Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

 
Kunsthistorisk nedslag - Skønvirke



Hack Kampmann
Tegning til forhallens facade til Carl Jacobsens Glyptotek pĂĄ Carlsberg.
Frisen med traner udførtes af Karl Hansen Rejstrup.
Bly og akvarel, 1895.
Foto: Danmarks Kunstbibliotek, Samlingen af Arkitekturtegninger

 




Hack Kampmann
Udkast til vægdekoration i Kalø Jagthytte med Karl Hansen Rejstrups dekorationer
Bly og akvarel, 1897.
Foto: Danmarks Kunstbibliotek, Samlingen af Arkitekturtegninger

 

Storværk om grundlæggelsen af dansk designs DNA - kunstindustriens gennembrud 1880-1920. Perioden 1880-1910 var præget af opbrud i kunstindustrien i hele Europa. Tyskland fik Jugendstil, Frankrig art nouveau, England Arts and Crafts, og i Danmark fik vi skønvirke.

Mirjam Gelfer-Jørgensens store bog om perioden beskriver den fornyelse inden for kunst, design og arkitektur, der lagde grunden til en udvikling og et internationalt samarbejde, som er fortsat frem til i dag, og som har gjort Danish Design til et brand, der er kendt og anerkendt i hele verden. Bogen giver et samlet overblik over periodens tendenser med udgangspunkt i samtidens skriftlige kilder, og blandt de næsten 350 illustrationer er mange ikke tidligere publicerede danske værker i udenlandske samlinger.



Thorvaldsen, Selvportræt, 1810

Thorvald Bindesbøll
Udkast til tikroneseddel, bly og akvarel, 1892
Foto: Pernille Klemp. Designmuseum Danmark



Thorvaldsen, Selvportræt, 1810

Thorvald Bindesbøll
Etiketter til Carlsberg Pilsner og Gamle Carlsberg Pilsner, 1904
Foto: Pernille Klemp. Designmuseum Danmark



Skønvirketidens kunstnere engagerede sig i alle aspekter af brugskunsten, fra møbler og keramik til tekstiler og lamper. De hentede inspiration i ældre dansk kunsthåndværk som træskærerarbejder, lertøj, sølvtøj, hedebosyning og kniplinger og i motiver fra dens danske flora og fauna. I samarbejde med tidens mange dygtige håndværkere og virksomheder skabte de en selvstændig, national dansk stil, der ikke lignede noget, man havde set tidligere. I bogen genoplives kendskabet til en lang række af de kunstnere, der var aktive i perioden. Et af de vigtigste navne var Thorvald Bindesbøll, som arbejdede i alle materialer og teknikker - fra arkitektur, skulptur, keramik og eksklusivt sølvtøj til simple caféstole, broderede tekstiler, smukt dekorerede bogbind og etiketter til Carlsberg-øl.



Thorvaldsen, Napoleon Bonaparte

Suzette Holten Skovgaard
Sofabænk af bemalet fyrretræ med den oprindelige sædehynde, vævet af Emma Fischer, før 1895
Anchers Hus, Skagens Kunstmuseer
Foto: Pernille Klemp. Designmuseum Danmark



To køer, glaseret ler, udført hos Wallmanns Lervarefabrik

Theodor Philipsen
To køer, glaseret ler, udført hos Wallmanns Lervarefabrik, 1890'erne
TĂĄrnby Kommune, seponeret i KastruĂĄgĂĄrdsamlingen.
Foto: Pernille Klemp. Designmuseum Danmark



Et vigtigt begreb i perioden var "gesamtkunstværk", og bogen beskriver i tekst og smukke, nyoptagne billeder et af bedst bevarede eksempler, nemlig Københavns Rådhus fra 1905. Her stod et andet af tidens store navne, Martin Nyrop, for udformningen af både bygning, interiør og inventar i form af utallige lamper og møbler til kontorer og mødelokaler. Selvom mandlige kunstnere som J.F. Willumsen, Georg Jensen og Anton Rosen nok er mest kendte i nutiden, var det også i denne periode, de kvindelige kunsthåndværkere kom på banen - og ikke kun på traditionelle kvindeområder som håndarbejder og tekstiler. Både snedkermester Cathrine Horsbøl, Suzette Skovgaard fra den kendte Skovgaard-familie og Sigrid Ring er repræsenteret i bogen med deres design af møbler og keramik.



Skål af sølv, indlagt med rav og indsats af glas

Georg Jensen
Skål af sølv, indlagt med rav og indsats af glas, modellen fra 1909, denne fra 1915-17,
Samt frimærkeæske af sølv, indlagt med jaspis og sodalit, 1906.
Privateje, Michael Rindom Krogsgaard
Foto: Pernille Klemp. Designmuseum Danmark

 


Titel: Kunstarternes forbrødring
Skønvirke. En kalejdoskopisk periode
Forfatter: Mirjam Gelfer-Jørgensen
532 sider, rigt. ill.
Forlag: Strandberg Publishing