Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Glyptoteket
Pierre Bonnard - The Colour of Memory
7. jun. 2019 - 22. sep. 2019

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Douglas Gordon - In My Shadow
7. sep. 2019 - 16. feb. 2020

Louisiana Museum of Modern Art
Pipilotti Rist - Åbn min lysning
1. mar. 2019 - 22. sep. 2019

Galleri Bo Bjerggaard
Tal R - Smukke dreng
18. aug. 2019 - 19. okt. 2019

Statens Museum for Kunst
Gruppeudstilling - Dansk Guldalder - Verdenskunst mellem to katastrofer
24. aug. 2019 - 8. dec. 2019

Kunstmuseum Brandts
Adam Jeppesen - The Great Filter
23. aug. 2019 - 2. feb. 2020

Tate Britain
Women artists working in Britain from 1960 to present - Sixty Years
22. apr. 2019 - 22. apr. 2020

Venedig Biennalen
Larissa Sansour - Den danske pavillon 2019
11. maj. 2019 - 24. nov. 2019

Tate Modern
Olafur Eliasson - IN REAL LIFE
11. jul. 2019 - 5. jan. 2020

Tate Liverpool
Keith Haring - KEITH HARING
14. jun. 2019 - 10. nov. 2019

Das Städelmuseum Frankfurt
Kirchner, Heckel, Schmidt-Rottluff - THE MYSTERIES OF MATERIAL
26. jun. 2019 - 13. okt. 2019

Centre Pompidou
Sonja Ferlov Mancoba - SONJA FERLOV MANCOBA
26. jun. 2019 - 23. sep. 2019

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

ARoS præsenterer værker af Douglas Gordon
Douglas Gordon: In My Shadow
07.09.19 - 16.02.20

Den skotske kunstner Douglas Gordon (f. 1966) er en af nyere tids vigtigste videokunstnere. Udstillingen på ARoS, der er den hidtil største præsentation af Douglas Gordons værker i Europa, viser et bredt udsnit af kunstnerens mest markante værker.

I sine kunstværker kredser Gordon blandt andet om forholdet mellem lys og mørke. Han genanvender ofte andres filmmateriale, hvor han zoomer ind på detaljer for at vende vrangen ud på nogle af livets store og små spørgsmål. Det gør han ved hjælp af simple repetitionsmotiver eller skala-spring. I sit berømte værk Through a Looking Glass fra 1999 har han for eksempel genanvendt den ikoniske scene fra Martin Scorseses film Taxi Driver (1976), hvor hovedpersonen øver sig foran spejlet i at være barsk, mens han gentager are you talking to me?

Læs mere



Randers-par skænker Kunsten 55 værker
Gæster kan se frem til at opleve nye, betydningsfulde værker, som supplerer Kunstens samling på flotteste vis.
Michael Kvium, Julie Nord, Cathrine Raben Davidsen og John Kørner.
Det er blot nogle af de kunstnere, som står bag 55 nye værker i Kunstens samling.

Værkerne er skænket af ægteparret Margit og Jens Haven Christiansen fra Randers. Da parret, der tidligere har boet i Hjørring, er faldet pladask for Kunsten, fik direktør Gitte Ørskou ét af de telefonopkald, som man må knibe sig i armen over: Hun blev inviteret til Randers, hvor hun kunne vælge frit fra ægteparrets samling, som er skabt gennem fire årtier.

De 55 nye værker bliver løbende udstillet, og der er planlagt en samlet præsentation af alle værkerne i 2020.

KUNSTEN



SMK sender L.A. Ring til USA
L.A. Ring (1854-1933) bliver betragtet som en af de vigtigste danske malere fra tiden omkring 1900. Statens Museum for Kunst er i besiddelse af verdens største samling af hans malerier, og nu udlåner museet en række af værkerne til Bruce Museum og The National Nordic Museum i USA, der viser den første soloudstilling med L.A. Ring uden for Norden nogensinde.
Tiden omkring år 1900 var en tid fuld af forandring i Danmark. Industrialiseringen gav anledning til store omvæltninger på arbejdsmarkedet, nye virksomheder blomstrede op, og folk flyttede fra landet til byerne. Danmark var på vej til at blive et moderne samfund.

En af de danske kunstnere, der bedst beskriver denne brydningstid, er maleren Laurits Andersen Ring (1854-1933). Han voksede op i en familie med trange kår, og gennem hele livet var han særligt optaget af arbejdernes og bøndernes kamp for bedre vilkår.

L.A. Ring bevægede sig mellem realisme og symbolisme og havde blikket rettet mod det indre liv, der for ham ofte var præget af depressive tanker og melankoli. Døden og livets forgængelighed er således et af de tilbagevendende temaer i hans kunst - blandt andet i hans mange sjællandske landskabsmalerier, der fremstår som personlige, stemningsfyldte sjælelandskaber.



Dansk Guldalder - Verdenskunst mellem to katastrofer
24. august - 8. december 2019

Oplev værker af blandt andre Christen Købke, C.W. Eckersberg og Elisabeth Jerichau-Baumann, når Statens Museum for Kunst viser den største udstilling om guldalderen i Danmark nogensinde.
Ud af krig, brand og statsbankerot voksede en af de mest elskede perioder i dansk malerkunst. Med efterårets store udstilling fortæller vi historien om, hvordan en af de mest kreative perioder i dansk kunst- og kulturliv kunne opstå. Og hvordan guldalderens kunstnere skabte de billeder af Danmark og det danske landskab, som vi har kendt og dyrket lige siden.

Udstillingen er produceret i samarbejde med Nationalmuseum Stockholm og Petit Palais i Paris.

Læs mere



Ung dansk kunst - Samfundsprognoser
ARKEN
17. august 2019 til 15. marts 2020

"Ung dansk kunst - Samfundsprognoser" præsenterer nyskabende og legesyge værker, der tager temperaturen på vores samfund og undersøger nationale og globale tematikker som arbejdskultur, tilhørsforhold og klimakrise. Udstillingen giver et unikt indblik i en ung generation af kunstnere og viser de prognoser, som kunsten opstiller for vores fremtid.

Læs mere



Louisiana præsenterer HOMELESS SOULS
27. juni - 22. september 2019

Eksil og landflygtighed er de gennemgående temaer for den række markante internationale kunstnere, som Louisiana præsenterer hen over sommeren. De forholder sig til - og bearbejder - egne historier og erfaringer i værker, der fremstår både aktuelle og tidløse, alment menneskelige og stærkt personlige.

På Homeless Souls mødes et dusin kunstneriske stemmer - fra bl.a. Iran, Irak, Nigeria, Algeriet og Kosovo - i en samtale om landflygtigheden som politisk og eksistentiel realitet. Her er både personlige og kollektive fortællinger, der rummer nye vinkler på temaer som eksil, grænsedragninger, borgerskab, bevægelser på tværs af grænser, hemmelige rejser og identitet.

Fælles for udstillingens kunstnere er, at de eksperimenterer med nye visuelle strategier, poetiske virkemidler og kunstneriske greb for at bringe os nærmere eksilet som levet realitet. Dermed peger de også på kunstens mulighed for at sætte nye og andre billeder på en realitet, vi dagligt møder gennem nyhedsmediernes dokumentarfotografi.

Louisiana Museum of Modern Art



Gitte Ørskou bliver direktør på Moderna Museet i Stockholm
Direktør for Kunsten Museum of Modern Art Aalborg sætter sig i direktørstolen på Nordens væsentligste museum for samtidskunst fra 1. september 2019.

Det er med en blanding af vemod og stolthed, at Kunsten i Aalborg i dag kan offentliggøre, at museumsdirektør Gitte Ørskou er blevet tilbudt og har accepteret stillingen som direktør for Moderna Museet i Stockholm.

- Jeg finder det utrolig flot, at Gitte Ørskou skal stå i spidsen for det vigtigste museum for samtidskunst i Norden, og hun ønskes alt muligt held og lykke i det nye hverv. Samtidig er glæden og stoltheden iblandet vemod, da vi på Kunsten tager afsked med en stærk, markant og helstøbt lederskikkelse, siger Christen Obel, bestyrelsesformand på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg.

Gitte Ørskou har været museumsdirektør på Kunsten i ti år. I perioden har hun været drivkraften bag den store udvikling, museet har gennemgået.

Gitte Ørskou har i sin direktørtid også været formand for Statens Kunstfond gennem fire år, formand for Billedkunstudvalget og aktiv i mange andre sammenhænge, både som debattør og aktør i medierne - og altid som en stærk stemme og ambassadør for kunst og kultur.



Sorø Kunstmuseum viser den finske kunstner Elina Brotherus
15. juni - 1. september 2019

Udstillingen Elina Brotherus ­- Playful Wanderer kombinerer flere af Brotherus' værkserier, der tager udgangspunkt i forskellige kunsthistoriske perioder:
Den kontemplative fotoserie The New Painting (2000-04) henter inspiration fra den århundredelange maleritradition. Her fortolker hun klassiske maleriske motiver som "kvinde i badet", "læsende kvinde" og "vandrende" i det fotografiske medie, ligesom hun også undersøger relationen mellem maler og model. De nyere videoværker (2016-18) er opførelser af andre kunstneres instruktioner til performative værker - ofte fluxus-værker fra 1960-70'erne. Her er der fokus på det performative element, og på de ofte humoristiske og tilsyneladende meningsløse handlinger, fremfor på det enkelte værks skønhed.

Elina Brotherus bor og arbejder i Finland og Frankrig. Hun har en kandidatgrad i fotografi fra University of Art and Design Helsinki (nu Aalto Universitet) og en kandidatgrad i kemi. Hun begyndte at udstille internationalt i 1997. Hendes værker findes i offentlige samlinger herunder på Centre Pompidou, Kiasma, Moderna Museet, Saatchi Collection, Arken og Louisiana.

Sorø Kunstmuseum



Glyptoteket præsenterer Pierre Bonnard
The Colour of Memory
7. juni - 22. september 2019

Det er første gang i mere end 25 år, at man kan opleve en særudstilling i Danmark med den franske kunstner Pierre Bonnard (1867-1947)

Udstillingen viser mere end 100 værker af Bonnard og består af indlån fra museer og samlere fra hele verden samt værker fra Glyptotekets egen samling. Udstillingen er skabt i tæt samarbejde med Tate Modern i London, der viser udstillingen frem til den 6. maj 2019.

Pierre Bonnard er en af fransk kunsts mest fabelagtige kolorister og fornyere af komposition og perspektiv. Hans malerier giver et glimt ind i en privat verden, i hverdagens stille begivenheder, men er sjældent en direkte oversættelse af det, som kunstneren har set. Bonnard maler efter erindringen, lægger afstand til sine motiver og lader dem genopstå i farven, fladen og formen. Han maler sit lærred til med erindringens farver.

Bonnards plads i kunsthistorien har længe været til debat, særligt fordi han arbejder på tværs af to århundreder. Hører han til i slutningen af det 19. århundrede, hvor han som ung oplever kunstnerisk succes? Eller skal han læses ind i det 20. århundredes modernisme sammen med kunstnere som Henri Matisse (1869-1954) og Pablo Picasso (1881-1973)? Det er en diskussion af, hvorvidt Bonnards malerier er "moderne". Men også en diskussion af, hvad vi forventer af et såkaldt "moderne maleri". Bonnard deler vandene. Ikke kun i dag, men også i sin egen samtid: Matisse priser Bonnards malerier, Picasso derimod, kalder dem for et "potpourri af ubeslutsomhed".

Udstillingen vil forfølge Bonnard som en moderne kunstner ind i det 20. århundrede. Han er ikke åbenlys i sin modernitet, sådan som Matisse og Picasso er det. Han reducerer ikke sit motiv til rene geometriske former eller farveflader. Han slipper aldrig figurationen - lader i stedet figurationen flette sig sammen med abstraktionen. Bonnard insisterer på at være fri og uafhængig - selv af det 20. århundredes hurtigt skiftende kunstnerbevægelser.

Glyptoteket



Art & Porn - ARoS
29. maj ? 08. september 2019

Udstillingen Art & Porn markerer 50-året for billedpornografiens frigivelse, der i høj grad var ansporet af kunsten, som udfordrede gældende normer og plæderede for mere frisind.

Den 1. juli 1969 blev grænsen for, hvad man kunne opleve i det offentlige rum, radikalt ændret. Her blev billedpornografien nemlig frigivet i Danmark som det første sted i verden. Siden er pornoen blevet verdens største kulturområde, og dens virkemidler og æstetik har spredt sig til al øvrig mainstream-kultur. Det er en udbredt opfattelse, at internettets succes og udbredelse blev drevet frem af pornografi, og streaming-tjenester som fx Netflix kan da også takke pornoindustrien for dens arbejde med betalingssystemer og brugen af big data.

Læs mere



Larissa Sansour til Venedig Biennalen
Den dansk-palæstinensiske billedkunstner Larissa Sansour repræsenterer Danmark på årets Venedig Biennale.

Venedig Biennalen er ikke kun den ældste, men også en af de vigtigste og mest prestigefulde begivenheder indenfor billedkunst. Mere end 80 lande deltager med nationale pavilloner, og i den danske pavillon vil publikum fra hele verden kunne opleve Larissa Sansours udstilling. Venedig Biennalen vises fra den 11. maj og frem til 24. november 2019.

Larissa Sansour siger om sin udstilling:
"Udstillingen i den danske pavillon undersøger den slørede grænse mellem sandhed og fiktion, der er med til at forme national identitet. I en post-apokalyptisk ramme stiller udstillingen spørgsmålstegn til nationens rolle; til erindring og til identitet. Hvor stor en del af vores sprog forældes i mødet med udslettelsen? Har erindring om fortiden fortsat betydning i tomrummet efter en total tilintetgørelse af alt, vi kender? Eller er vi nødt til at formulere et nyt sprog, som vi kan overleve igennem?"

Læs mere



Ib Geertsen - 100
I år ville maleren, billedhuggeren og grafikeren Ib Geertsen (1919-2009) være fyldt 100 år. Galleri Tom Christoffersen præsenterer udstillingen 100 i samarbejde med Ib og Birthe Geertsens Fond, som for første gang har givet fuld adgang til kunstnerens værker. Udstillingen rummer således værker fra hele kunstnerens virke. Fra Selvportræt (1940), der var Geertsens debutarbejde på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1940 til Feminin Skikkelse(1945). Og fra Komposition (1949), der blev vist på Linien II's udstilling på Den Frie i 1949 og den retrospektive udstilling Linien II 47-50 på Statens Museum for Kunst i 1988, til Mobile uden titel, der viser den måske mest klassiske side af Geertsen; en svævende, gul mobile.

Galleri Tom Christoffersen



Nu skal Sonja Ferlov Mancoba til Paris
Udstillingen med Sonja Ferlov Mancoba på Statens Museum for Kunst har siden den åbnede i februar trukket over 70.000 gæster til museet. Nu skal et udvalg af udstillingen videre til et af Frankrigs største museer. Og i Paris glæder man sig.

Billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) boede det meste af sit liv i Paris sammen med ægtefællen Ernest Mancoba og deres søn Wonga. Sonja Ferlov Mancoba var i sin kunst og i sit liv meget optaget af global kultur, og hun var en stærk fortaler for solidariteten mellem mennesker på tværs af kulturer og nødvendigheden af at have et globalt udsyn. I sin levetid opnåede hun stor anerkendelse i kunstnerkredse, men hun blev aldrig særlig kendt i den brede befolkning.

Nu kommer en del af de skulpturer, der stod tilbage i Rue du Château i Paris ved Sonja Ferlov Mancobas død, igen til Paris i en udstilling på Centre Pompidou, Musée National d'Art Moderne. Skulpturerne, der første gang blev vist offentligt på SMK, vil sammen med et udvalg af bronzeskulpturer og tegninger udgøre udstillingen på Pompidou-centret fra 26. juni til 23. september 2019. Pompidou-centret er et af Frankrigs største museer for moderne kunst og bliver hvert år besøgt af flere millioner gæster.

SMK



KUNSTNERBRØDRE - L.A. Ring & H.A. Brendekilde
Brandts
12. april - 25. august 2019

Hvad er det, der gør at én kunstner bliver husket og hyldet i kunsthistorien, mens en anden falder helt udenfor? Oplev historien om et venskab og parløb mellem to kunstnerbrødre - men også om vejene, hvor de skiltes. Udstillingen belyser deres valg af motiver og temaer, fra politisk opgør til blomstrende sommeridyl.

Laurits Andersen og Hans Andersen mødes i 1877 på Kunstakademiet i København. Begge kom fra fattige kår og delte i perioder både værelse og atelier i København. De arbejder tæt sammen og maler mange af de samme motiver. De er inspireret af landarbejdernes kamp for tilværelsen. For ikke at blive forvekslede vælger de at tage navne efter de landsbyer, de er vokset op i - landsbyen Ring på Vestsjælland og Brændekilde på Fyn. Hermed opstår L.A. Ring (1854?1933) og H.A. Brendekilde (1857?1933).

H.A. Brendekilde bliver i de første år efter sin debut rost af kritikerne. L.A. Ring får kritik, både for farvevalg og for at være teknisk dårligere end Brendekilde. Samfundet ændrer sig, og det samme gør kunstkritikernes holdning til deres malerier.

Udstillingen, som byder på et rigt udvalg af de to mestres bedste malerier samt værker i keramik, fortæller historien om to venner med det samme kunstneriske udgangspunkt, men som med årene går i to helt forskellige retninger.

Brandts



SMK Thy åbner sæsonen på Doverodde Købmandsgård
Statens Museum for Kunst (SMK) er i fuld gang med at rejse penge til og planlægge ombygningen af det gamle pakhus, der skal blive til en filial af SMK i Thy. Men allerede nu åbner museet dørene for de første aktiviteter på Doverodde Købmandsgård. SMK har lagt sidste hånd på sit program i Thy i 2019.

I hele sæsonen præsenterer SMK en rumlig installation under navnet Landskabninger, der er udviklet af den danske kunstner Nana Francisca Schottländer.

Fakta om SMK
Statens Museum for Kunst er Danmarks nationalgalleri og hele landets kunstmuseum. SMK arbejder på at gøre museets store samling af kunst tilgængelig for langt flere danskere. Derfor ønsker SMK at bringe kunstsamlingen ud til flere dele af den danske befolkning - og derfor drømmer SMK om at åbne en filial på Doverodde Købmandsgård i Thy.

I installationen, der strækker sig gennem flere rum, har kunstneren fokus på nogle af Thys særlige kendetegn som vand, vind og jord. Kunstneren undersøger ved brug af egen krop, hvordan mennesker formes af landskaberne omkring os, og hvordan vi former dem tilbage generation efter generation.

På Købmandsgården præsenterer SMK også museets historie og fortællingen om landets nationalgalleri. Præsentationen diskuterer emner som national selvforståelse, og hvad der er med til at skabe den. Hvordan kommer den nationale selvforståelse til udtryk i kunsten? Og hvilken rolle spiller geografisk tilhørsforhold, etnicitet og køn for vores forestillinger om (dansk) identitet?

Flere aktiviteter resten af året
Landskabninger og præsentationen om Statens Museum for Kunst løber fra den 13. april til og med efterårsferien i oktober. I løbet af året vil der komme flere aktiviteter - blandt andet med et stort åbent arrangement under overskriften SMK Fridays den 7 - 8. juni, hvor der er fokus på kunst og natur. I september åbner SMK for en uges aktiviteter om Dansk Guldalder.

Fakta om SMK
Statens Museum for Kunst er Danmarks nationalgalleri og hele landets kunstmuseum. SMK arbejder på at gøre museets store samling af kunst tilgængelig for langt flere danskere. Derfor ønsker SMK at bringe kunstsamlingen ud til flere dele af den danske befolkning - og derfor drømmer SMK om at åbne en filial på Doverodde Købmandsgård i Thy.



Ernst Ludwig Kirchner - Das Soldatenbad
Et af tysk ekspressionismes hovedværker vises det kommende år på Statens Museum for Kunst (SMK). Maleriet af Ernst Ludwig Kirchner blev i 1938 uretmæssigt købt af et medlem af det tyske nazistparti og har siden haft en omtumlet historie, inden det i 2018 blev leveret tilbage til efterkommerne af den oprindelige jødiske ejer.

Den tyske maler Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) var godt i gang med sin kunstneriske karriere, da 1. verdenskrig brød ud. Han meldte sig frivilligt til militæret, men blev der kun kortvarigt, for få måneder inde i sin militærtjeneste fik han et nervøst sammenbrud og blev sendt på sygeorlov. Soldaterbadet er malet kort tid efter dette sammenbrud og anses som et af hans hovedværker.

Billedet tager udgangspunkt i Kirchners oplevelser som soldat og skildrer en gruppe nøgne soldater stuvet sammen i et fællesbad, mens de overvåges af en officer. Soldaternes er frataget al individualitet og fremstår som én stor masse af kroppe. De maskelignende ansigter har sorte, tomme øjne, og kroppene er skildret i sygelige, gule farver.

"Ernst Ludwig Kirchner har kun meget sjældent været vist på danske museer. Og det er en fantastisk mulighed for SMK at kunne vise Soldaterbadet, som er et af hans vigtigste billeder. Billedets omtumlede historie kan fortælle os meget om værdikampe, undertrykkelse og magtudøvelse under nazismen i 1930'erne," siger Mikkel Bogh, direktør på SMK.

Et uretmæssigt salg
Maleriet blev i 1919 erhvervet af den jødiske kunsthandler Alfred Flechtheim. Da nazistpartiet kom til magten i Tyskland, flygtede Flechtheim til London, hvor han døde i 1937, og billedet blev uretmæssigt købt af Kurt Feldhäusser, et medlem af nazistpartiet.

Ved Feldhäussers død i 1945 overgik ejerskabet af Feldhäussers samling til hans mor, der bragte værket til USA. Det kom siden gennem donation til The Museum of Modern Art og derefter The Solomon R. Guggenheim Museum i New York. Efter omfattende proveniensundersøgelser blev billedet i 2018 leveret tilbage til Flechtheims efterkommere. Og i efteråret 2018 kom billedet på auktion, hvor det blev solgt til den norske fond Sparebankstiftelsen DNB for et trecifret millionbeløb.

"Erhvervelser af tyske ekspressionister til Nasjonalmuseet i Oslo har gennem flere år været blandt de største kunstsatsninger for Sparebankstiftelsen DNB. Kirchners Das Soldatenbad er prikken over i'et i denne samling. Vi er stolte af og glade for, at billedet kan blive vist på Statens Museum for Kunst indtil Nasjonalmuseet genåbner i nye bygninger næste år," siger André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

"Das Soldatenbad" kan ses på SMK fra lørdag 30. marts 2019.
Deponeringen af Soldaterbadet er optakt til en kommende hovedudstilling om Emil Nolde og Ernst Ludwig Kirchner, der skal vises på SMK i foråret 2021. Udstillingen vil stille skarpt på de to kunstneres interesse for ikke-vestlige kulturer og diskutere den i lyset af den historiske og politiske situation i deres tid.

Ernst Ludwig Kirchner - Das Soldatenbad



Træd ind i et drømmende helle i en kaotisk verden
Sophia Kalkau - Stoffet og ægget
28. marts - 11. august 2019

Kunsten præsenterer en stor anlagt soloudstilling med Sophia Kalkau (f. 1960), der siden begyndelsen af 1990erne har markeret sig som én af Danmarks førende samtidskunstnere. Udstillingen vil under titlen "Stoffet og ægget" præsentere et bredt udvalg af Sophia Kalkaus væsentligste værker fra de sidste 20 år. Du vil blive omsluttet i et smukt komponeret udstillingsunivers, som er skabt specifikt med udgangspunkt i Alvar Aaltos unikke museumsbygning.

Hårdt mod blødt
Oplev poetisk hvide, matsorte og sølvfarvede skulpturer og fotografier, hvor krop og skulptur forenes i finurlige, foruroligende og forunderlige udtryk. Kalkaus skulpturer er kendetegnet ved deres geometrisk enkle, lette og rene udtryk. Skulpturerne optræder ofte som rekvisitter i hendes fotografier, så de geometriske grundformer - cirklen, ovalen, kuglen og kuben - indgår sammen med kunstnerens egen krop i en form for underfundige hybrider. Fotografierne forholder sig undersøgende over for relationen mellem den organiske krop og den abstrakte geometri; mellem menneske og ting.

Drøm og virkelighed
Sophia Kalkaus værker er skabt med umiskendelig håndværksmæssig perfektion. De folder sig ud i krydsfeltet mellem fotografi, poesi, skulptur og performance. De opererer i spændingsfeltet mellem alvor og humor, hverdag og surrealisme, kølig abstraktion og drømmende sanselighed.

I udstillingen vil både nye og ældre værker blive sat sammen, så de er i en ustandselig indbyrdes dialog, og så de spiller smukt sammen med bygningen og betragteren. Du vil blive suget ind i en verden, der bevæger sig mellem drøm og virkelighed.

KUNSTEN



Kunsthal Charlottenborg viser udstillingen Europa Endlos
21. marts - 11. august 2019

Stjernespækket udstilling åbner som en del af stort tema om Europa i samarbejde med CPH:DOX.

I gruppeudstillingen Europa Endlos beskæftiger en række af tidens toneangivende internationale kunstnere som Monica Bonvicini, Jeremy Deller, Jimmie Durham, Olafur Eliasson, Fischli Weiss, Daniil Galkin, Sara Jordenö, Bouchra Khalili og Wolfgang Tillmans sig med temaer som identitet, grænser, fællesskab og migration ? nogle med en aktivistisk tilgang, andre på mere dokumentarisk vis. Udstillingen løber over et forår markeret af to afgørende begivenheder i europæisk politik: Storbritanniens annoncerede udmeldelse af EU-fællesskabet i marts og Europa-Parlamentsvalget i maj. Begge dele sætter demokratiet på prøve og berører EUs mange millioner indbyggere, der med det kommende valg får mulighed for at få indflydelse på Europa og forholdet til resten af verden. Værkerne er fordelt over kunsthallens nordfløj i en markant udstillingsarkitektur, og i løbet af udstillingsperioden kan de besøgende desuden opleve en række debatter, talks og filmvisninger i samarbejde med CPH:DOX. Udstillingen er kurateret af Henriette Bretton-Meyer.

Læs mere om udstillingen her.



Louisiana præsenterer kinesisk samtidskunstner
LIU XIAODONG
UUMMANNAQ
21. marts - 10. juni 2019

Den kinesiske maler Liu Xiaodong (født 1963) skildrer med stor malerisk nerve og umiddelbarhed det moderne menneskes liv, historier og landskaber. Motiverne finder han på steder rundt om i verden, hvor han slår sig ned og tilbringer tid blandt dem, han vil portrættere. I 2017 tog Liu Xiaodong til Uummannaq i Grønland, hvor han mødte de lokale beboere og ikke mindst børnene fra et børnehjem - verdens nordligste. De store malerier, der blev resultatet af denne ekspedition, samt en række studier og portrætter i småformat er derved meget konkret forankret til stedet og viser det sociale liv i den storslåede natur.
Kunstneren drog afsted med forestillingen om et hjem for børn i det umådelige landskab ved verdens nordlige pol, eller "verdens ende", som kunstneren selv beskriver det - en poetisk og billedlig forestilling uden forkundskaber om stedet eller om skildringer af Grønland i kunsten. Som så mange andre før ham, herunder også en del af de store arktiske ekspeditioner, tog han afsted med et billede i hovedet og ankom i den utvetydige nutid til et samfund, hvor livet også er moderne, selvom gamle kundskaber holdes i hævd.
Af værkerne fremgår det, at Liu Xiaodong tilbragte meget tid sammen med børnehjemmets børn, fulgte dem i deres hverdagsaktiviteter med nære observationer af mennesker som første prioritet frem for optagethed af den blændende natur. Samtlige malerier fra Uummannaq i 2017 er således skabt i direkte kontakt med motiverne, ganske som i traditionen fra det sene 1800-tals landskabsmaleri i den vesterlandske tradition - altså mellem isbjerge, olietønder, asfalterede veje og dagens vejrlig.

Maleren Liu Xiaodong er skolet i såvel klassisk kinesisk tradition som i den officielle kinesiske variant af den sovjetrussiske socialrealisme. Hans evner med maleriet er bemærkelsesværdige, men det er hans anvendelse af dem i skildringer af mennesker helt tæt på og i nutidens ofte lidt trøstesløse verden, der giver hans værker dybde og rækkevidde. Samtidig er det vigtigt at konstatere, at han som det meste anden kunst også bevæger sig parallelt til virkeligheden, som eksempelvis i værket Nuka and His Brothers and Sisters, hvor flere billedkonventioner er indlejret i det samme værk: Heroisk figuration, noget der mest ligner en græsk tragedie på en bådekaj samt moderne blikudvekslinger med beskueren.
Atter hjemvendt til Beijing maler Liu Xiaodong et år senere to store, følelsesladede billeder som reaktion på en sørgelig besked: at Gert, et af børnene fra børnehjemmet, "ikke er iblandt os længere". De to billeder, Gert Is Gone og Melting Iceberg skiller sig ud. Melankolien her er tankevækkende, og værkerne er symbolske på et andet niveau end i de værker, der blev til i kunstnerens direkte møde med motivet.

Udstillingen UUMMANNAQ, som er ophængt i museets Søjlesal, viser omkring 12 malerier, 18 tuschtegninger og enkelte dagbogsblade. Den lægger sig naturligt i forlængelse af museets interesse for samtidig malerkunst og for tidens kulturelle og politiske strømninger.

Louisiana Channel
I forbindelse med udstillingen udsender Louisiana Channel en film om Liu Xiaodong.

Louisiana Channel - Liu Xiaodong.



JENS BIRKEMOSE Jeg er ikke færdig endnu...
Museum Jorn
23. februar - 26. maj 2019

Jens Birkemose (f. 1943) tæller blandt Danmarks mest alsidige og provokerende kunstnere. Igennem mere end 50 år har han udfordret det danske og internationale publikum med opsigtsvækkende værker, der er rige på poesi og sensualitet og med motiver fra populærkulturen. I sin stræben efter at overskride kunstens grænser forbinder Jens Birkemose grafiske teknikker, fotografi, maleri, litteratur og det skulpturelle. Hans æstetiske værker er kendetegnet ved en skabertrang, der er næret af en grundig refleksion over det underbevidste. Birkemoses kunst opererer i et spændingsfelt mellem menneskelige instinkter og moralæstetiske konventioner. Hans impulsive og til tider voyeuristiske billedverden låser op for undertrykte emotioner og tanker - både kunstnerens og beskuerens.

Selvom Birkemose igennem årtier har præget den danske kunstscene med banebrydende soloudstillinger og publikationer af høj kunstnerisk kvalitet, er han i de seneste 25 år aldrig blevet hyldet med en stor retrospektiv udstilling. Den omfattende præsentation af Jens Birkemose på Museum Jorn er derfor et væsentlig bidrag til at færdigskrive et af den nyere danske kunsthistories vigtigste kapitler.

Museum Jorn