Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Pablo Picasso - Elsket af Picasso - Kærlighedens magt
12. okt. 2019 - 23. feb. 2020

Louisiana Museum of Modern Art
Nancy Spero - Louisiana on Paper
23. jan. 2020 - 26. apr. 2020

Louisiana Museum of Modern Art
Ann Veronica Janssens - HOT PINK TURQUOISE
23. jan. 2020 - 17. maj. 2020

Statens Museum for Kunst
Gruppeudstilling - Hovedværker fra Den Kongelige Kobberstiksamling
29. nov. 2019 - 10. maj. 2020

Henie Onstad Kunstsenter
Pablo Picasso - PICASSO 347 - Den erotiske suite
3. jan. 2020 - 3. maj. 2020

Grand Palais
El Greco - GRECO
14. okt. 2019 - 10. feb. 2020

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - Objects of Wonder
12. okt. 2019 - 1. mar. 2020

Hamburger Kunsthalle
Goya, Fragonard, Tiepolo - The Freedom of Imagination
13. dec. 2019 - 13. apr. 2020

Glyptoteket
Tacita Dean - Antigone
22. nov. 2019 - 23. feb. 2020

Copenhagen Contemporary
Carsten Höller - Reproduction
28. sep. 2019 - 23. feb. 2020

Musée du Luxembourg
Gruppeudstilling - L´âge d´or de la peinture anglaise. De Reynolds à Turner
11. sep. 2019 - 16. feb. 2020

Tate Modern
Dora Maar - Retrospective
20. nov. 2019 - 15. mar. 2020

The National Gallery
Paul Gauguin - Gauguin Portraits
7. okt. 2019 - 26. jan. 2020

Fondation Beyeler
Gruppeudstilling - Resonating Spaces
6. okt. 2019 - 26. jan. 2020

Royal Academy of Arts
Lucian Freud - The Self-portraits
27. okt. 2019 - 26. jan. 2020

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Louisiana præsenterer Ann Veronica Janssens
HOT PINK TURQUOISE
23. januar - 17. maj 2020

Over de seneste år er mange gæster på Louisiana stoppet op foran et lokkende glimt af guld i overfladen af et akvarium. Ved nærmere eftersyn har de kunnet konstatere, at kunstneren sætter vores sansning på spil, så vi faktisk ikke forstår, hvordan det, vi ser, er frembragt. Kunstneren er belgiske Ann Veronica Janssens (f. 1956), og de færreste kender denne perle i samtidskunsten. Janssens kunst er fundamentalt eksperimenterende af karakter, men i modsætning til naturvidenskabens forsøg skal intet bevises for kunstneren eller i kunsten. Janssens slipper det, vi ikke allerede ved, løs.

Helt utvetydigt står Janssens´ værk på skuldrene af kunstnere, der i efterkrigstiden søgte at afmontere skulpturens monumentale karakter. Det vil sige den europæiske tradition fra konstruktivismen og frem til Op Art, og ikke mindst den amerikanske "optiske minimalisme", som opstod i 1960ernes Californien og i kunsthistorien går under betegnelsen Light & Space. Sideløbende har Janssens´ originalitet sat tydelige spor i samtidskunsten.

Janssens´ værker spænder vidt, men kan alle beskrives som skulpturer, der bruger rummet som scene for sanselig udfoldelse. Louisianas Sydfløjs enkle, hvide arkitektur bliver resonansbund for Janssens´ både spinkle og svimlende kunst - spinkle, fordi værkerne og deres komponenter er ret enkle, medens effekten af dem løfter sig over materialet. Janssens selv bruger ofte ordet flydende til beskrivelse af effekten af sine værker - selv når de fx udgøres af en 6,5 meter lang jerndrager blankpoleret på toppen, så rummet spejles og det er svært at fastholde blikket på objektet. Janssens ønsker ingen kontrol over hverken værker eller beskuere, for som den hollandske teoretiker Mieke Bal har sagt, er Janssens´ kunstværker på én gang genstand og begivenhed.

Mange af værkerne i udstillingen kan vække en fornemmelse af at stå ved tærsklen til noget. De betoner overgange og forvandlinger mellem, på den ene side, et materielt plan - afstedkommet af glas, farve, væsker og ikke mindst lys - og, på den anden side, en dynamisk oplevelse af tid og rum. Det kan lyde abstrakt, men udstillingen er på mange måder én lang men nok så konkret og kropslig oplevelse af, hvordan vi ved at kigge nærmere på noget, gå rundt om og ind i en velkendt materiel verden, aktiverer en nysgerrighed og en opmærksomhed på os selv - et potentiale, vi oven i købet kan tage med os, når vi forlader udstillingen.

Louisiana Channel har til udstillingen produceret en serie på seks videoer om Ann Veronica Janssens og hendes arbejde. Videoerne vises i udstillingen og er netop publiceret frit tilgængeligt.

Louisiana Channel - Ann Veronica Janssens



Nancy Spero bliver introduceret til et dansk publikum
Udstillingsserien Louisiana on Paper præsenterer fra 23. januar til 26. april 2020 den amerikanske kunstner Nancy Spero (1926-2009). Hendes mangesidige værk er et opgør med magthavere af enhver slags - politisk undertrykkelse, racisme og mandlig dominans. Den menneskelige skikkelse er det centrale motiv og et forbindende element.

Den feministiske pioner Nancy Spero bliver for første gang introduceret til et dansk publikum, når hendes værker kan opleves i Louisianas Sydfløj. Tidligt i sit kunstneriske virke traf Spero - kunstneren og aktivisten - beslutningen om, i opposition til den amerikanske kunstverden, at arbejde figurativt. Senere valgte hun at stoppe endegyldigt med oliemaleri på lærred for udelukkende at arbejde med papir som billedmedium.

Nancy Spero blev født i Cleveland, Ohio, og er uddannet på School of the Art Institute of Chicago i 1949. Hun tilbragte efterfølgende, ad flere omgange, en række år i Paris. I 1964 slog hun sig ned i New York i et forandret USA, der var gået ind i Vietnamkrigen. Spero tilsluttede sig antikrigsbevægelsen, deltog i forskellige aktioner og engagerede sig i grupper som Artists and Writers Protest Against the War in Vietnam. Krigen blev i de følgende år det vigtigste tema i Speros kunst, og i årene 1966-1970 opstod War Series, en serie på flere end 100 værker, der skånselsløst fordømmer Vietnamkrigen.
Stærkt inspireret af den franske skuespiller, dramatiker og teaterteoretiker Antonin Artaud (1869-1948) fik Spero ny næring til sin billedverden. Indarbejdede citater og figurative fremstillinger er kendetegnende for værkgrupperne Artaud Paintings og Codex Artaud, der blev til i årene 1969-73.

Mod uretfærdighed og umenneskelighed
I 1972 åbnede det første rent kvindelige non-profit galleri i New York - stadigt eksisterende A.I.R. Gallery (Artists In Residence). Spero ville sammen med fem andre kvindelige grundlæggere give galleriets medlemmer mulighed for at være permanent til stede i kunstverdenen. Det blev et afgørende skridt også for Spero, der endnu ikke havde oplevet signifikant offentlig synlighed med sin kunst. Her udstillede hun blandt andet sine billedfriser på lange papirbaner. Få år forinden havde Spero bestemt sig for udelukkende at afbilde kvindelige væsner i sin kunst - nutidige, historiske eller mytologiske figurer - og hendes oprør mod især kvindeundertrykkelse var derefter fremherskende.

Op gennem 1980erne og frem til sin død i 2009 var Spero en af Amerikas fremtrædende kunstnere, og hun fortsatte energisk med at vende sig mod uretfærdighed og umenneskelighed. Realiseringen af installationen Maypole: Take No Prisoners på biennalen i Venedig i 2007 var endnu et højdepunkt. Den oprindelige idé til installationen - en majstang, på hvis bånd der hænger afhuggede hoveder - havde Spero allerede udviklet 40 år tidligere i en tegning til War Series.

LOUISIANA ON PAPER - NANCY SPERO



Indvielse af Per Kirkeby Rummet på Museum Jorn
Det har i flere år været Museum Jorns ønske at markere Per Kirkebys personlige engagement og hans fremtrædende position i museets samling af eksperimenterende kunst. Derfor opretter museet et særligt PER KIRKEBY RUM med en række hovedværker af kunstnere i museets samling.
I løbet af de seneste år har Museum Jorn modtaget meget omfattende gaver fra Per Kirkeby. Det drejer sig om en række værker og arkivalier, som efterhånden udgør en bærende del af museets identitet.

Per Kirkeby Rummet er åbent for publikum fra den 21. januar 2020.

Museum Jorn



Ny direktør på Glyptoteket
Gertrud Hvidberg-Hansen titræder 1. marts som ny direktør for Glyptoteket. Hun forlader dermed sin nuværende stilling som direktør for Faaborg Museum.

Glyptoteket har i 2019 haft sit bedst besøgte år nogensinde med et samlet besøgstal på 514.608.

Læs mere



Ny direktør for Kunsten i Aalborg
De seneste år har Kunsten i Aalborg præsenteret store, internationale udstillinger og samtidig udviklet helt nye måder at møde sit publikum på. Det har betydet et stigende besøgstal, international omtale og en stærk lokal forankring. Nu har Kunsten fundet den direktør, der skal bringe museet op på et endnu højere niveau.

Blandt et yderst kvalificeret ansøgerfelt finder ansættelsesudvalget, at Lasse Andersson er den helt rette person til at afløse den tidligere direktør Gitte Ørskou, der fratrådte den 1. september 2019 til fordel for et direktørjob i Sverige.

"Med Lasse Andersson som leder har Utzon Center haft en imponerende succes. Kvalitetsniveauet i udstillingerne er konstant hævet. Han er passioneret og god til at skabe begejstring omkring Utzon Center, og han er eminent til at skabe partnerskaber med fonde og erhvervslivet.
Det hele har betydet mange nye samarbejder med både udstillingssteder og andre faglige partnere, hvilket har medført en kraftig stigning i aktivitetsniveauet og besøgstallet, og har gjort Utzon Center langt mere kendt i udlandet.
Det er evnen til at tænke nyt på en meningsfuld måde og samtidig kunne eksekvere og fastholde kvalitet og relevans, der gør, at vi har valgt Lasse som ny direktør for Kunsten." siger bestyrelsesformand Christen Obel i forbindelse med udnævnelsen.

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg



Nu har SMK knækket kurven for besøgstal
SMK har i 2019 haft 390.728 besøgende. Det er 25 procent flere end i 2018, og det højeste antal besøgende siden museet genindførte entre i 2016.
Christen Købke, Christoffer Eckersberg og Elisabeth Jerichau-Baumann var nogle af de guldaldermalere, der hele efteråret trak masser af gæster til SMK (Statens Museum for Kunst). Faktisk blev museets store særudstilling om guldalderen med knap 150.000 besøgende en af de mest besøgte udstillinger på SMK i 10 år. Også forårets særudstilling med Sonja Ferlov Mancoba var velbesøgt, og dermed fik SMK knækket kurven for besøgstal i en opadgående retning.

Statens Museum for Kunst



Tæt på 110.000 gæster på Kunsten i 2019
Museet rundede sidste åbningsdag i 2019 gæst nummer 107.604. Dermed nærmer besøgstallet sig rekord- og genåbningsåret 2016, hvor omkring 116.000 mennesker lagde vejen forbi Aaltos arkitektoniske mesterværk. Besøgstallet ligger nogenlunde på linje med antallet til AaB's hjemmekampe.

Succesen skyldes udstillinger af høj, international standard samt adskillige tilbud og arrangementer, der henvender sig til alle. Desuden har Kunsten efterhånden opbygget en loyal publikumsklub, Klub Kunsten + Utzon, med 7.000 medlemmer, der står for omkring 40.000 af årets besøg.

Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg



Ny finanslovsaftale stopper kulturbesparelser
Regeringen har sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet aftalt at stoppe besparelserne på kulturområdet fra 2020.

Fra 2020 bliver omprioriteringsbidraget annulleret. Det betyder, at besparelser for samlet set 764 mio. kr. over de næste 4 år annulleres. Det sker efter 4 år med faste, årlige sparekrav på 2 procent hos kulturinstitutionerne.

Fra 2020 er det slut med de faste, årlige sparekrav for de danske kulturinstitutioner. Det sker efter 4 år med systematiske grønthøsterbesparelser under den borgerlige regering.
Den daværende V-regering indførte i 2016 besparelser på 2 pct. årligt på driftsbevillinger på kulturområdet - herunder museer, teatre, kunstneriske uddannelser og folkehøjskoler.



Kunstskatte trækkes frem i lyset
Med mere end 240.000 værker er Den Kongelige Kobberstiksamling på SMK (Statens Museum for Kunst) Danmarks største samling af papirværker - og en af verdens absolut fornemste. Den har rod i de danske kongers private samlinger og indeholder værker af en bred vifte af anerkendte kunstnere som Rembrandt van Rijn, Pablo Picasso, Georgia O?Keeffe, Louise Bourgeois, Francisco Goya, Auguste Rodin, Giovanni Battista Piranesi, Erich Heckel og Rosemarie Trockel. Alle værkerne er i dag ejet af Danmarks nationalgalleri, SMK, og er en del af hele landets kunstsamling.

Normalvis opbevares Den Kongelige Kobberstiksamlings værker i SMKs magasiner, hvorfor de ikke kan ses af museets besøgende. Det skyldes, at papirværker er så skrøbelige, at de ikke kan tåle at hænge fremme permanent. Men nu tilbyder SMK en helt særlig mulighed for at opleve nogle af samlingens mange papirskatte.

I forbindelse med særophængningen "Hovedværker fra Den Kongelige Kobberstiksamling", som vises fra 29. november 2019, har samlingens inspektører hentet en række af de allerbedste papirværker frem fra magasinerne. I alt har de håndplukket og udpeget omkring 65 værker fra 1500-tallet og op til i dag, og blandt de udvalgte værker er både pasteller, tegninger, akvareller, collager og fotografier.

I særophængningen kan man blandt andet opleve den dramatiske forskel mellem Albrecht Dürers og Rembrandts fremstilling af Adam og Eva og se Toulouse-Lautrecs intime konfrontation med den kvindelige klovn Mademoiselle Cha-U-Kao. Samtidig kan man få et indblik i, hvordan performancekunst genfortolkes til kunst på papir, som det eksempelvis er tilfældet i fremstillingen af Lene Adler Petersens og Bjørn Nørgaards aktion i 1969, hvor Lene Adler Petersen vandrede nøgen gennem Børsen.

Særophængningen Hovedværker fra Den Kongelige Kobberstiksamling kan opleves frem til 10. maj 2020, hvorefter papirværkerne skal tilbage til opbevaringsmagasinerne.

SMK



SMK lancerer stor onlinesamling
Kunstig intelligens organiserer Danmarks største kunstsamling

29. november lancerer SMK en ny og brugervenlig onlinesamling. Ved hjælp af kunstig intelligens er omkring 40.000 digitale værker fra museets samling blevet systematiseret og kategoriseret. Samtidig frigiver museet det API, som onlinesamlingen er baseret på, så alle frit kan benytte SMKs data til f.eks. at lave deres egne apps.

Kunsten skal sættes fri. Sådan lyder en af visionerne for SMK (Statens Museum for Kunst), der som Danmarks nationalgalleri er indehaver af hele landets fælles kunstsamling.

Derfor har museet - med støtte fra Nordea-fonden - siden 2016 arbejdet på et digitalt projekt med titlen SMK Open. Projektet skal gøre museets samling og digitale materiale tilgængeligt på en bred vifte af platforme og skal sikre, at alle, uanset bopæl, får mulighed for at udforske og benytte museets kunstsamling og dets data.

Som en del af projektet lancerer SMK nu en ny onlinekunstsamling. Onlinesamlingen går i luften 29. november 2019, og med en række nye detaljerede søgefunktioner er det den langt mest brugervenlige adgang til samlingen til dato.
"Vi arbejder hele tiden på at gøre museets samling relevant og tilgængelig for så mange som muligt. Nu bliver det forhåbentlig lettere for alle, der vil opleve eller bruge samlingen digitalt - også for dem, der måske vil søge mere intuitivt og ikke har taget stilling til, hvilken konkret kunstner eller kunsthistorisk periode, de er interesseret i," siger Jonas Heide Smith, der er leder af SMK Digital.

Med den nye onlinesamling bliver det blandt andet muligt at søge efter værker med specifikke motiver som mennesker, blomster eller stole. Det bliver også muligt at søge efter værker i bestemte farvenuancer eller værker, der ligner hinanden, ligesom man naturligvis også kan sortere værkerne efter mere klassiske parametre som kunstner og årstal.
Brug kunsten
Med SMKs nye onlinesamling kan man - helt gratis - downloade de af museets digitaliserede værker, som er public domain - dvs. værker, som ikke længere er beskyttet af ophavsretten. Det gælder eksempelvis værker af Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher, L.A. Ring og mange flere. Disse værker kan downloades i høj opløsning, så de kan trykkes på alt fra plakater til sofapuder og benyttes i bøger, forskningsartikler, skoleopgaver mm.
Onlinesamlingen lanceres i første omgang som en betaversion, som brugerne har mulighed for at give feedback på. På baggrund af den feedback og SMKs egne erfaringer opdateres onlinesamlingen løbende.

Baseret på kunstig intelligens
For at kunne skabe de nye søgefunktioner har SMK kategoriseret hvert eneste værk i onlinesamlingen. Indtil videre rummer samlingen omkring 40.000 digitaliserede værker med fotos, som alle er blevet analyseret, tagget og systematiseret. Det er en kæmpe opgave, som kun har kunnet lade sig gøre, fordi museet har benyttet sig af kunstig intelligens.

"Hvis mennesker skulle sidde og tagge alle værkerne, ville det være utroligt dyrt og tidskrævende. Desuden ville det være meget omstændeligt at ændre fremgangsmåde senere uden at skulle gennemgå hele samlingen igen. Med kunstig intelligens kan vi få udført det grove arbejde hurtigt, så vi kan koncentrere os om mere komplicerede og kreative opgaver," siger Jonas Heide Smith.

Fri adgang til data
Målet med projektet SMK Open er ikke blot at skabe en ny onlinesamling, men at gøre den digitaliserede kunstsamling tilgængelig i formater, der kan bruges fleksibelt til så mange formål som muligt, og at enhver, der har lyst, skal kunne skabe deres egne hjemmesider og apps på baggrund af museets data.
Derfor har SMK frigivet det API (Application Programming Interface), som den nye onlinesamling er baseret på. På den måde får brugerne adgang til det bagvedlæggende data, som de frit kan arbejde videre med.

Ved brug af API?et kan både privatpersoner og virksomheder skabe deres egne apps, hjemmesider mm. baseret på SMKs data. De services, der udvikles, vil være direkte koblet op på API´et og bliver derved automatisk opdateret med den nyeste information, så snart SMK opdaterer data om samlingen.
Allerede nu ligger en betaversion af API´et klar. Det kan findes på smk.dk/api.

Den nye onlinesamling kan fra 29. november findes på open.smk.dk.

SMK



Kunstmuseerne Kunsten og Louisiana indgår partnerskab
Kunstmuseerne Kunsten og Louisiana går nu sammen om at udvikle museet i Aalborg for at gøre Kunsten til et endnu mere spændende udstillingssted for den moderne kunst og for samtidskunsten.

Igennem de seneste år har der været et udstillingssamarbejde mellem Kunsten og Louisiana, der har betydet, at publikum har kunnet opleve store internationale kunstnere på Kunsten. Aktuelt viser Kunsten udstillingen Twilight Zone, hvor Kunsten har udvalgt en række stærke værker fra Louisianas verdensberømte samling af samtidskunst. Tidligere har der været en større udstilling med den sydafrikanske kunstner William Kentridge.

De to institutioner har nu i lyset af de gode erfaringer, besluttet at bringe samarbejdet et afgørende skridt videre ved at udvide og formalisere det kunstfaglige samarbejde til at omfatte hele udstillingsprogrammet.

Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, siger:

"På Louisiana har vi altid følt et slægtskab med kunstmuseet i Aalborg, fordi det er det andet moderne arkitektoniske hovedværk på museumsfronten i Danmark. Kunsten og Louisiana klæder hinanden. Vi glæder os til et partnerskab, en nydannelse i dansk museumsliv, hvor Kunstens kommende direktør og kuratoriske stab bliver en del af det faglige miljø på Louisiana. Kunsten får glæde af Louisianas store internationale netværk, af Louisianas kompetencer og ikke mindst af Louisianas efterhånden store internationale samling af samtidskunst. Louisiana får glæde af at samarbejde med et velfungerende museum med en fornem samling, men også af at tage et større ansvar i samarbejde med en regional institution. Kulturel vækst er på dagsordenen i Aalborg, hvor der findes en offentlighed, som ikke kommer forbi Louisiana"

Stillingen som ny direktør for Kunsten genopslås derfor på nye forudsætninger, men Kunsten fortsætter som en selvstændig og selvejende institution.

Bestyrelsesformand på Kunsten, Christen Obel siger:

"Kunsten har igennem en lang periode været i en rigtig positiv udvikling, men med adgangen til Louisianas ressourcer og brand forventer vi at kunne accelerere denne udvikling yderligere. Derfor har vi også - trods mange stærke ansøgninger til det oprindelige direktøropslag - besluttet at genopslå stillingen, så kandidaterne er fuldt bekendt med forudsætningerne, selvom det grundlæggende er den samme selvstændige og markante profil, vi leder efter."

Formelt vil Louisianas direktør have det overordnede ansvar for det kunstfaglige program. I samme forbindelse vil Kunsten i langt større omfang kunne lade Louisianas samling og netværk indgå i sit udstillings- og aktivitetsprogram i Aalborg, ligesom det kunstfaglige miljø kan styrkes gennem samarbejdet.

Der er enighed om, at den klare ambition er, at dette skal styrke niveauet for udstillingerne yderligere, og at ambitionen er fuldt forenelig med at forblive en stærkt lokalt forankret kulturinstitution i Aaltos smukke rammer. Et museum, der skaber udstillinger af høj kvalitet og som appellerer både til det lokale publikum og det nationale og internationale. Mulighederne bliver blot større gennem det tætte samarbejde mellem de to institutioner.

Borgmester Thomas Kastrup-Larsen siger,
"Aalborg Kommune bakker naturligvis op, når bestyrelsen på Kunsten er positive overfor at udvide samarbejdet. Det er meget glædeligt, og vi ser det som et stort skulderklap til Kunsten, når en stor internationalt respekteret og succesfuld institution, som Louisiana, på denne måde anerkender den position som Kunsten gennem en målrettet indsats har bragt sig i."

Aftalen træder i kraft ved årsskiftet, og den nye direktør skal være drivkraften bag en opdateret strategi for Kunsten. Aftalen skal have lejlighed til at virke i 2-3 år, før man endegyldigt vurderer samarbejdets succes.

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg



ARoS sætter fokus på skulpturen i ny udstilling
12. oktober 2019 - 1. marts 2020

Med skulpturudstillingen Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction sætter ARoS i efteråret 2019 skulpturen i spil i en sanselig og kropslig iscenesættelse.
Publikum kan opleve en omfattende præsentation af omkring 50 skulpturer, der er skabt over en periode fra 1960erne til i dag. Udstillingen, der er lavet i samarbejde med Tate i London, hedder Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction, og har som ambition at motivere publikum til at løfte blikket fra de digitale medier for at genopdage sig selv og omgivelserne i en kropslig og fysisk virkelighed.

Skulpturen er historisk set en hyldest til ophøjede positioner i samfundet. Med modernismens indtog i begyndelsen af 1900-tallet begynder der dog at ske en generel forandring, som i særdeleshed får betydning for skulpturen fra omkring 1960erne. Her er skulpturen for alvor kravlet ned fra sin piedestal og er kommet i demokratisk øjenhøjde med sin betragter. Nu kan stort set alting være kunst og kaldes kunst. Fra masseproducerede jernrør til luften over Paris, fra levende dyr og kunstnerens egen afføring til mere uhåndgribelige medier som performance og video. Skulpturhistorien tager disse tanker til sig og bliver et felt, som er grænseløst i sin brug af objekter fra hverdagslivet og alle de referencer til forbrug, begær, skønhed, skræk og genkendelse, der ligger heri. De mange form- og materialeeksperimenter udvikler sig i sidste halvdel af 1900-tallet til begivenhedsorienterede skulpturelle værker, der involverer publikum i en aktiv medskabende rolle.

ARoS



ARKENs store Picasso-udstilling
Elsket af Picasso - Kærlighedens magt
12. oktober 2019 - 23. februar 2020

Oplev en perlerække af Pablo Picassos bedste værker, når ARKEN den 12. oktober åbner Elsket af Picasso - Kærlighedens magt. Udstillingen er skabt i et enestående samarbejde med Musée national Picasso-Paris og zoomer ind på den passionerede fortælling om Picasso og hans stærke modeller.

Påklædte og afklædte, kurvede og kantede, sovende og seende. Den spanske kunstner Pablo Picasso viser gennem syv årtier kvindekroppen som en farverig metamorfose - fuld af længsel og vilje, begær og erotik. Særudstillingen Elsket af Picasso - Kærlighedens magt tager relationen mellem en af verdenshistoriens største malere og hans modeller op og nyfortolker Picassos kvindeskildringer. Den berømte kunstners kvindeportrætter rejser spørgsmål, som er højaktuelle i dag, hvor flere og flere diskuterer køn, privilegier og identitet i ligestillingens og feminismens navn. ARKENs Picasso-udstilling sætter fokus på kvinderne i portrætterne, deres betydning for Picassos vilde stilbrud og på komikken i hans dramatiske iscenesættelser.

Erotisk tørst og brændende begær
Pablo Picasso er berømt for sin evne til kunstnerisk fornyelse og berygtet for sit kompromisløse liv. Picassos kunstneriske udvikling og stilistiske nybrud følger hans kærlighedsliv ? og det går ikke stille af. I banebrydende og udtryksfulde malerier tolker Picasso familielivet, børnene, berømmelsen, kunstneridentiteten, kærligheden og kriserne. Særligt ét motiv vender han tilbage til igen og igen: den nøgne kvindekrop, alene eller i samspil med kunstneren. Med afsæt i et af kunsthistoriens mest ikoniske motiver - maleren og modellen - skildrer Picasso lysten til at se og blive set. Han viser vores erotiske tørst og evige fascination af hinandens kroppe samt de lystbetonede, insisterende blikke som opstår i samspillet mellem parterne.

Mere end muser
Elsket af Picasso - Kærlighedens magt udfordrer magtbalancen mellem kunstneren og hans modeller og ser med nye øjne på Picassos skildringer af dem, som han elskede. Picasso fremstiller kvindernes styrke, følelsesliv, nydelse og vrede med stor indlevelse, og han iscenesætter sin egen rolle som kunstner med selvironi og humor. ARKENs udstilling fortæller for første gang historierne om Olga Khokhlova, Marie-Thérèse Walter, Dora Maar, Françoise Gilot og Jacqueline Roque som mere end Picassos muser og foretrukne motiver.

Mesterværker fra Paris
ARKENs store Picasso-udstilling præsenterer talrige mesterværker fra Musée national Picasso-Paris. Udstillingen tæller både maleri, tegning, skulptur og grafik samt historiske filmklip, fotos, digte og et fotoalbum. Der venter en storslået Picasso-oplevelse, når Elsket af Picasso - Kærlighedens magt fra den 12. oktober 2019 indtager ARKENs sale.

Ny Picasso-forskning
Til udstillingen udgives et rigt illustreret katalog, der præsenterer ny Picasso-forskning af danske og internationale bidragydere. ARKENs museumsinspektør Naja Rasmussen har skrevet en fagfællebedømt forskningsartikel, som undersøger kvindernes parløb med Picasso, hans stilistiske udvikling samt blikket på dem og ham selv. Samlingschef ved Foundation Giacometti og tidligere museumsinspektør ved Musée national Picasso-Paris, Émilie Bouvard, undersøger Jacqueline Roques betydning for den sene Picassos kunstneriske praksis. Forfatter og professor emeritus ved Pennsylvania University, Wendy Steiner, behandler i sin artikel aktuelle betragterpositioner og Picasso-modellen som idé. Forfatter, forsker og kurator, Harri Kalha, analyserer Picassos erotiske og humoristiske (selv)iscenesættelser og hans blik for krop og køn.

Elsket af Picasso - Kærlighedens magt er skabt i samarbejde med Musée national Picasso-Paris.

Elsket af Picasso - Kærlighedens magt



Louisiana viser stor retrospektiv udstilling af Marsden Hartley
Udstillingen kan ses frem til 19. januar 2020

Selv om Marsden Hartley kaldes for "Amerikas første store moderne maler i det 20 århundrede", har hans fascinerende skæbne, originale værk og rolle i kunsthistorien længe være overset. Nu præsenterer Louisiana ham på den første store, retrospektive udstilling i Europa i godt 60 år.

Amerikanske Marsden Hartley (1877-1943) var både maler og digter, og hans værk kan betragtes som en bro mellem europæisk og amerikansk modernisme. Hartley levede store dele af sit liv som nomade mellem Europa og USA, og disse rejser mundede ud i række dybt originale værkgrupper fra 1906 til 1943. Blandt disse tæller en serie abstrakte malerier skabt med udgangspunkt i militærsymboler fra Første Verdenskrigs rædsler, mennesketomme, næsten surreelle landskaber fra New Mexico og feminiserede figurmalerier af muskuløse arbejdsmænd.

Læs mere



Den Hirschsprungske Samling præsenterer J.L. Lund
Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser
25. september - 12. januar 2020

Glemmebogen rummer mange kunstnere, og guldaldermaleren Johan Ludvig Lund (1777-1867) er en af dem. Men han fortjener bedre, for Lund spillede en vigtig rolle i det europæiske og danske kunstliv i første halvdel af 1800-tallet.
Som professor på Kunstakademiet uddannede han sammen med C.W. Eckersberg den generation af danske kunstnere, vi kender som guldaldermalerne. I udstillingen indgår der flere værker af hans elever som Ditlev Blunck, Julie Lütken, J.Th. Lundbye og P.C. Skovgaard og værker af kunstneren Caspar David Friedrich, der var Lunds nære ven.

Læs mere om udstillingen her



ARoS præsenterer værker af Douglas Gordon
Douglas Gordon: In My Shadow
07.09.19 - 16.02.20

Den skotske kunstner Douglas Gordon (f. 1966) er en af nyere tids vigtigste videokunstnere. Udstillingen på ARoS, der er den hidtil største præsentation af Douglas Gordons værker i Europa, viser et bredt udsnit af kunstnerens mest markante værker.

I sine kunstværker kredser Gordon blandt andet om forholdet mellem lys og mørke. Han genanvender ofte andres filmmateriale, hvor han zoomer ind på detaljer for at vende vrangen ud på nogle af livets store og små spørgsmål. Det gør han ved hjælp af simple repetitionsmotiver eller skala-spring. I sit berømte værk Through a Looking Glass fra 1999 har han for eksempel genanvendt den ikoniske scene fra Martin Scorseses film Taxi Driver (1976), hvor hovedpersonen øver sig foran spejlet i at være barsk, mens han gentager are you talking to me?

Læs mere



Randers-par skænker Kunsten 55 værker
Gæster kan se frem til at opleve nye, betydningsfulde værker, som supplerer Kunstens samling på flotteste vis.
Michael Kvium, Julie Nord, Cathrine Raben Davidsen og John Kørner.
Det er blot nogle af de kunstnere, som står bag 55 nye værker i Kunstens samling.

Værkerne er skænket af ægteparret Margit og Jens Haven Christiansen fra Randers. Da parret, der tidligere har boet i Hjørring, er faldet pladask for Kunsten, fik direktør Gitte Ørskou ét af de telefonopkald, som man må knibe sig i armen over: Hun blev inviteret til Randers, hvor hun kunne vælge frit fra ægteparrets samling, som er skabt gennem fire årtier.

De 55 nye værker bliver løbende udstillet, og der er planlagt en samlet præsentation af alle værkerne i 2020.

KUNSTEN



SMK sender L.A. Ring til USA
L.A. Ring (1854-1933) bliver betragtet som en af de vigtigste danske malere fra tiden omkring 1900. Statens Museum for Kunst er i besiddelse af verdens største samling af hans malerier, og nu udlåner museet en række af værkerne til Bruce Museum og The National Nordic Museum i USA, der viser den første soloudstilling med L.A. Ring uden for Norden nogensinde.
Tiden omkring år 1900 var en tid fuld af forandring i Danmark. Industrialiseringen gav anledning til store omvæltninger på arbejdsmarkedet, nye virksomheder blomstrede op, og folk flyttede fra landet til byerne. Danmark var på vej til at blive et moderne samfund.

En af de danske kunstnere, der bedst beskriver denne brydningstid, er maleren Laurits Andersen Ring (1854-1933). Han voksede op i en familie med trange kår, og gennem hele livet var han særligt optaget af arbejdernes og bøndernes kamp for bedre vilkår.

L.A. Ring bevægede sig mellem realisme og symbolisme og havde blikket rettet mod det indre liv, der for ham ofte var præget af depressive tanker og melankoli. Døden og livets forgængelighed er således et af de tilbagevendende temaer i hans kunst - blandt andet i hans mange sjællandske landskabsmalerier, der fremstår som personlige, stemningsfyldte sjælelandskaber.



Dansk Guldalder - Verdenskunst mellem to katastrofer
24. august - 8. december 2019

Oplev værker af blandt andre Christen Købke, C.W. Eckersberg og Elisabeth Jerichau-Baumann, når Statens Museum for Kunst viser den største udstilling om guldalderen i Danmark nogensinde.
Ud af krig, brand og statsbankerot voksede en af de mest elskede perioder i dansk malerkunst. Med efterårets store udstilling fortæller vi historien om, hvordan en af de mest kreative perioder i dansk kunst- og kulturliv kunne opstå. Og hvordan guldalderens kunstnere skabte de billeder af Danmark og det danske landskab, som vi har kendt og dyrket lige siden.

Udstillingen er produceret i samarbejde med Nationalmuseum Stockholm og Petit Palais i Paris.

Læs mere



Ung dansk kunst - Samfundsprognoser
ARKEN
17. august 2019 til 15. marts 2020

"Ung dansk kunst - Samfundsprognoser" præsenterer nyskabende og legesyge værker, der tager temperaturen på vores samfund og undersøger nationale og globale tematikker som arbejdskultur, tilhørsforhold og klimakrise. Udstillingen giver et unikt indblik i en ung generation af kunstnere og viser de prognoser, som kunsten opstiller for vores fremtid.

Læs mere