Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Louisiana Museum of Modern Art
Per Kirkeby - Bronze
21. feb. 2020 - 13. dec. 2020

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - Mythologies - The Beginning and End of Civilizations
4. apr. 2020 - 18. okt. 2020

Thorvaldsens Museum
Bertel Thorvaldsen - Ansigt til Ansigt - Thorvaldsen & Portrættet
8. mar. 2020 - 18. okt. 2020

Faaborg Museum
Anna Syberg - Øjeblikkets skønhed
20. jun. 2020 - 8. nov. 2020

Trapholt
Anette Harboe Flensburg - In Company With No-One
16. jan. 2020 - 22. nov. 2020

Fuglsang Kunstmuseum
Palle Nielsen - Katastrofer og mirakler. Palle Nielsen 100 år
26. jun. 2020 - 13. sep. 2020

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

ARoS har økonomisk og politisk opbakning til The Next Level
Udbygningsprojektet The Next Level har økonomisk og politisk opbakning og er nu klar til at gå ind i næste fase.

Det er svært at forestille sig ARoS uden Your rainbow panorama på toppen. I fremtiden bliver det også svært af forestille sig ARoS uden The Dome. Med politisk opbakning og generøse donationer fra Købmand Herman Sallings Fond og Ny Carlsbergfondet kan arbejdet med det ambitiøse byggeri og enestående kunstværk af den verdenskendte kunstner James Turrell fortsætte.

The Next Level, som er udviklet i samarbejde med Schmidt Hammer Lassen Architects, består af flere elementer: Et udbygningsprojekt bestående af et underjordisk udstillingsgalleri på 1000 kvadratmeter og det gigantiske værk The Dome af James Turrell, der med sin loftshøjde på 15 meter, en diameter på 40 meter og et kig til det uendelige himmelhvælv, vil byde på en international unik kunstoplevelse præget af stor spirituel sensibilitet. Udbygningen vil blive forbundet til den eksisterende bygning med indgang fra niveau 3.

Et andet element, der er med i næste fase af projektet, er The Annual ARoS Pavilion, som vil blive placeret mellem museet og The Dome. Planen er, at der hvert år vil blive bygget en ny midlertidig pavillon af nogle af verdens mest innovative arkitekter. The Annual ARoS Pavilion vil fungere som en midlertidig tilbagevendende scene for forskellige former for socialt samvær, talks, koncerter, nye udstillinger og performances. Den vil skabe anledninger til nye spændende samarbejder på tværs af byens kulturinstitutioner, foreninger og græsrødder. Samtidig vil der skabes muligheder for et nyt byrum ved museet og de omkringliggende institutioner.

Læs mere



Milliondonation til SMK
Ny Carlsbergfondet donerer stort millionbeløb til indkøb af over 100 nye værker til samlingen på SMK (Statens Museum for Kunst). Med støtten ønsker SMK at øge fokus på dansk samtidskunst og foretage en ambitiøs erhvervelse af danske kunstnere og af kunstnere, der er aktive i Danmark. Donationen bliver samtidig en økonomisk håndsrækning til den danske kunstscene, som er hårdt ramt af coronakrisen.
Ny Carlsbergfondet har med donationen gjort det muligt for SMK at erhverve en lang række nye videoværker, installationer, malerier, tegninger, grafiske værker, fotografier, skulpturer og performances - i alt 104 væsentlige værker - af 61 toneangivende kunstnere.

I løbet af september kommer værkerne ind på museet og direkte op i en række særlige sale, hvor de bliver ophængt og installeret i takt med, at de kommer ind ad døren. Udstillingsområdet får navnet "Dansk kunst nu", og her vil publikum blandt andet kunne følge processen med at få værkerne tjekket ind af konservatorer og derefter installeret i udstillingen.

Værker af følgende kunstnere bliver erhvervet til samlingen:
Kristoffer Akselbo (f. 1974), Magnus Andersen (f. 1987), Nina Beier (f. 1975), Anna Bjerger (f. 1973), Benedikte Bjerre (f. 1987), Inge Bjørn (f. 1925), Kaspar Bonnén (f. 1968), Astrup og Bordorff (f. 1983 og 1988), Julie Boserup (f. 1976), Sonja Lillebæk Christensen (f. 1972), Ursula Reuter Christiansen (f. 1943), Ismar Cirkinagic (f. 1973), Nermin Durakovic (f. 1979), Deniz Eroglu (f. 1981), Christian Falsnæs (f. 1980), Ester Fleckner (f. 1983), Thomas Fleron (f. 1971), Suzette Gemzøe (f. 1964), Birke Gorm (f. 1986), Anne Haaning (f. 1977), Molly Haslund (f. 1979), Hannah Heilmann (f. 1978), Henriette Heise (f. 1965), Sebastian Hedevang (f. 1985) , Morten Knudsen (f. 1985), Andreas Rønholt (f. 1989), Jens Hüls Funder (f. 1985), Peter Holst Henckel (f. 1966), Emil Westman Hertz (1978-2016), Kristofer Hultenberg (f. 1971), Ellen Hyllemose (f. 1968), Uffe Isolotto (f. 1976), Marie Kølbæk Iversen (f. 1981), Kirsten Justesen (f. 1943), Jane Jin Kaisen (f. 1980), Sophia Kalkau (f. 1960), Jessie Kleemann (f. 1959), Jakob Kolding (f. 1971), Miriam Kongstad (f. 1981), Christian Lemmerz (f. 1959), Marie Søndergaard Lolk (f. 1981), Marie Lund (f. 1976), Maria Meinild (f. 1984), Kim Richard Adler Mejldahl (f. 1990), Rasmus Myrup (f. 1991), Simon Dybbroe Møller (f. 1976), Allan Nicolaisen (f. 1982), Henrik Olesen (f. 1967), Kirsten Ortwed (f. 1948), PISCINE (Mikkeline Daa (f. 1989), Michael Roloff (f. 1986), Jens Settergren (f. 1989), Mark Tholander (f. 1988) & Ida Thorhauge (f. 1990)), Lea Porsager (f. 1981), Christian Schmidt-Rasmussen (f. 1963), Jytte Rex (f. 1942), Tabita Rezaire (f. 1989), Amitai Romm (f. 1985), Ane Mette Ruge (f. 1955), Masar Sohail (f. 1982), Nanna Starck (f. 1976), Jakob Kudsk Steensen (f. 1987), Tove Storch (f. 1981), Astrid Svangren (f. 1972), Lydia Hauge Sølvberg (f. 1989), Marie Thams (f. 1982), Anna Fro Vodder (f. 1972), Years, Oscar Yran (f. 1990).

SMK



Prisregn over danske kunstnere
Sløret er løftet for de 4 danske kunstnere, der i år modtager Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats hæderspris på 750.000 kr. hver.

Det er Marianne Hesselbjerg, Jeannette Ehlers, Bjørn Poulsen og Jens Haaning, der i år modtager Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats pris for deres særegne bidrag til dansk skulptur. Det er den største private hæderspris i Danmark, og i år er antallet af modtagere ydermere hævet fra 3 til 4 modtagere. Med prisen følger en udstilling på Den Frie Udstillingsbygning, hvor de udvalgte kunstnere vil præsentere både ældre og nyproducerede værker. Udstillingen åbner d. 11. september i år.

Modtagerne af dette års talentpris er: Mia Line, Mathias & Mathias, Marie Munk, Marie Raffn, Amitai Romm, Jens Settergren, Cecilie Skov, Gianna Surangkanjanajai, Rikard Thambert og Fredrik Tydén.

Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat blev stiftet til minde om den danske komponist Carl Nielsen og den danske billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen. Hvert andet år tildeles legatets hæderspris på skift henholdsvis musikere, komponister og billedhuggere. Hædersprisen til billedhuggere er en anderkendelse af markante og årelange kunstneriske praksisser, der har udfordret skulpturens format. Legatet har til formål at opmuntre og sikre de tildelte kunstneres arbejde for fremtiden. Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens døtre, Irmelin Eggert Møller og Anne Marie Telmányi, stiftede Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat i 1957.

Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen hørte til kredsen omkring stifterne af Den Frie Udstilling og var fra 1892 og frem til sin død i 1945 fast medlem af sammenslutningen.



Louisiana viser den japanske kunstner Tetsumi Kudo
TETSUMI KUDO - CULTIVATION
5. juni 2020 - 10. januar 2021

Den japanske kunstner Tetsumi Kudo (1935-1990) var en radikal og visionær outsider. Han har været næsten glemt, men vækker nu igen international opmærksomhed. For Kudos opgør med en verden i økologisk forfald og en selvdestruktiv menneskehed, der er sygeligt optaget af teknologi, taler lige ind i vores tid.

Udstillingen Cultivation er formet som et slags laboratorie af mærkværdige vækstmiljøer, der gør det muligt at studere Tetsumi Kudos farvestrålende og groteske bud på kultivering af liv i en verden, hvor menneske, teknologi og forurenet natur smelter sammen.

Læs mere



Kunstneren Christo er død 84 år gammel
Christo begyndte sidst i 1960erne at samarbejde med hustruen Jeanne-Claude om en lang række monumentale landskabsværker. Christo udviklede de første såkaldte empaquetages, indpakkede hverdagsgenstande i 1958. Christo & Jeanne-Claude pakkede den første bygning ind i 1968, det var Kunsthalle i Bern. Blandt de allerstørste projekter er Wrapped Coast i 1969, en indpakning af et klippekystområde i Australien; Valley Curtain i 1972, et 400 meter bredt orangefarvet nylonforhæng udspændt over en dal i Colorado; Running Fence i 1976, en mur af nylonstof, der strakte sig 40 km gennem landskabet nord for San Francisco; indpakning af broen Pont-Neuf i Paris i 1985; The Umbrellas i 1991, hvor seks meter høje paraplyer var fordelt med 1340 blå, placeret i en dal nord for Tokyo, og 1760 gule, opsat i et bjerglandskab nord for Los Angeles; indpakning af Rigsdagsbygningen i Berlin i 1995; The Gates i 2005, hvor porte af orange stof løb gennem Central Park i New York.

Læs mere



Nu genåbner museer og kunsthaller
Efter mere end to måneders nedlukning kan museer og kunsthaller endelig åbne dørene for publikum igen.



Louisianas åbningstider er udvidet markant med 60 procent
Louisianas åbningstider er udvidet markant med 60 procent, og museet holder åbent alle ugens syv dage. Det skaber rum for, at mange gæster fortsat - og trygt - kan besøge Louisiana. Billet med timeslot skal være købt på forhånd. De udvidede åbningstider gælder fra 22. maj.

De nye åbningstider ser således ud:
Mandag - Lørdag: 09.00 til 23.00
Søndag: 09:00 til 18:00

Louisiana Museum of Modern Art



Anna Ancher vender tilbage til SMK til november
Den populære og anmelderroste udstilling om Anna Ancher nåede kun at være åben for publikum i lidt over en måned, inden store dele af Danmark måtte lukke ned på grund af coronavirus. SMK har modtaget utallige henvendelser fra ærgerlige museumsgæster, som ikke nåede forbi museet og se den populære udstilling.

Takket være fleksible samarbejdspartnere har vi dog nu fået mulighed for, at Anna Anchers solstråler kan vende tilbage til museet. Fra november 2020 og tre måneder frem kan du derfor igen træde inden for i den største retrospektive udstilling om Anna Ancher nogensinde.

SMK



Ny direktør på Faaborg Museum
Så heldig har ingen lov til at være mere end én gang - bortset fra Faaborg Museum! Først Gertrud Hvidberg-Hansen i direktørstolen fra 2013 og til i år, hvor hun fra 1. marts har overtaget ledelsen af Glyptoteket. Og så nu Anne Højer Petersen, der fra 1. juni sætter sig i direktørstolen på Faaborg Museum. En bedre arvefølge havde ingen på forhånd turdet håbe på!

Anne Højer Petersen er 55 år og kommer fra en succesfuld stilling på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland, hvor hun har været direktør siden 2007. Før den tid var hun i 11 år leder af Storstrøms Kunstmuseum.



Kunstmuseum Brandts får ny direktør
Kunstmuseum Brandts får ny chef. Det sker når Stine Høholt, der i dag er kunstfaglig chef på ARKEN Museum for Moderne Kunst, tiltræder den 1. maj.
Stine Høholt er født i 1972. Hun er uddannet cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet i 1999, og har derudover en ph.d.-grad fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (Arkitektskolen). Stine Høholt bestrider endvidere flere tillidsposter, herunder som medlem af bestyrelsen for Ny Carlsberg-fondet og af Glyptoteket.

Kunstmuseum Brandts



ANSIGT TIL ANSIGT - THORVALDSEN & PORTRÆTTET
8. MARTS - 18. OKTOBER
Som et led i fejringen af Bertel Thorvaldsens 250 års fødselsdag, hylder Thorvaldsens Museum skulpturens sanselige kvaliteter med en ny stor udstilling om Bertel Thorvaldsens skulpturelle portrætter.

Vi er i dag som aldrig før omgivet af todimensionelle portrætter, der i stor stil deles på sociale medier og indtager en vigtig plads i både det private og offentlige rum. Det forholder sig markant anderledes med tredimensionelle, skulpturelle portrætter, som står overfor os som fysiske spejlbilleder frosset i tid og rummer et helt særligt potentiale for at påvirke os.

Med den kommende udstilling Ansigt til Ansigt - Thorvaldsen & Portrættet vil Thorvaldsens Museum skabe en ny forståelse for de tredimensionelle portrætter. Med afsæt i museets omfattende portrætsamling, som vises i dialog med internationale indlån i verdensklasse og nye, stedspecifikke kunstneriske interventioner, undersøger og diskuterer udstillingen emnet gennem ny forskning og sanselige værkmøder.

Thorvaldsens portrætter vises sammen med antikke forbilleder, værker fra hans samtid, samt nutidige portrætinterventioner af danske kunstnere. Portrætinterventionerne er skabt til udstillingen af Jeannette Ehlers, Lise Harlev, Merete Pryds Helle, Nikolaj Recke og Trine Søndergaard.

Udstillingen vises i perioden d. 8. marts - 18. oktober 2020 og indgår som et element i markeringen af Bertel Thorvaldsens 250-års fødselsdag i 2020. Den er produceret i nært samarbejde med Københavns Universitet og Die Glyptothek i München, som senere på året viser udstillingen Bertel Thorvaldsen: Bildhauer Ludwigs I.

Thorvaldsens Museum



Med Samleren i skyggen. Helge Jacobsens pinakotek
Helge Jacobsen (1882-1946) er i dag ukendt for de fleste. Han overskygges af sin berømte far, bryggeren Carl Jacobsen. Men Helge Jacobsen har i kraft af sine poster som museumsdirektør og fondsformand haft en uvurderlig betydning for dansk kunstliv. Helge Jacobsen udtalte ved flere lejligheder, at han så sin opgave som en forlængelse af sin fars virke, men at han samtidig ønskede at fremme sin egen interesse: moderne fransk malerkunst. Med Samleren i skyggen. Helge Jacobsens pinakotek fortælles historien om Carl Jacobsens ældste søn for første gang i en udstilling.

Som sin far blev Helge Jacobsen uddannet brygger - i Europa og USA. Helge og hans lillebror Vagn skulle overtage Carlsberg. Men sønnerne levede ikke op til faderens forventninger og Helge fik aldrig nogen ledende rolle i bryggeriet.

Helge Jacobsen levede stille i sin luksusvilla i Vedbæk, var fjern i sin omgang med mennesker og kaldte sig selv for -et skrøbeligt kar-. Aldrig var han lykkeligere, end når han gik gennem Londons gader som en ukendt mand langt fra København.

Han havde ikke midler i samme omfang som sin far og farfar, J.C. Jacobsen, og yndede at fremstille sig selv som en mand uden stor købekraft. Men han var særdeles velhavende, og pengene brugte han på sin lidenskab: kunst.

Efter faderens død i 1914 indtrådte Helge Jacobsen i Glyptotekets og Ny Carlsbergfondets ledelse. Han var direktør for Glyptoteket fra 1915 til 1925 og formand for Ny Carlsbergfondet fra 1914 til sin død i 1946 - en periode, hvor fondet finansierede mange store udsmykninger i offentlige bygninger i hele Danmark.

Kort efter sin indtrædelse som museumsdirektør offentliggjorde Helge Jacobsen sin ambition om at skabe et pinakotek - en malerisamling - på Glyptoteket. Pinakoteket skulle være en samling af mesterværker inden for den moderne franske malerkunst, og det var Helge Jacobsens ønske, at malerierne skulle give et bredt publikum mulighed for at opleve moderne kunst.

Et af de centrale spor i udstillingen er således tilblivelsen af Glyptotekets franske malerisamling, der tæller værker af kunstnere som Édouard Manet, Edgar Degas og Claude Monet samt ikke mindst Helge Jacobsens absolutte favorit, Paul Gauguin. Gennem strategiske manøvrer og i skarp konkurrence med andre af tidens samlere opbyggede han en af de væsentligste danske samlinger af franske mesterværker på Glyptoteket.

Særudstillingen rummer et stort udvalg af mesterværker fra samlingen præsenteret i samspil med et omfattende og ikke tidligere udstillet arkivmateriale, herunder fotografier, der udfolder historien om 'samleren i skyggen' - Helge Jacobsen.

Glyptoteket



Kirkeby & Bronzerne - den mægtige styrkeprøve
PER KIRKEBY - BRONZE
Louisiana
21. februar - 21. juni 2020

Udstillingen folder både Kirkebys skulpturelle værk ud som selvstændig praksis og viser på samme tid samspillet mellem billede og skulptur. Den vises i museets Vestfløj, men har et monumentalt anslag foran museet, hvor Per Kirkebys mere end 4 meter høje 'Skulptur til København' fra 1997 er opsat.

Per Kirkeby - Bronze er bygget op over en række temaer - Rodin, Natur, Huler og Helte, Opera m.fl. - der tilsammen danner en fortælling om eksistens, myter, opgør og kunstnerisk forløsning.

I 1980erne begynder Kirkeby at arbejde med skulptur i gips og ler, som derpå støbes i bronze. Han opfatter sig selv som maler, men har frem til denne periode været på udkig efter et nyt malerisk udtryk, og hans søgen efter struktur, skelet, motiv og figur forløses lidt efter lidt gennem arbejdet med skulpturerne.

Han tager stoffet i hænderne, han modellerer, bygger, skraber, lægger på og tager af - og overvinder den lille distance, som maleriet altid er underlagt, derude for enden af penslen. Kirkebys motiv er det enklest mulige, kroppen, tilmed delt op i sine komponenter: hoved og arm, torso.

VIDEO-PREVIEW FRA UDSTILLINGEN



Museum Jorn præsenterer Markus Lüpertz
8. februar -10. maj 2020

Den tyske maler og billedhugger Markus Lüpertz, der ofte betegnes som moderne europæisk "malerfyrste", er en af de internationalt mest indflydelsesrige kunstenere af vor tid. Han er opfinderen af sin såkaldte "dityrambiske" kunst, der sidst i 1960erne forenede en figurativ naturalisme med en både instinktstyret og formel abstraktion til en stilistisk særegen neoekspressiv udtryksform. I Lüpertz' kraftfulde, euforiske og til tider monumentale syntetiske kunst kulminerer elementer som gentagelse, det ekstatiske og dramaet mellem kaos og orden eller også kampen mellem det fuldendte og det ufærdige.

Markus Lüpertz' værker har ofte en poetisk eller episk dimension og de tager som regel udgangspunkt i traditionelle europæisk-antikke mytologiske motiver og holder fast i klassiske analoge billedkunstneriske metoder, samtidig med at de formulerer en frigørelse fra en specifik historisk kontekst eller et konkret billedprogram. Som filosofiske tankekulisser repræsenterer Lüpertz' kunstneriske arbejder afspejlinger af beskuerens individuelle verdensbilleder og de fremprovokerer en aktualisering og nytolkning af det oprindelige indholdsmæssig afsæt. Med andre ord: Det gengivne motiv er hos Lüpertz ikke ensbetydende med billedets tema eller budskab og kunstgenstandens nærmere betydning bliver først formuleret i beskuerens øje. På denne måde udfordrer Lüpertz' ukonventionelle kunst bestandigt både de anvendte principper og rammer indenfor billedkunstnerisk produktion, sit eget indhold og sit publikum.
Markus Lüpertz kunst befinder sig i mange anerkendte kunstsamlinger verden over og har været vist på talrige vigtige europæiske udstillingssteder, bl.a. på Lenbachhaus i München, på kunsthallen i Baden Baden, på Museo Reina Sofía i Madrid eller på Dokumenta 7 i Kassel.

Udstillingen på Museum Jorn er den første museale soloudstilling med Markus Lüpertz i Danmark. Den udvikles i tæt samarbejde med kunstneren og den sammenstiller et repræsentativt udvalg af malerier og skulpturer - alt i alt over 90 markante værker. Der udstilles også en række nyere arbejder, der til dels aldrig før har været vist for offentligheden.

Museum Jorn



ALBERT MERTZ - 100 ÅR
Den 31. januar er det 100 år siden, billedkunstneren Albert Mertz (1920-90) blev født. I den anledning planlægger Sorø Kunstmuseum i samarbejde med Holstebro Kunstmuseum en soloudstilling med Albert Mertz, som skal vises i Sorø i efteråret 2020 og i Holstebro i foråret 2021.
At Albert Mertz i 2020 ville være blevet 100 år, er afsættet for museumssamarbejdet. Men den dybere bevæggrund til at vise udstillingen er Mertz' store og fortsatte relevans i dag - i forhold til samtidskunsten, men også for vores forståelse af de væsentligste strømninger i det 20. århundredes danske kunst. Hans konceptuelle tilgang, hans kunstteoretiske betragtninger, hans underfundighed, skarphed og dybe sociale engagement - samt hans fremsynede inddragelse af beskueren. Alt dette indvarslede på et tidligt tidspunkt det kunstsyn, der udgør fundamentet for en stor del af kunsten i dag.

ALBERT MERTZ - 100 ÅR



Den største Anna Ancher-udstilling nogensinde
8. februar - 24. maj 2020
Statens Museum for kunst

Anna Ancher var en af de helt centrale kunstnere omkring år 1900. Hun bragte internationale strømninger i kunsten med sig hjem fra rejser og ind i sine malerier fra Skagen. SMK præsenterer den største retrospektive udstilling om Anna Ancher nogensinde.

Da den svenske maler Oscar Björck skulle beskrive sin ven Anna Ancher (1859-1935) i et brev til museumsmanden Karl Madsen i 1929, skrev han: "Min store beundring både som person og kunstnerinde har Anna Ancher. Hun er som et solskin og i hendes malerier findes noget, som ingen af os andre ejer i samme grad. En stille hengivenhed i opgaven og en kolorit, der er så mættet og saftig som en moden frugt".

Anna Brøndum blev født i 1859, som datter af Ane og Erik Brøndum ? værtsparret på Brøndums gæstgiveri i Skagen. I denne yderste kant af Danmark, hvortil der først kom jernbane i 1890, kom Anna Brøndum i en ung alder i kontakt med tilrejsende kunstnere og forfattere, som besøgte hendes forældres gæstgiveri. Det moderne gennembruds mænd og kvinder som Michael Ancher, Holger Drachmann, Georg Brandes og senere Agnes Henningsen m.fl. søgte til Skagen for at være en del af stedets progressive kunstner- og forfattermiljø. Og den interesse, som hun havde haft for at tegne og male allerede fra barn, blev opmuntret af flere kunstnere blandt andre Michael Ancher, der som bekendt senere blev hendes ægtemand.

Flere vintre i træk 1875-78 tog den unge Anna til København for at gå på Vilhelm Kyhns tegne- og malerskole for kvinder. Først i 1908 fik kvinder adgang til Kunstakademiet på lige fod med mænd. Senere i 1889 rejste hun til Paris og supplerede sin uddannelse ved at opsøge en af tidens mest feterede kunstnere Puvis de Chavannes, der havde en meget besøgt kunstskole. Det er blandt andet denne vekslen mellem det nære miljø i Skagen og de internationale impulser, som var med til at forme Anna Anchers billedsprog: Det forenklede billedrum, de radikale farvevalg og den intense brug af lyset. Anna Ancher er ikke bare den mest "moderne" af malerne fra Skagen, hendes kunst rækker langt ind i det 20. århundrede.

Anna Anchers særlige evne til at skildre lys og farve udfoldes i udstillingen, men også andre temaer, som fylder overraskende meget i hendes kunst, får plads i udstillingen blandt andet landskaber og religiøse motiver. Samlet set forsøger udstillingen at præsentere et mere nuanceret og mangfoldigt billede af Anna Ancher.

Udstillingen bliver vist på SMK i perioden 8. februar - 24. maj 2020. Efterfølgende vises den på Skagens Museum 13. juni - 18. oktober 2020 og Lillehammer Kunstmuseum 14. november 2020 - 15. marts 2021.

Læs mere



Louisiana præsenterer Ann Veronica Janssens
HOT PINK TURQUOISE
23. januar - 17. maj 2020

Over de seneste år er mange gæster på Louisiana stoppet op foran et lokkende glimt af guld i overfladen af et akvarium. Ved nærmere eftersyn har de kunnet konstatere, at kunstneren sætter vores sansning på spil, så vi faktisk ikke forstår, hvordan det, vi ser, er frembragt. Kunstneren er belgiske Ann Veronica Janssens (f. 1956), og de færreste kender denne perle i samtidskunsten. Janssens kunst er fundamentalt eksperimenterende af karakter, men i modsætning til naturvidenskabens forsøg skal intet bevises for kunstneren eller i kunsten. Janssens slipper det, vi ikke allerede ved, løs.

Helt utvetydigt står Janssens´ værk på skuldrene af kunstnere, der i efterkrigstiden søgte at afmontere skulpturens monumentale karakter. Det vil sige den europæiske tradition fra konstruktivismen og frem til Op Art, og ikke mindst den amerikanske "optiske minimalisme", som opstod i 1960ernes Californien og i kunsthistorien går under betegnelsen Light & Space. Sideløbende har Janssens´ originalitet sat tydelige spor i samtidskunsten.

Janssens´ værker spænder vidt, men kan alle beskrives som skulpturer, der bruger rummet som scene for sanselig udfoldelse. Louisianas Sydfløjs enkle, hvide arkitektur bliver resonansbund for Janssens´ både spinkle og svimlende kunst - spinkle, fordi værkerne og deres komponenter er ret enkle, medens effekten af dem løfter sig over materialet. Janssens selv bruger ofte ordet flydende til beskrivelse af effekten af sine værker - selv når de fx udgøres af en 6,5 meter lang jerndrager blankpoleret på toppen, så rummet spejles og det er svært at fastholde blikket på objektet. Janssens ønsker ingen kontrol over hverken værker eller beskuere, for som den hollandske teoretiker Mieke Bal har sagt, er Janssens´ kunstværker på én gang genstand og begivenhed.

Mange af værkerne i udstillingen kan vække en fornemmelse af at stå ved tærsklen til noget. De betoner overgange og forvandlinger mellem, på den ene side, et materielt plan - afstedkommet af glas, farve, væsker og ikke mindst lys - og, på den anden side, en dynamisk oplevelse af tid og rum. Det kan lyde abstrakt, men udstillingen er på mange måder én lang men nok så konkret og kropslig oplevelse af, hvordan vi ved at kigge nærmere på noget, gå rundt om og ind i en velkendt materiel verden, aktiverer en nysgerrighed og en opmærksomhed på os selv - et potentiale, vi oven i købet kan tage med os, når vi forlader udstillingen.

Louisiana Channel har til udstillingen produceret en serie på seks videoer om Ann Veronica Janssens og hendes arbejde. Videoerne vises i udstillingen og er netop publiceret frit tilgængeligt.

Louisiana Channel - Ann Veronica Janssens



Nancy Spero bliver introduceret til et dansk publikum
Udstillingsserien Louisiana on Paper præsenterer fra 23. januar til 26. april 2020 den amerikanske kunstner Nancy Spero (1926-2009). Hendes mangesidige værk er et opgør med magthavere af enhver slags - politisk undertrykkelse, racisme og mandlig dominans. Den menneskelige skikkelse er det centrale motiv og et forbindende element.

Den feministiske pioner Nancy Spero bliver for første gang introduceret til et dansk publikum, når hendes værker kan opleves i Louisianas Sydfløj. Tidligt i sit kunstneriske virke traf Spero - kunstneren og aktivisten - beslutningen om, i opposition til den amerikanske kunstverden, at arbejde figurativt. Senere valgte hun at stoppe endegyldigt med oliemaleri på lærred for udelukkende at arbejde med papir som billedmedium.

Nancy Spero blev født i Cleveland, Ohio, og er uddannet på School of the Art Institute of Chicago i 1949. Hun tilbragte efterfølgende, ad flere omgange, en række år i Paris. I 1964 slog hun sig ned i New York i et forandret USA, der var gået ind i Vietnamkrigen. Spero tilsluttede sig antikrigsbevægelsen, deltog i forskellige aktioner og engagerede sig i grupper som Artists and Writers Protest Against the War in Vietnam. Krigen blev i de følgende år det vigtigste tema i Speros kunst, og i årene 1966-1970 opstod War Series, en serie på flere end 100 værker, der skånselsløst fordømmer Vietnamkrigen.
Stærkt inspireret af den franske skuespiller, dramatiker og teaterteoretiker Antonin Artaud (1869-1948) fik Spero ny næring til sin billedverden. Indarbejdede citater og figurative fremstillinger er kendetegnende for værkgrupperne Artaud Paintings og Codex Artaud, der blev til i årene 1969-73.

Mod uretfærdighed og umenneskelighed
I 1972 åbnede det første rent kvindelige non-profit galleri i New York - stadigt eksisterende A.I.R. Gallery (Artists In Residence). Spero ville sammen med fem andre kvindelige grundlæggere give galleriets medlemmer mulighed for at være permanent til stede i kunstverdenen. Det blev et afgørende skridt også for Spero, der endnu ikke havde oplevet signifikant offentlig synlighed med sin kunst. Her udstillede hun blandt andet sine billedfriser på lange papirbaner. Få år forinden havde Spero bestemt sig for udelukkende at afbilde kvindelige væsner i sin kunst - nutidige, historiske eller mytologiske figurer - og hendes oprør mod især kvindeundertrykkelse var derefter fremherskende.

Op gennem 1980erne og frem til sin død i 2009 var Spero en af Amerikas fremtrædende kunstnere, og hun fortsatte energisk med at vende sig mod uretfærdighed og umenneskelighed. Realiseringen af installationen Maypole: Take No Prisoners på biennalen i Venedig i 2007 var endnu et højdepunkt. Den oprindelige idé til installationen - en majstang, på hvis bånd der hænger afhuggede hoveder - havde Spero allerede udviklet 40 år tidligere i en tegning til War Series.

LOUISIANA ON PAPER - NANCY SPERO



Indvielse af Per Kirkeby Rummet på Museum Jorn
Det har i flere år været Museum Jorns ønske at markere Per Kirkebys personlige engagement og hans fremtrædende position i museets samling af eksperimenterende kunst. Derfor opretter museet et særligt PER KIRKEBY RUM med en række hovedværker af kunstnere i museets samling.
I løbet af de seneste år har Museum Jorn modtaget meget omfattende gaver fra Per Kirkeby. Det drejer sig om en række værker og arkivalier, som efterhånden udgør en bærende del af museets identitet.

Per Kirkeby Rummet er åbent for publikum fra den 21. januar 2020.

Museum Jorn



Ny direktør på Glyptoteket
Gertrud Hvidberg-Hansen titræder 1. marts som ny direktør for Glyptoteket. Hun forlader dermed sin nuværende stilling som direktør for Faaborg Museum.

Glyptoteket har i 2019 haft sit bedst besøgte år nogensinde med et samlet besøgstal på 514.608.

Læs mere