Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Statens Museum for Kunst
Gruppeudstilling - Efter stilheden - kunstens kvinder tager ordet
28. aug. 2021 - 21. nov. 2021

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Gruppeudstilling - Blomsten i kunsten
4. sep. 2021 - 9. jan. 2022

Louisiana Museum of Modern Art
Mamma Andersson - Humdrum Days
17. jun. 2021 - 10. okt. 2021

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Catherine Opie - 700 Nimes Road
21. apr. 2021 - 3. okt. 2021

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - THIS IS NOT AFRICA - UNLEARN WHAT YOU HAVE LEARNED
21. apr. 2021 - 24. okt. 2021

Nivaagaards Malerisamling
Anette Harboe Flensburg - TRÆERNE FINDES
29. jun. 2021 - 26. sep. 2021

Copenhagen Contemporary
Gruppeudstilling - Art of Sport
21. apr. 2021 - 24. okt. 2021

GL STRAND
Asger Jorn, Olivia Holm Møller, J.F. Willumsen - GNIST
26. jun. 2021 - 31. okt. 2021

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Gruppeudstilling - Socle du Monde Biennale 2021
12. jun. 2021 - 31. okt. 2021

Holstebro Kunstmuseum
Lawrence Weiner - CLOSE TO A RAINBOW
5. jun. 2021 - 31. okt. 2021

Kunsthaus Zürich
Walter De Maria - The 2000 Sculpture
27. aug. 2021 - 23. feb. 2022

Kunstmuseum Basel | Neubau
Camille Pissarro - DAS ATELIER DER MODERNE
4. sep. 2021 - 23. jan. 2022

Nyheder

BOWLS BALLS SOULS HOLES
25. september 2021 ? 9. januar 2022

Louisiana præsenterer den argentinsk-israelske kunstner Mika Rottenberg (f. 1976) i en stor udstilling, der viser hendes virke over de seneste 20 år. På tværs af film, installation, skulptur og tegning kan hendes kunst ses som kritiske og absurde allegorier over den tilstand, verden befinder sig i.

I 2017 var Louisiana medproducent, da Mika Rottenbergs filmværk Cosmic Generator havde premiere på Skulpturen Projekte Münster, og værket er i dag en del af museets samling. Værkets arkitektur udgøres af en slags Kina-butik, hvorfra vi med filmen accelereres frem og tilbage mellem en støvet by ved den mexicansk-amerikanske grænse og et gigantisk grossistmarked i Kina. Overraskende scenerier leder os på vej tværs gennem tunneller og digitale kanaler, igennem Jorden simpelthen. Men ingen vil være i tvivl om, at virkeligheden ligger til grund for fantasien hos Rottenberg.

I en slags moderne skæbnefortællinger spejler Mika Rottenberg den globale tilstand og måden, vi (over)lever i den på. Og væver sandhed med fiktion. Udstillingens titel, Bowls Balls Souls Holes (Skåle kugler sjæle huller), er hentet fra et af værkerne og dækker over de absurde og mirakuløse forvandlinger, Rottenbergs univers præsenterer. Huller og portaler er genkommende motiver, der illustrerer åbninger til nye forbindelser i verden mellem steder og mennesker.

Louisiana Museum of Modern Art



SMK og MoMA i enestående samarbejde om Matisse-hovedværk
Til næste efterår præsenterer Statens Museum for Kunst en ny udstilling med værker af Henri Matisse. Udstillingen bygger på et samarbejde med The Museum of Modern Art og forener værkerne i maleriet Det røde atelier for første gang i over 100 år.

I 1911 malede den franske kunstner Henri Matisse (1869-1954) værket Det røde atelier. Han anses for at være en af de helt store mestre i det 20. århundredes kunst, og maleriet regnes for et nøgleværk, ikke bare i Matisses kunst, men i vestlig modernisme i det hele taget. Billedet tilhører The Museum of Modern Art i New York og er et af museets vigtigste værker, højt værdsat af både kunstnere og publikum.

Det store lærred viser Matisses atelier i den parisiske forstad Issy-les-Moulineaux fyldt med hans egne malerier og skulpturer sammen med møbler og dekorative genstande. Det mest bemærkelsesværdige træk ved Det røde atelier er Matisses beslutning om at overmale vægge, gulv og møbler med en ensartet rød farve - et radikalt greb, hvis betydning stadig diskuteres i dag.

I efteråret 2022 kommer værket til København som del af et samarbejde mellem SMK og MoMA, der i en fælles udstilling sensationelt forener Det røde atelier med de værker, der er gengivet i maleriet. Det er første gang, værkerne samles, siden de forlod kunstnerens atelier for over 100 år siden.

Henri Matisse - Det røde atelier



Fremtidens Palads er fundet
København, kærlighed & candyfloss
12. september - 24. oktober 2021

Vinder af stor idékonkurrence om Palads Teatret afsløres med åbning af en udstilling dedikeret til konkurrencens mange bud på fremtiden for en af Københavns mest ikoniske bygninger. Sammen med de håndbyggede modeller, skitser og plantegninger vil udvalgte Poul Gernes værker blive udstillet på Copenhagen Contemporary (CC) under titlen København, kærlighed & candyfloss.

På udstillingen vil man kunne gå på opdagelse i de innovative og kreative projektforslag skabt af alt fra danske og udenlandske arkitekter og kunstnere til den menige københavner. Projektforslagene rammesættes af Gernes' originale plantegninger lavet i forbindelse med facadeudsmykningen af Palads i 1989 samt hans farverige masonitter; en installation af lakridskonfekt, lagkager og marengstoppe i gips.

Poul Gernes - En billedkunstens Robin Hood
Gernes var velfærdsstatens fortaler og iværksætter på det æstetiske felt. En billedkunstens Robin Hood. Han viede sit og familiens liv til at omfordele de æstetiske ressourcer, så disse ikke blot tilfaldt de privilegerede, men blev en gave til alle uanset køn, alder, etnicitet og forudsætninger.

Klare farver, en let-aflæselig motivkreds og en usnobbet og umiddelbar materialetilgang var centrale elementer i hans æstetik. Med kendetegnende for Gernes virke står hans eget spørgsmål tilbage:
"Når det forholder sig sådan, at en godt udført udsmykning er et absolut plus for en by, er det så ikke under alle omstændigheder for fattigt at lade være med at udsmykke. Hvorfor skal vore omgivelser ikke stå så smukke som muligt?"

Læs mere



Billedhuggeren Lone Høyer Hansen er død
Lone Høyer Hansen er død, 71 år gammel. Hun har gennem hele sit virke arbejdet med relationen mellem krop, rum og beskuer. Hun blev uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1980-85, og blev i 1994 cand.mag. i kunstformidling og filmvidenskab. Hun debuterede i 1980, hvor hun var en del af det nybrud i dansk kunst som fandt sted, både indenfor maleriet og skulpturen. Lone Høyer Hansen har lige fra begyndelsen gået sine egne veje og holdt fast i sit syn på skulpturen som noget der ér, hvilende i sig selv og sit eget rum, men også altid er i relation til rummet, kroppen og beskueren.

Læs portræt af Lone Høyer Hansen



MÉCANIQUE MODERNE
Gl. Holtegaard
27. august 2021 - 9. januar 2022

Gl. Holtegaard hylder de tre banebrydende modernister - danske Franciska Clausen, svenske Gösta Adrian-Nilsson og franske Fernand Léger med udstillingen MÈCANIQUE MODERNE. De tre markante billedkunstnere krydser hinandens veje i 1920ernes Paris, hvor de bliver en del af det internationale avantgardemiljø. Det er første gang de tre kunstnere vises sammen på en udstilling med fokus på deres kunstneriske arbejde op igennem 1920erne.

Gl. Holtegaard



Snøhettas nye bygning til Ordrupgaard åbner
Den 14. august starter et nyt kapitel på Ordrupgaard. Dagen markerer genindvielsen af en af Nordeuropas vigtigste samlinger af fransk kunst i en ny tilbygning af det prisvindende norske arkitektfirma Snøhetta. Tilbygningen giver plads til hele den franske samling, mens værkerne fremtidssikres for kommende generationer. Snøhettas bygning slutter sig mesterligt til det eksisterende Ordrupgaard, hvor den går i dialog med samlingerne, naturen og de øvrige bygninger. Samtidig fremstår den som et selvstændigt arkitektonisk værk, der tilføjer noget nyt og væsentligt, så Ordrupgaard genopstår som en museumsdestination i international særklasse.

Snøhettas bygning er opført med Slots- og Kulturstyrelsen som bygherre, og hele museet er blevet energirenoveret. Hovedentreprenørerne på projektet er konsortiet Juul & Nielsen A/S og Barslund A/S, HSM Industri har leveret den skulpturelle stålkonstruktion, og G4S har stået for de sikringsmæssige installationer på museet.

Bygge- og energirenoveringsprojektet har i alt kostet 131,5 millioner kroner, som er finansieret af A.P. Møller Fonden, Augustinus Fonden, Realdania, Det Obelske Familiefond samt Knud Højgaards Fond.

Det prisbelønnede arkitektfirma Snøhetta står tillige bag bygninger som for eksempel Operaen i Oslo, Bibliotheca Alexandrina i Egypten og The National September 11 Memorial Museum & Pavilion i New York, USA.

Læs mere



Kunst-stien ARKENWALK indvies
Den 18. august foregår den officielle indvielse af kunst-stien ARKENWALK. Det bliver en indvielse, der bliver lige så kreativ som de kunstfærdige røde lygter, der viser vejen fra Ishøj Stationsforplads til ARKEN.

Ishøj Kommune har gjort det nemt at finde vej fra Ishøj Stationsforplads til ARKEN. På den 2,2 km lange rute skal du blot følge de 32 kunstfærdige knaldrøde lygter, der er designet af den internationalt anerkendte kunstner Jeppe Hein.

Jeppe Hein har formgivet hver lygte med dens helt egen karakter, sådan at de slynger og bugter sig gennem Ishøj og lyser vejen op som trædesten til ARKEN.

ARKEN



Pia Arke - Drøm og fortrængning
15. juli 2021 - 2. januar 2022
Louisiana

Louisiana præsenterer udstillingen Pia Arke - Drøm og fortrængning, der bliver den første store museumsudstilling med Pia Arke (1958-2007). Pia Arke leverede markante bidrag til det iscenesatte fotografi, og hun var den første kunstner, der fremkaldte billeder af den tavshed, som prægede historien om Grønlands og Danmarks koloniale forhold.

Trods en alt for tidlig død og i realiteten kun at have virket som kunstner i 15 år anses Pia Arke i dag som en meget betydningsfuld kunstner, og hun er med 15 værker den næstbedst repræsenterede kunstner i Louisianas samling af nyere kunst. Pia Arke - Drøm og fortrængning indgår i serien Louisiana on Paper.

Pia Arkes værk er koncentreret omkring fotografiet. Det var med det, hun hjemme i lejligheden i København tidligt iscenesatte sig selv i tableauer med et stort print af et grønlandsk landskab som bagtæppe: Udsigten fra barndomshjemmet i Narsaq. Med en dansk far og en grønlandsk mor blev Arkes dobbelte tilhørsforhold hendes drivkraft. Nysgerrig, humoristisk, men også med kritisk stillingtagen undersøger hun identitet - en praksis hos flere kvindelige kunstnere, der også er repræsenteret i museets samling - eksempelvis Cindy Sherman, Ana Mendieta, Birgit Jürgenssen og Francesca Woodman.

Pia Arkes virke var billedkunstnerens, men hun var i udvidet forstand optaget af alle de overbragte kilders verden af skrift og billeder: De videnskabelige formater og metoder, hvormed danske og andre opdagelsesrejsende - geologer, zoologer og geodæter af hankøn - havde beskrevet og fastlagt det, der udefra tegner Grønland. Arkes respons på denne opmåling af verden blev med overlæg og underfundighed at mikse repræsentationerne, nedbryde faggrænser og udsætte dem for kunstnerens nysgerrige blik. Den slags blikke, der ved en omvending lader os fornemme de udenforståendes blikke på Grønland og dets mennesker.

Arke lod ofte fotografisk materiale i form af egne billeder og dem, hun fiskede op fra arkiver og private samlinger, lande på kortene, og forenede dermed, som et dominerende træk i hendes kunst, landskabet med kroppen. Sådanne genkomster fandt fx udtryk i de fem store collageværker Legende I-V fra 1999 og ved kunstnerens egen fysiske situering oven på landskabet fra Narsaq som i hovedværket Arktisk hysteri fra 1996. Begge værker er i Louisianas samling.

Louisiana Museum of Modern Art



Magisk møde mellem kunst og design
KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
9. juli - 14. november

Formens magi - design og kunst
Formens magi er en markant anderledes udstilling, der viser slægtskabet mellem dansk design og andre kunstneriske udtryksformer. Udstillingen er desuden Designmuseum Danmarks første besøg i provinsen.

Dansk design er kendt og elsket i hele verden for enkel, organisk og funktionel formgivning. Snart kan du på Kunsten rejse gennem dansk designs historie, strømninger og inspiration.

Formens magi er en nytænkende udstilling, der viser forbindelser mellem dansk design og andre kunstneriske udtryksformer. Først og fremmest billedkunst, skulptur og arkitektur, men også scenekunst vil indgå.

Formens magi - design og kunst



Ordrupgaard genåbner med Tal R-udstilling
25. juni - 19. september 2021

Ordrupgaards kommende særudstilling - Tal R. Alene hjemme - viser helt nye værker af den internationalt anerkendte samtidskunstner Tal R. Som altid er der meget på færde i Tal Rs koloristiske og suggestive univers. Udstillingen falder i tre tematiske afsnit, der aktualiserer klassiske motiver i Ordrupgaards samling. I Tal Rs hænder flettes det figurative og det ornamentale sammen i monumentale værker, der åbner sluserne for fantasien og nydelsen.

Udstillingen består af 20 malerier samt et stort antal papirarbejder. En hel sal, udstillingens største, er dedikeret til værker skabt på papir. Papirmediet ligestilles herved med maleriet, hvilket yderligere understreges af papirarbejdernes til tider store formater.

Udstillingens temaer fordeler sig på tre serier. Fugle i bur blev påbegyndt lige inden, covid-19 pandemien for alvor satte sine spor i verden. Serien viser pragtfulde overdimensionerede fugle i små bure, og udstillingens titel er inspireret af denne serie. I Blomster i vase fabulerer Tal R over et klassisk forgængelighedstema, hvor de afskårne blomsters flygtige skønhed fastholdes i vasens form. Husfacader har været et tilbagevendende tema for Tal R igennem længere tid. Her kredser Tal R om facaden som den maske, bag hvilken privatlivet udfoldes.

Motiver som Fugle i bur, Blomster i vase og Husfacader optræder tillige i Ordrupgaards faste samling. Tal R forholder sig således til den kunsthistoriske tradition, men han går nye veje. Med naivt legende og koloristiske virkemidler får han os til at spærre øjnene op, så vi oplever noget uventet nyt og for længst glemt, der hvor vanetænkningens træghed har taget over.

At Ordrupgaard tager sit afsæt i en privat kunstsamling og fortsat har rødder i stifterparrets private bolig, smitter af på udstillingens kuratering. Tal R. Alene hjemme peger på det hjemlige - både som noget stedspecifikt og som et universelt begreb, der vedrører os alle.

Ordrupgaard



Svenske Mamma Andersson på Louisiana
Mamma Andersson - Humdrum Days
17.6.21 - 10.10.21

Drømmende, dragende, fascinerende, men også gådefulde og foruroligende: der er noget på færde under de billedskønne og ofte farvestærke overflader i Mamma Anderssons billeder. Den svenske maler, der internationalt regnes for en af sin generations største, føjer nye lag og fortællinger til klassiske genrer som landskabet og interiøret: et særligt nordisk lys, men også et nordisk mørke, filmisk tyst og tilbageholdt. "Mamma Anderssons billeder er smukke og underlige, og de bare vokser og vokser i øjet på den, der ser," siger Louisianas direktør Poul Erik Tøjner. Sommerens store maleriske oplevelse på Louisiana åbner torsdag d. 17. juni.

Læs mere om udstillingen



LAWRENCE WEINER - CLOSE TO A RAINBOW
HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM, 5. juni - 31. oktober 2021

Lawrence Weiner (f. 1942) har udarbejdet et storstilet udstillingsprojekt skabt specifikt til Holstebro Kunstmuseums Færchfløj. CLOSE TO A RAINBOW er den til dato mest omfattende præsentation af kunstneren i Danmark.

Weiner opfatter sproget som et skulpturelt medium - som objekt, struktur og billedskabende materiale i ét. Udstillingen består som sådan af ti monumentale tekstværker, heraf et nyproduceret værk, samt en række papirarbejder.

De for kunstneren så karakteristiske ordsammenstillinger er opsat og malet direkte på vægge og gulve, og de tilbyder tilsammen et levende indtryk af det kunstneriske virke.

Læs mere



Billedhugger Ingvar Cronhammar er død - 73 år gammel
Cronhammar har gennem mange år præget den danske kunstscene med monumentale skulpturer i det offentlige rum.
Hans mest kendte værk er Elia i Birk ved Herning fra 2001.

Se portræt af Ingvar Cronhammar



Genåbning af landets kunstmuseer
Der er krav om coronapas, mundbind eller visir på museer og andre kulturinstitutioner i lokaler, hvortil der er offentlig adgang. Kravet gælder både personale og gæster (fra og med 12 år). Kravet gælder ikke udendørs.

Hvad indebærer krav om coronapas?



A.P. Møller Fonden donerer 37,5 millioner kroner til SMK i Thy
Med 37,5 millioner kroner i støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal kan en visionær ombygning af Doverodde Købmandsgård i Thy til SMK (Statens Museum for Kunst) nu realiseres. Dermed får nationalgalleriet mulighed for at være permanent til stede uden for København.

SMK Thy



ARKEN fejrer 25-års jubilæum
I år er det 25 år siden, at ARKEN for første gang slog dørene op og Vestegnen fik sit eget kunstmuseum. ARKEN har siden undergået en rivende udvikling og kan i dag kalde sig et internationalt anerkendt museum med en stærk lokal forankring.

Det hele startede med en politisk vision om, at også borgerne på den københavnske vestegn skulle have et kunstmuseum. Efter flere års politisk arbejde kunne ARKEN Museum for Moderne Kunst så endelig åbne for publikum den 15. marts 1996. Den unge arkitekt Søren Robert Lund stod bag den markante museumsarkitektur skabt over en metafor for et strandet skib og med maritime elementer, der spillede sammen med kysten og klitlandskabet i den omkringliggende Ishøj Strandpark. Der var stor folkelig interesse for det nye kunstmuseum, der allerede i åbningsåret tiltrak 283.000 besøgende.

Efter et tumultarisk første år med Anna Castberg i direktørstolen overtog museets nuværende direktør Christian Gether roret. Museet havde meget tidligt en vision om at bryde med det klassiske kunstmuseums selvforståelse og tænke publikum aktivt ind i museumsoplevelsen. En tilgang, der var nyskabende i det daværende danske museumslandskab, og som har været med til at gøre ARKEN til et af landets flittigst besøgte kunstmuseer.

ARKEN



Stig Brøgger 1941-2021
Billedkunstner Stig Brøgger er død, 79 år gammel.

Stig Brøgger udvikler konstant sit postmodernistiske udtryk i uforudsigelige retninger. Han var blandt de første danske kunstnere, der tog nye strømninger i 1960ernes amerikanske kunst til sig, bl.a. popkunst, minimalisme, konceptkunst og jordkunst. Han har siden hen i forskellige medier fastholdt sin interesse for mødet mellem kunst, industrialisering og massekultur. I sin kunst forholder han sig ofte direkte til allerede eksisterende billeder fra massemedierne, tryksager og fotografier, eller helt generelt ting der findes i verden, som gøres til genstand for forenkling, forskydning og omdannelse til nye billeder. Han har i årenes løb også været optaget af abstrakt og geometrisk abstraktion i forlængelse af denne tilgang. Et ekspressivt penselstrøg har her samme værdi som f.eks. et foto af en blomst, eftersom de begge er billedelementer og tegn.

Stig Brøggers Website



Museet for Samtidskunst udvikler fremtidens kunstmuseum
Museet for Samtidskunst tager hul på en radikal ny måde at bedrive museum på. Som konsekvens af rige og positive erfaringer med at lave kunstprojekter uden for museets mure samt en uegnet, fredet og dyr museumsbygning, vil museet flytte fra Det Gule Palæ i Roskildes midte og vil fremover arbejde opsøgende, helt uden fast centrum. Det nye Museet for Samtidskunst udvikler projekter hos og med andre: alt fra en skole, et plejehjem og en virksomhed til en haveforening eller en svømmehal.

Museet for Samtidskunst



ARoS præsenterer udstillingen JORN / KIRKEBY
20. november 2020 - 5. april 2021

I udstillingen JORN / KIRKEBY præsenteres et kunstnerisk møde mellem to af dansk kunsts allerstørste navne: Asger Jorn (1914-1973) og Per Kirkeby (1938-2018).
To kunstnere, for hvem maleriet var i centrum, og som, selvom de aldrig mødte hinanden, er et billede på generationers fortløbende opgør med tidens traditioner og ikoner. Udstillingen JORN / KIRKEBY er det hidtil største møde mellem de to kunstneres værker, der på hver deres måde kræver din opmærksomhed.
Per Kirkeby har sagt, at han begyndte hvor Jorn sluttede. Der ligger flere betydninger i det udsagn, men i første omgang peger det på, at Kirkeby anerkendte et slægtskab med Jorn.
På udstillingen JORN / KIRKEBY får du måske ikke umiddelbart øje på det maleriske slægtskab. Men Jorn og Kirkeby har flere fællestræk end man skulle tro, bl.a. har de begge arbejdet med mange forskellige kunstneriske udtryksformer, men blev begge ved med at vende tilbage til maleriet. Deres billedsprog ligger oftest i et krydsfelt
mellem det abstrakte og det figurative, og så har den maleriske proces, materialeeksperimenter og bestemte emner optaget dem begge.

JORN / KIRKEBY



Heksejagt på Kunsthal Charlottenborg
7 november 2020 - 17 januar 2021

Med samtidskunsten som linse undersøger udstillingen den underbelyste historie om heksejagt og hvordan vores nutid stadig hjemsøges af fortidens forfølgelser. Udstillingen rummer både originale værker fra 1400-tallet og helt nye kommissioner og blandt kunstnerne er internationale navne som: Pia Arke, La Vaughn Belle, Louise Bourgeois, Carol Rama and Carmen Winant.
Udstillingen byder på hele syv nye bestillingsarbejder udført af internationalt anerkendte kunstnere, der gennem research og dialog med førende forskere dykker ned i hekseprocessernes mange sociale, kønsbetingede og geopolitiske lag. Disse værker indgår i et samspil
med eksisterende værker og originalt arkivmateriale fra perioden i en undersøgelse af, hvordan specifikke tematikker fra de nordiske heksejagter - især hvad angår identitet, kartografi, klima og magtsystemer - trækker tråde til i dag. Ved at dykke ned i aspekter som den danske kolonitids konsekvenser og kvindehadets mange ansigter peger udstillingen på en nutid hjemsøgt af fortidens forfølgelser, men også en nutid, der rummer nye kritiske stemmer.
De deltagende kunstnere udforsker, hvordan diskriminerende frygt og had kan spredes både nedefra og oppefra. Det kan forplante sig fra individuelle naboer ud i det bredere samfund og fra regeringer til andre politiske institutioner. Herved stiller de spørgsmålstegn ved, hvordan sådanne fortællinger ofte skrives ud af historien.

Kunsthal Charlottenborg