I forbindelse med udstillingen udgives bogen "Joseph Mallord William Turner - Sun is God" i samarbejde med Strandberg Publishing og Tate Gallery, London.




Joseph Mallord William Turner
Apollo and Python (exhibited 1811)
Oil on canvas Accepted by the nation as part of the Turner Bequest 1856.
Photo: Tate



Han var en udpræget romantisk maler, der hele livet tog udgangspunkt i sine sanseindtryk fra naturen. Han var draget af naturkræfterne og det heroiske. Naturens energi blev hans store tema. Turner malede ikke kun i atelieret, men også i naturen, uden at slippe den abstrakte vision.

Turner blev optaget på Royal Academy, London i 1789. Som ung studerede han bl.a. den britiske landskabsmaler John Robert Cozens og det hollandske landskabs- og marinemaleri. Senere blev han påvirket af Richard Wilson og den berømte klassiske landskabsmaler Claude Lorrain. I 1802 foretog han sin første rejse til kontinentet, hvor han studerede de store kunstsamlinger i Paris. Senere rejste han flere gange i Frankrig, Schweiz og Italien. Han lod sig især inspirere af naturen i Alperne og af de mange smukke bymotiver i Venedig. Turner udviklede tidligt et personligt malerisk udtryk, og hans romantiske og dramatiske naturscenerier indledte en helt ny stil inden for landskabsmaleriet. I de sidste år udviskes motiverne til en ren abstraktion af tåge, lys og farve.




Joseph Mallord William Turner
Going to the Ball (San Martino, exhibited 1846)
Oil paint on canvas Accepted by the nation as part of the Turner Bequest 1856.
Photo: Tate



Turner og den samtidige John Constables nye landskabsstil med den friske og spontane penselskrift blev den store inspirationskilde for impressionisterne i sidste del af 1800-tallet. Der er et forbindelsesled fra Claude Lorrains store lyriske landskabsscener i 1600-tallet, frem til J.M.W. Turners banebrydende og moderne landskabsmaleri i 1800-tallet og Claude Monets sene Giverny-billeder i første del af 1900-tallet.

Turner testamenterede sine efterladte værker til den engelske stat, og den imponerende Turnersamling findes i dag på Tate Gallery i London.




Joseph Mallord William Turner
Landscape with Water (c. 1840-5)
Oil paint on canvas Accepted by the nation as part of the Turner Bequest 1856.
Photo: Tate