Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Statens Museum for Kunst
Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde - Kirchner og Nolde - til diskussion
21. apr. 2021 - 29. aug. 2021

Museum Jorn, Silkeborg
Asger Jorn, Joan Miró - MIRÓ & JORN
21. apr. 2021 - 5. sep. 2021

Louisiana Museum of Modern Art
Mamma Andersson - Humdrum Days
17. jun. 2021 - 10. okt. 2021

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Catherine Opie - 700 Nimes Road
21. apr. 2021 - 3. okt. 2021

Munkeruphus
Bjørn Nørgaard - Huse er den mest udbredte form for monumenter
1. maj. 2021 - 14. aug. 2021

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - THIS IS NOT AFRICA - UNLEARN WHAT YOU HAVE LEARNED
21. apr. 2021 - 24. okt. 2021

Nivaagaards Malerisamling
Anette Harboe Flensburg - TRÆERNE FINDES
29. jun. 2021 - 26. sep. 2021

Hamburger Bahnhof
Joseph Beuys - Joseph Beuys zum 100. Geburtstag
13. jun. 2021 - 19. sep. 2021

Den Hirschsprungske Samling
Vilhelm Hammershøi, Valdemar Schønheyder Møller og fotografiet - Fremkaldelser
21. apr. 2021 - 22. aug. 2021

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Gruppeudstilling - The American Way - Louisiana på Kunsten
22. apr. 2021 - 8. aug. 2021

Copenhagen Contemporary
Gruppeudstilling - Art of Sport
21. apr. 2021 - 24. okt. 2021

Glyptoteket
Auguste Rodin - Forskydninger
21. apr. 2021 - 15. aug. 2021

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Gruppeudstilling - GULD OG MAGI
22. apr. 2021 - 8. aug. 2021

GL STRAND
Asger Jorn, Olivia Holm Møller, J.F. Willumsen - GNIST
26. jun. 2021 - 31. okt. 2021

Louisiana Museum of Modern Art
Gruppeudstilling - MOR!
21. apr. 2021 - 29. aug. 2021

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Gruppeudstilling - Socle du Monde Biennale 2021
12. jun. 2021 - 31. okt. 2021

Holstebro Kunstmuseum
Lawrence Weiner - CLOSE TO A RAINBOW
5. jun. 2021 - 31. okt. 2021

Ordrupgaard
Tal R - ALENE HJEMME
25. jun. 2021 - 19. sep. 2021

Schirn Kunsthalle Frankfurt
Gilbert & George - THE GREAT EXHIBITION
12. feb. 2021 - 5. sep. 2021

Nyheder

Pia Arke - Drøm og fortrængning
15. juli 2021 - 2. januar 2022
Louisiana

Louisiana præsenterer udstillingen Pia Arke - Drøm og fortrængning, der bliver den første store museumsudstilling med Pia Arke (1958-2007). Pia Arke leverede markante bidrag til det iscenesatte fotografi, og hun var den første kunstner, der fremkaldte billeder af den tavshed, som prægede historien om Grønlands og Danmarks koloniale forhold.

Trods en alt for tidlig død og i realiteten kun at have virket som kunstner i 15 år anses Pia Arke i dag som en meget betydningsfuld kunstner, og hun er med 15 værker den næstbedst repræsenterede kunstner i Louisianas samling af nyere kunst. Pia Arke - Drøm og fortrængning indgår i serien Louisiana on Paper.

Pia Arkes værk er koncentreret omkring fotografiet. Det var med det, hun hjemme i lejligheden i København tidligt iscenesatte sig selv i tableauer med et stort print af et grønlandsk landskab som bagtæppe: Udsigten fra barndomshjemmet i Narsaq. Med en dansk far og en grønlandsk mor blev Arkes dobbelte tilhørsforhold hendes drivkraft. Nysgerrig, humoristisk, men også med kritisk stillingtagen undersøger hun identitet - en praksis hos flere kvindelige kunstnere, der også er repræsenteret i museets samling - eksempelvis Cindy Sherman, Ana Mendieta, Birgit Jürgenssen og Francesca Woodman.

Pia Arkes virke var billedkunstnerens, men hun var i udvidet forstand optaget af alle de overbragte kilders verden af skrift og billeder: De videnskabelige formater og metoder, hvormed danske og andre opdagelsesrejsende - geologer, zoologer og geodæter af hankøn - havde beskrevet og fastlagt det, der udefra tegner Grønland. Arkes respons på denne opmåling af verden blev med overlæg og underfundighed at mikse repræsentationerne, nedbryde faggrænser og udsætte dem for kunstnerens nysgerrige blik. Den slags blikke, der ved en omvending lader os fornemme de udenforståendes blikke på Grønland og dets mennesker.

Arke lod ofte fotografisk materiale i form af egne billeder og dem, hun fiskede op fra arkiver og private samlinger, lande på kortene, og forenede dermed, som et dominerende træk i hendes kunst, landskabet med kroppen. Sådanne genkomster fandt fx udtryk i de fem store collageværker Legende I-V fra 1999 og ved kunstnerens egen fysiske situering oven på landskabet fra Narsaq som i hovedværket Arktisk hysteri fra 1996. Begge værker er i Louisianas samling.

Louisiana Museum of Modern Art



Magisk møde mellem kunst og design
KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
9. juli - 14. november

Formens magi - design og kunst
Formens magi er en markant anderledes udstilling, der viser slægtskabet mellem dansk design og andre kunstneriske udtryksformer. Udstillingen er desuden Designmuseum Danmarks første besøg i provinsen.

Dansk design er kendt og elsket i hele verden for enkel, organisk og funktionel formgivning. Snart kan du på Kunsten rejse gennem dansk designs historie, strømninger og inspiration.

Formens magi er en nytænkende udstilling, der viser forbindelser mellem dansk design og andre kunstneriske udtryksformer. Først og fremmest billedkunst, skulptur og arkitektur, men også scenekunst vil indgå.

Formens magi - design og kunst



Ordrupgaard genåbner med Tal R-udstilling
25. juni - 19. september 2021

Ordrupgaards kommende særudstilling - Tal R. Alene hjemme - viser helt nye værker af den internationalt anerkendte samtidskunstner Tal R. Som altid er der meget på færde i Tal Rs koloristiske og suggestive univers. Udstillingen falder i tre tematiske afsnit, der aktualiserer klassiske motiver i Ordrupgaards samling. I Tal Rs hænder flettes det figurative og det ornamentale sammen i monumentale værker, der åbner sluserne for fantasien og nydelsen.

Udstillingen består af 20 malerier samt et stort antal papirarbejder. En hel sal, udstillingens største, er dedikeret til værker skabt på papir. Papirmediet ligestilles herved med maleriet, hvilket yderligere understreges af papirarbejdernes til tider store formater.

Udstillingens temaer fordeler sig på tre serier. Fugle i bur blev påbegyndt lige inden, covid-19 pandemien for alvor satte sine spor i verden. Serien viser pragtfulde overdimensionerede fugle i små bure, og udstillingens titel er inspireret af denne serie. I Blomster i vase fabulerer Tal R over et klassisk forgængelighedstema, hvor de afskårne blomsters flygtige skønhed fastholdes i vasens form. Husfacader har været et tilbagevendende tema for Tal R igennem længere tid. Her kredser Tal R om facaden som den maske, bag hvilken privatlivet udfoldes.

Motiver som Fugle i bur, Blomster i vase og Husfacader optræder tillige i Ordrupgaards faste samling. Tal R forholder sig således til den kunsthistoriske tradition, men han går nye veje. Med naivt legende og koloristiske virkemidler får han os til at spærre øjnene op, så vi oplever noget uventet nyt og for længst glemt, der hvor vanetænkningens træghed har taget over.

At Ordrupgaard tager sit afsæt i en privat kunstsamling og fortsat har rødder i stifterparrets private bolig, smitter af på udstillingens kuratering. Tal R. Alene hjemme peger på det hjemlige - både som noget stedspecifikt og som et universelt begreb, der vedrører os alle.

Ordrupgaard



Svenske Mamma Andersson på Louisiana
Mamma Andersson - Humdrum Days
17.6.21 - 10.10.21

Drømmende, dragende, fascinerende, men også gådefulde og foruroligende: der er noget på færde under de billedskønne og ofte farvestærke overflader i Mamma Anderssons billeder. Den svenske maler, der internationalt regnes for en af sin generations største, føjer nye lag og fortællinger til klassiske genrer som landskabet og interiøret: et særligt nordisk lys, men også et nordisk mørke, filmisk tyst og tilbageholdt. "Mamma Anderssons billeder er smukke og underlige, og de bare vokser og vokser i øjet på den, der ser," siger Louisianas direktør Poul Erik Tøjner. Sommerens store maleriske oplevelse på Louisiana åbner torsdag d. 17. juni.

Læs mere om udstillingen



LAWRENCE WEINER - CLOSE TO A RAINBOW
HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM, 5. juni - 31. oktober 2021

Lawrence Weiner (f. 1942) har udarbejdet et storstilet udstillingsprojekt skabt specifikt til Holstebro Kunstmuseums Færchfløj. CLOSE TO A RAINBOW er den til dato mest omfattende præsentation af kunstneren i Danmark.

Weiner opfatter sproget som et skulpturelt medium - som objekt, struktur og billedskabende materiale i ét. Udstillingen består som sådan af ti monumentale tekstværker, heraf et nyproduceret værk, samt en række papirarbejder.

De for kunstneren så karakteristiske ordsammenstillinger er opsat og malet direkte på vægge og gulve, og de tilbyder tilsammen et levende indtryk af det kunstneriske virke.

Læs mere



Billedhugger Ingvar Cronhammar er død - 73 år gammel
Cronhammar har gennem mange år præget den danske kunstscene med monumentale skulpturer i det offentlige rum.
Hans mest kendte værk er Elia i Birk ved Herning fra 2001.

Se portræt af Ingvar Cronhammar



Genåbning af landets kunstmuseer
Der er krav om coronapas, mundbind eller visir på museer og andre kulturinstitutioner i lokaler, hvortil der er offentlig adgang. Kravet gælder både personale og gæster (fra og med 12 år). Kravet gælder ikke udendørs.

Hvad indebærer krav om coronapas?



A.P. Møller Fonden donerer 37,5 millioner kroner til SMK i Thy
Med 37,5 millioner kroner i støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal kan en visionær ombygning af Doverodde Købmandsgård i Thy til SMK (Statens Museum for Kunst) nu realiseres. Dermed får nationalgalleriet mulighed for at være permanent til stede uden for København.

SMK Thy



ARKEN fejrer 25-års jubilæum
I år er det 25 år siden, at ARKEN for første gang slog dørene op og Vestegnen fik sit eget kunstmuseum. ARKEN har siden undergået en rivende udvikling og kan i dag kalde sig et internationalt anerkendt museum med en stærk lokal forankring.

Det hele startede med en politisk vision om, at også borgerne på den københavnske vestegn skulle have et kunstmuseum. Efter flere års politisk arbejde kunne ARKEN Museum for Moderne Kunst så endelig åbne for publikum den 15. marts 1996. Den unge arkitekt Søren Robert Lund stod bag den markante museumsarkitektur skabt over en metafor for et strandet skib og med maritime elementer, der spillede sammen med kysten og klitlandskabet i den omkringliggende Ishøj Strandpark. Der var stor folkelig interesse for det nye kunstmuseum, der allerede i åbningsåret tiltrak 283.000 besøgende.

Efter et tumultarisk første år med Anna Castberg i direktørstolen overtog museets nuværende direktør Christian Gether roret. Museet havde meget tidligt en vision om at bryde med det klassiske kunstmuseums selvforståelse og tænke publikum aktivt ind i museumsoplevelsen. En tilgang, der var nyskabende i det daværende danske museumslandskab, og som har været med til at gøre ARKEN til et af landets flittigst besøgte kunstmuseer.

ARKEN



Stig Brøgger 1941-2021
Billedkunstner Stig Brøgger er død, 79 år gammel.

Stig Brøgger udvikler konstant sit postmodernistiske udtryk i uforudsigelige retninger. Han var blandt de første danske kunstnere, der tog nye strømninger i 1960ernes amerikanske kunst til sig, bl.a. popkunst, minimalisme, konceptkunst og jordkunst. Han har siden hen i forskellige medier fastholdt sin interesse for mødet mellem kunst, industrialisering og massekultur. I sin kunst forholder han sig ofte direkte til allerede eksisterende billeder fra massemedierne, tryksager og fotografier, eller helt generelt ting der findes i verden, som gøres til genstand for forenkling, forskydning og omdannelse til nye billeder. Han har i årenes løb også været optaget af abstrakt og geometrisk abstraktion i forlængelse af denne tilgang. Et ekspressivt penselstrøg har her samme værdi som f.eks. et foto af en blomst, eftersom de begge er billedelementer og tegn.

Stig Brøggers Website



Museet for Samtidskunst udvikler fremtidens kunstmuseum
Museet for Samtidskunst tager hul på en radikal ny måde at bedrive museum på. Som konsekvens af rige og positive erfaringer med at lave kunstprojekter uden for museets mure samt en uegnet, fredet og dyr museumsbygning, vil museet flytte fra Det Gule Palæ i Roskildes midte og vil fremover arbejde opsøgende, helt uden fast centrum. Det nye Museet for Samtidskunst udvikler projekter hos og med andre: alt fra en skole, et plejehjem og en virksomhed til en haveforening eller en svømmehal.

Museet for Samtidskunst



ARoS præsenterer udstillingen JORN / KIRKEBY
20. november 2020 - 5. april 2021

I udstillingen JORN / KIRKEBY præsenteres et kunstnerisk møde mellem to af dansk kunsts allerstørste navne: Asger Jorn (1914-1973) og Per Kirkeby (1938-2018).
To kunstnere, for hvem maleriet var i centrum, og som, selvom de aldrig mødte hinanden, er et billede på generationers fortløbende opgør med tidens traditioner og ikoner. Udstillingen JORN / KIRKEBY er det hidtil største møde mellem de to kunstneres værker, der på hver deres måde kræver din opmærksomhed.
Per Kirkeby har sagt, at han begyndte hvor Jorn sluttede. Der ligger flere betydninger i det udsagn, men i første omgang peger det på, at Kirkeby anerkendte et slægtskab med Jorn.
På udstillingen JORN / KIRKEBY får du måske ikke umiddelbart øje på det maleriske slægtskab. Men Jorn og Kirkeby har flere fællestræk end man skulle tro, bl.a. har de begge arbejdet med mange forskellige kunstneriske udtryksformer, men blev begge ved med at vende tilbage til maleriet. Deres billedsprog ligger oftest i et krydsfelt
mellem det abstrakte og det figurative, og så har den maleriske proces, materialeeksperimenter og bestemte emner optaget dem begge.

JORN / KIRKEBY



Heksejagt på Kunsthal Charlottenborg
7 november 2020 - 17 januar 2021

Med samtidskunsten som linse undersøger udstillingen den underbelyste historie om heksejagt og hvordan vores nutid stadig hjemsøges af fortidens forfølgelser. Udstillingen rummer både originale værker fra 1400-tallet og helt nye kommissioner og blandt kunstnerne er internationale navne som: Pia Arke, La Vaughn Belle, Louise Bourgeois, Carol Rama and Carmen Winant.
Udstillingen byder på hele syv nye bestillingsarbejder udført af internationalt anerkendte kunstnere, der gennem research og dialog med førende forskere dykker ned i hekseprocessernes mange sociale, kønsbetingede og geopolitiske lag. Disse værker indgår i et samspil
med eksisterende værker og originalt arkivmateriale fra perioden i en undersøgelse af, hvordan specifikke tematikker fra de nordiske heksejagter - især hvad angår identitet, kartografi, klima og magtsystemer - trækker tråde til i dag. Ved at dykke ned i aspekter som den danske kolonitids konsekvenser og kvindehadets mange ansigter peger udstillingen på en nutid hjemsøgt af fortidens forfølgelser, men også en nutid, der rummer nye kritiske stemmer.
De deltagende kunstnere udforsker, hvordan diskriminerende frygt og had kan spredes både nedefra og oppefra. Det kan forplante sig fra individuelle naboer ud i det bredere samfund og fra regeringer til andre politiske institutioner. Herved stiller de spørgsmålstegn ved, hvordan sådanne fortællinger ofte skrives ud af historien.

Kunsthal Charlottenborg



Oplev over 50 nye værker i Kunstens samling
Udstillingen All Together Now præsenterer nye og eksisterende værker af Danmarks bedste samtidskunstnere.

Det var dét, man kan kalde et rart telefonopkald, som Kunsten fik i 2019: Samlerparret Margit og Jens Haven ville skænke Kunsten deres betragtelige samling samtidskunst.

Der var simpelthen frit valg mellem værkerne, som parret havde samlet gennem livet. Det blev i alt til 55 nye værker til Kunstens samling.

Nu kan offentligheden endelig se de nye værker, når de i forbindelse med den nye udstilling sættes i relation til nogle af de bedste samtidsværker fra Kunstens eksisterende samling. Ved samme lejlighed udstilles Mille Kalsmoses lydinstallation Cosmic Family (2018). Et nyt værk, som Ny Carlsbergfondet har skænket til Kunstens samling.

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg



Skulpturen En rigtig dansk familie af Gillian Wearing
Familien Lysholm Thorsen blev i 2017 modelleret og støbt i bronze af den britiske kunstner Gillian Wearing. Nu får skulpturen af familien sin faste plads på Københavns havnefront.

Offentlige skulpturer og statuer forestiller traditionelt overdimensionerede, mytiske skikkelser, kendte, royale eller helte, men aldrig familier. Med det landsdækkende skulpturprojekt En rigtig dansk familie satte den britiske kunstner Gillian Wearing sig i 2017 for at ændre den praksis og finde en familie fra Danmark, som skulle foreviges i en 1:1 bronzeskulptur og placeres et centralt sted i København.

Skulpturen En rigtig dansk familie blev præsenteret for offentligheden i oktober 2017 foran SMK (Statens Museum for Kunst). Siden har værket, der forestiller familien Lysholm Thorsen fra Hillerød, ledt efter sit nye hjem, og valget er nu faldet på Skibbroen i København.

En familie i bronze
Projektet og skulpturen En rigtig dansk familie blev initieret af Kunsthal Aarhus i 2016, og alle familier i Danmark blev inviteret til at deltage i konkurrencen om at blive foreviget i bronze. 492 familier meldte sig, og et dommerpanel valgte siden ti finalister og ud af dem én familie, som blev modelleret i fuld størrelse og støbt i bronze. I oktober 2017 blev skulpturen sat op foran SMK i forbindelse med udstillingen Family Stories af Gillian Wearing.

Dengang forklarede Gillian Wearing baggrunden for skulpturen sådan: "Jeg synes, det er meget svært at forholde sig til langt de fleste af de monumenter, man ser rundt omkring i verden. De forestiller altid berømte mennesker, og de står som regel højt hævet over os, så man dårligt kan se dem. De er stillet op på en piedestal og er skabt ud fra en fiktiv forestilling om den pågældende person. Det her vil derimod være baseret på rigtige, nulevende mennesker. Og på det tøj, de har på i virkeligheden. Jeg vil gerne lave værket i bronze, fordi en familie skal være stærk, ligesom bronzen."

En rigtig dansk familie af Gillian Wearing



ALT DETTE ER DERES - ALBERT MERTZ 100 ÅR
Sorø Kunstmuseum 26. september - 31. januar 2021
Efterfølgende Holstebro Kunstmuseum 20. februar - 16. maj 2021

Fra han debuterede som 14-årig til han døde som 70-årig var den danske kunstner Albert Mertz konstant eksperimenterende og stillede de fundamentale spørgsmål "hvad er kunst?" og "hvilket forhold har kunst til virkeligheden?" I anledning af 100-året for Mertz´ fødsel vil udstillingen repræsentere de mange forskellige sider af hans produktion.

Et møde med hans livsværk er som en rejse gennem en række af det 20. århundredes forskellige kunstneriske strømninger. Han forfulgte sine kunstneriske tanker gennem at hav af forskellige medier og udtryk: Fra surrealisme, over film, abstrakt realisme, collage, assemblage, popkunst, konceptuelt maleri og på skrift i artikler og notesbøger.

Rød + blå
I løbet af sin produktion undersøgte Mertz på forskellig vis kunstens væsen bl.a. ved at forenkle maleriet og reducere det til de enkelte bestanddele: figurer, strukturer, penselstrøg, farver, former og rammen. Omkring 1970 havde han kogt maleriet ned til farverne rød og blå, der siden blev hans genkendelige signatur. De to farver kunne betyde alt og intet, alt efter konteksten og beskuerens associationer. Det, der stod tilbage, var kunstens evne til at stille spørgsmål til beskueren og dens konkrete nærvær i rummet. Værkerne skulle aktivere beskueren ved at rykke ved vores forventninger til kunsten og få os til at tænke med.

ALT DETTE ER DERES - ALBERT MERTZ 100 ÅR



Tusind e-mails fra Trump
Copenhagen Contemporary (CC) stiller skarpt på Donald Trumps kommunikationsmetoder ved at udstille adskillige e-mails fra USA's præsidentembede.

Siden 2017 har Uffe Elbæk ufrivilligt modtaget mere end 1000 e-mails fra den amerikanske præsident Donald Trumps administration. De sidste par måneder er frekvensen af de uønskede e-mails steget støt, så der kan ankomme op til tre e-mails om dagen. Indholdet i beskederne varierer fra middagsinvitationer over nyhedsopdateringer til kritik af politiske modstandere.

CC udstiller et udvalg af Trump-administrationens e-mails i kunstcentrets foyer. De kan opleves fra d. 10. september til og med valgdagen d. 3. november 2020. Henover udstillingsperioden vil CC afholde tre arrangementer der stiller skarpt på det amerikanske valg og sætter fokus på politik og kultur i USA.

Talk med Uffe Elbæk og USA-eksperter
Til udstillingsåbningen den 10. september vil USA-ekspert Lars Græsborg Mathiasen og Uffe Elbæk diskutere og udforske hvilken kommunikation de mange e-mails er udtryk for. Herefter vil SoMe-analytiker Katrine Villarreal Villumsen dykke ned i et udsnit af Trumps e-mails og analysere og kommentere på præsidentens aktuelle sprogbrug og retorik.

Program for d. 10. september: Trump, USA og medierne
Kl. 18.00: Dørene åbner
Kl. 19.00: Uffe Elbæk og Lars Græsborg Mathiasen i samtale om Trumps e-mails
Kl. 20.00: Katrine Villarreal Villumsen om Trump om sociale medier

Copenhagen Contemporary



Tre kunstnere udvalgt til at skabe kunst for eftertiden om corona
Hvordan ser en kunstnerisk respons på coronakrisen ud? Det skal tre toneangivende kunstnere nu give deres bud på. Værkerne er en del af projektet "Berørt" og skal minde os om, hvordan vi holdt hånden under hinanden i en svær tid og i det hele taget levede med en fundamentalt ændret hverdag. Projektet er skabt i et partnerskab mellem Røde Kors, Coop, Hjaltelin Stahl - Part of Accenture Interactive og SMK.

At vi er en del af noget større, vi skal være fælles om. At vi skal passe på hinanden, "Tiltrængt pause for naturen", Angst for, hvad det ender med. Længes efter at være sammen med familie". Siden 12. maj har alle interesserede haft mulighed for at dele deres tanker om coronakrisen sammen med et billede af deres hånd på den digitale platform Berørt.

For hver hånd har Coop givet 5 kroner til Røde Kors til hjælp til de mest udsatte under coronakrisen. De mange uploadede hænder og tilhørende tanker bliver nu overdraget til SMK, der har inviteret tre kunstnere til at komme med en kunstnerisk respons på det at være berørt af corona. Med en samlet donation på over 1 million kroner er Coop med til at støtte Røde Kors? arbejde med de mest udsatte corona-ofre og finansiere de kunstværker, der offentliggøres næste forår.

Valget af kunstnere er faldet på Sonja Lillebæk Christensen, Benedikte Bjerre og Kaspar Bonnén. De tre kunstnere arbejder i vidt forskellige medier, men de deler en refleksiv tilgang til verden omkring dem, ofte med fokus på dagligdag og relationer.

Kunstnerne får adgang til databasen med uploadede hænder og tanker og kan bruge dem som inspiration eller materiale i udviklingen af deres værker. Resultatet bliver tre helt nye værker, der hver især giver et perspektiv på corona og krisens konsekvenser i en tid, hvor vi måtte undvære sociale aktiviteter, fysisk kontakt, nærhed og berøring.

Værkerne kan ses i hele Danmark
11. marts 2021, på årsdagen for det pressemøde, hvor statsminister Mette Frederiksen varslede nedlukning af Danmark, er værkerne klar til at blive præsenteret i SMKs museumshave, hvor alle interesserede kan kigge forbi.

Herefter tager værkerne på rejse rundt i Danmark. Udstillingen vises udendørs på fire forskellige institutioner frem til slutningen af oktober 2021.
SMKs museumshave: 11. marts - 2. maj 2021
Kunsthal Aarhus, Skulpturparken: 9. maj - 21. juni 2021
SMK Thy: 26. juni - 15. august 2021
BRANDTS: 19. august - 25. oktober 2021

GIV EN HÅND



Ordrupgaards franske samling vises i London
Ifølge The Financial Times markerer netop denne udstilling genåbningen af Londons kulturliv efter mange måneders lockdown. Anmeldelsen fremhæver kunstens relevans særligt i svære tider, hvor den med et overflod af skønhed kan kaste farve på en grå virkelighed. Det gælder i dag, hvor hverdagen er præget af COVID-19 pandemien samt social og økonomisk usikkerhed, ligesom det gjaldt i årene for samlingens tilblivelse under første verdenskrig. I krigsårene erhvervede samlerparret, Wilhelm og Henny Hansen, nemlig en meget betydningsfuld samling af fransk kunst fra det 19. århundrede, herunder især af de franske Impressionister. Denne samling blev offentlig tilgængelig på Ordrupgaard allerede i 1918, hvor parret netop havde ladet en herskabelig villa opføre med tilhørende galleri.

En bekendt af Wilhelm Hansen berettede i 1919, hvordan kunsthandlerne i Paris gemte deres allerbedste værker til side til Wilhelm Hansen. Det er netop disse "de allerbedste værker", der nu fejrer deres triumf i London, slutter The Financial Times.

"Gauguin and the Impressionists: Masterpieces from the Ordrupgaard Collection". Royal Academy of Arts, London, 7. august - 18. oktober 2020.

Ordrupgaards fornemme samling af fransk kunst fra det 19. århundrede har været på udstillingsturné siden efteråret 2017. Samlingen har gæstet en række prominente museer i udlandet.

Samlet overblik over den franske samlings turné:

Musée Jacquemart-André, Paris, Frankrig: 14. september 2017 - 22. januar 2018
National Gallery of Canada, Ottawa, Canada: 18. maj - 9. september 2018
Palazzo Zabarella, Padova, Italien: 29. september 2018 - 29. januar 2019
Fondation Pierre Gianadda, Martigny, Schweiz: 8. februar - 16. juni 2019
National Gallery Prague, Tjekkiet: 29. juni - 13. oktober 2019
Hamburger Kunsthalle, Tyskland: 7. november 2019 - 1. marts 2020
Royal Academy of Arts, Storbritannien: 7. august 2020 - 18. oktober 2020

Gauguin and the Impressionists: Masterpieces from the Ordrupgaard Collection



FANTASTISKE KVINDER
Surreelle verdener fra Meret Oppenheim til Frida Kahlo
Louisiana 25.juli - 8.november 2020

Denne første, store samlede præsentation af kvindelige surrealister ? hvoraf mange hidtil har være overset og glemt - viser, at kvinder har spillet en vigtigere og mere talstærk rolle i surrealismen end i nogen anden kunstnerisk avantgardebevægelse.

Mens surrealismens mandlige stjernespillere - Magritte, Dalí, Miró og Max Ernst - er kendt af mange, har de færreste den dag i dag et bredere kendskab til kvindelige surrealister. Og det på trods af, at mange af disse kvindelige kunstnere var en del af surrealismens inderkreds omkring bevægelsens frontfigur - den franske digter André Breton - og udstillede side om side med deres mandlige kollegaer på tidens banebrydende surrealisme-udstillinger.

Fantastiske Kvinder - surreelle verdener er derfor en øjenåbner, der med mere end 260 værker giver et første større, sammenhængende indblik i 34 kvindelige kunstnere fra Europa, USA og Mexico og deres tilgang til surrealismens ideer. Her tegnes et billede af hver kunsters virke og særlige bidrag til surrealismens form- og billedsprog.

Side om side med velkendte navne som Louise Bourgeois, Frida Kahlo, Leonora Carrington og Meret Oppenheim kan kunstnere som f.eks. Kay Sage, Leonor Fini og Toyen opleves for første gang i en dansk sammenhæng. Desuden vises de danske og svenske surrealister Rita Kernn-Larsen, Greta Knutson og Elsa Thoresen.

Fantastiske Kvinder er arrangeret af Schirn Kunsthalle i Frankfurt i samarbejde med Louisiana.

C.L. Davids Fond og Samling samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond støtter udstillingen.

Læs mere