Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Her & Nu

Louisiana Museum of Modern Art
Gruppeudstilling - Fantastiske Kvinder - surreelle verdener
25. jul. 2020 - 8. nov. 2020

ARoS Aarhus Kunstmuseum
Gruppeudstilling - Mythologies - The Beginning and End of Civilizations
4. apr. 2020 - 18. okt. 2020

Louisiana Museum of Modern Art
Per Kirkeby - Bronze
21. feb. 2020 - 13. dec. 2020

Faaborg Museum
Anna Syberg - Øjeblikkets skønhed
20. jun. 2020 - 8. nov. 2020

Trapholt
Anette Harboe Flensburg - In Company With No-One
16. jan. 2020 - 22. nov. 2020

Sorø Kunstmuseum
Albert Mertz - Alt dette er Deres! Albert Mertz 100 år
26. sep. 2020 - 31. jan. 2021

Musée d´Art Moderne de Saint-Etienne Métropole
Robert Morris - The Perceiving Body
1. jul. 2020 - 1. nov. 2020

Centre Pompidou
Christo & Jeanne-Claude - Paris !
1. jul. 2020 - 19. okt. 2020

Royal Academy of Arts
Gruppeudstilling - Gauguin and the Impressionists: Masterpieces from the Ordrupgaard Collection
7. aug. 2020 - 18. okt. 2020

 Nyhedsbrev
Bliv opdateret om nyheder fra KunstOnline.dk
Navn:
E-mail:


Nyheder

Skulpturen En rigtig dansk familie af Gillian Wearing
Familien Lysholm Thorsen blev i 2017 modelleret og støbt i bronze af den britiske kunstner Gillian Wearing. Nu får skulpturen af familien sin faste plads på Københavns havnefront.

Offentlige skulpturer og statuer forestiller traditionelt overdimensionerede, mytiske skikkelser, kendte, royale eller helte, men aldrig familier. Med det landsdækkende skulpturprojekt En rigtig dansk familie satte den britiske kunstner Gillian Wearing sig i 2017 for at ændre den praksis og finde en familie fra Danmark, som skulle foreviges i en 1:1 bronzeskulptur og placeres et centralt sted i København.

Skulpturen En rigtig dansk familie blev præsenteret for offentligheden i oktober 2017 foran SMK (Statens Museum for Kunst). Siden har værket, der forestiller familien Lysholm Thorsen fra Hillerød, ledt efter sit nye hjem, og valget er nu faldet på Skibbroen i København.

En familie i bronze
Projektet og skulpturen En rigtig dansk familie blev initieret af Kunsthal Aarhus i 2016, og alle familier i Danmark blev inviteret til at deltage i konkurrencen om at blive foreviget i bronze. 492 familier meldte sig, og et dommerpanel valgte siden ti finalister og ud af dem én familie, som blev modelleret i fuld størrelse og støbt i bronze. I oktober 2017 blev skulpturen sat op foran SMK i forbindelse med udstillingen Family Stories af Gillian Wearing.

Dengang forklarede Gillian Wearing baggrunden for skulpturen sådan: "Jeg synes, det er meget svært at forholde sig til langt de fleste af de monumenter, man ser rundt omkring i verden. De forestiller altid berømte mennesker, og de står som regel højt hævet over os, så man dårligt kan se dem. De er stillet op på en piedestal og er skabt ud fra en fiktiv forestilling om den pågældende person. Det her vil derimod være baseret på rigtige, nulevende mennesker. Og på det tøj, de har på i virkeligheden. Jeg vil gerne lave værket i bronze, fordi en familie skal være stærk, ligesom bronzen."

En rigtig dansk familie af Gillian Wearing



ALT DETTE ER DERES - ALBERT MERTZ 100 ÅR
Sorø Kunstmuseum 26. september - 31. januar 2021
Efterfølgende Holstebro Kunstmuseum 20. februar - 16. maj 2021

Fra han debuterede som 14-årig til han døde som 70-årig var den danske kunstner Albert Mertz konstant eksperimenterende og stillede de fundamentale spørgsmål "hvad er kunst?" og "hvilket forhold har kunst til virkeligheden?" I anledning af 100-året for Mertz´ fødsel vil udstillingen repræsentere de mange forskellige sider af hans produktion.

Et møde med hans livsværk er som en rejse gennem en række af det 20. århundredes forskellige kunstneriske strømninger. Han forfulgte sine kunstneriske tanker gennem at hav af forskellige medier og udtryk: Fra surrealisme, over film, abstrakt realisme, collage, assemblage, popkunst, konceptuelt maleri og på skrift i artikler og notesbøger.

Rød + blå
I løbet af sin produktion undersøgte Mertz på forskellig vis kunstens væsen bl.a. ved at forenkle maleriet og reducere det til de enkelte bestanddele: figurer, strukturer, penselstrøg, farver, former og rammen. Omkring 1970 havde han kogt maleriet ned til farverne rød og blå, der siden blev hans genkendelige signatur. De to farver kunne betyde alt og intet, alt efter konteksten og beskuerens associationer. Det, der stod tilbage, var kunstens evne til at stille spørgsmål til beskueren og dens konkrete nærvær i rummet. Værkerne skulle aktivere beskueren ved at rykke ved vores forventninger til kunsten og få os til at tænke med.

ALT DETTE ER DERES - ALBERT MERTZ 100 ÅR



Tusind e-mails fra Trump
Copenhagen Contemporary (CC) stiller skarpt på Donald Trumps kommunikationsmetoder ved at udstille adskillige e-mails fra USA's præsidentembede.

Siden 2017 har Uffe Elbæk ufrivilligt modtaget mere end 1000 e-mails fra den amerikanske præsident Donald Trumps administration. De sidste par måneder er frekvensen af de uønskede e-mails steget støt, så der kan ankomme op til tre e-mails om dagen. Indholdet i beskederne varierer fra middagsinvitationer over nyhedsopdateringer til kritik af politiske modstandere.

CC udstiller et udvalg af Trump-administrationens e-mails i kunstcentrets foyer. De kan opleves fra d. 10. september til og med valgdagen d. 3. november 2020. Henover udstillingsperioden vil CC afholde tre arrangementer der stiller skarpt på det amerikanske valg og sætter fokus på politik og kultur i USA.

Talk med Uffe Elbæk og USA-eksperter
Til udstillingsåbningen den 10. september vil USA-ekspert Lars Græsborg Mathiasen og Uffe Elbæk diskutere og udforske hvilken kommunikation de mange e-mails er udtryk for. Herefter vil SoMe-analytiker Katrine Villarreal Villumsen dykke ned i et udsnit af Trumps e-mails og analysere og kommentere på præsidentens aktuelle sprogbrug og retorik.

Program for d. 10. september: Trump, USA og medierne
Kl. 18.00: Dørene åbner
Kl. 19.00: Uffe Elbæk og Lars Græsborg Mathiasen i samtale om Trumps e-mails
Kl. 20.00: Katrine Villarreal Villumsen om Trump om sociale medier

Copenhagen Contemporary



Tre kunstnere udvalgt til at skabe kunst for eftertiden om corona
Hvordan ser en kunstnerisk respons på coronakrisen ud? Det skal tre toneangivende kunstnere nu give deres bud på. Værkerne er en del af projektet "Berørt" og skal minde os om, hvordan vi holdt hånden under hinanden i en svær tid og i det hele taget levede med en fundamentalt ændret hverdag. Projektet er skabt i et partnerskab mellem Røde Kors, Coop, Hjaltelin Stahl - Part of Accenture Interactive og SMK.

At vi er en del af noget større, vi skal være fælles om. At vi skal passe på hinanden, "Tiltrængt pause for naturen", Angst for, hvad det ender med. Længes efter at være sammen med familie". Siden 12. maj har alle interesserede haft mulighed for at dele deres tanker om coronakrisen sammen med et billede af deres hånd på den digitale platform Berørt.

For hver hånd har Coop givet 5 kroner til Røde Kors til hjælp til de mest udsatte under coronakrisen. De mange uploadede hænder og tilhørende tanker bliver nu overdraget til SMK, der har inviteret tre kunstnere til at komme med en kunstnerisk respons på det at være berørt af corona. Med en samlet donation på over 1 million kroner er Coop med til at støtte Røde Kors? arbejde med de mest udsatte corona-ofre og finansiere de kunstværker, der offentliggøres næste forår.

Valget af kunstnere er faldet på Sonja Lillebæk Christensen, Benedikte Bjerre og Kaspar Bonnén. De tre kunstnere arbejder i vidt forskellige medier, men de deler en refleksiv tilgang til verden omkring dem, ofte med fokus på dagligdag og relationer.

Kunstnerne får adgang til databasen med uploadede hænder og tanker og kan bruge dem som inspiration eller materiale i udviklingen af deres værker. Resultatet bliver tre helt nye værker, der hver især giver et perspektiv på corona og krisens konsekvenser i en tid, hvor vi måtte undvære sociale aktiviteter, fysisk kontakt, nærhed og berøring.

Værkerne kan ses i hele Danmark
11. marts 2021, på årsdagen for det pressemøde, hvor statsminister Mette Frederiksen varslede nedlukning af Danmark, er værkerne klar til at blive præsenteret i SMKs museumshave, hvor alle interesserede kan kigge forbi.

Herefter tager værkerne på rejse rundt i Danmark. Udstillingen vises udendørs på fire forskellige institutioner frem til slutningen af oktober 2021.
SMKs museumshave: 11. marts - 2. maj 2021
Kunsthal Aarhus, Skulpturparken: 9. maj - 21. juni 2021
SMK Thy: 26. juni - 15. august 2021
BRANDTS: 19. august - 25. oktober 2021

GIV EN HÅND



Ordrupgaards franske samling vises i London
Ifølge The Financial Times markerer netop denne udstilling genåbningen af Londons kulturliv efter mange måneders lockdown. Anmeldelsen fremhæver kunstens relevans særligt i svære tider, hvor den med et overflod af skønhed kan kaste farve på en grå virkelighed. Det gælder i dag, hvor hverdagen er præget af COVID-19 pandemien samt social og økonomisk usikkerhed, ligesom det gjaldt i årene for samlingens tilblivelse under første verdenskrig. I krigsårene erhvervede samlerparret, Wilhelm og Henny Hansen, nemlig en meget betydningsfuld samling af fransk kunst fra det 19. århundrede, herunder især af de franske Impressionister. Denne samling blev offentlig tilgængelig på Ordrupgaard allerede i 1918, hvor parret netop havde ladet en herskabelig villa opføre med tilhørende galleri.

En bekendt af Wilhelm Hansen berettede i 1919, hvordan kunsthandlerne i Paris gemte deres allerbedste værker til side til Wilhelm Hansen. Det er netop disse "de allerbedste værker", der nu fejrer deres triumf i London, slutter The Financial Times.

"Gauguin and the Impressionists: Masterpieces from the Ordrupgaard Collection". Royal Academy of Arts, London, 7. august - 18. oktober 2020.

Ordrupgaards fornemme samling af fransk kunst fra det 19. århundrede har været på udstillingsturné siden efteråret 2017. Samlingen har gæstet en række prominente museer i udlandet.

Samlet overblik over den franske samlings turné:

Musée Jacquemart-André, Paris, Frankrig: 14. september 2017 - 22. januar 2018
National Gallery of Canada, Ottawa, Canada: 18. maj - 9. september 2018
Palazzo Zabarella, Padova, Italien: 29. september 2018 - 29. januar 2019
Fondation Pierre Gianadda, Martigny, Schweiz: 8. februar - 16. juni 2019
National Gallery Prague, Tjekkiet: 29. juni - 13. oktober 2019
Hamburger Kunsthalle, Tyskland: 7. november 2019 - 1. marts 2020
Royal Academy of Arts, Storbritannien: 7. august 2020 - 18. oktober 2020

Gauguin and the Impressionists: Masterpieces from the Ordrupgaard Collection



FANTASTISKE KVINDER
Surreelle verdener fra Meret Oppenheim til Frida Kahlo
Louisiana 25.juli - 8.november 2020

Denne første, store samlede præsentation af kvindelige surrealister ? hvoraf mange hidtil har være overset og glemt - viser, at kvinder har spillet en vigtigere og mere talstærk rolle i surrealismen end i nogen anden kunstnerisk avantgardebevægelse.

Mens surrealismens mandlige stjernespillere - Magritte, Dalí, Miró og Max Ernst - er kendt af mange, har de færreste den dag i dag et bredere kendskab til kvindelige surrealister. Og det på trods af, at mange af disse kvindelige kunstnere var en del af surrealismens inderkreds omkring bevægelsens frontfigur - den franske digter André Breton - og udstillede side om side med deres mandlige kollegaer på tidens banebrydende surrealisme-udstillinger.

Fantastiske Kvinder - surreelle verdener er derfor en øjenåbner, der med mere end 260 værker giver et første større, sammenhængende indblik i 34 kvindelige kunstnere fra Europa, USA og Mexico og deres tilgang til surrealismens ideer. Her tegnes et billede af hver kunsters virke og særlige bidrag til surrealismens form- og billedsprog.

Side om side med velkendte navne som Louise Bourgeois, Frida Kahlo, Leonora Carrington og Meret Oppenheim kan kunstnere som f.eks. Kay Sage, Leonor Fini og Toyen opleves for første gang i en dansk sammenhæng. Desuden vises de danske og svenske surrealister Rita Kernn-Larsen, Greta Knutson og Elsa Thoresen.

Fantastiske Kvinder er arrangeret af Schirn Kunsthalle i Frankfurt i samarbejde med Louisiana.

C.L. Davids Fond og Samling samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond støtter udstillingen.

Læs mere



ARoS har økonomisk og politisk opbakning til The Next Level
Udbygningsprojektet The Next Level har økonomisk og politisk opbakning og er nu klar til at gå ind i næste fase.

Det er svært at forestille sig ARoS uden Your rainbow panorama på toppen. I fremtiden bliver det også svært af forestille sig ARoS uden The Dome. Med politisk opbakning og generøse donationer fra Købmand Herman Sallings Fond og Ny Carlsbergfondet kan arbejdet med det ambitiøse byggeri og enestående kunstværk af den verdenskendte kunstner James Turrell fortsætte.

The Next Level, som er udviklet i samarbejde med Schmidt Hammer Lassen Architects, består af flere elementer: Et udbygningsprojekt bestående af et underjordisk udstillingsgalleri på 1000 kvadratmeter og det gigantiske værk The Dome af James Turrell, der med sin loftshøjde på 15 meter, en diameter på 40 meter og et kig til det uendelige himmelhvælv, vil byde på en international unik kunstoplevelse præget af stor spirituel sensibilitet. Udbygningen vil blive forbundet til den eksisterende bygning med indgang fra niveau 3.

Et andet element, der er med i næste fase af projektet, er The Annual ARoS Pavilion, som vil blive placeret mellem museet og The Dome. Planen er, at der hvert år vil blive bygget en ny midlertidig pavillon af nogle af verdens mest innovative arkitekter. The Annual ARoS Pavilion vil fungere som en midlertidig tilbagevendende scene for forskellige former for socialt samvær, talks, koncerter, nye udstillinger og performances. Den vil skabe anledninger til nye spændende samarbejder på tværs af byens kulturinstitutioner, foreninger og græsrødder. Samtidig vil der skabes muligheder for et nyt byrum ved museet og de omkringliggende institutioner.

Læs mere



Milliondonation til SMK
Ny Carlsbergfondet donerer stort millionbeløb til indkøb af over 100 nye værker til samlingen på SMK (Statens Museum for Kunst). Med støtten ønsker SMK at øge fokus på dansk samtidskunst og foretage en ambitiøs erhvervelse af danske kunstnere og af kunstnere, der er aktive i Danmark. Donationen bliver samtidig en økonomisk håndsrækning til den danske kunstscene, som er hårdt ramt af coronakrisen.
Ny Carlsbergfondet har med donationen gjort det muligt for SMK at erhverve en lang række nye videoværker, installationer, malerier, tegninger, grafiske værker, fotografier, skulpturer og performances - i alt 104 væsentlige værker - af 61 toneangivende kunstnere.

I løbet af september kommer værkerne ind på museet og direkte op i en række særlige sale, hvor de bliver ophængt og installeret i takt med, at de kommer ind ad døren. Udstillingsområdet får navnet "Dansk kunst nu", og her vil publikum blandt andet kunne følge processen med at få værkerne tjekket ind af konservatorer og derefter installeret i udstillingen.

Værker af følgende kunstnere bliver erhvervet til samlingen:
Kristoffer Akselbo (f. 1974), Magnus Andersen (f. 1987), Nina Beier (f. 1975), Anna Bjerger (f. 1973), Benedikte Bjerre (f. 1987), Inge Bjørn (f. 1925), Kaspar Bonnén (f. 1968), Astrup og Bordorff (f. 1983 og 1988), Julie Boserup (f. 1976), Sonja Lillebæk Christensen (f. 1972), Ursula Reuter Christiansen (f. 1943), Ismar Cirkinagic (f. 1973), Nermin Durakovic (f. 1979), Deniz Eroglu (f. 1981), Christian Falsnæs (f. 1980), Ester Fleckner (f. 1983), Thomas Fleron (f. 1971), Suzette Gemzøe (f. 1964), Birke Gorm (f. 1986), Anne Haaning (f. 1977), Molly Haslund (f. 1979), Hannah Heilmann (f. 1978), Henriette Heise (f. 1965), Sebastian Hedevang (f. 1985) , Morten Knudsen (f. 1985), Andreas Rønholt (f. 1989), Jens Hüls Funder (f. 1985), Peter Holst Henckel (f. 1966), Emil Westman Hertz (1978-2016), Kristofer Hultenberg (f. 1971), Ellen Hyllemose (f. 1968), Uffe Isolotto (f. 1976), Marie Kølbæk Iversen (f. 1981), Kirsten Justesen (f. 1943), Jane Jin Kaisen (f. 1980), Sophia Kalkau (f. 1960), Jessie Kleemann (f. 1959), Jakob Kolding (f. 1971), Miriam Kongstad (f. 1981), Christian Lemmerz (f. 1959), Marie Søndergaard Lolk (f. 1981), Marie Lund (f. 1976), Maria Meinild (f. 1984), Kim Richard Adler Mejldahl (f. 1990), Rasmus Myrup (f. 1991), Simon Dybbroe Møller (f. 1976), Allan Nicolaisen (f. 1982), Henrik Olesen (f. 1967), Kirsten Ortwed (f. 1948), PISCINE (Mikkeline Daa (f. 1989), Michael Roloff (f. 1986), Jens Settergren (f. 1989), Mark Tholander (f. 1988) & Ida Thorhauge (f. 1990)), Lea Porsager (f. 1981), Christian Schmidt-Rasmussen (f. 1963), Jytte Rex (f. 1942), Tabita Rezaire (f. 1989), Amitai Romm (f. 1985), Ane Mette Ruge (f. 1955), Masar Sohail (f. 1982), Nanna Starck (f. 1976), Jakob Kudsk Steensen (f. 1987), Tove Storch (f. 1981), Astrid Svangren (f. 1972), Lydia Hauge Sølvberg (f. 1989), Marie Thams (f. 1982), Anna Fro Vodder (f. 1972), Years, Oscar Yran (f. 1990).

SMK



Prisregn over danske kunstnere
Sløret er løftet for de 4 danske kunstnere, der i år modtager Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats hæderspris på 750.000 kr. hver.

Det er Marianne Hesselbjerg, Jeannette Ehlers, Bjørn Poulsen og Jens Haaning, der i år modtager Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats pris for deres særegne bidrag til dansk skulptur. Det er den største private hæderspris i Danmark, og i år er antallet af modtagere ydermere hævet fra 3 til 4 modtagere. Med prisen følger en udstilling på Den Frie Udstillingsbygning, hvor de udvalgte kunstnere vil præsentere både ældre og nyproducerede værker. Udstillingen åbner d. 11. september i år.

Modtagerne af dette års talentpris er: Mia Line, Mathias & Mathias, Marie Munk, Marie Raffn, Amitai Romm, Jens Settergren, Cecilie Skov, Gianna Surangkanjanajai, Rikard Thambert og Fredrik Tydén.

Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat blev stiftet til minde om den danske komponist Carl Nielsen og den danske billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen. Hvert andet år tildeles legatets hæderspris på skift henholdsvis musikere, komponister og billedhuggere. Hædersprisen til billedhuggere er en anderkendelse af markante og årelange kunstneriske praksisser, der har udfordret skulpturens format. Legatet har til formål at opmuntre og sikre de tildelte kunstneres arbejde for fremtiden. Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens døtre, Irmelin Eggert Møller og Anne Marie Telmányi, stiftede Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat i 1957.

Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen hørte til kredsen omkring stifterne af Den Frie Udstilling og var fra 1892 og frem til sin død i 1945 fast medlem af sammenslutningen.



Louisiana viser den japanske kunstner Tetsumi Kudo
TETSUMI KUDO - CULTIVATION
5. juni 2020 - 10. januar 2021

Den japanske kunstner Tetsumi Kudo (1935-1990) var en radikal og visionær outsider. Han har været næsten glemt, men vækker nu igen international opmærksomhed. For Kudos opgør med en verden i økologisk forfald og en selvdestruktiv menneskehed, der er sygeligt optaget af teknologi, taler lige ind i vores tid.

Udstillingen Cultivation er formet som et slags laboratorie af mærkværdige vækstmiljøer, der gør det muligt at studere Tetsumi Kudos farvestrålende og groteske bud på kultivering af liv i en verden, hvor menneske, teknologi og forurenet natur smelter sammen.

Læs mere



Kunstneren Christo er død 84 år gammel
Christo begyndte sidst i 1960erne at samarbejde med hustruen Jeanne-Claude om en lang række monumentale landskabsværker. Christo udviklede de første såkaldte empaquetages, indpakkede hverdagsgenstande i 1958. Christo & Jeanne-Claude pakkede den første bygning ind i 1968, det var Kunsthalle i Bern. Blandt de allerstørste projekter er Wrapped Coast i 1969, en indpakning af et klippekystområde i Australien; Valley Curtain i 1972, et 400 meter bredt orangefarvet nylonforhæng udspændt over en dal i Colorado; Running Fence i 1976, en mur af nylonstof, der strakte sig 40 km gennem landskabet nord for San Francisco; indpakning af broen Pont-Neuf i Paris i 1985; The Umbrellas i 1991, hvor seks meter høje paraplyer var fordelt med 1340 blå, placeret i en dal nord for Tokyo, og 1760 gule, opsat i et bjerglandskab nord for Los Angeles; indpakning af Rigsdagsbygningen i Berlin i 1995; The Gates i 2005, hvor porte af orange stof løb gennem Central Park i New York.

Læs mere



Nu genåbner museer og kunsthaller
Efter mere end to måneders nedlukning kan museer og kunsthaller endelig åbne dørene for publikum igen.



Louisianas åbningstider er udvidet markant med 60 procent
Louisianas åbningstider er udvidet markant med 60 procent, og museet holder åbent alle ugens syv dage. Det skaber rum for, at mange gæster fortsat - og trygt - kan besøge Louisiana. Billet med timeslot skal være købt på forhånd. De udvidede åbningstider gælder fra 22. maj.

De nye åbningstider ser således ud:
Mandag - Lørdag: 09.00 til 23.00
Søndag: 09:00 til 18:00

Louisiana Museum of Modern Art



Anna Ancher vender tilbage til SMK til november
Den populære og anmelderroste udstilling om Anna Ancher nåede kun at være åben for publikum i lidt over en måned, inden store dele af Danmark måtte lukke ned på grund af coronavirus. SMK har modtaget utallige henvendelser fra ærgerlige museumsgæster, som ikke nåede forbi museet og se den populære udstilling.

Takket være fleksible samarbejdspartnere har vi dog nu fået mulighed for, at Anna Anchers solstråler kan vende tilbage til museet. Fra november 2020 og tre måneder frem kan du derfor igen træde inden for i den største retrospektive udstilling om Anna Ancher nogensinde.

SMK



Ny direktør på Faaborg Museum
Så heldig har ingen lov til at være mere end én gang - bortset fra Faaborg Museum! Først Gertrud Hvidberg-Hansen i direktørstolen fra 2013 og til i år, hvor hun fra 1. marts har overtaget ledelsen af Glyptoteket. Og så nu Anne Højer Petersen, der fra 1. juni sætter sig i direktørstolen på Faaborg Museum. En bedre arvefølge havde ingen på forhånd turdet håbe på!

Anne Højer Petersen er 55 år og kommer fra en succesfuld stilling på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland, hvor hun har været direktør siden 2007. Før den tid var hun i 11 år leder af Storstrøms Kunstmuseum.



Kunstmuseum Brandts får ny direktør
Kunstmuseum Brandts får ny chef. Det sker når Stine Høholt, der i dag er kunstfaglig chef på ARKEN Museum for Moderne Kunst, tiltræder den 1. maj.
Stine Høholt er født i 1972. Hun er uddannet cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet i 1999, og har derudover en ph.d.-grad fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (Arkitektskolen). Stine Høholt bestrider endvidere flere tillidsposter, herunder som medlem af bestyrelsen for Ny Carlsberg-fondet og af Glyptoteket.

Kunstmuseum Brandts



ANSIGT TIL ANSIGT - THORVALDSEN & PORTRÆTTET
8. MARTS - 18. OKTOBER
Som et led i fejringen af Bertel Thorvaldsens 250 års fødselsdag, hylder Thorvaldsens Museum skulpturens sanselige kvaliteter med en ny stor udstilling om Bertel Thorvaldsens skulpturelle portrætter.

Vi er i dag som aldrig før omgivet af todimensionelle portrætter, der i stor stil deles på sociale medier og indtager en vigtig plads i både det private og offentlige rum. Det forholder sig markant anderledes med tredimensionelle, skulpturelle portrætter, som står overfor os som fysiske spejlbilleder frosset i tid og rummer et helt særligt potentiale for at påvirke os.

Med den kommende udstilling Ansigt til Ansigt - Thorvaldsen & Portrættet vil Thorvaldsens Museum skabe en ny forståelse for de tredimensionelle portrætter. Med afsæt i museets omfattende portrætsamling, som vises i dialog med internationale indlån i verdensklasse og nye, stedspecifikke kunstneriske interventioner, undersøger og diskuterer udstillingen emnet gennem ny forskning og sanselige værkmøder.

Thorvaldsens portrætter vises sammen med antikke forbilleder, værker fra hans samtid, samt nutidige portrætinterventioner af danske kunstnere. Portrætinterventionerne er skabt til udstillingen af Jeannette Ehlers, Lise Harlev, Merete Pryds Helle, Nikolaj Recke og Trine Søndergaard.

Udstillingen vises i perioden d. 8. marts - 18. oktober 2020 og indgår som et element i markeringen af Bertel Thorvaldsens 250-års fødselsdag i 2020. Den er produceret i nært samarbejde med Københavns Universitet og Die Glyptothek i München, som senere på året viser udstillingen Bertel Thorvaldsen: Bildhauer Ludwigs I.

Thorvaldsens Museum



Med Samleren i skyggen. Helge Jacobsens pinakotek
Helge Jacobsen (1882-1946) er i dag ukendt for de fleste. Han overskygges af sin berømte far, bryggeren Carl Jacobsen. Men Helge Jacobsen har i kraft af sine poster som museumsdirektør og fondsformand haft en uvurderlig betydning for dansk kunstliv. Helge Jacobsen udtalte ved flere lejligheder, at han så sin opgave som en forlængelse af sin fars virke, men at han samtidig ønskede at fremme sin egen interesse: moderne fransk malerkunst. Med Samleren i skyggen. Helge Jacobsens pinakotek fortælles historien om Carl Jacobsens ældste søn for første gang i en udstilling.

Som sin far blev Helge Jacobsen uddannet brygger - i Europa og USA. Helge og hans lillebror Vagn skulle overtage Carlsberg. Men sønnerne levede ikke op til faderens forventninger og Helge fik aldrig nogen ledende rolle i bryggeriet.

Helge Jacobsen levede stille i sin luksusvilla i Vedbæk, var fjern i sin omgang med mennesker og kaldte sig selv for -et skrøbeligt kar-. Aldrig var han lykkeligere, end når han gik gennem Londons gader som en ukendt mand langt fra København.

Han havde ikke midler i samme omfang som sin far og farfar, J.C. Jacobsen, og yndede at fremstille sig selv som en mand uden stor købekraft. Men han var særdeles velhavende, og pengene brugte han på sin lidenskab: kunst.

Efter faderens død i 1914 indtrådte Helge Jacobsen i Glyptotekets og Ny Carlsbergfondets ledelse. Han var direktør for Glyptoteket fra 1915 til 1925 og formand for Ny Carlsbergfondet fra 1914 til sin død i 1946 - en periode, hvor fondet finansierede mange store udsmykninger i offentlige bygninger i hele Danmark.

Kort efter sin indtrædelse som museumsdirektør offentliggjorde Helge Jacobsen sin ambition om at skabe et pinakotek - en malerisamling - på Glyptoteket. Pinakoteket skulle være en samling af mesterværker inden for den moderne franske malerkunst, og det var Helge Jacobsens ønske, at malerierne skulle give et bredt publikum mulighed for at opleve moderne kunst.

Et af de centrale spor i udstillingen er således tilblivelsen af Glyptotekets franske malerisamling, der tæller værker af kunstnere som Édouard Manet, Edgar Degas og Claude Monet samt ikke mindst Helge Jacobsens absolutte favorit, Paul Gauguin. Gennem strategiske manøvrer og i skarp konkurrence med andre af tidens samlere opbyggede han en af de væsentligste danske samlinger af franske mesterværker på Glyptoteket.

Særudstillingen rummer et stort udvalg af mesterværker fra samlingen præsenteret i samspil med et omfattende og ikke tidligere udstillet arkivmateriale, herunder fotografier, der udfolder historien om 'samleren i skyggen' - Helge Jacobsen.

Glyptoteket



Kirkeby & Bronzerne - den mægtige styrkeprøve
PER KIRKEBY - BRONZE
Louisiana
21. februar - 21. juni 2020

Udstillingen folder både Kirkebys skulpturelle værk ud som selvstændig praksis og viser på samme tid samspillet mellem billede og skulptur. Den vises i museets Vestfløj, men har et monumentalt anslag foran museet, hvor Per Kirkebys mere end 4 meter høje 'Skulptur til København' fra 1997 er opsat.

Per Kirkeby - Bronze er bygget op over en række temaer - Rodin, Natur, Huler og Helte, Opera m.fl. - der tilsammen danner en fortælling om eksistens, myter, opgør og kunstnerisk forløsning.

I 1980erne begynder Kirkeby at arbejde med skulptur i gips og ler, som derpå støbes i bronze. Han opfatter sig selv som maler, men har frem til denne periode været på udkig efter et nyt malerisk udtryk, og hans søgen efter struktur, skelet, motiv og figur forløses lidt efter lidt gennem arbejdet med skulpturerne.

Han tager stoffet i hænderne, han modellerer, bygger, skraber, lægger på og tager af - og overvinder den lille distance, som maleriet altid er underlagt, derude for enden af penslen. Kirkebys motiv er det enklest mulige, kroppen, tilmed delt op i sine komponenter: hoved og arm, torso.

VIDEO-PREVIEW FRA UDSTILLINGEN



Museum Jorn præsenterer Markus Lüpertz
8. februar -10. maj 2020

Den tyske maler og billedhugger Markus Lüpertz, der ofte betegnes som moderne europæisk "malerfyrste", er en af de internationalt mest indflydelsesrige kunstenere af vor tid. Han er opfinderen af sin såkaldte "dityrambiske" kunst, der sidst i 1960erne forenede en figurativ naturalisme med en både instinktstyret og formel abstraktion til en stilistisk særegen neoekspressiv udtryksform. I Lüpertz' kraftfulde, euforiske og til tider monumentale syntetiske kunst kulminerer elementer som gentagelse, det ekstatiske og dramaet mellem kaos og orden eller også kampen mellem det fuldendte og det ufærdige.

Markus Lüpertz' værker har ofte en poetisk eller episk dimension og de tager som regel udgangspunkt i traditionelle europæisk-antikke mytologiske motiver og holder fast i klassiske analoge billedkunstneriske metoder, samtidig med at de formulerer en frigørelse fra en specifik historisk kontekst eller et konkret billedprogram. Som filosofiske tankekulisser repræsenterer Lüpertz' kunstneriske arbejder afspejlinger af beskuerens individuelle verdensbilleder og de fremprovokerer en aktualisering og nytolkning af det oprindelige indholdsmæssig afsæt. Med andre ord: Det gengivne motiv er hos Lüpertz ikke ensbetydende med billedets tema eller budskab og kunstgenstandens nærmere betydning bliver først formuleret i beskuerens øje. På denne måde udfordrer Lüpertz' ukonventionelle kunst bestandigt både de anvendte principper og rammer indenfor billedkunstnerisk produktion, sit eget indhold og sit publikum.
Markus Lüpertz kunst befinder sig i mange anerkendte kunstsamlinger verden over og har været vist på talrige vigtige europæiske udstillingssteder, bl.a. på Lenbachhaus i München, på kunsthallen i Baden Baden, på Museo Reina Sofía i Madrid eller på Dokumenta 7 i Kassel.

Udstillingen på Museum Jorn er den første museale soloudstilling med Markus Lüpertz i Danmark. Den udvikles i tæt samarbejde med kunstneren og den sammenstiller et repræsentativt udvalg af malerier og skulpturer - alt i alt over 90 markante værker. Der udstilles også en række nyere arbejder, der til dels aldrig før har været vist for offentligheden.

Museum Jorn