Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Pablo Picasso - Elsket af Picasso - Kærlighedens magt
12. okt. 2019 - 23. feb. 2020

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Douglas Gordon - In My Shadow
7. sep. 2019 - 16. feb. 2020

Louisiana Museum of Modern Art
Marsden Hartley - Retrospektiv
19. sep. 2019 - 19. jan. 2020

Hirschsprung
J.L. Lund - Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser
25. sep. 2019 - 12. jan. 2020

Statens Museum for Kunst
Gruppeudstilling - Hovedværker fra Den Kongelige Kobberstiksamling
29. nov. 2019 - 10. maj. 2020

Kunstmuseum Brandts
Adam Jeppesen - The Great Filter
23. aug. 2019 - 2. feb. 2020

Grand Palais
El Greco - GRECO
14. okt. 2019 - 10. feb. 2020

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - Objects of Wonder
12. okt. 2019 - 1. mar. 2020

Tate Modern
Olafur Eliasson - IN REAL LIFE
11. jul. 2019 - 5. jan. 2020

Hamburger Kunsthalle
Goya, Fragonard, Tiepolo - The Freedom of Imagination
13. dec. 2019 - 13. apr. 2020

Glyptoteket
Tacita Dean - Antigone
22. nov. 2019 - 23. feb. 2020

Copenhagen Contemporary
Carsten Höller - Reproduction
28. sep. 2019 - 23. feb. 2020

Musée du Luxembourg
Gruppeudstilling - L´âge d´or de la peinture anglaise. De Reynolds à Turner
11. sep. 2019 - 16. feb. 2020

Tate Modern
Dora Maar - Retrospective
20. nov. 2019 - 15. mar. 2020

The National Gallery
Paul Gauguin - Gauguin Portraits
7. okt. 2019 - 26. jan. 2020

Fondation Beyeler
Gruppeudstilling - Resonating Spaces
6. okt. 2019 - 26. jan. 2020

Schirn Kunsthalle Frankfurt
Lee Krasner - Retro­spek­tive
11. okt. 2019 - 12. jan. 2020

Royal Academy of Arts
Lucian Freud - The Self-portraits
27. okt. 2019 - 26. jan. 2020

The National Gallery
Leonardo da Vinci - Experience a Masterpiece
9. nov. 2019 - 12. jan. 2020

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Ny finanslovsaftale stopper kulturbesparelser
Regeringen har sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet aftalt at stoppe besparelserne på kulturområdet fra 2020.

Fra 2020 bliver omprioriteringsbidraget annulleret. Det betyder, at besparelser for samlet set 764 mio. kr. over de næste 4 år annulleres. Det sker efter 4 år med faste, årlige sparekrav på 2 procent hos kulturinstitutionerne.

Fra 2020 er det slut med de faste, årlige sparekrav for de danske kulturinstitutioner. Det sker efter 4 år med systematiske grønthøsterbesparelser under den borgerlige regering.
Den daværende V-regering indførte i 2016 besparelser på 2 pct. årligt på driftsbevillinger på kulturområdet - herunder museer, teatre, kunstneriske uddannelser og folkehøjskoler.



Kunstskatte trækkes frem i lyset
Med mere end 240.000 værker er Den Kongelige Kobberstiksamling på SMK (Statens Museum for Kunst) Danmarks største samling af papirværker - og en af verdens absolut fornemste. Den har rod i de danske kongers private samlinger og indeholder værker af en bred vifte af anerkendte kunstnere som Rembrandt van Rijn, Pablo Picasso, Georgia O?Keeffe, Louise Bourgeois, Francisco Goya, Auguste Rodin, Giovanni Battista Piranesi, Erich Heckel og Rosemarie Trockel. Alle værkerne er i dag ejet af Danmarks nationalgalleri, SMK, og er en del af hele landets kunstsamling.

Normalvis opbevares Den Kongelige Kobberstiksamlings værker i SMKs magasiner, hvorfor de ikke kan ses af museets besøgende. Det skyldes, at papirværker er så skrøbelige, at de ikke kan tåle at hænge fremme permanent. Men nu tilbyder SMK en helt særlig mulighed for at opleve nogle af samlingens mange papirskatte.

I forbindelse med særophængningen "Hovedværker fra Den Kongelige Kobberstiksamling", som vises fra 29. november 2019, har samlingens inspektører hentet en række af de allerbedste papirværker frem fra magasinerne. I alt har de håndplukket og udpeget omkring 65 værker fra 1500-tallet og op til i dag, og blandt de udvalgte værker er både pasteller, tegninger, akvareller, collager og fotografier.

I særophængningen kan man blandt andet opleve den dramatiske forskel mellem Albrecht Dürers og Rembrandts fremstilling af Adam og Eva og se Toulouse-Lautrecs intime konfrontation med den kvindelige klovn Mademoiselle Cha-U-Kao. Samtidig kan man få et indblik i, hvordan performancekunst genfortolkes til kunst på papir, som det eksempelvis er tilfældet i fremstillingen af Lene Adler Petersens og Bjørn Nørgaards aktion i 1969, hvor Lene Adler Petersen vandrede nøgen gennem Børsen.

Særophængningen Hovedværker fra Den Kongelige Kobberstiksamling kan opleves frem til 10. maj 2020, hvorefter papirværkerne skal tilbage til opbevaringsmagasinerne.

SMK



SMK lancerer stor onlinesamling
Kunstig intelligens organiserer Danmarks største kunstsamling

29. november lancerer SMK en ny og brugervenlig onlinesamling. Ved hjælp af kunstig intelligens er omkring 40.000 digitale værker fra museets samling blevet systematiseret og kategoriseret. Samtidig frigiver museet det API, som onlinesamlingen er baseret på, så alle frit kan benytte SMKs data til f.eks. at lave deres egne apps.

Kunsten skal sættes fri. Sådan lyder en af visionerne for SMK (Statens Museum for Kunst), der som Danmarks nationalgalleri er indehaver af hele landets fælles kunstsamling.

Derfor har museet - med støtte fra Nordea-fonden - siden 2016 arbejdet på et digitalt projekt med titlen SMK Open. Projektet skal gøre museets samling og digitale materiale tilgængeligt på en bred vifte af platforme og skal sikre, at alle, uanset bopæl, får mulighed for at udforske og benytte museets kunstsamling og dets data.

Som en del af projektet lancerer SMK nu en ny onlinekunstsamling. Onlinesamlingen går i luften 29. november 2019, og med en række nye detaljerede søgefunktioner er det den langt mest brugervenlige adgang til samlingen til dato.
"Vi arbejder hele tiden på at gøre museets samling relevant og tilgængelig for så mange som muligt. Nu bliver det forhåbentlig lettere for alle, der vil opleve eller bruge samlingen digitalt - også for dem, der måske vil søge mere intuitivt og ikke har taget stilling til, hvilken konkret kunstner eller kunsthistorisk periode, de er interesseret i," siger Jonas Heide Smith, der er leder af SMK Digital.

Med den nye onlinesamling bliver det blandt andet muligt at søge efter værker med specifikke motiver som mennesker, blomster eller stole. Det bliver også muligt at søge efter værker i bestemte farvenuancer eller værker, der ligner hinanden, ligesom man naturligvis også kan sortere værkerne efter mere klassiske parametre som kunstner og årstal.
Brug kunsten
Med SMKs nye onlinesamling kan man - helt gratis - downloade de af museets digitaliserede værker, som er public domain - dvs. værker, som ikke længere er beskyttet af ophavsretten. Det gælder eksempelvis værker af Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher, L.A. Ring og mange flere. Disse værker kan downloades i høj opløsning, så de kan trykkes på alt fra plakater til sofapuder og benyttes i bøger, forskningsartikler, skoleopgaver mm.
Onlinesamlingen lanceres i første omgang som en betaversion, som brugerne har mulighed for at give feedback på. På baggrund af den feedback og SMKs egne erfaringer opdateres onlinesamlingen løbende.

Baseret på kunstig intelligens
For at kunne skabe de nye søgefunktioner har SMK kategoriseret hvert eneste værk i onlinesamlingen. Indtil videre rummer samlingen omkring 40.000 digitaliserede værker med fotos, som alle er blevet analyseret, tagget og systematiseret. Det er en kæmpe opgave, som kun har kunnet lade sig gøre, fordi museet har benyttet sig af kunstig intelligens.

"Hvis mennesker skulle sidde og tagge alle værkerne, ville det være utroligt dyrt og tidskrævende. Desuden ville det være meget omstændeligt at ændre fremgangsmåde senere uden at skulle gennemgå hele samlingen igen. Med kunstig intelligens kan vi få udført det grove arbejde hurtigt, så vi kan koncentrere os om mere komplicerede og kreative opgaver," siger Jonas Heide Smith.

Fri adgang til data
Målet med projektet SMK Open er ikke blot at skabe en ny onlinesamling, men at gøre den digitaliserede kunstsamling tilgængelig i formater, der kan bruges fleksibelt til så mange formål som muligt, og at enhver, der har lyst, skal kunne skabe deres egne hjemmesider og apps på baggrund af museets data.
Derfor har SMK frigivet det API (Application Programming Interface), som den nye onlinesamling er baseret på. På den måde får brugerne adgang til det bagvedlæggende data, som de frit kan arbejde videre med.

Ved brug af API?et kan både privatpersoner og virksomheder skabe deres egne apps, hjemmesider mm. baseret på SMKs data. De services, der udvikles, vil være direkte koblet op på API´et og bliver derved automatisk opdateret med den nyeste information, så snart SMK opdaterer data om samlingen.
Allerede nu ligger en betaversion af API´et klar. Det kan findes på smk.dk/api.

Den nye onlinesamling kan fra 29. november findes på open.smk.dk.

SMK



Kunstmuseerne Kunsten og Louisiana indgår partnerskab
Kunstmuseerne Kunsten og Louisiana går nu sammen om at udvikle museet i Aalborg for at gøre Kunsten til et endnu mere spændende udstillingssted for den moderne kunst og for samtidskunsten.

Igennem de seneste år har der været et udstillingssamarbejde mellem Kunsten og Louisiana, der har betydet, at publikum har kunnet opleve store internationale kunstnere på Kunsten. Aktuelt viser Kunsten udstillingen Twilight Zone, hvor Kunsten har udvalgt en række stærke værker fra Louisianas verdensberømte samling af samtidskunst. Tidligere har der været en større udstilling med den sydafrikanske kunstner William Kentridge.

De to institutioner har nu i lyset af de gode erfaringer, besluttet at bringe samarbejdet et afgørende skridt videre ved at udvide og formalisere det kunstfaglige samarbejde til at omfatte hele udstillingsprogrammet.

Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, siger:

"På Louisiana har vi altid følt et slægtskab med kunstmuseet i Aalborg, fordi det er det andet moderne arkitektoniske hovedværk på museumsfronten i Danmark. Kunsten og Louisiana klæder hinanden. Vi glæder os til et partnerskab, en nydannelse i dansk museumsliv, hvor Kunstens kommende direktør og kuratoriske stab bliver en del af det faglige miljø på Louisiana. Kunsten får glæde af Louisianas store internationale netværk, af Louisianas kompetencer og ikke mindst af Louisianas efterhånden store internationale samling af samtidskunst. Louisiana får glæde af at samarbejde med et velfungerende museum med en fornem samling, men også af at tage et større ansvar i samarbejde med en regional institution. Kulturel vækst er på dagsordenen i Aalborg, hvor der findes en offentlighed, som ikke kommer forbi Louisiana"

Stillingen som ny direktør for Kunsten genopslås derfor på nye forudsætninger, men Kunsten fortsætter som en selvstændig og selvejende institution.

Bestyrelsesformand på Kunsten, Christen Obel siger:

"Kunsten har igennem en lang periode været i en rigtig positiv udvikling, men med adgangen til Louisianas ressourcer og brand forventer vi at kunne accelerere denne udvikling yderligere. Derfor har vi også - trods mange stærke ansøgninger til det oprindelige direktøropslag - besluttet at genopslå stillingen, så kandidaterne er fuldt bekendt med forudsætningerne, selvom det grundlæggende er den samme selvstændige og markante profil, vi leder efter."

Formelt vil Louisianas direktør have det overordnede ansvar for det kunstfaglige program. I samme forbindelse vil Kunsten i langt større omfang kunne lade Louisianas samling og netværk indgå i sit udstillings- og aktivitetsprogram i Aalborg, ligesom det kunstfaglige miljø kan styrkes gennem samarbejdet.

Der er enighed om, at den klare ambition er, at dette skal styrke niveauet for udstillingerne yderligere, og at ambitionen er fuldt forenelig med at forblive en stærkt lokalt forankret kulturinstitution i Aaltos smukke rammer. Et museum, der skaber udstillinger af høj kvalitet og som appellerer både til det lokale publikum og det nationale og internationale. Mulighederne bliver blot større gennem det tætte samarbejde mellem de to institutioner.

Borgmester Thomas Kastrup-Larsen siger,
"Aalborg Kommune bakker naturligvis op, når bestyrelsen på Kunsten er positive overfor at udvide samarbejdet. Det er meget glædeligt, og vi ser det som et stort skulderklap til Kunsten, når en stor internationalt respekteret og succesfuld institution, som Louisiana, på denne måde anerkender den position som Kunsten gennem en målrettet indsats har bragt sig i."

Aftalen træder i kraft ved årsskiftet, og den nye direktør skal være drivkraften bag en opdateret strategi for Kunsten. Aftalen skal have lejlighed til at virke i 2-3 år, før man endegyldigt vurderer samarbejdets succes.

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg



ARoS sætter fokus på skulpturen i ny udstilling
12. oktober 2019 - 1. marts 2020

Med skulpturudstillingen Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction sætter ARoS i efteråret 2019 skulpturen i spil i en sanselig og kropslig iscenesættelse.
Publikum kan opleve en omfattende præsentation af omkring 50 skulpturer, der er skabt over en periode fra 1960erne til i dag. Udstillingen, der er lavet i samarbejde med Tate i London, hedder Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction, og har som ambition at motivere publikum til at løfte blikket fra de digitale medier for at genopdage sig selv og omgivelserne i en kropslig og fysisk virkelighed.

Skulpturen er historisk set en hyldest til ophøjede positioner i samfundet. Med modernismens indtog i begyndelsen af 1900-tallet begynder der dog at ske en generel forandring, som i særdeleshed får betydning for skulpturen fra omkring 1960erne. Her er skulpturen for alvor kravlet ned fra sin piedestal og er kommet i demokratisk øjenhøjde med sin betragter. Nu kan stort set alting være kunst og kaldes kunst. Fra masseproducerede jernrør til luften over Paris, fra levende dyr og kunstnerens egen afføring til mere uhåndgribelige medier som performance og video. Skulpturhistorien tager disse tanker til sig og bliver et felt, som er grænseløst i sin brug af objekter fra hverdagslivet og alle de referencer til forbrug, begær, skønhed, skræk og genkendelse, der ligger heri. De mange form- og materialeeksperimenter udvikler sig i sidste halvdel af 1900-tallet til begivenhedsorienterede skulpturelle værker, der involverer publikum i en aktiv medskabende rolle.

ARoS



ARKENs store Picasso-udstilling
Elsket af Picasso - Kærlighedens magt
12. oktober 2019 - 23. februar 2020

Oplev en perlerække af Pablo Picassos bedste værker, når ARKEN den 12. oktober åbner Elsket af Picasso - Kærlighedens magt. Udstillingen er skabt i et enestående samarbejde med Musée national Picasso-Paris og zoomer ind på den passionerede fortælling om Picasso og hans stærke modeller.

Påklædte og afklædte, kurvede og kantede, sovende og seende. Den spanske kunstner Pablo Picasso viser gennem syv årtier kvindekroppen som en farverig metamorfose - fuld af længsel og vilje, begær og erotik. Særudstillingen Elsket af Picasso - Kærlighedens magt tager relationen mellem en af verdenshistoriens største malere og hans modeller op og nyfortolker Picassos kvindeskildringer. Den berømte kunstners kvindeportrætter rejser spørgsmål, som er højaktuelle i dag, hvor flere og flere diskuterer køn, privilegier og identitet i ligestillingens og feminismens navn. ARKENs Picasso-udstilling sætter fokus på kvinderne i portrætterne, deres betydning for Picassos vilde stilbrud og på komikken i hans dramatiske iscenesættelser.

Erotisk tørst og brændende begær
Pablo Picasso er berømt for sin evne til kunstnerisk fornyelse og berygtet for sit kompromisløse liv. Picassos kunstneriske udvikling og stilistiske nybrud følger hans kærlighedsliv ? og det går ikke stille af. I banebrydende og udtryksfulde malerier tolker Picasso familielivet, børnene, berømmelsen, kunstneridentiteten, kærligheden og kriserne. Særligt ét motiv vender han tilbage til igen og igen: den nøgne kvindekrop, alene eller i samspil med kunstneren. Med afsæt i et af kunsthistoriens mest ikoniske motiver - maleren og modellen - skildrer Picasso lysten til at se og blive set. Han viser vores erotiske tørst og evige fascination af hinandens kroppe samt de lystbetonede, insisterende blikke som opstår i samspillet mellem parterne.

Mere end muser
Elsket af Picasso - Kærlighedens magt udfordrer magtbalancen mellem kunstneren og hans modeller og ser med nye øjne på Picassos skildringer af dem, som han elskede. Picasso fremstiller kvindernes styrke, følelsesliv, nydelse og vrede med stor indlevelse, og han iscenesætter sin egen rolle som kunstner med selvironi og humor. ARKENs udstilling fortæller for første gang historierne om Olga Khokhlova, Marie-Thérèse Walter, Dora Maar, Françoise Gilot og Jacqueline Roque som mere end Picassos muser og foretrukne motiver.

Mesterværker fra Paris
ARKENs store Picasso-udstilling præsenterer talrige mesterværker fra Musée national Picasso-Paris. Udstillingen tæller både maleri, tegning, skulptur og grafik samt historiske filmklip, fotos, digte og et fotoalbum. Der venter en storslået Picasso-oplevelse, når Elsket af Picasso - Kærlighedens magt fra den 12. oktober 2019 indtager ARKENs sale.

Ny Picasso-forskning
Til udstillingen udgives et rigt illustreret katalog, der præsenterer ny Picasso-forskning af danske og internationale bidragydere. ARKENs museumsinspektør Naja Rasmussen har skrevet en fagfællebedømt forskningsartikel, som undersøger kvindernes parløb med Picasso, hans stilistiske udvikling samt blikket på dem og ham selv. Samlingschef ved Foundation Giacometti og tidligere museumsinspektør ved Musée national Picasso-Paris, Émilie Bouvard, undersøger Jacqueline Roques betydning for den sene Picassos kunstneriske praksis. Forfatter og professor emeritus ved Pennsylvania University, Wendy Steiner, behandler i sin artikel aktuelle betragterpositioner og Picasso-modellen som idé. Forfatter, forsker og kurator, Harri Kalha, analyserer Picassos erotiske og humoristiske (selv)iscenesættelser og hans blik for krop og køn.

Elsket af Picasso - Kærlighedens magt er skabt i samarbejde med Musée national Picasso-Paris.

Elsket af Picasso - Kærlighedens magt



Louisiana viser stor retrospektiv udstilling af Marsden Hartley
Udstillingen kan ses frem til 19. januar 2020

Selv om Marsden Hartley kaldes for "Amerikas første store moderne maler i det 20 århundrede", har hans fascinerende skæbne, originale værk og rolle i kunsthistorien længe være overset. Nu præsenterer Louisiana ham på den første store, retrospektive udstilling i Europa i godt 60 år.

Amerikanske Marsden Hartley (1877-1943) var både maler og digter, og hans værk kan betragtes som en bro mellem europæisk og amerikansk modernisme. Hartley levede store dele af sit liv som nomade mellem Europa og USA, og disse rejser mundede ud i række dybt originale værkgrupper fra 1906 til 1943. Blandt disse tæller en serie abstrakte malerier skabt med udgangspunkt i militærsymboler fra Første Verdenskrigs rædsler, mennesketomme, næsten surreelle landskaber fra New Mexico og feminiserede figurmalerier af muskuløse arbejdsmænd.

Læs mere



Den Hirschsprungske Samling præsenterer J.L. Lund
Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser
25. september - 12. januar 2020

Glemmebogen rummer mange kunstnere, og guldaldermaleren Johan Ludvig Lund (1777-1867) er en af dem. Men han fortjener bedre, for Lund spillede en vigtig rolle i det europæiske og danske kunstliv i første halvdel af 1800-tallet.
Som professor på Kunstakademiet uddannede han sammen med C.W. Eckersberg den generation af danske kunstnere, vi kender som guldaldermalerne. I udstillingen indgår der flere værker af hans elever som Ditlev Blunck, Julie Lütken, J.Th. Lundbye og P.C. Skovgaard og værker af kunstneren Caspar David Friedrich, der var Lunds nære ven.

Læs mere om udstillingen her



ARoS præsenterer værker af Douglas Gordon
Douglas Gordon: In My Shadow
07.09.19 - 16.02.20

Den skotske kunstner Douglas Gordon (f. 1966) er en af nyere tids vigtigste videokunstnere. Udstillingen på ARoS, der er den hidtil største præsentation af Douglas Gordons værker i Europa, viser et bredt udsnit af kunstnerens mest markante værker.

I sine kunstværker kredser Gordon blandt andet om forholdet mellem lys og mørke. Han genanvender ofte andres filmmateriale, hvor han zoomer ind på detaljer for at vende vrangen ud på nogle af livets store og små spørgsmål. Det gør han ved hjælp af simple repetitionsmotiver eller skala-spring. I sit berømte værk Through a Looking Glass fra 1999 har han for eksempel genanvendt den ikoniske scene fra Martin Scorseses film Taxi Driver (1976), hvor hovedpersonen øver sig foran spejlet i at være barsk, mens han gentager are you talking to me?

Læs mere



Randers-par skænker Kunsten 55 værker
Gæster kan se frem til at opleve nye, betydningsfulde værker, som supplerer Kunstens samling på flotteste vis.
Michael Kvium, Julie Nord, Cathrine Raben Davidsen og John Kørner.
Det er blot nogle af de kunstnere, som står bag 55 nye værker i Kunstens samling.

Værkerne er skænket af ægteparret Margit og Jens Haven Christiansen fra Randers. Da parret, der tidligere har boet i Hjørring, er faldet pladask for Kunsten, fik direktør Gitte Ørskou ét af de telefonopkald, som man må knibe sig i armen over: Hun blev inviteret til Randers, hvor hun kunne vælge frit fra ægteparrets samling, som er skabt gennem fire årtier.

De 55 nye værker bliver løbende udstillet, og der er planlagt en samlet præsentation af alle værkerne i 2020.

KUNSTEN



SMK sender L.A. Ring til USA
L.A. Ring (1854-1933) bliver betragtet som en af de vigtigste danske malere fra tiden omkring 1900. Statens Museum for Kunst er i besiddelse af verdens største samling af hans malerier, og nu udlåner museet en række af værkerne til Bruce Museum og The National Nordic Museum i USA, der viser den første soloudstilling med L.A. Ring uden for Norden nogensinde.
Tiden omkring år 1900 var en tid fuld af forandring i Danmark. Industrialiseringen gav anledning til store omvæltninger på arbejdsmarkedet, nye virksomheder blomstrede op, og folk flyttede fra landet til byerne. Danmark var på vej til at blive et moderne samfund.

En af de danske kunstnere, der bedst beskriver denne brydningstid, er maleren Laurits Andersen Ring (1854-1933). Han voksede op i en familie med trange kår, og gennem hele livet var han særligt optaget af arbejdernes og bøndernes kamp for bedre vilkår.

L.A. Ring bevægede sig mellem realisme og symbolisme og havde blikket rettet mod det indre liv, der for ham ofte var præget af depressive tanker og melankoli. Døden og livets forgængelighed er således et af de tilbagevendende temaer i hans kunst - blandt andet i hans mange sjællandske landskabsmalerier, der fremstår som personlige, stemningsfyldte sjælelandskaber.



Dansk Guldalder - Verdenskunst mellem to katastrofer
24. august - 8. december 2019

Oplev værker af blandt andre Christen Købke, C.W. Eckersberg og Elisabeth Jerichau-Baumann, når Statens Museum for Kunst viser den største udstilling om guldalderen i Danmark nogensinde.
Ud af krig, brand og statsbankerot voksede en af de mest elskede perioder i dansk malerkunst. Med efterårets store udstilling fortæller vi historien om, hvordan en af de mest kreative perioder i dansk kunst- og kulturliv kunne opstå. Og hvordan guldalderens kunstnere skabte de billeder af Danmark og det danske landskab, som vi har kendt og dyrket lige siden.

Udstillingen er produceret i samarbejde med Nationalmuseum Stockholm og Petit Palais i Paris.

Læs mere



Ung dansk kunst - Samfundsprognoser
ARKEN
17. august 2019 til 15. marts 2020

"Ung dansk kunst - Samfundsprognoser" præsenterer nyskabende og legesyge værker, der tager temperaturen på vores samfund og undersøger nationale og globale tematikker som arbejdskultur, tilhørsforhold og klimakrise. Udstillingen giver et unikt indblik i en ung generation af kunstnere og viser de prognoser, som kunsten opstiller for vores fremtid.

Læs mere



Gitte Ørskou bliver direktør på Moderna Museet i Stockholm
Direktør for Kunsten Museum of Modern Art Aalborg sætter sig i direktørstolen på Nordens væsentligste museum for samtidskunst fra 1. september 2019.

Det er med en blanding af vemod og stolthed, at Kunsten i Aalborg i dag kan offentliggøre, at museumsdirektør Gitte Ørskou er blevet tilbudt og har accepteret stillingen som direktør for Moderna Museet i Stockholm.

- Jeg finder det utrolig flot, at Gitte Ørskou skal stå i spidsen for det vigtigste museum for samtidskunst i Norden, og hun ønskes alt muligt held og lykke i det nye hverv. Samtidig er glæden og stoltheden iblandet vemod, da vi på Kunsten tager afsked med en stærk, markant og helstøbt lederskikkelse, siger Christen Obel, bestyrelsesformand på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg.

Gitte Ørskou har været museumsdirektør på Kunsten i ti år. I perioden har hun været drivkraften bag den store udvikling, museet har gennemgået.

Gitte Ørskou har i sin direktørtid også været formand for Statens Kunstfond gennem fire år, formand for Billedkunstudvalget og aktiv i mange andre sammenhænge, både som debattør og aktør i medierne - og altid som en stærk stemme og ambassadør for kunst og kultur.



Nu skal Sonja Ferlov Mancoba til Paris
Udstillingen med Sonja Ferlov Mancoba på Statens Museum for Kunst har siden den åbnede i februar trukket over 70.000 gæster til museet. Nu skal et udvalg af udstillingen videre til et af Frankrigs største museer. Og i Paris glæder man sig.

Billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) boede det meste af sit liv i Paris sammen med ægtefællen Ernest Mancoba og deres søn Wonga. Sonja Ferlov Mancoba var i sin kunst og i sit liv meget optaget af global kultur, og hun var en stærk fortaler for solidariteten mellem mennesker på tværs af kulturer og nødvendigheden af at have et globalt udsyn. I sin levetid opnåede hun stor anerkendelse i kunstnerkredse, men hun blev aldrig særlig kendt i den brede befolkning.

Nu kommer en del af de skulpturer, der stod tilbage i Rue du Château i Paris ved Sonja Ferlov Mancobas død, igen til Paris i en udstilling på Centre Pompidou, Musée National d'Art Moderne. Skulpturerne, der første gang blev vist offentligt på SMK, vil sammen med et udvalg af bronzeskulpturer og tegninger udgøre udstillingen på Pompidou-centret fra 26. juni til 23. september 2019. Pompidou-centret er et af Frankrigs største museer for moderne kunst og bliver hvert år besøgt af flere millioner gæster.

SMK



Ernst Ludwig Kirchner - Das Soldatenbad
Et af tysk ekspressionismes hovedværker vises det kommende år på Statens Museum for Kunst (SMK). Maleriet af Ernst Ludwig Kirchner blev i 1938 uretmæssigt købt af et medlem af det tyske nazistparti og har siden haft en omtumlet historie, inden det i 2018 blev leveret tilbage til efterkommerne af den oprindelige jødiske ejer.

Den tyske maler Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) var godt i gang med sin kunstneriske karriere, da 1. verdenskrig brød ud. Han meldte sig frivilligt til militæret, men blev der kun kortvarigt, for få måneder inde i sin militærtjeneste fik han et nervøst sammenbrud og blev sendt på sygeorlov. Soldaterbadet er malet kort tid efter dette sammenbrud og anses som et af hans hovedværker.

Billedet tager udgangspunkt i Kirchners oplevelser som soldat og skildrer en gruppe nøgne soldater stuvet sammen i et fællesbad, mens de overvåges af en officer. Soldaternes er frataget al individualitet og fremstår som én stor masse af kroppe. De maskelignende ansigter har sorte, tomme øjne, og kroppene er skildret i sygelige, gule farver.

"Ernst Ludwig Kirchner har kun meget sjældent været vist på danske museer. Og det er en fantastisk mulighed for SMK at kunne vise Soldaterbadet, som er et af hans vigtigste billeder. Billedets omtumlede historie kan fortælle os meget om værdikampe, undertrykkelse og magtudøvelse under nazismen i 1930'erne," siger Mikkel Bogh, direktør på SMK.

Et uretmæssigt salg
Maleriet blev i 1919 erhvervet af den jødiske kunsthandler Alfred Flechtheim. Da nazistpartiet kom til magten i Tyskland, flygtede Flechtheim til London, hvor han døde i 1937, og billedet blev uretmæssigt købt af Kurt Feldhäusser, et medlem af nazistpartiet.

Ved Feldhäussers død i 1945 overgik ejerskabet af Feldhäussers samling til hans mor, der bragte værket til USA. Det kom siden gennem donation til The Museum of Modern Art og derefter The Solomon R. Guggenheim Museum i New York. Efter omfattende proveniensundersøgelser blev billedet i 2018 leveret tilbage til Flechtheims efterkommere. Og i efteråret 2018 kom billedet på auktion, hvor det blev solgt til den norske fond Sparebankstiftelsen DNB for et trecifret millionbeløb.

"Erhvervelser af tyske ekspressionister til Nasjonalmuseet i Oslo har gennem flere år været blandt de største kunstsatsninger for Sparebankstiftelsen DNB. Kirchners Das Soldatenbad er prikken over i'et i denne samling. Vi er stolte af og glade for, at billedet kan blive vist på Statens Museum for Kunst indtil Nasjonalmuseet genåbner i nye bygninger næste år," siger André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

"Das Soldatenbad" kan ses på SMK fra lørdag 30. marts 2019.
Deponeringen af Soldaterbadet er optakt til en kommende hovedudstilling om Emil Nolde og Ernst Ludwig Kirchner, der skal vises på SMK i foråret 2021. Udstillingen vil stille skarpt på de to kunstneres interesse for ikke-vestlige kulturer og diskutere den i lyset af den historiske og politiske situation i deres tid.

Ernst Ludwig Kirchner - Das Soldatenbad



Troels Wörsel 1950-2018
Maleren og grafikeren Troels Wörsel er gået bort d. 12. december i Köln, 68 år gammel.

Troels Wörsel blev født i 1950 i Aarhus, Danmark. I 1974 flyttede han til München og senere til Köln, Tyskland, hvor han blev en integreret del af den internationale kunstscene. Siden 1997 levede og arbejde Troels Wörsel i Pietrasanta, Italien og Köln, Tyskland.

Af større soloudstillinger kan nævnes Statens Museum for Kunst, København (2008), Den Danske Pavillon, Venedig Biennalen (2007), Nordiska Akvarellmuseet, Skärhamn (2006), og Musée des Beaux-Art de Nantes (1996). Troels Wörsel er repræsenteret i en række offentlige samlinger herunder Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, ARoS, Aarhus, Statens Museum for Kunst, København, Moderna Museet, Stockholm, Kiasma, Helsinki, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, Pompidou, Paris, MoMA, New York. Troels Wörsel har blandt andet modtaget Thorvaldsens Medalje (2004), Carnegie Art Awards første pris (2002) og Eckersberg Medaillien (1995).

Læs portræt af Troels Wörsel på kunstonline.dk



Louisiana mindes Per Kirkeby med stor udstilling i 2020
Per Kirkeby (1932-2018) er en af de absolutte hovedpersoner i Louisianas samling, som tæller værker af kunstneren fra den første begyndelse til hans allersidste år. En af hans bronzeskulpturer har permanent holdt hjørnet på den store plæne tæt på Henry Moore i museets skulpturpark, og den gamle villa er fra tid til anden et længerevarende hjemsted for et større udvalg af kunstnerens malerier.

Udstillingen, som vises i foråret 2020, handler om Kirkebys bronzeskulpturer, om kunstnerens arbejde med figur og rum, noget der også optager ham levende i maleriet i begyndelsen af 1980erne. Udstillingen vil vise hovedparten af Kirkebys skulpturer med indlån fra nær og fjern, nogle steder i samspil med enkelte malerier og tegninger, herunder med udblik til de valgslægtskaber i kunsthistorien, som var så typiske for den intellektuelle spændvidde i kunstnerens blik på verden.

Udstillingen tilrettelægges af Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, og vises i museets Vestfløj.
Poul Erik Tøjner siger: "Vi glæder os til at vise en side af Kirkebys kunst - skulpturværket - som vi nærmest umærkeligt har fået et helt selvfølgeligt forhold til - de står bare der i parken og optræder her og der i samlingen med største naturlighed. Men nu forsøger vi at skrive fortællingen om, hvad der egentlig er på færde i disse mørke ansamlinger af stof, i lyset af, nå ja, alt det lys, der strømmer ud af mandens billeder."

Se film med kunstneren fra 2008



Ny podcast fra Museet for Samtidskunst
Podcast for Samtidskunst er Museet for Samtidskunst nye lydplatform. Nu kan kunstinteresserede få samtidskunst, der hvor de er. Podcasten er en forlængelse af museets udstillinger og samtidig en selvstændig kanal for nye lydværker.

Museet for Samtidskunst er kendt for sin store samling af lydkunst og eksperimenterende musik. Det er værker, som sagtens kan lyttes til uden for museets fire vægge og uafhængigt af museets åbningstider. Derfor har museet valgt at arbejde med podcasts som platform for lydkunst og kunstformidling, så flere kan få glæde af værkerne.

Podcasten kan lyttes til via museets hjemmeside



Ny rektor til Kunstakademiets Billedkunstskoler
Kulturminister Mette Bock har udnævnt Kirsten Langkilde til rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Langkilde tager turen hjem fra Schweiz for igen at blive en del af den danske kunstscene.

Når Kirsten Langkilde starter som rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, er det langt fra første gang, hun sætter sine ben på Kunstakademiet. I 1986 blev Langkilde uddannet fra samme sted, og siden da har hun en lang karriere bag sig, både som udøvende kunstner, forsker, professor og direktør på kunstuddannelser rundt omkring i Europa. Senest i Basel hvor hun er direktør for Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW.