KunstOnlineButik.dk - Kunst, malerier, litografier mm.
Kunsthistorie 1770-1870

1300-1600    1600-1770    1770-1870    1870-1905    1905-1940    1940-1970    1970-2010


Bertel Thorvaldsen
Født 1770 København, Danmark; død 1844 København

Bertel Thorvaldsen blev uddannet hos billedhuggeren Johannes Wiedewelt og af maleren Nicolai Abildgaard på Kunstakademiet i København 1781-93. Han vandt den Store Guldmedalje i 1793 og i 1796 blev han tildelt Akademiets store rejselegat til Italien. Thorvaldsen boede i Rom i årene 1797-1838, og blev efter Antonio Canova nyklassicismens største billedhugger. Thorvaldsen arbejdede som Canova udfra strenge klassiske idealer. Efter Canovas død i 1822 var Bertel Thorvaldsen alle andre billedhuggere overlegen.

Hans gennembrudsværk i 1803 er den berømte gipsskulptur af Jason, som var inspireret af Polyklets Doryforos-statue og den antikke Apollon fra Belvedere. Statuen er et modstykke til Canovas berømte værk Perseus. Hans mest kendte værker tæller bl.a. Alexanderfrisen, som blev bestilt for at hylde Napoleons forventede ankomst til Rom. Quirinalpaladset, Rom, 1812. Gravmælet for Pave Pius VII til Peterskirken i Rom , opstillet i München i 1833. Portrætbuster og statuer af Herman Schubart og dennes hustru Jacoba Elisabeth Schubart, 1804, Jason med det gyldne skin", 1808-28 samt George Gordon Byron, Trinity College, Cambridge, 1831. Thorvaldsens eneste store danske bestilling, blev udsmykningen af Vor Frue Kirke i København med bl.a. De tolv Apostle, 1821-27.

Thorvaldsens statue i marmor "Jason med det gyldne skin", 1808-28 (Thorvaldsens Museum) blev valgt til Kulturkanonen for billedkunst. Kanonudvalgets begrundelse for valget lyder:

"Hvide, skarpe, intense, rytmiske, hvilende marmorfigurer: Thorvaldsens skulpturer tematiserer det heroiske, det fjerne og samtidig det indadvendte, det reflektoriske. Thorvaldsen selv befandt sig i overgangen fra oplyst enevælde til liberalisme, med borgerstandens autonome individ som verdens nye omdrejningspunkt. Virtuost forener hans værker tilsvarende den store form, det monumentale, med den individuelle, så at sige indre, erfaring – det offentlige og det private.

Gennembrudsværket Jason med det gyldne skind stod færdigt i ler 1803, i marmor 1828. Menneskeguden Jason var en kendt mytologisk figur i oplysningstiden. I Thorvaldsens udformning er der referencer til Polykleitos’ Spydbærer og Canovas’ Triumferende Perseus fra 1800. Thorvaldsen har skildret Jason efter den heroiske færd; dramaet er afsluttet, implicit. Skulpturen rummer modstillinger og spændstige kontraster."

Thorvaldsen ønskede at testamentere sine samlinger til offentligheden, og i 1837 startede en stor landsindsamling for at skaffe penge til byggeriet af et museum for hans værker. I 1838 vendte Thorvaldsen tilbage til København efter at have tilbragt mere end 40 år i Rom. Samme år gav kong Frederik VI grunden, hvor museet skulle ligge og byen København bidrog med et større beløb til selve museumsbyggeriet. I 1839 kunne byggearbejdet begynde under ledelse af arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll. Thorvaldsens Museum åbnede i 1848. Thorvaldsen døde i 1844 og hans kiste blev overført fra Vor Frue Kirke til gravkammeret i museets indre gård.