Privatlivspolitik
Til kunstportalen KunstOnline.dkKunstOnline.dk - find kunstmuseer mm.KunstOnline.dk - find gallerier

Kunsthistorie 1940-1970

1300-1600    1600-1770    1770-1870    1870-1905    1905-1940    1940-1970    1970-2010


<
Kunstnerindeks
Edward Ruscha
Født 1937 Omaha, Nebraska, USA

Ruschas billeder er kendetegnet ved en forfinet og elegant stil. Ord- og lydbillederne fremtryller mentale billeder og de stiliserede kulturelle landskaber og byscener fra Los Angeles fungerer som symboler og tegn. Ved at trække på elementer fra den kommercielle kunst har han udvidet grænserne for maleriet. Ruscha er kendt for sit insisterende eksperimenterende og banebrydende arbejde med talrige medier, som maleri, grafik, artist books, fotografi og film, og de mange eksperimenter med uortodokse kunstneriske materialer, som krudt, tobak, mad, medicin og blod. Ruschas visuelle og verbale værker forundrer og provokerer i dag, som hans første værker gjorde for et halvt århundrede siden.

Ruscha blev i 1960’erne den ledende figur i The West Coast Pop Art movement, som løb parallelt med den mere kølige New York Pop Art. Han kom i øvrigt tidligt i forbindelse med Pop Art i New York, da han mødte Andy Warhol og James Rosenquist under en studierejse til New York i 1961.

Ruscha skabte meget tidligt i karrieren en lang række mesterværker, hvoraf Standard Station fra 1963-66 står som et af hovedværkerne i nyere amerikansk kunst. Hans enestående pionerindsats har været af stor betydning for yngre generationer af kunstnere. Listen af kunstnere er lang og tæller bl.a. prominente navne som Richard Prince, Anselm Kiefer, Andreas Gursky og Jeff Wall.

Ed Ruscha er født i 1937 i Omaha, Nebraska og voksede op i Oklahoma. Han flyttede til Los Angeles i 1956, hvor han blev uddannet i 1956-60 på Chouinard Art Institute, som dengang var kendt som uddannelsessted for Disneys tegnere og animatorer. Efter uddannelsen tog han i en periode et job som layoutdesigner i Los Angeles.

Ruscha malede i sine første studieår i en spontan, abstrakt ekspressionistisk stil, men han følte ikke, at det var det helt rigtige kunstneriske udtryk for ham. Som ung kunstner følte han sig mere tiltrukket af efterkrigstidens nye mediekultur, som TV, film, foto, reklamer, aviser, blade, bøger og ord end af det traditionelle maleri, som han oplevede som forældet og en gammeldags form for kommunikation. Efter at have set de første billeder af Jasper Johns’ værker i et kunstmagasin i 1957 blev Johns en vigtig inspirationskilde for den unge Ruscha. Johns’ banebrydende og raffinerede værker med symboler, som flaget, skydeskiven, tal og bogstaver - ting, som alle har et forhold til, men som de ikke før havde set anvendt så direkte i billeder, var et klart alternativ til den herskende abstrakte ekspressionisme. I et større kunsthistorisk perspektiv ses i horisonten dadaisten og kubisten Marcel Duchamp og surrealisten René Magritte samt den amerikanske precisionist Charles Demuth som vigtige inspirationskilder for Ruscha.