Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Pablo Picasso - Elsket af Picasso - Kærlighedens magt
12. okt. 2019 - 23. feb. 2020

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Douglas Gordon - In My Shadow
7. sep. 2019 - 16. feb. 2020

Louisiana Museum of Modern Art
Marsden Hartley - Retrospektiv
19. sep. 2019 - 19. jan. 2020

Hirschsprung
J.L. Lund - Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser
25. sep. 2019 - 12. jan. 2020

Statens Museum for Kunst
Gruppeudstilling - Dansk Guldalder - Verdenskunst mellem to katastrofer
24. aug. 2019 - 8. dec. 2019

Kunstmuseum Brandts
Adam Jeppesen - The Great Filter
23. aug. 2019 - 2. feb. 2020

Tate Britain
Women artists working in Britain from 1960 to present - Sixty Years
22. apr. 2019 - 22. apr. 2020

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - Objects of Wonder
12. okt. 2019 - 1. mar. 2020

Tate Modern
Olafur Eliasson - IN REAL LIFE
11. jul. 2019 - 5. jan. 2020

Tate Liverpool
Keith Haring - KEITH HARING
14. jun. 2019 - 10. nov. 2019

Museum Jorn, Silkeborg
Gruppeudstilling - Kunsten som vagthund for ytringsfrihed og demokrati
5. sep. 2019 - 8. dec. 2019

Copenhagen Contemporary
Carsten Höller - Reproduction
28. sep. 2019 - 23. feb. 2020

Kunstmuseum Basel
William Kentridge - A POEM THAT IS NOT OUR OWN
8. jun. 2019 - 27. okt. 2019

Kunsthaus Zürich
Henri Matisse - MATISSE - METAMORPHOSEN
30. aug. 2019 - 8. dec. 2019

Kunsthistorisches Museum Wien
Jan van Eyck - Als Ich Can
10. jul. 2019 - 6. jan. 2020

The National Gallery
Paul Gauguin - Gauguin Portraits
7. okt. 2019 - 26. jan. 2020

Fondation Beyeler
Gruppeudstilling - Resonating Spaces
6. okt. 2019 - 26. jan. 2020

Schirn Kunsthalle Frankfurt
Lee Krasner - Retro­spek­tive
11. okt. 2019 - 12. jan. 2020

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

ARoS sætter fokus på skulpturen i ny udstilling
12. oktober 2019 - 1. marts 2020

Med skulpturudstillingen Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction sætter ARoS i efteråret 2019 skulpturen i spil i en sanselig og kropslig iscenesættelse.
Publikum kan opleve en omfattende præsentation af omkring 50 skulpturer, der er skabt over en periode fra 1960erne til i dag. Udstillingen, der er lavet i samarbejde med Tate i London, hedder Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction, og har som ambition at motivere publikum til at løfte blikket fra de digitale medier for at genopdage sig selv og omgivelserne i en kropslig og fysisk virkelighed.

Skulpturen er historisk set en hyldest til ophøjede positioner i samfundet. Med modernismens indtog i begyndelsen af 1900-tallet begynder der dog at ske en generel forandring, som i særdeleshed får betydning for skulpturen fra omkring 1960erne. Her er skulpturen for alvor kravlet ned fra sin piedestal og er kommet i demokratisk øjenhøjde med sin betragter. Nu kan stort set alting være kunst og kaldes kunst. Fra masseproducerede jernrør til luften over Paris, fra levende dyr og kunstnerens egen afføring til mere uhåndgribelige medier som performance og video. Skulpturhistorien tager disse tanker til sig og bliver et felt, som er grænseløst i sin brug af objekter fra hverdagslivet og alle de referencer til forbrug, begær, skønhed, skræk og genkendelse, der ligger heri. De mange form- og materialeeksperimenter udvikler sig i sidste halvdel af 1900-tallet til begivenhedsorienterede skulpturelle værker, der involverer publikum i en aktiv medskabende rolle.

ARoS



ARKENs store Picasso-udstilling
Elsket af Picasso - Kærlighedens magt
12. oktober 2019 - 23. februar 2020

Oplev en perlerække af Pablo Picassos bedste værker, når ARKEN den 12. oktober åbner Elsket af Picasso - Kærlighedens magt. Udstillingen er skabt i et enestående samarbejde med Musée national Picasso-Paris og zoomer ind på den passionerede fortælling om Picasso og hans stærke modeller.

Påklædte og afklædte, kurvede og kantede, sovende og seende. Den spanske kunstner Pablo Picasso viser gennem syv årtier kvindekroppen som en farverig metamorfose - fuld af længsel og vilje, begær og erotik. Særudstillingen Elsket af Picasso - Kærlighedens magt tager relationen mellem en af verdenshistoriens største malere og hans modeller op og nyfortolker Picassos kvindeskildringer. Den berømte kunstners kvindeportrætter rejser spørgsmål, som er højaktuelle i dag, hvor flere og flere diskuterer køn, privilegier og identitet i ligestillingens og feminismens navn. ARKENs Picasso-udstilling sætter fokus på kvinderne i portrætterne, deres betydning for Picassos vilde stilbrud og på komikken i hans dramatiske iscenesættelser.

Erotisk tørst og brændende begær
Pablo Picasso er berømt for sin evne til kunstnerisk fornyelse og berygtet for sit kompromisløse liv. Picassos kunstneriske udvikling og stilistiske nybrud følger hans kærlighedsliv ? og det går ikke stille af. I banebrydende og udtryksfulde malerier tolker Picasso familielivet, børnene, berømmelsen, kunstneridentiteten, kærligheden og kriserne. Særligt ét motiv vender han tilbage til igen og igen: den nøgne kvindekrop, alene eller i samspil med kunstneren. Med afsæt i et af kunsthistoriens mest ikoniske motiver - maleren og modellen - skildrer Picasso lysten til at se og blive set. Han viser vores erotiske tørst og evige fascination af hinandens kroppe samt de lystbetonede, insisterende blikke som opstår i samspillet mellem parterne.

Mere end muser
Elsket af Picasso - Kærlighedens magt udfordrer magtbalancen mellem kunstneren og hans modeller og ser med nye øjne på Picassos skildringer af dem, som han elskede. Picasso fremstiller kvindernes styrke, følelsesliv, nydelse og vrede med stor indlevelse, og han iscenesætter sin egen rolle som kunstner med selvironi og humor. ARKENs udstilling fortæller for første gang historierne om Olga Khokhlova, Marie-Thérèse Walter, Dora Maar, Françoise Gilot og Jacqueline Roque som mere end Picassos muser og foretrukne motiver.

Mesterværker fra Paris
ARKENs store Picasso-udstilling præsenterer talrige mesterværker fra Musée national Picasso-Paris. Udstillingen tæller både maleri, tegning, skulptur og grafik samt historiske filmklip, fotos, digte og et fotoalbum. Der venter en storslået Picasso-oplevelse, når Elsket af Picasso - Kærlighedens magt fra den 12. oktober 2019 indtager ARKENs sale.

Ny Picasso-forskning
Til udstillingen udgives et rigt illustreret katalog, der præsenterer ny Picasso-forskning af danske og internationale bidragydere. ARKENs museumsinspektør Naja Rasmussen har skrevet en fagfællebedømt forskningsartikel, som undersøger kvindernes parløb med Picasso, hans stilistiske udvikling samt blikket på dem og ham selv. Samlingschef ved Foundation Giacometti og tidligere museumsinspektør ved Musée national Picasso-Paris, Émilie Bouvard, undersøger Jacqueline Roques betydning for den sene Picassos kunstneriske praksis. Forfatter og professor emeritus ved Pennsylvania University, Wendy Steiner, behandler i sin artikel aktuelle betragterpositioner og Picasso-modellen som idé. Forfatter, forsker og kurator, Harri Kalha, analyserer Picassos erotiske og humoristiske (selv)iscenesættelser og hans blik for krop og køn.

Elsket af Picasso - Kærlighedens magt er skabt i samarbejde med Musée national Picasso-Paris.

Elsket af Picasso - Kærlighedens magt



Louisiana viser stor retrospektiv udstilling af Marsden Hartley
Udstillingen kan ses frem til 19. januar 2020

Selv om Marsden Hartley kaldes for "Amerikas første store moderne maler i det 20 århundrede", har hans fascinerende skæbne, originale værk og rolle i kunsthistorien længe være overset. Nu præsenterer Louisiana ham på den første store, retrospektive udstilling i Europa i godt 60 år.

Amerikanske Marsden Hartley (1877-1943) var både maler og digter, og hans værk kan betragtes som en bro mellem europæisk og amerikansk modernisme. Hartley levede store dele af sit liv som nomade mellem Europa og USA, og disse rejser mundede ud i række dybt originale værkgrupper fra 1906 til 1943. Blandt disse tæller en serie abstrakte malerier skabt med udgangspunkt i militærsymboler fra Første Verdenskrigs rædsler, mennesketomme, næsten surreelle landskaber fra New Mexico og feminiserede figurmalerier af muskuløse arbejdsmænd.

Læs mere



Den Hirschsprungske Samling præsenterer J.L. Lund
Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser
25. september - 12. januar 2020

Glemmebogen rummer mange kunstnere, og guldaldermaleren Johan Ludvig Lund (1777-1867) er en af dem. Men han fortjener bedre, for Lund spillede en vigtig rolle i det europæiske og danske kunstliv i første halvdel af 1800-tallet.
Som professor på Kunstakademiet uddannede han sammen med C.W. Eckersberg den generation af danske kunstnere, vi kender som guldaldermalerne. I udstillingen indgår der flere værker af hans elever som Ditlev Blunck, Julie Lütken, J.Th. Lundbye og P.C. Skovgaard og værker af kunstneren Caspar David Friedrich, der var Lunds nære ven.

Læs mere om udstillingen her



ARoS præsenterer værker af Douglas Gordon
Douglas Gordon: In My Shadow
07.09.19 - 16.02.20

Den skotske kunstner Douglas Gordon (f. 1966) er en af nyere tids vigtigste videokunstnere. Udstillingen på ARoS, der er den hidtil største præsentation af Douglas Gordons værker i Europa, viser et bredt udsnit af kunstnerens mest markante værker.

I sine kunstværker kredser Gordon blandt andet om forholdet mellem lys og mørke. Han genanvender ofte andres filmmateriale, hvor han zoomer ind på detaljer for at vende vrangen ud på nogle af livets store og små spørgsmål. Det gør han ved hjælp af simple repetitionsmotiver eller skala-spring. I sit berømte værk Through a Looking Glass fra 1999 har han for eksempel genanvendt den ikoniske scene fra Martin Scorseses film Taxi Driver (1976), hvor hovedpersonen øver sig foran spejlet i at være barsk, mens han gentager are you talking to me?

Læs mere



Randers-par skænker Kunsten 55 værker
Gæster kan se frem til at opleve nye, betydningsfulde værker, som supplerer Kunstens samling på flotteste vis.
Michael Kvium, Julie Nord, Cathrine Raben Davidsen og John Kørner.
Det er blot nogle af de kunstnere, som står bag 55 nye værker i Kunstens samling.

Værkerne er skænket af ægteparret Margit og Jens Haven Christiansen fra Randers. Da parret, der tidligere har boet i Hjørring, er faldet pladask for Kunsten, fik direktør Gitte Ørskou ét af de telefonopkald, som man må knibe sig i armen over: Hun blev inviteret til Randers, hvor hun kunne vælge frit fra ægteparrets samling, som er skabt gennem fire årtier.

De 55 nye værker bliver løbende udstillet, og der er planlagt en samlet præsentation af alle værkerne i 2020.

KUNSTEN



SMK sender L.A. Ring til USA
L.A. Ring (1854-1933) bliver betragtet som en af de vigtigste danske malere fra tiden omkring 1900. Statens Museum for Kunst er i besiddelse af verdens største samling af hans malerier, og nu udlåner museet en række af værkerne til Bruce Museum og The National Nordic Museum i USA, der viser den første soloudstilling med L.A. Ring uden for Norden nogensinde.
Tiden omkring år 1900 var en tid fuld af forandring i Danmark. Industrialiseringen gav anledning til store omvæltninger på arbejdsmarkedet, nye virksomheder blomstrede op, og folk flyttede fra landet til byerne. Danmark var på vej til at blive et moderne samfund.

En af de danske kunstnere, der bedst beskriver denne brydningstid, er maleren Laurits Andersen Ring (1854-1933). Han voksede op i en familie med trange kår, og gennem hele livet var han særligt optaget af arbejdernes og bøndernes kamp for bedre vilkår.

L.A. Ring bevægede sig mellem realisme og symbolisme og havde blikket rettet mod det indre liv, der for ham ofte var præget af depressive tanker og melankoli. Døden og livets forgængelighed er således et af de tilbagevendende temaer i hans kunst - blandt andet i hans mange sjællandske landskabsmalerier, der fremstår som personlige, stemningsfyldte sjælelandskaber.



Dansk Guldalder - Verdenskunst mellem to katastrofer
24. august - 8. december 2019

Oplev værker af blandt andre Christen Købke, C.W. Eckersberg og Elisabeth Jerichau-Baumann, når Statens Museum for Kunst viser den største udstilling om guldalderen i Danmark nogensinde.
Ud af krig, brand og statsbankerot voksede en af de mest elskede perioder i dansk malerkunst. Med efterårets store udstilling fortæller vi historien om, hvordan en af de mest kreative perioder i dansk kunst- og kulturliv kunne opstå. Og hvordan guldalderens kunstnere skabte de billeder af Danmark og det danske landskab, som vi har kendt og dyrket lige siden.

Udstillingen er produceret i samarbejde med Nationalmuseum Stockholm og Petit Palais i Paris.

Læs mere



Ung dansk kunst - Samfundsprognoser
ARKEN
17. august 2019 til 15. marts 2020

"Ung dansk kunst - Samfundsprognoser" præsenterer nyskabende og legesyge værker, der tager temperaturen på vores samfund og undersøger nationale og globale tematikker som arbejdskultur, tilhørsforhold og klimakrise. Udstillingen giver et unikt indblik i en ung generation af kunstnere og viser de prognoser, som kunsten opstiller for vores fremtid.

Læs mere



Louisiana præsenterer HOMELESS SOULS
27. juni - 22. september 2019

Eksil og landflygtighed er de gennemgående temaer for den række markante internationale kunstnere, som Louisiana præsenterer hen over sommeren. De forholder sig til - og bearbejder - egne historier og erfaringer i værker, der fremstår både aktuelle og tidløse, alment menneskelige og stærkt personlige.

På Homeless Souls mødes et dusin kunstneriske stemmer - fra bl.a. Iran, Irak, Nigeria, Algeriet og Kosovo - i en samtale om landflygtigheden som politisk og eksistentiel realitet. Her er både personlige og kollektive fortællinger, der rummer nye vinkler på temaer som eksil, grænsedragninger, borgerskab, bevægelser på tværs af grænser, hemmelige rejser og identitet.

Fælles for udstillingens kunstnere er, at de eksperimenterer med nye visuelle strategier, poetiske virkemidler og kunstneriske greb for at bringe os nærmere eksilet som levet realitet. Dermed peger de også på kunstens mulighed for at sætte nye og andre billeder på en realitet, vi dagligt møder gennem nyhedsmediernes dokumentarfotografi.

Louisiana Museum of Modern Art



Gitte Ørskou bliver direktør på Moderna Museet i Stockholm
Direktør for Kunsten Museum of Modern Art Aalborg sætter sig i direktørstolen på Nordens væsentligste museum for samtidskunst fra 1. september 2019.

Det er med en blanding af vemod og stolthed, at Kunsten i Aalborg i dag kan offentliggøre, at museumsdirektør Gitte Ørskou er blevet tilbudt og har accepteret stillingen som direktør for Moderna Museet i Stockholm.

- Jeg finder det utrolig flot, at Gitte Ørskou skal stå i spidsen for det vigtigste museum for samtidskunst i Norden, og hun ønskes alt muligt held og lykke i det nye hverv. Samtidig er glæden og stoltheden iblandet vemod, da vi på Kunsten tager afsked med en stærk, markant og helstøbt lederskikkelse, siger Christen Obel, bestyrelsesformand på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg.

Gitte Ørskou har været museumsdirektør på Kunsten i ti år. I perioden har hun været drivkraften bag den store udvikling, museet har gennemgået.

Gitte Ørskou har i sin direktørtid også været formand for Statens Kunstfond gennem fire år, formand for Billedkunstudvalget og aktiv i mange andre sammenhænge, både som debattør og aktør i medierne - og altid som en stærk stemme og ambassadør for kunst og kultur.



Sorø Kunstmuseum viser den finske kunstner Elina Brotherus
15. juni - 1. september 2019

Udstillingen Elina Brotherus ­- Playful Wanderer kombinerer flere af Brotherus' værkserier, der tager udgangspunkt i forskellige kunsthistoriske perioder:
Den kontemplative fotoserie The New Painting (2000-04) henter inspiration fra den århundredelange maleritradition. Her fortolker hun klassiske maleriske motiver som "kvinde i badet", "læsende kvinde" og "vandrende" i det fotografiske medie, ligesom hun også undersøger relationen mellem maler og model. De nyere videoværker (2016-18) er opførelser af andre kunstneres instruktioner til performative værker - ofte fluxus-værker fra 1960-70'erne. Her er der fokus på det performative element, og på de ofte humoristiske og tilsyneladende meningsløse handlinger, fremfor på det enkelte værks skønhed.

Elina Brotherus bor og arbejder i Finland og Frankrig. Hun har en kandidatgrad i fotografi fra University of Art and Design Helsinki (nu Aalto Universitet) og en kandidatgrad i kemi. Hun begyndte at udstille internationalt i 1997. Hendes værker findes i offentlige samlinger herunder på Centre Pompidou, Kiasma, Moderna Museet, Saatchi Collection, Arken og Louisiana.

Sorø Kunstmuseum



Glyptoteket præsenterer Pierre Bonnard
The Colour of Memory
7. juni - 22. september 2019

Det er første gang i mere end 25 år, at man kan opleve en særudstilling i Danmark med den franske kunstner Pierre Bonnard (1867-1947)

Udstillingen viser mere end 100 værker af Bonnard og består af indlån fra museer og samlere fra hele verden samt værker fra Glyptotekets egen samling. Udstillingen er skabt i tæt samarbejde med Tate Modern i London, der viser udstillingen frem til den 6. maj 2019.

Pierre Bonnard er en af fransk kunsts mest fabelagtige kolorister og fornyere af komposition og perspektiv. Hans malerier giver et glimt ind i en privat verden, i hverdagens stille begivenheder, men er sjældent en direkte oversættelse af det, som kunstneren har set. Bonnard maler efter erindringen, lægger afstand til sine motiver og lader dem genopstå i farven, fladen og formen. Han maler sit lærred til med erindringens farver.

Bonnards plads i kunsthistorien har længe været til debat, særligt fordi han arbejder på tværs af to århundreder. Hører han til i slutningen af det 19. århundrede, hvor han som ung oplever kunstnerisk succes? Eller skal han læses ind i det 20. århundredes modernisme sammen med kunstnere som Henri Matisse (1869-1954) og Pablo Picasso (1881-1973)? Det er en diskussion af, hvorvidt Bonnards malerier er "moderne". Men også en diskussion af, hvad vi forventer af et såkaldt "moderne maleri". Bonnard deler vandene. Ikke kun i dag, men også i sin egen samtid: Matisse priser Bonnards malerier, Picasso derimod, kalder dem for et "potpourri af ubeslutsomhed".

Udstillingen vil forfølge Bonnard som en moderne kunstner ind i det 20. århundrede. Han er ikke åbenlys i sin modernitet, sådan som Matisse og Picasso er det. Han reducerer ikke sit motiv til rene geometriske former eller farveflader. Han slipper aldrig figurationen - lader i stedet figurationen flette sig sammen med abstraktionen. Bonnard insisterer på at være fri og uafhængig - selv af det 20. århundredes hurtigt skiftende kunstnerbevægelser.

Glyptoteket



Art & Porn - ARoS
29. maj ? 08. september 2019

Udstillingen Art & Porn markerer 50-året for billedpornografiens frigivelse, der i høj grad var ansporet af kunsten, som udfordrede gældende normer og plæderede for mere frisind.

Den 1. juli 1969 blev grænsen for, hvad man kunne opleve i det offentlige rum, radikalt ændret. Her blev billedpornografien nemlig frigivet i Danmark som det første sted i verden. Siden er pornoen blevet verdens største kulturområde, og dens virkemidler og æstetik har spredt sig til al øvrig mainstream-kultur. Det er en udbredt opfattelse, at internettets succes og udbredelse blev drevet frem af pornografi, og streaming-tjenester som fx Netflix kan da også takke pornoindustrien for dens arbejde med betalingssystemer og brugen af big data.

Læs mere



Larissa Sansour til Venedig Biennalen
Den dansk-palæstinensiske billedkunstner Larissa Sansour repræsenterer Danmark på årets Venedig Biennale.

Venedig Biennalen er ikke kun den ældste, men også en af de vigtigste og mest prestigefulde begivenheder indenfor billedkunst. Mere end 80 lande deltager med nationale pavilloner, og i den danske pavillon vil publikum fra hele verden kunne opleve Larissa Sansours udstilling. Venedig Biennalen vises fra den 11. maj og frem til 24. november 2019.

Larissa Sansour siger om sin udstilling:
"Udstillingen i den danske pavillon undersøger den slørede grænse mellem sandhed og fiktion, der er med til at forme national identitet. I en post-apokalyptisk ramme stiller udstillingen spørgsmålstegn til nationens rolle; til erindring og til identitet. Hvor stor en del af vores sprog forældes i mødet med udslettelsen? Har erindring om fortiden fortsat betydning i tomrummet efter en total tilintetgørelse af alt, vi kender? Eller er vi nødt til at formulere et nyt sprog, som vi kan overleve igennem?"

Læs mere



Ib Geertsen - 100
I år ville maleren, billedhuggeren og grafikeren Ib Geertsen (1919-2009) være fyldt 100 år. Galleri Tom Christoffersen præsenterer udstillingen 100 i samarbejde med Ib og Birthe Geertsens Fond, som for første gang har givet fuld adgang til kunstnerens værker. Udstillingen rummer således værker fra hele kunstnerens virke. Fra Selvportræt (1940), der var Geertsens debutarbejde på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1940 til Feminin Skikkelse(1945). Og fra Komposition (1949), der blev vist på Linien II's udstilling på Den Frie i 1949 og den retrospektive udstilling Linien II 47-50 på Statens Museum for Kunst i 1988, til Mobile uden titel, der viser den måske mest klassiske side af Geertsen; en svævende, gul mobile.

Galleri Tom Christoffersen



Nu skal Sonja Ferlov Mancoba til Paris
Udstillingen med Sonja Ferlov Mancoba på Statens Museum for Kunst har siden den åbnede i februar trukket over 70.000 gæster til museet. Nu skal et udvalg af udstillingen videre til et af Frankrigs største museer. Og i Paris glæder man sig.

Billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) boede det meste af sit liv i Paris sammen med ægtefællen Ernest Mancoba og deres søn Wonga. Sonja Ferlov Mancoba var i sin kunst og i sit liv meget optaget af global kultur, og hun var en stærk fortaler for solidariteten mellem mennesker på tværs af kulturer og nødvendigheden af at have et globalt udsyn. I sin levetid opnåede hun stor anerkendelse i kunstnerkredse, men hun blev aldrig særlig kendt i den brede befolkning.

Nu kommer en del af de skulpturer, der stod tilbage i Rue du Château i Paris ved Sonja Ferlov Mancobas død, igen til Paris i en udstilling på Centre Pompidou, Musée National d'Art Moderne. Skulpturerne, der første gang blev vist offentligt på SMK, vil sammen med et udvalg af bronzeskulpturer og tegninger udgøre udstillingen på Pompidou-centret fra 26. juni til 23. september 2019. Pompidou-centret er et af Frankrigs største museer for moderne kunst og bliver hvert år besøgt af flere millioner gæster.

SMK



KUNSTNERBRØDRE - L.A. Ring & H.A. Brendekilde
Brandts
12. april - 25. august 2019

Hvad er det, der gør at én kunstner bliver husket og hyldet i kunsthistorien, mens en anden falder helt udenfor? Oplev historien om et venskab og parløb mellem to kunstnerbrødre - men også om vejene, hvor de skiltes. Udstillingen belyser deres valg af motiver og temaer, fra politisk opgør til blomstrende sommeridyl.

Laurits Andersen og Hans Andersen mødes i 1877 på Kunstakademiet i København. Begge kom fra fattige kår og delte i perioder både værelse og atelier i København. De arbejder tæt sammen og maler mange af de samme motiver. De er inspireret af landarbejdernes kamp for tilværelsen. For ikke at blive forvekslede vælger de at tage navne efter de landsbyer, de er vokset op i - landsbyen Ring på Vestsjælland og Brændekilde på Fyn. Hermed opstår L.A. Ring (1854?1933) og H.A. Brendekilde (1857?1933).

H.A. Brendekilde bliver i de første år efter sin debut rost af kritikerne. L.A. Ring får kritik, både for farvevalg og for at være teknisk dårligere end Brendekilde. Samfundet ændrer sig, og det samme gør kunstkritikernes holdning til deres malerier.

Udstillingen, som byder på et rigt udvalg af de to mestres bedste malerier samt værker i keramik, fortæller historien om to venner med det samme kunstneriske udgangspunkt, men som med årene går i to helt forskellige retninger.

Brandts



SMK Thy åbner sæsonen på Doverodde Købmandsgård
Statens Museum for Kunst (SMK) er i fuld gang med at rejse penge til og planlægge ombygningen af det gamle pakhus, der skal blive til en filial af SMK i Thy. Men allerede nu åbner museet dørene for de første aktiviteter på Doverodde Købmandsgård. SMK har lagt sidste hånd på sit program i Thy i 2019.

I hele sæsonen præsenterer SMK en rumlig installation under navnet Landskabninger, der er udviklet af den danske kunstner Nana Francisca Schottländer.

Fakta om SMK
Statens Museum for Kunst er Danmarks nationalgalleri og hele landets kunstmuseum. SMK arbejder på at gøre museets store samling af kunst tilgængelig for langt flere danskere. Derfor ønsker SMK at bringe kunstsamlingen ud til flere dele af den danske befolkning - og derfor drømmer SMK om at åbne en filial på Doverodde Købmandsgård i Thy.

I installationen, der strækker sig gennem flere rum, har kunstneren fokus på nogle af Thys særlige kendetegn som vand, vind og jord. Kunstneren undersøger ved brug af egen krop, hvordan mennesker formes af landskaberne omkring os, og hvordan vi former dem tilbage generation efter generation.

På Købmandsgården præsenterer SMK også museets historie og fortællingen om landets nationalgalleri. Præsentationen diskuterer emner som national selvforståelse, og hvad der er med til at skabe den. Hvordan kommer den nationale selvforståelse til udtryk i kunsten? Og hvilken rolle spiller geografisk tilhørsforhold, etnicitet og køn for vores forestillinger om (dansk) identitet?

Flere aktiviteter resten af året
Landskabninger og præsentationen om Statens Museum for Kunst løber fra den 13. april til og med efterårsferien i oktober. I løbet af året vil der komme flere aktiviteter - blandt andet med et stort åbent arrangement under overskriften SMK Fridays den 7 - 8. juni, hvor der er fokus på kunst og natur. I september åbner SMK for en uges aktiviteter om Dansk Guldalder.

Fakta om SMK
Statens Museum for Kunst er Danmarks nationalgalleri og hele landets kunstmuseum. SMK arbejder på at gøre museets store samling af kunst tilgængelig for langt flere danskere. Derfor ønsker SMK at bringe kunstsamlingen ud til flere dele af den danske befolkning - og derfor drømmer SMK om at åbne en filial på Doverodde Købmandsgård i Thy.



Ernst Ludwig Kirchner - Das Soldatenbad
Et af tysk ekspressionismes hovedværker vises det kommende år på Statens Museum for Kunst (SMK). Maleriet af Ernst Ludwig Kirchner blev i 1938 uretmæssigt købt af et medlem af det tyske nazistparti og har siden haft en omtumlet historie, inden det i 2018 blev leveret tilbage til efterkommerne af den oprindelige jødiske ejer.

Den tyske maler Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) var godt i gang med sin kunstneriske karriere, da 1. verdenskrig brød ud. Han meldte sig frivilligt til militæret, men blev der kun kortvarigt, for få måneder inde i sin militærtjeneste fik han et nervøst sammenbrud og blev sendt på sygeorlov. Soldaterbadet er malet kort tid efter dette sammenbrud og anses som et af hans hovedværker.

Billedet tager udgangspunkt i Kirchners oplevelser som soldat og skildrer en gruppe nøgne soldater stuvet sammen i et fællesbad, mens de overvåges af en officer. Soldaternes er frataget al individualitet og fremstår som én stor masse af kroppe. De maskelignende ansigter har sorte, tomme øjne, og kroppene er skildret i sygelige, gule farver.

"Ernst Ludwig Kirchner har kun meget sjældent været vist på danske museer. Og det er en fantastisk mulighed for SMK at kunne vise Soldaterbadet, som er et af hans vigtigste billeder. Billedets omtumlede historie kan fortælle os meget om værdikampe, undertrykkelse og magtudøvelse under nazismen i 1930'erne," siger Mikkel Bogh, direktør på SMK.

Et uretmæssigt salg
Maleriet blev i 1919 erhvervet af den jødiske kunsthandler Alfred Flechtheim. Da nazistpartiet kom til magten i Tyskland, flygtede Flechtheim til London, hvor han døde i 1937, og billedet blev uretmæssigt købt af Kurt Feldhäusser, et medlem af nazistpartiet.

Ved Feldhäussers død i 1945 overgik ejerskabet af Feldhäussers samling til hans mor, der bragte værket til USA. Det kom siden gennem donation til The Museum of Modern Art og derefter The Solomon R. Guggenheim Museum i New York. Efter omfattende proveniensundersøgelser blev billedet i 2018 leveret tilbage til Flechtheims efterkommere. Og i efteråret 2018 kom billedet på auktion, hvor det blev solgt til den norske fond Sparebankstiftelsen DNB for et trecifret millionbeløb.

"Erhvervelser af tyske ekspressionister til Nasjonalmuseet i Oslo har gennem flere år været blandt de største kunstsatsninger for Sparebankstiftelsen DNB. Kirchners Das Soldatenbad er prikken over i'et i denne samling. Vi er stolte af og glade for, at billedet kan blive vist på Statens Museum for Kunst indtil Nasjonalmuseet genåbner i nye bygninger næste år," siger André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

"Das Soldatenbad" kan ses på SMK fra lørdag 30. marts 2019.
Deponeringen af Soldaterbadet er optakt til en kommende hovedudstilling om Emil Nolde og Ernst Ludwig Kirchner, der skal vises på SMK i foråret 2021. Udstillingen vil stille skarpt på de to kunstneres interesse for ikke-vestlige kulturer og diskutere den i lyset af den historiske og politiske situation i deres tid.

Ernst Ludwig Kirchner - Das Soldatenbad