Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Kunsthistorisk nedslag - Kasper Heiberg


Omslaget på bogen Den europæiske palet
© Kasper Heiberg


Kasper Heiberg skriver "Tizian anbefalede at snavse farverne godt til. Og Leonardo da Vinci skal have sagt, at rene farver tjener ikke andre end farvefabrikanterne. De raffinerede farver kommer hver gang den orientalske palet viser sig i Europa. Og så hedder det: Sky de snavsede farver."



Hovedfarvesyn baseret på den oprindelige farvetrekant lavet af Goethe
© Kasper Heiberg


Kasper Heibergs vigtigste værker blev udført i 1970'erne, og hans arbejde med farvens væsen kulminerer med den poetiske og fremsynede bog "Den europæiske palet" fra 1975. Bogen, som i dag er et samlerobjekt, var resultatet af hans forskning i farver ved Kunstakademiet. Men der er ikke tale om en almindelig akademisk eller teoretisk farvelære. Bogen er skrevet med en dyb kærlighed til farvens sprog og verden, en fascination, der driver ud af siderne, og som er baseret på nysgerrige og lystfyldte undersøgelser af både historiske kilder og Heibergs egen samtid. Udover paletter hentet i malerkunsten og arkitekturen undersøger Heiberg for eksempel gråspurvens, storkens, bilernes, neglelakkens og pornoens palet. Heiberg var ikke bare interesseret i at kortlægge farver og farvebrug, men også i at undersøge deres udtryk og deres virkning. Hvad gør de ved os? Hvad kan de fortælle os om vores væsen, smag, præferencer og passioner? Eksempelvis iagttager han, at bilernes palet (i 1974) er gået fra de mørke farvers dominans til (blod)rød og turkis, hvilket han tolker som en udvikling i vores opfattelse af kraft: fra magt til vitalitet, ligesom han forklarer, hvordan bilfarver afslører socioøkonomiske forhold i de områder, hvor de holder parkeret.

Maleren og billedhuggeren Kasper Heiberg (1928-1984) blev født i et gult hus med irgrønne tagrender, vinduer og døre; hans egen datter fik mellemnavnet Gul og har fortalt, hvordan hendes far under højtlæsningen af eventyr ofte gik i stå og måtte notere noget ned. For farver optræder hyppigt, også i eventyr, og Kasper Heiberg samlede på farver, på deres navne, deres brug, deres kulturelt bestemte symbolværdi og deres virkning indbyrdes og i rummet omkring dem.



Delacroix's van Dyck palet opstillet af Andrieu
© Kasper Heiberg


Under Heibergs lange ophold i Paris, det længste fra 1962 til 1969, lærte han den franske samtidskunst at kende, især de kunstnere der kaldte sig nouveaux réalistes, ny realister. Folk som Yves Klein, Daniel Spoerri, Jean Tinguely, Niki de Saint Phalle, der arbejdede med hverdagens ting og sager og lod dem møde farve, rytme og form, som kunstnerens humør og temperament nu ville det. Det var en overvejende munter kunst, der havde meget til fælles med den samtidige 'ny roman', og hvis lydspor var jazz og anarkistisk visesang.Her arbejdede Heiberg sig ud af staffelimaleriet og nærmede sig skulpturen, bl.a. ved at lave forskellige farvesætninger på en række små skulpturer af kollegaen Willy Ørskov, der boede i samme lille kunstnerkoloni som Heiberg i Belleville-kvarteret ikke så langt fra kirkegården Père Lachaise.



Forskellige typer raffinerede farver, som vi bl.a. finder i den orientalske palet.
© Kasper Heiberg


Kasper Heibergs hovedværk er den store udendørs udsmykning til Friis & Moltkes kollegiebyggeri Skjoldhøjkollegiet i Brabrand i 1972-75. Heiberg ønskede at tage afsæt i analyser og oplevelser af selve arkitekturen. Udsmykningen forholder sig direkte til bygningerne og smelter nærmest sammen med dem. Heiberg udvalgte arkitekturens karakteristiske gavl som hovedmotiv: Han mimede gavlenes former, forenklede dem, gentog dem og farvesatte deres skygger.



Udsmykning Skjoldhøjkollegiet, 1972-75
© Foto Torben Petersen


Om Kasper Heiberg
Kasper Heiberg debuterede som maler i 1948 på Kunstnernes Efterårsudstilling. Fra 1960'erne arbejdede han hovedsageligt som billedhugger. I 1971 modtog han Eckersberg Medaillen og i 1983 Thorvaldsen Medaillen. Han stod bag omfattende udsmykninger i det offentlige rum, heriblandt på Skjoldhøjkollegiet ved Aarhus og på Thisted Gymnasium.

Genudgivelsen af Den europæiske palet fra 1975 ledsages af to nyskrevne tekster af kunsthistoriker Kira Kofoed og litteraturlektor og -kritiker Lilian Munk Rösing. Strandberg Publishing.